19.5.2024 | Svátek má Ivo


Diskuse k článku

Státní maturity přece jen budou

Tři čtvrti miliardy v průběhu čtrnácti let stál projekt přípravy jednotných státních maturit. Už to vypadalo, že projekt padne, nyní to vypadá, že skutečně jednotné maturity budou. Co je jisté, je to, že debata neskončí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Komárek 19.8.2010 13:18

Stanislava Křečka považuju za mimořádného škůdce

snad se inspiroval svým jménem. neví, jestli někdo vůbec dokáže vyčíslit škody, které svou činností způsobil, o kolik připravil majitele nemovitostí na oprávněných příjmech.

Co se týká toho rozhodnutí ÚS, tak vypadá jednoznačně správně a jestli někdo standardně projíždí obcí 90km/h, tak poděkujme tomu psovi, že obětoval zřejmě svůj život a zachránil možná některé z mých dětí.

Co se týká státní maturity, jsem pro i když samozřejmě z toho rozpočtu mi jde hlava kolem.  Matematika je naprosto klíčový předmět i pro všeobecné vzdělání a požadavek na potřebu trvalé porovnatelnosti škol akceptuju.

M. Prokop 19.8.2010 14:39

Re: Stanislava Křečka považuju za mimořádného škůdce

Na tu "trvalou porovnatelnost" jsem dost zvědav.

Jinak je to za moc peněz málo muziky, jak už tak u státních akcí bývá.

M. Komárek 19.8.2010 15:09

Re: Stanislava Křečka považuju za mimořádného škůdce

tak já teď doma zažil dvoje přijímačky na gymply po sobě. Byl jsem celkem zaskočen, jaké rozdíly jsou mezi stejnými školami ve stejném městě. Je to opravdu dobře? Nechci, aby byly všechny přes kopírák, ale aspoň nějaká společné parametry, kolem kterých bude jejich kvalita kolísat, by tam být asi měly. Pokud teda vycházíme z presumpce, že školství by mělo zůstat většinově státní ...

M. Prokop 19.8.2010 15:53

Re: Stanislava Křečka považuju za mimořádného škůdce

Já z té premisy nevycházím, ale i tak je to celkem pochopitelné. Dětí ubývá, zároveň se chtějí uržet všechny školy (a jejich zaměstnanci). Takže prestižní školy (byly i za komoušů, jsou i teď) si mohou vybírat a vybírají si. Zbytek je rád, že má studenty, takže má přijímačky snadnější až žádné. A bude to tak i nadále, neboť nadání se v populaci procentuálně nemění a ty školy, které berou ty nejméně nadané se nikdo neodváží zrušit.

Problém je, že "na řemeslo" zbydou už jen naprostí pitomci a přitom řemeslníci jsou dost potřeba.

R. Tesařík 19.8.2010 16:54

Re: Stanislava Křečka považuju za mimořádného škůdce

když do toho nebudou cpát pracky a rypák, ta se to časem srovná. Státní maturitA?  Studujícího by mělo prověřit další studium. Jsou to vyhozené prachy.

L. Severa 19.8.2010 11:44

Všude stejná míra

účelem státních maturit je, aby byla srovnatelná úroveň všech maturantů. Písemné zkoušky lze hodnotit bodováním, otázky na počítači rovněž, ale při ústních se jedná o lidský faktor a pochybuji, že bude posuzování v celém státě shodné. Zkušenosti s provalením, někdy i těch tajných údajů v u nás, mám určité podezření,  že se občas někomu podaří získat maturitní otázky předem.

M. Starý 19.8.2010 11:04

Falešné naděje

Myslet si, že tzv. státní maturity zabrání středním školám v produkování nekvalitních absloventů je iluze. Pokud si někdo zaplatí, aby jeho dítě prolezlo 4 toky studií, určitě si dokáže "ošetřit" i to, aby i odmaturovalo. Sice třeba za 4x4, ale s maturitním vysvědčením v kapse. Tak to bohužel fungovalo i za "státních" maturit za bolševika...

M. Prokop 19.8.2010 8:46

Na těch maturitách

je krásně vidět rozdíl mezi prosperujícím privátním Scio a příšerně drahou a nekvalitní prací státního CERMATu.

J. Stejskal 19.8.2010 9:00

Re: Na těch maturitách

No právě. Mně nějak připadá, že vzhledem k tomu co má školství za vlastní možnosti se dost monopolně outsourcuje tomu Sciu. Ta prosperita je pak daná.

M. Prokop 19.8.2010 9:45

Re: Na těch maturitách

Tak proč to místo zadání CERMATu nekoupili od Scia? Bylo by to dávno hotové za řádově nižší cenu a řádově vyšší kvalitu.

Scio si outsourcují vysoké školy. Nejspíš moc dobře vědí proč.

CERMAT si vymyslelo ministerstvo. Také nejspíš někdo věděl proč, asi jako INDOŠ.

J. Stejskal 19.8.2010 11:14

Re: Na těch maturitách

Ale to SCIO dělá i maturitní otázky, vyhodnocování a všechno. Buď to mají dělat vlastními silami, nebo ten Cermat a Výzkumný ústav pedagogický rozpustit. Takhle se spoustu věcí dělá paralelně.

M. Prokop 19.8.2010 14:40

Re: Na těch maturitách

Nic jiného, než rozpuštění a vypuštění CERMATu, jsem neměl na mysli.

K. Janyška 19.8.2010 8:13

Kajan

Rozhodování českého Üstavního soudu pod šéfováním bývalého člena zločinecké organizace ze zákona Rychetského je podle mne opravdu velmi problematické ! A to nemůžu Křečka ani vidět, ani slyšet ! Dzp.

K. Janyška 19.8.2010 8:09

Kajan

ODS je proti státním maturitám z důvodu likvidace konkurence, a tedy i kvality výuky na středních školách, a Vaše údajně pravicová TOP09 pro, Astone ! Tak je to je s Vámi ? Dzp.

J. Anděl 19.8.2010 8:42

Re: Kajan

V každé straně jsou témata, která vám sedí, a jiná, která ne. Vy jste taky neopustil ods, byť jste považoval Topolánkovo předsednictví za špatné.

Čistě fakticky ovšem děkuji za upozornění, jak se tyto dvě strany k tématu staví, nemusím to číst někde jinde.

V. Kraus 19.8.2010 7:15

Státní maturity jsou potřebné

A nejvíce se jich dožadují právě vysoké školy. Právě ony namítají, že maturitním vysvědčením z leckerých středních škol se dnes nedá příliš důvěřovat. Ono těch středních škol je dnes hodně a řada z nich je soukromých. A pokud žák na té soukromé škole platí a jeho tatík je dokonce nejvýznamnějším sponzorem školy, je prakticky nemyslitelné, aby tento žák neodmaturoval s hezkými známkami.

Jinak moje neteř vyučuje na střední škole v krajském městě. Podle ní se dnes středoškoláci doma vůbec neučí a nepřipravují. Proto chápu zděšení mnohých z nich ze státní maturit - vždyť my se budeme muset začít učit !!! Já osobně bych dal u státní matrurity dva povinné předměty (češtinu a matematiku) a nějaký ten předmět volitelný.

J. Anděl 19.8.2010 7:24

Re: Státní maturity jsou potřebné

Chápu tenhle pohled. Nejsem apriori proti státním maturitám, jen mi to snad přijde zbytečně moc času a peněz věnováno na něco, co podle mě nemá až takový význam. Ačkoliv rozumím, že si myslíte (a myslí si zástupci vysokých škol), že význam mají.

K těm předmětům... Já neměl s matematikou zásadní problém, ale ani mi nijak neučarovala. Na střední škole jsem z ní nematuroval (určitě bych odmaturoval... no ono je vůbec legrační, že jsem na školu, kam jsem šel, dělal přijímačky z matematiky, nechápu, jak si tím ověřili, že budu pro daný obor vhodný student, ale nechť, prostě takový byl systém), na školu se zjevným využitím matematiky jsem se nehlásil, v IT jsem žádnou složitou matiku nepotřeboval, výpočty v excelu či databázích pro své pracovní potřeby zvládám (pracuji už mimo it, takže to využiju ještě míň), nijak tedy absencí maturity z matematiky nestrádám.

Zkrátka nevím, co by mi to jako žákovi přineslo. Nebo myslíte, že do bodů debaty nespadá, jaký má daná věc přínos pro studenta? Vůbec? A nemyslím, že bych byl ojedinělý případ.

Proč neřešit kvalitu výuky na školách? Pan Pavel by možná zase napsal, že jsem chytrý jako liška ;-), ale je-li kvalitní výuka na kvalitních školách, je přeci absolvování dané školy s nějakými známkami dostatečným vysvědčením o kvalitě získaného vzdělání. Utopie? Možná. Ale státní maturita je dílčí a tudíž myslím špatné (zbytečné) řešení.

J. Anděl 19.8.2010 7:26

Re: Státní maturity jsou potřebné

... proč teda na začátku píšu, že nejsem apriori proti státním maturitám? No státní buzerace čeká na mladé lidi v životě spousta. Vyrovnat se se státní buzerací u maturity může být užitečná zkušenost. Tohle ostatně možná je jediný přínos pro studenta.

Ovšem přínos pro vás má, i když vás okradou. Můžete se na tom naučit lépe se zabezpečovat. Přesto bych nezaváděl státní okrádání.

Jo ono vlastně existuje ;-))))

J. Anděl 19.8.2010 7:39

Re: Státní maturity jsou potřebné

na závěr - jestli státní maturity budou, jakože asi jo, není to strašlivé peklo. Dějí se horší věci. Mládež to zvládne. Bude to, jak píšu výše, zkušenost.

A pořád budou lidi, kteří to zvládnou podvodem. Obzvlášť, když budou vědět, že se jedná jenom o formalitu, kterou v životě nijak nevyužijí. Bizarní státní nařízení svým způsobem (moc prosím, berte to slovo s nadsázkou) kriminalizují lidi - učí je, že stát je potřeba nakrmit, aby byl v klidu a neprudil. To se pak projevuje i v jiných oblastech.

V. Pavel 19.8.2010 8:22

Re: Státní maturity jsou potřebné

Dobrý den, pane Anděli! Děkuji za přátelskou ironickou zmínku o mém někdejším vyjádření k Vám! Pokládám Vás za jednoho z nemnohých inteligentních a charakterních účastníků a nejinak hodnotím i tento Váš příspěvek. Sám nevím, zda má někdejší maturita na socialistické pražské průmce byla "státní", či nikoliv, jak jsem zde již uvedl, avšak co vím zcela jistě je to, že bych rozhodně nefinancoval tým "odborníkůL, který 14. let řeší, zda státní maturity zavést, či nikoliv. Jsem rád, že se zjevně v tomto opět názorově shodujeme!

PS Oproti Vám jserm na průmce problémy s matikou míval, protože jsem se vůbec neučil, ale později na VŠ, kde jsem již praktikoval ke studiu seriozní přístup, jsem patřil k lepším a při zkouškách k nejúspěšnějším. :-)

J. Anděl 19.8.2010 8:50

Re: Státní maturity jsou potřebné

Člověka problémy zocelí. Máte dobrou zkušenost, to je dobře.

Já měl školu celkem snadnou, nudnou a neinspirativní (píšu o kvalitě výuky, o učení, nikoliv o vztazích či o charakterech některých učitelek ;-)). Takže jsem ze systému vyskočil, jak jen to šlo z mého pohledu nejdřív. Pokud mi to někdy chybí, tak z hlediska prestiže v rámci diskuzí :-).

K týmu odborníků a 14ti letům, ano, v tom se shodujeme.

V. Pavel 19.8.2010 9:41

Re: Státní maturity jsou potřebné

Pane Anděli! Myslím, že onomu "vyskočení" rozumím. V mém případě by nedokončením  studia nebyla uspokojena má obecná vnitřní potřeba "dotahovat" věci do konce /to u mne platí i ve sportu, v zábavě, apod./ a proto jsem usiloval úspěšně VŠ dokončit. Přes určité osobní rodinné problémy /rozvod atd./ se mi to v termínu podařilo a poskytlo mi to určité uspokojení. Nikoliv povýšenost nad druhými. Naopak! Lépe si dokážu sám sebe zařadit, kde se sám nacházím v intervalu na úsečce mezi hloupými a moudrými na protějších koncích. Proto možná nepociťuji vám podobné problémy v rámci diskuzí. Je mi celkem jasné, kde vůči druhému a opačně druhý vůči mně, znalostmi, intelektem a charakterem, si navzájem stojíme. Abych zakončil osobněji. Vás vnímám jako diskutéra se kterým si stojím ve všech ohledech jako "rovný s rovným". Mějte se! :-)

J. Anděl 19.8.2010 10:20

Re: Státní maturity jsou potřebné

Děkuji.

Naše rozhovory mě těší a jsou pro mě podnětné. Cením si toho.

Cokoliv dalšího, co mě k tématu napadá (a proto ten časový odstup) už se mi nechce psát do veřejné diskuze. Bylo by to dobré, ale pro mě vnitřně moc osobní. Tak jen že se těším na další téma :-)

V. Kraus 19.8.2010 8:27

Re: Státní maturity jsou potřebné

Pokud chcete dále studovat nějaký technický nebo přírodovědný obor, z matematiky byste maturovat měl. Opravdu je kouzelná argumentace: "K čemu mi je matematika? Vždyť já mám na mobilu kalkulačku a na počítači Excel." Jenže matematika nejsou jen základní aritmetické operace, podstatné je že vede k rozvoji logického uvažování.

Stejně kouzelná je argumentace: "Proč bych měl ve škole absorbovat nějaké informace? Stačí,  když budu vědět, kde je najít." Podle ní je vlastně veškeré vzdělaní zbytečné a když budu něco potřebovat vědět, tak si na internetu otevřu Wikipedii. 

J. Anděl 19.8.2010 8:31

Re: Státní maturity jsou potřebné

Ano. Pokud (Všímáte si toho slova "pokud"? Sám jste ho použil.) chci studovat nějaký technický nebo přírodovědný obor, ano. K tomu potřebuji velice kvalitní znalost matematiky. Ano. Jinak tam neuspěji, školu nedostuduji a tímto tématem se v životě nebudu zabývat. Ano. Máte pravdu. Nelze se spoléhat na excel nebo na kalkulačku. Ano. Vzdělání nepovažuji za zbytečné. Mít všechny znalosti ve wikipedii místo v hlavě nepovažuji za řešení. Ano. Skutečně s vámi naprosto souhlasím.

A státní maturita se toho týká přímo jak? ;-)

J. Anděl 19.8.2010 8:40

Re: Státní maturity jsou potřebné

Víte, my si nerozumíme v jedné věci. Státní maturita je jedna závěrečná zkouška. Jak ta zajistí kvalitní výuku? Jak ta zajistí, že se mladí lidé dobře naučí logicky myslet (z matematiky třeba)?

Neměl byste tolik věřit "systému". Byrokratický systém nezaručí, nemůže zaručit skutečnou trojrozměrnou kvalitu života. Státní maturita nemůže prakticky zajistit hodnotné vzdělání. Věřte víc lidem, myslete na jednotlivé školy, učitele, žáky a studenty. Oni, jednotliví lidé, jsou skuteční. Oni mohou něco dokázat. Někdo víc, někdo míň. Státní systém (jednou možná evropský systém) nemůže přinést nic vysloveně dobrého.

Já jsem k tomuto tolerantní, protože si nemyslím ani, že by to bylo něco strašného.

M. Prokop 19.8.2010 8:50

Re: Státní maturity jsou potřebné

Jo, vypsal jste to přesně.

V. Kraus 19.8.2010 9:24

Re: Státní maturity jsou potřebné

Nemýlím-li se, státních maturit se dožadovaly právě vysoké školy. Ty si stěžovaly na klesající úroveň maturantů nastupujících na vysoké školy. Současně si stěžovaly i na velmi rozlišnou úroveň jednotlivých středních škol, takže maturitní vysvědčení se pro ně stává prakticky bezcenným dokumentem - jedničky na maturitním vysvědčení jedné školy jsou ekvivelantem třeba trojkám na maturitním vysvědčení jiné školy. Vysoké školy prostě chtěly mít jakousi jistotu a to jim měla zaručit právě státní maturita. Státní maturita tak umožní i klasifikovat úroveň výuky na jednotlivých středních školách.

A to je asi také hlavním důvodem odporu vůči státním maturitám, tj. OBAVY MNOHÝCH STŘEDNÍCH  ŠKOL Z TOHO, ŽE TAK BUDE OTESTOVÁNA KVALITA JEJICH VÝUKY.  

J. Anděl 19.8.2010 10:27

Re: Státní maturity jsou potřebné

Nevím, jestli je to hlavní důvod odporu vůči státním maturitám. Pokud to v některých případech ten důvod je a státní maturity budou (a to tedy asi budou), "viníci" to po právu pocítí na vlastní kůži.

Já rozumím této myšlence, proč se zdají být státní maturity dobré. Možná je pravdivá, nevím. Chápu, že pro přijímající na vysokých školách je intelektuální výzva (troška sarkasmu, ale malá) vybrat vhodného studenta. Myslím si, že kdyby systém fungoval tak, jak se tváří, že by fungovat měl, příjem na vysokou by to usnadnilo. Zpochybňuji, že tak vůbec fungovat bude (skepse vůči myšlenkovým konstrukcím aplikovaným na lidi obecně, to nemusíte brát v potaz). Vysokoškolským profesorům to usnadní práci (výběr), ale je otázka, jestli to zvýší kvalitu vzdělání.

Nicměně to všichni uvidíme, že?

J. Anděl 19.8.2010 10:50

Re: Státní maturity jsou potřebné

Ještě ke klesající úrovni škol. Na některých školách se mám pocit zavedlo zkušebně, že žáci nemají učebnice, jen nějaký notebook, pracují více s informacemi v síti a tak (možná v tom mám guláš). Dokud budeme věřit, že informační technologie jsou pro lidstvo čistý a úžasný přínos, bude to horší a horší.

A ještě jednu věc. Matematika je krásná. Vyřešit úlohu je uspokojivé a přináší to rozkoš. Minimálně mentálně (intelektuálně i filosoficky) přináší i odpovědi a náhledy, které využijete i v jiných částech života. To jsem zažil (na proklínané základce, učitelka matematiky byla jedna z těch dobrých). Nic takového jsem nezažil s excelem či wikipedií. Přinést tento prožitek studentům maturita nezajistí, ale možná bude tlačit učitele, aby to zkusili. Co myslíte? Budou se o to vlivem státní maturity snažit a uspějí alespoň občas, nebo budou spíš usilovat o to, aby nehledě na okolnosti a zájem děcka maturitu udělala, jak už si s tou zkušenoustí poradí pak bude jejich věc?

Snad proto máme rozdílný pohled, pro mě je důležitější rozkoš z výpočtu než oficiální razítko, které usnadní život přijímajícím na vysoké. A je pro mě důležitější zájem a život studenta než pracovní problémy profesora. Nemusí to jít proti sobě. Mám pocit, že podporovat se to nebude.