18.5.2024 | Svátek má Nataša


Diskuse k článku

Rozklad státu

Titul šílenost dne náleží úternímu rozhodnutí Městského soudu v Praze, který nařídil pražskému gymnáziu Na Zatlance obnovit prezenční výuku. Důvod? Aktuální nouzový stav odporuje ústavnímu pořádku, jelikož ho neposvětila sněmovna. A ta, jak všichni víme, před dvěma týdny odmítla vládě nouzový stav prodloužit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Zadák 24.2.2021 15:24

Jest naprosto zřejmé, že Vám to myslí politicky, Jasánku.

M. Grundmann 24.2.2021 14:49

Rozvoj umělé inteligence v poslední době vytvořil zdánlivý problém v tom, že tyto technologie neumožňují zdůvodnit, proč umělá inteligence rozhodla nějakým způsobem. Lidské rozhodování ve skutečnosti probíhá ve dvou fázích : v první fázi člověk rozhodne o něčem a v druhé fázi pak jeho mozek vytvoří zdůvodnění tohoto rozhodnutí pro ostatní lidi. Toto zdůvodnění samozřejmě nijak nesouvisí se samostatným rozhodovacím procesem, je to pouze prostředek komunikace. Umělá inteligence takovéto zdůvodnění zatím vytvářet neumí, ale není důvod, aby nedokázala vytvářet v budoucnu podobné proslovy jako většina rodičů, učitelů, soudců či politiků.

Problematické je na rozhodnutí ústavního soudu to, že se plete do komunikace vlády s obyvateli. Způsob komunikace není upraven žádným zákonem ani ústavou a ústavní soud by se neměl zabývat tím, zda vláda veřejně komunikuje se svými občany dobře či ne, zda dokáže někoho o správnosti své politiky přesvědčit či ne. Něco takového by žádný soud ani neměl zkoumat.

P. Jirkovský 24.2.2021 14:52

Prokristovydrahýrány, tolik slov a ... ále nic.

M. Grundmann 24.2.2021 16:01

Marně se snažím vysvětlit, proč je požadavek někomu zdůvodňovat svá vlastní rozhodnutí nesmyslný.

Je možné požadovat vysvětlení, proč bylo dané rozhodnutí v souladu se zákony nebo jinými předpisy. Ale nikoliv vysvětlit smysl rozhodnutí jako takového. Rozhodnutí žádný vlastní smysl nemá, někdo něco rozhodne a ostatním se to buď líbí, nebo nelíbí. A ostatní mají moc toto rozhodnutí zvrátit nebo ho nemají.

Je také možné se snažit dosáhnout toho, aby druhý člověk změnil názor. Ale protože každý člověk myslí jinak, je třeba zdůvodnění připravit pro každého člověka jiným způsobem. Jakékoliv zdůvodnění čehokoliv je tedy naprosto subjektivní záležitostí a nesouvisí přímo se samotným rozhodnutím.

Proto považuji současný požadavek českých soudů pořád něco rozsáhle veřejně zdůvodňovat za nesmyslný.

P. Jirkovský 24.2.2021 16:04

Kupodivu je možný to zjednodušit na: když mně něco zakážete, tak mám právo vědět proč. A proč někdo jinej ano a já ne.

M. Grundmann 24.2.2021 16:18

Žijete v absolutní iluzi. V dnešním světě nejen že Vám velmi často někdo neřekne, proč Vám bylo něco zakázáno, ale existují i předpisy a zákony, které dokonce zakazují Vám toto vysvětlení dát. Pokud např. dáte v bance příkaz k platbě a banka platbu neprovede, v řadě případů Vám nesmí podle platných zákonů říci, proč tuto platbu neprovedla.

Existují tajné předpisy, které musí každý respektovat a za jejichž neplnění jsou sankce. Svým způsobem je to horší než za komunismu, protože tehdy jsme aspoň tušili, v čem člověk udělal chybu. Dnes Vám banka může zablokovat účet a Vy nemusíte mít ani nejmenší tušení proč. A banka Vám to nesmí podle zákona říci.

P. Jirkovský 24.2.2021 20:12

Píšete příklady a jsou od věcy. A taky blbosti, třeba s tím zablokováním účtu u banky. Žádnej takovej zákon prostě není.

M. Grundmann 24.2.2021 20:20

Zákon proti praní špinavých peněz 253/2008 Sb. U nás je to zatím relativně málo běžné, pokud jste ovšem Čech. Na Západě jsou podobné problémy na denním pořádku.

M. Grundmann 24.2.2021 20:27

Osobně mám v Německu zablokovaných 90 000 €. Proč ? Německá banka si spletla mou adresu a poslala mi doporučený dopis na starou adresu, jejíž změnu jsem v bance ohlásil. Dopis se vrátil jako nedoručitelný, banka mě neinformovala ani emailem, ani telefonicky, ani přes internetové bankovnictví, zablokovala mi účet jako podezřelé osobě a vše převedla do speciální úschovní instituce. Takové věci jsou dnes na Západě na běžném pořádku.

M. Grundmann 24.2.2021 22:55

Něco takového nelze nikdy garantovat. Každé rozhodnutí státní moci může být zdůvodněno frází, že je rozhodnutí učiněno ve veřejném zájmu. Tím by ale tato povinnost zdůvodnění ztratila jakýkoliv smysl. Muselo by se tedy stanovit, co je dostatečné vysvětlení a co vysvětlení není. Podobná pravidla by ale byla možná složitější než celý právní systém jako takový. Neumím si přestavit žádnou metodu, jako ověřit, zda je nějaká věta pouhou prázdnou frází nebo nějakým skutečným zdůvodněním.

A do takovéto debaty nás zatáhl náš slavný ústavní soud.

M. Kolář 24.2.2021 15:18

Ano, s AI jsme se pohnuli vpřed právě v okamžiku, kdy jsme poněkud rezignovali na její přesný popis... Jak se dalo čekat ..;-)

M. Grundmann 24.2.2021 15:50

Problém s AI byl v tom, že lidé měli chybné představy o tom, jak sami uvažují. Vědci si dlouhou dobu mysleli, že lidský mozek skutečně používá logiku a jiná formální pravidla při myšlení. Někteří vědci a možná i velké množství lidí si to možná myslí dodnes. Matematik však nejprve na něco nějak přijde a teprve poté to formálně dokáže, tak bych popsal skutečné matematické myšlení.

Veškerá snaha použít tato formální pravidla skončila fiaskem. Lidské rozhodování i myšlení nemají nic společného s formálními popisy tohoto myšlení. To, co popisujeme jako důvody, nehraje při skutečném rozhodování nebo při myšlení žádnou velkou roli. Existuje ostatně zákon kybernetiky, který tvrdí, že nikdo nemůže analyzovat své vlastní myšlení, protože tato analýza vyžaduje větší mozek než je ten vlastní. Z teoretického pohledu je každé skutečně objektivní zdůvodnění jakéhokoliv vlastního rozhodnutí asi nemožné.

Lidé by se tedy měli co nejvíce vyhnout debatám, jak daný člověk zdůvodňuje své chování, ale zabývat se pouze tím, co kdo dělá nebo nedělá. A ne tím, co si kdo o čem myslí. Naše soudy jdou dnes jinou cestou a nutí státní instituce produkovat disertace o tom, jakým způsobem státní úředníci myslí. Pro mě je to úplný nesmysl. Mně to nezajímá a navíc mi podobné disertace připadají jako výsměch.

J. Matuška 24.2.2021 14:43

Landa vyrazil jednat s Babišem. Vláda se chová totalitně, míní

Podle zpěváka Daniela Landy musí vláda změnit způsob komunikace a najít cestu, jak uvolnit současná opatření navzdory pandemické situaci. Ve středu o tom vyrazil debatovat s jejími zástupci do Poslanecké sněmovny. V rozhovoru pro Novinky před jednáním mluvil i o důvodech, proč se on sám do politiky nechystá.

„Přicházím s akademiky a odborníky. JSEM JENOM ČLOVĚK,KTERÝ NĚCO ZPROSTŘEDKOVAL, ZESÍLIL HLAS A POSLOUŽIL. FORMULUJEME NĚJAKÁ ŘEŠENÍ,NAD KTERÝMI JE POTŘEBA DEBATOVAT,“ řekl Landa.

ODKAZOVAL PŘITOM NA NEDÁVNO ZVEŘEJNĚNÉ DESATERO, kterým by se lidé a stát měli podle něj řídit při zvládání pandemie. Důraz klade na individuální opatření, vysvětlování či na pochopení principů samoléčby. Požaduje také návrat dětí do škol nebo uvolnění veškerých venkovních volnočasových aktivit.

Landa ve středu dorazil i se skupinou akademiků sdružených okolo petice Blanický manifest na jednání se zástupci vlády o způsobech, jak „rychle a bezpečně otevřít Česko“. Vedle ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka (ANO) se pomocí videohovoru připojil i premiér Andrej Babiš.

https://www.novinky.cz/domaci/clanek/landa-vyrazil-jednat-s-babisem-vlada-se-chova-totalitne-mini-40352050

F. Doušek 24.2.2021 15:13

To jsou ti, kterým za boha nemohl Babiš při popolední tiskovce přijít na jméno?

D. Mach 24.2.2021 15:26

Společně si zanotují :

V tom pajzlu

jsme v hazlu

ty to znaj

už nás maj.

V. Novák 24.2.2021 15:27

Blanické rytíře se komturu Ordo Lumen Templi a Kouzelníku Žitovi nepodařilo zbuntovat?

Slabota...

O. Vorálek 24.2.2021 14:36

Máme 2 možnosti dalšího vývoje.

a) nekonečný lockdown

b) žít s tímto virem jako jsme do minulého roku žili s viry a nemocemi ostatními.

J. Václavíková 24.2.2021 14:36

Pro hysterky, co si neumí ověřit fakta a radši hýkají o neexistujícím rušení Newtonových zákonů, tady odkaz na skuteční materiály MŠ:

https://revize.edu.cz/prehled-redukci-v-rvp-zv?fbclid=IwAR1uFtEdGhAGPq0NbFUYXeEGD948AZALUcTVOdNKWY9HrBhHBdxtbtRIAqc

P. Jirkovský 24.2.2021 14:41

To nic, to jen paní Varadinková má svůj den. Už kolem poledne zahájila neuvěřitelně pitomou etudou na téma "soudci jsou představitelé státu".

J. Václavíková 24.2.2021 14:44

Už je jich tu celá letka, co roztrubuje tyhle falešné noty. Nic jiného než bezmyšlenkovitě papouškovat, co jim řídící zavelí, se nenaučili.

P. Jirkovský 24.2.2021 14:51

Popravdě řečeno, já jsem se musel podívat, který ty zákony jsou v ohrožení a zjistil jsem, že je sice nedokážu odříkat, ale životní praxe a řemeslo mě je naučily respektovat a aplikovat.

M. Varadinková 24.2.2021 15:28

Co to žvaníte? Vy evidentně nejste schopen pochopit to, co píšu. Tak mé příspěvky vynechejte a neberte si je do své huby, když toho nejste schopen, aniž byste je zkomolil a vymyslel si něco zcela jiného, než obsahují.

P. Jirkovský 24.2.2021 15:40

...drzý soudce své pravomoce výrazně překročil. Pro něj, stejně jako jiné představitele státu, totiž platí, že co není povoleno, je zakázáno. "

Tak si to zopakujte, vy jste schopna zapřít cokoli.

R. Sorge 24.2.2021 14:48

Ve vzdělávacím oboru Fyzika došlo k redukcím, první bod, další v odkazu:

1. vyřazení obsahu považovaného za příliš obtížný: • F-9-2-05 úplná redukce: využívá Newtonovy zákony pro objasňování či předvídání změn pohybu těles při působení stálé výsledné síly v jednoduchých situacích (nejedná o celý komplet Newtonových zákonů; precizní formulace zákonů žákům činí potíže, vede k formálnímu učení bez pochopení podstaty věci)

https://revize.edu.cz/files/npi-podrobne-vysvetleni-redukci-ocekavanych-vystupu-rvp-zv.pdf

J. Václavíková 24.2.2021 14:56

Pro ty, co mají problém s chápáním přečteného. Nedošlo k vypuštění výuky Newtonových zákonů, ale jen výuky jeho aplikací na ZŠ, protože toto je přiměřenější učivu středoškolskému.

vyřazeno využívání Newtonových zákonů (výstup F-9-2-05 využívá Newtonovy zákony pro objasňování či předvídání změn pohybu těles při působení stálé výsledné síly v jednoduchých situacích), neboť se nejedná o celý komplet Newtonových zákonů; precizní formulace zákonů žákům činí potíže, vede k formálnímu učení bez pochopení podstaty věci; to, co je důležité pochopit, lze odvodit z pozorování účinků sil na těleso v rámci upraveného výstupu F-9-2-04 určí v konkrétní jednoduché situaci druhy sil působících na těleso, jejich velikosti, směry a výslednici a jejich účinky na těleso;

R. Sorge 24.2.2021 15:01

Nepsal jsem, že došlo k vypuštění výuky Newtonových zákonů.

Ale bez výuky jeho aplikací to bude k ničemu, povede to (v lepším případě) jen k formálnímu učení bez pochopení podstaty věci.

J. Václavíková 24.2.2021 15:03

Ti, co s tím vyrukovali, argumentovali stupidním titulkem z Lidovek. A ten to tvrdil. To, že nebudou zkoušeni z přesných výpočtů neznamená, že jim užití N.Z. nebude vysvětlováno.

R. Sorge 24.2.2021 15:07

Tak za to můžou novináři.

O zkoušeni z přesných výpočtů nebyla řeč. Každopádně je to "ústup ze slávy", že se budou učit méně, než předchozí generace.

J. Václavíková 24.2.2021 15:10

Jen na základní škole. A tahle nepodložená hysterie vzešla z Trikolóry. Odtud se to zřejmě dostalo do Lidovek.

R. Sorge 24.2.2021 15:13

Jasně, jen na základní škole a potáhne se to s nimi celý život.