3.5.2024 | Svátek má Alexej


Diskuse k článku

Proč jsme v Afghánistánu

Tragická smrt našich tří vojáků i následné prohlášení, že v Afghánistánu pachatele nalezneme, usvědčíme a o trest se postaráme, vzbudily veřejnou debatu. Bylo by nenormální, kdyby nevyvolaly.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
K. Janyška 14.8.2018 21:21

Re: FRIEDRICH AUGUST HAYEK:

Nejvážnějším důsledkem rozštěpení toho, co bylo druhdy společnou oblastí zkoumání, na úzké specializace je, že to zanechalo zemi nikoho, nejasný předmět, někdy nazývaný "sociální filosofie". Některé z hlavních sporů uvnitř těchto speciálních disciplín mají ve skutečnosti příčinu v rozdílných názorech na problémy, které nejsou vlastní žádné z nich a nejsou tudíž žádnou z nich systematicky studovány, a které jsou proto považovány za "filosofické". Slouží to často za omluvu mlčenlivého zaujetí postoje, o kterém se předpokládá, že buď nevyžaduje racionální odůvodnění nebo ho ani není schopen. A přece jsou tyto zásadní problémy, na kterých zcela závisejí nejenom interpretace faktů, nýbrž také politické postoje, otázkami, které mohou a musejí být zodpovězeny na základě faktů a logiky. Jsou "filosofické" jen v tom smyslu, že jistá široce, avšak mylně zastávaná, přesvědčení jsou dána vlivem filosofické tradice, která předpokládá falešné odpovědi na otázky schopné přesného vědeckého pojednání...

F.A.Hayek byl vědec, ne filosof... Dzp.

M. Mařák 14.8.2018 21:25

Hayek byl i filosof,

ve filosofii na sklonku života našel smysl a možná i jakousi útěchu. Vyjádřil se tak v posledním svém rozhovoru, jenž v žádné knize nevyšel a na nějž jsem Vám již mnohokrát dával odkaz.

K. Janyška 14.8.2018 21:26

Re: Hayek byl i filosof,

Nemáte pravdu a fabulujete... Dzp.

M. Mařák 14.8.2018 21:37

Ale houby,

již jsem Vám to o té filosofii mnohokrát překládal:

https://www.institutcoppet.org/dernier-entretien-avec-friedrich-von-hayek-1985/

K. Janyška 14.8.2018 20:59

Žákům, studentům a ostatním je vtloukáno do hlav,

že lidský svět je organizací ovládanou lidmi a veškeré školní snažení je směrováno k tomu, aby do takového světa byli připraveni vstoupit a uměli se v něm pohybovat. Jenže takový svět neexistuje.

Věc se má úplně obráceně. Lidský svět je totiž spontánním řádem lidské interakce, tedy je řízený spontánními silami a to je jedinou možností přežití lidstva. A to je tak neuvěřitelné a složité, že to lidi nejsou schopni vůbec bez předpřípravy pochopit. A na školách neprobíhá ani ta. Nejsou učitelé a dokonce ani učitelé učitelů, tedy profesoři vysokých škol, kteří by takovému paradoxu rozuměli.

Celou velmi složitou problematiku však popisuje na vědecké, a jen na vědecké, bázi tzv. kompozitivní teorie, tedy suma informací, navzájem provázaných a neodporujících si, získaná vědeckou kompozitivní, tedy skladnou, metodou společenských věd. Viz slavná kniha Kontrarevoluce vědy myslitele myslitelů, nositele Nobelovy ceny. A.F Hayeka. Dzp.

P. Vandas 14.8.2018 21:04

Re: Žákům, studentům a ostatním je vtloukáno do hlav,

F.A.Hayek Nobovu cenu nedostal. :-):-):-) Mysliteli.

K. Janyška 14.8.2018 21:06

Re: Žákům, studentům a ostatním je vtloukáno do hlav,

Běžně se tak švédské ceně za ekonomii říká, nemysliteli... Dzp.

P. Vandas 14.8.2018 21:07

Re: Žákům, studentům a ostatním je vtloukáno do hlav,

Lidi toho nakecaj. :-):-):-)

K. Janyška 14.8.2018 21:08

Re: Žákům, studentům a ostatním je vtloukáno do hlav,

Zejména vy... Dzp.

M. Mařák 14.8.2018 21:09

Re: Žákům, studentům a ostatním je vtloukáno do hlav,

Žárliví bankéři, kteří si ji pro sebe vymysleli a financovali, ji tak určitě říkají. No a pak pár nedouků.

K. Janyška 14.8.2018 21:11

Re: Žákům, studentům a ostatním je vtloukáno do hlav,

No, lidský svět je možno vysvětlit jen ekonomií a právem zároveň. V této souhře žijeme, ať se nám to líbí nebo ne... Dzp.

M. Mařák 14.8.2018 21:15

Re: Žákům, studentům a ostatním je vtloukáno do hlav,

Řeč je o neexistující nobelovce...

K. Janyška 14.8.2018 21:18

Re: Žákům, studentům a ostatním je vtloukáno do hlav,

Ale, běžně se svédské ceně nobelovka říká... Dzp.

M. Mařák 14.8.2018 21:26

Re: Žákům, studentům a ostatním je vtloukáno do hlav,

Běžní nevzdělanci a žárliví bankéři ji tak nazývají.

P. Vandas 14.8.2018 21:16

Re: Žákům, studentům a ostatním je vtloukáno do hlav,

Blbost. :-):-):-)

M. Prokop 14.8.2018 21:15

Re: Žákům, studentům a ostatním je vtloukáno do hlav,

Sem tam ji dostal i někdo ceny hodný. Ne vždy, pochopitelně.

Ovšem ve srovnání s "cenou za mír" je to pořád ještě elita.

M. Mařák 14.8.2018 21:17

Re: Žákům, studentům a ostatním je vtloukáno do hlav,

Ekonomie je zhruba stejná věda jako sociologie a podobně.

M. Prokop 14.8.2018 21:34

Re: Žákům, studentům a ostatním je vtloukáno do hlav,

Jo, jistě. Jako všechny "měkké vědy". Někdo to dělá solidně (ty věci prostě existují) někdo o tom jen kecá.

K. Janyška 14.8.2018 21:17

Re: Žákům, studentům a ostatním je vtloukáno do hlav,

Hayek je superelita. Ani nevěděli za co mu ji mají dát. Tak všechny omráčil. Mimochodem, dodnes drtivá většina z nich neví o čem je řeč, když se řekně kompozitivní teorie. A je to jeho výrok... Dzp.

P. Vandas 14.8.2018 21:20

Re: Žákům, studentům a ostatním je vtloukáno do hlav,

Hayek je obyčejný sebestředný grafoman, který měl jedinou myšlenku a napindal z toho mála dest knih, jak mnich. :-):-):-)

K. Janyška 14.8.2018 21:21

Re: Žákům, studentům a ostatním je vtloukáno do hlav,

Vám s jeho odsouzením rozumím. Vás, náboženské fanatiky, považoval za blázny... Dzp.

P. Vandas 14.8.2018 21:26

Re: Žákům, studentům a ostatním je vtloukáno do hlav,

A co psal o Svazarmovcích? :-):-):-)

K. Janyška 14.8.2018 21:27

Re: Žákům, studentům a ostatním je vtloukáno do hlav,

To, co o vás. Já byl v AMK... Dzp.

M. Mařák 14.8.2018 20:43

Podobné odborníky na školství ODS

vůbec nepotřebuje, řekl bych, poptávka však je v SPD, či v KSČM, možná i v ANO.

K. Janyška 14.8.2018 20:48

Re: Podobné odborníky na školství ODS

CO JE TO VZDĚLÁNÍ ?

Vzděláním je to, co se dostane do hlav dětí, studentů a ostatních lidí, z platných informací o světě, přičemž je úplně jedno odkud. Není nic tragičtějšího, než tzv. vzdělání informacemi irelevantními.

Z hlediska oborových znalostí a rozšiřovaných technických informací není problém tak velký. Všichni souhlasí s tím, že jedna a jedna jsou dvě a suma dalších takových a daleko složitějších vědomostí je přijímaná všemi jako samozřejmost a je to tak logické a v pořádku, pokud tedy nemluvíme o technice a strategii vyučování. Jsou to vědecky podložené a šířené poznatky a zkouší se z nich.

Avšak z hlediska předání informací vyššího řádu, tedy vědění o lidském světě a principech, na kterých vyrostl a stojí je situce tristní a právě obrácená, než by měla být.

P. Vandas 14.8.2018 20:50

Re: Podobné odborníky na školství ODS

Nepiš o věcech o kterých nic netušíš. Plácáš jen samé kraviny. :-):-):-)

K. Janyška 14.8.2018 20:52

Re: Podobné odborníky na školství ODS

Lépe vyučený zedníku ? Vy vzdělání nemáte. Jste jen miliarda s tituly i bez... Dzp.

P. Vandas 14.8.2018 20:54

Re: Podobné odborníky na školství ODS

Ty jsi nahoře bez i dole bez. Tak, to se ti to rýmuje. Troubo vesnický. :-):-):-)

K. Janyška 14.8.2018 20:56

Re: Podobné odborníky na školství ODS

Troubo z Dobříše ? Dzp.

K. Janyška 14.8.2018 20:51

Re: Podobné odborníky na školství ODS

Žákům, studentům a ostatním je vtloukáno do hlav, že lidský svět je organizací ovládanou lidmi a veškeré školní snažení je směrováno k tomu, aby do takového světa byli připraveni vstoupit a uměli se v něm pohybovat. Jenže takový svět neexistuje.

Věc se má úplně obráceně. Lidský svět je totiž spontánním řádem lidské interakce, tedy je řízený spontánními silami a to je jedinou možností přežití lidstva. A to je tak neuvěřitelné a složité, že to lidi nejsou schopni vůbec bez předpřípravy pochopit. A na školách neprobíhá ani ta. Nejsou učitelé a dokonce ani učitelé učitelů, tedy profesoři vysokých škol, kteří by takovému paradoxu rozuměli.

Celou velmi složitou problematiku však popisuje na vědecké, a jen na vědecké, bázi tzv. kompozitivní teorie, tedy suma informací, navzájem provázaných a neodporujících si, získaná vědeckou kompozitivní, tedy skladnou, metodou společenských věd. Viz slavná kniha Kontrarevoluce vědy myslitele myslitelů, nositele Nobelovy ceny. A.F Hayeka. Dzp.