27.5.2024 | Svátek má Valdemar


Diskuse k článku

Před třiceti lety padla Zeď

Nezapomenu na noc, kdy jsem se o pádu Zdi v Berlíně dozvěděl. Bylo to v noci, jel sem tehdy autem se svým kolegou, romanistou Josefem Hajným do Říma, kde se chystalo svatořečení Anežky České. Tedy: směřovali jsme do Vídně, kde jsme chtěli nechat auto a pokračovat vlakem, ale to je vedlejší.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Klepetko 9.11.2019 9:34

Takže mezi Hradem a Podhradím bude mír? Není on ten Zeman (i s "buranokraty") jen takový zástupný "Madrid", nebo Mařákova "Praha"? :-)

Válka mívá různé podoby...

M. Kolář 9.11.2019 9:32

Neshodneme se v té oblasti kde se domníváte, že EU vyvolává či nějak dokonce podněcuje pnutí v jednotlivých státech .. Z tohoto dle máho názoru EU vychází dobře, zcela respektuje kdo je a kdo není v EU smluvní stranou.. A tak je to správně.. Proto také EU nezasahuje a nemůže zasahovat ve věci Katalánska..

J. Fridrich 9.11.2019 9:31

Připomenu dnes to, co v záplavě informací o pádu Berlínské zdi v roce 1989 není bohužel tak podrobněji popsáno - tedy to, že Berlínskou zed' postavili v roce 1961 východoněmečtí-prý " hodní " Němci na příkaz komunistické Říše Zla, který byl vydán z velitelského můstku všech bolševiků Světa, z SSSR-Moskvy-Kremlu za N.S.Chruščova.. Vznikla proto, aby zabránila odchodu vlastních občanů na Západ - do svobodného světa, kam masivně přes Západní Berlín Němci utíkali z NDR do toho " kapitalistického pekla "... Tedy nebyla ochranou proti útoku ze Západu a podobně jako naše zadrátovaná hranice měla silou udržet občany Východu v tom " komunistickém ráji "...

Také se příliš nezmiňuje to, že její stavba v roce 1961 nebyla prvním útokem komunistického Východu-SSSR proti svým nedávným spojencům z bojů II. světové války. Předcházela jí Stalinova Berlínská totální blokáda, kdy téměř 1 rok - od 24. 6. 1948 – 12. 5. 1949 museli všech 2,2 milionu obyvatel Západního Berlína zásobovat ze vzduchu takzvaným leteckým mostem hlavně Američané svými slavnými letouny Dakota...

Celkem se uskutečnilo kolem 277 000 letů, při kterých bylo přepraveno 2,2 milionu tun zboží. Kromě potravin a zboží denní potřeby bylo do Berlína dopravováno letecky i uhlí...Během leteckého mostu zahynulo několik desítek osob: 39 Britů, 31 Američanů a 6 Němců.

Špatné je to, že svobodu a demokracii dodnes ohrožují levičáci-neokomunisti vyrostlí bohužel v posledních desetiletích na kdysi skvělém Západě...

V. Mokrý 9.11.2019 9:31

Už to, být zaměstnancem/redaktorem deníku SSM, byla v těchto případech protekce.

M. Krčmář 9.11.2019 9:30

Dobrá připomínka,jak se těch 20 let přetáhne, začne to tu zahnívat a "normalizace" páně Babiše jest toho smutným důkazem.

M. Kolář 9.11.2019 9:28

Ani já, jako federalista, nejsem s vývojem EU již spokojený.Samozřejmě.. Dle mého názoru se dosavadní unijně/konfederační model vyčerpal a nelze na jeho bázi dále integraci prohlubovat.. Tedy je tu volba, přistoupit k deklaraci státnosti a přijetí federální ústavy, jistě nikoliv na celém teritoriu současné EU, zbytek dále na sebe vázat smluvně (to asi byla správná cesta od počátku, vícerychlostní cesta), nebo jak píšete, zmrazit integraci atd atd.. Ale je vážný problém, existence eurozony.. Ta z EU dělá opravdu jakousi hybridní nevyváženou strukturu.. Řeklo se "a" a neřeklo se "b" .. Tedy zde s Vámi částečný souhlas...

V. Mokrý 9.11.2019 9:27

Snaha je. Ale co naděláš, když jsou mnozí zmasírovaní těmi médii - co není v televizi, jakoby neexistovalo. Tak to dnes funguje ! Česká hospoda málokde funguje.

P. Hlosta 9.11.2019 9:25

Světelný smog je prokletí současnosti. Ani vyjet si v noci na vrchol kopce není řešení, protože města svítí, takže jen údolí v kopcích dává šanci. Jenže zase není ta obloha celá z toho údolí. Moderní doba mi bere stále víc té krásy. Co nadělám... :-)

V. Klepetko 9.11.2019 9:25

Má být Katalánsko samostatným členem Evropské Federace, nebo nemá?

J. Franke 9.11.2019 9:24

Praha někde na kraji Velkomoravské říše...

https://cs.wikipedia.org/wiki/Velkomoravsk%C3%A1_%C5%99%C3%AD%C5%A1e#/media/Soubor:Great_Moravia.svg

V. Klepetko 9.11.2019 9:21

Zamyslel. Souhlasím s Vámi, že základní problém by mohl být v té globalizaci, v kontextu existence Číny. To by byla dlouhá diskuze...

Nejsem nepřítelem Unie, nechci ji ani rozbít a už vůbec si nemyslím, že by Czexit byl řešením. Chtěl bych ale udržet integraci Unie na jakési optimální úrovni, kompatibilní s dnešním stavem společnosti. Chtělo by to možná jen malý krůček zpět! A za 30- 50 let by čas dozrál na další kroky.

J. Franke 9.11.2019 9:19

Jo, jo... Ve středu jsme koukali na oblohu a byl už vidět parádně Orion, který se přes léto ukrývá. Bohužel světelný smog nad městy lidi, které to zajímá, nutí k procházce mimo aglomeraci, aby světlo hvězd bylo krásně viditelné. Nebo spíš bohudík?

P. Hlosta 9.11.2019 9:16

Nevím jestli jste to vůbec zkusil, ale v osmdesátých letech, kdo měl dost vytrvalosti a i přes upozornění esenbáka, že ho nepustí, přeci jen zažádal o pas a vízum, tak zpravidla byl puštěn do světa. Pochopitelně ne s rodinou a přišli se souzi přesvědčit, že neprodal nábytek. Jak myslíte že tolik lidí zdrhlo tehdy na Západ? Většina se ale vrátila z povoleného pobytu. Ne každý měl povahu na to, aby emigroval.

V. Klepetko 9.11.2019 9:14

Slovensko si prosadilo vlastní stát i proto, že chtělo být v Unii jako samostatná entita, a přitom byla Unie vnímána jako konfederační garant svebytné existence této entity. A právem!

Ale o postavení v Unii, srovnatelném s postavením menšího státu v USA nebo s postavením německé spolkové země uvnitř Evropské Federace v té době řeč vůbec nebyla! Levicoví Katalánci už ale bojují za nezávislost na Madridu s touto jasnou vizí...

J. Franke 9.11.2019 9:14

To musí každý kolem sebe, pane Kotasi. Média bych do toho netahal.

M. Kolář 9.11.2019 9:12

Nevím jak pan Mařák, ale já jako eurofederalista takový motiv jistě nemám .. ;-)

M. Mařák 9.11.2019 9:12

Skotsko není region a Morava již vůbec, slyšel jsi někdy, pragocentristo, o Velkomoravské říši, nebo o zemském řízení?

F. Sojka 9.11.2019 9:11

Ten boj s virftuálníma komunistama byl fčera hodně vyčerpávající. A furt se niogdo nechtěl přidat. To je bída, co. Hi hi

M. Kolář 9.11.2019 9:11

Zamyslel jste se nad tím, proč v zásadě srovnatelné potíže mají i jinak silné země, které v Unii nejsou nebo nejsou v Eurozoně ? Napříkald USA,Británie .. A jak to vše souvisí s globalizací .. Eurozona má vážné problémy, jistě, ale Váš příspěvek neodráží vyváženě příčiny,souvislosti..A také je zajímavé, jak odpůrci Unie, i zde na Psu, útočí na Unii kvůli sporu Katalánsko/Španělsko .. Schizofrenicky se ve svém rozbíječském nadšení od rozbíjení Unie dopracovali až k rozbíjení jednotlivých států ... Nakonec budou rozbíjet všechno, co jim přijde pod ruku ..

V. Mokrý 9.11.2019 9:10

!!

A myslí si to o sobě zřejmě dodnes.

V. Mokrý 9.11.2019 9:08

Jo ! Ale kdo a jak ? Média ( ČT, ČRo ) se v tom moc nevyznamenávají.

P. Harabaska 9.11.2019 9:05

Protivník čechoslovakistického fašismu hovoří jako protislovenský nacionalista. Srovnejte si to trochu.

J. Franke 9.11.2019 9:04

Dobré ráno z uplakané Svobodné Republiky Králický Sněžník

Zeď padla, ještě by to chtělo snažit se bořit zdi mezi lidmi, byť je to nekonečný proces...

V. Klepetko 9.11.2019 9:03

Není to tak že Katalánci chtějí být v Unii, ale ne jako součást Španělska? A co Skotsko? Nedává Unie těmto aspiracím sílu a inspiraci? Takových y kteří by chtěli mít "svou hvězdičku' na praporu Unie je více...

Proč myslíte, že pan Martin Mařák tak vehementně podporuje eurofederalizaci? Je to jen způsob jak potlačit" pragocentrismus"! Není to tak, že více jak polovina eurofederalistů má podobné motivy?

P. Hlosta 9.11.2019 8:58

Rád se dívám na hvězdy na obloze. Je to pohled do minulosti a je v tom jistota, že minulost nelze změnit. Patrně to bude stejné s tou neustálou oslavou výročí, cyklicky se opakující. Stále se vzpomíná, jaké to bylo, když to bylo. Je v těch vzpomínkách na historický zlom taková ta jistota, že už se nezmění a půjde s námi to oslavování dál životem.

Co bude další historický zvrat nelze určit, ovšem dá se tušit, vyspekulovat. Lidi se rádi straší, tak z většiny je předkládaný zvrat k horšímu. To má ten dopad, že si lidé při tom víc váží současnosti. Kdyby se předpokládaly časy lepší, lidé by opovrhovali tím, co mají dnes.

Podobně je to s připomínáním minulosti, kde se lidé ubezpečují navzájem, že dříve bylo hůř a proto že si máme cenit dnešek. Ne ovšem všichni. Někteří radši, když se nostalgicky vzpomíná na to lepší, aby si tak ponížili dnešek. To je patrně otázka jejich svědomí, které se hlásí s tím, že hříšně přišli k lepšímu. Musí tedy si současnost ponížit.

Při tom všem připomínání si přelomů dějin, je dobré si vyjít pod hvězdnou oblohu. Hvězdy budou stále na svých místech kde mají zrovna v tu chvíli být, žádná nebude zářit jinak a aby to nebyla zase úplná nuda, občas protne oblohu nějaký ten bolid. Bolid je na obloze na kratičký moment. Když prolétne, člověk znejistí, jestli tam vůbec něco ten řád hvězd rušilo.

V příštím roce budeme slavit jaké třicáté výročí? Nového prezidenta? No, něco už se vymyslí. ;-)

P. Harabaska 9.11.2019 8:54

Vy máte ale starosti. Nepojedete do Vaduzu na zaškolení třeba na komorníka nebo kočího?

P. Harabaska 9.11.2019 8:52

Dnes je to German made in Czech.

P. Harabaska 9.11.2019 8:51

Dlužno ovšem poznamenat, že bylo použito slova Volk nikoli Nation. Součástí společenství Volk může ale být kdejaký mišlink. Národ = Nation má jinou skladbu. V Německu o tom, jak bude vypadat budoucí německý národ, se rozepisuje kdejaký Turek nebo Arab. Stačí číst komentáře ve Frankfurter Allgemeine Zeitung.

V. Fenzel 9.11.2019 8:50

Inu soudruh redaktor Mladé fronty byl něco víc,to dá rozum;-D

F. Sojka 9.11.2019 8:48

Dobrá poznámka. Vis téš: S. Tomáš 9.11.2019 6:27