26.6.2024 | Svátek má Adriana


Diskuse k článku

Obama mění dějiny

Vznik palestinského státu v hranicích před rokem 1967 je poslední nápad amerického prezidenta Baracka Obamy. Slova vedoucích amerických představitelů mají v mezinárodní politice zásadní váhu. Oni sami to vědí, a proto je pronášejí uvážlivě. Tento proces zřejmě v případě Obamova prohlášení neproběhl. Jde totiž o požadavek mimo jakoukoli realitu. Rozhodující část palestinské reprezentace si přeje zahnat Izrael do moře.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Martinovská 20.5.2011 23:13

Re: Hovoříme o lidech,

To je hezký!

Ale u těch videoher mám silné pochybnosti - abyste rozuměl, počítačové hry jsou můj stálý  nepřítel u nás v rodině při výchově a považuju je za velké nebezpečí a ohrožení pro děti, které nemají ještě vyvinuté protilátky, je to podle mně, jakoby jim naše civilizace nechávala drogy volně položené na stole. Manžel mi říká, že jsem zaujatá, a občas bojuje s fašisty a osvobozuje Svět. No, já zas... nemám co říkat.

Ale u těch reklam mám v souvislosti s jejich krásou otázku: asi může být krása jaksi ve službách něčeho zlého? Film Leni Reifenstahlové byl krásný - ale byl i lživý.

J. Anděl 20.5.2011 23:29

Re: Hovoříme o lidech,

Umění jako takové nemá morální hranice. To se vztahuje i na ty hry. Mohou být umělecké a přitom nebezpečné. To umí i poezie, Vámi zmiňované filmy, možná i hudba.

Chápu Váš boj s hrami velice dobře. S hrami jsem se setkal až jako plnoletý a cca dva roky jsem hrál velice intenzivně. Teď už jen zřídka. Když jsem si ovšem před půl rokem nahrál World of Warcraft, dost mi to ovlivňovalo životosprávu. Abych nezanedbával rodinu, hrál jsem pozdě v noci a nebyl vůbec vyspalý. Zejména ty online hry jsou velice čas konzumující. Tak si teď zase nehraju. Ale když si vezmu diskuze na NP, těžko soudit, co je lepší :).

Ještě k umění - moderní iluzi, že milci umění jsou nějak ušlechtilejšími lidmi, považuji za mylnou. A moderní umění, jak ho vnímám, je často velice nemravné. A nemyslím to nějak zkostnatěle, školometsky a prudérně. Prostě je v něm opojení životem bez hranic, relativitou dobra a zla, bizarnostmi a chorobnými výjevy. A tak.

Jsem unavený, už se mi to v hlavě plete. Hezky si zítra užijte den a pozdravujte pana Vandase a ostatní :)

J. Václavíková 20.5.2011 23:33

Re: Hovoříme o lidech,

Já jsem vypozorovala, že na videohrách ujíždějí spíš kluci, takže to by snad u Martinovských už neměl být takový problém, myslím, že syn už z nebezpečného období vyrostl, není to tak, paní Martinovská?

M. Martinovská 20.5.2011 23:35

Re: Hovoříme o lidech,

Jo, je to tak, holky měly takový krátký období, a syn už vyrostl, jen na to valstně vzpomínám, jak jsem to synovi omezovala na hodinu denně a jaký to byl boj.

J. Václavíková 20.5.2011 23:41

Re: Hovoříme o lidech,

Holky budou spíš viset na Facebooku a vykecávat. (Jako my)

M. Martinovská 20.5.2011 23:49

Re: Hovoříme o lidech,

Jo, přesně tak!

M. Martinovská 20.5.2011 23:36

Re: Hovoříme o lidech,

Děkujeme, vyřídíme, dobrou noc a díky za tu reklamu!

J. Tolman 20.5.2011 22:17

Re: Hovoříme o lidech,

Ano, ale vždy byla možnost volby. Pokud by se ti lidé rozhodli jinak než se rozhodli, vývoj by se ubíral by se jiným směrem. 

Kniha, o které se, zmiňuji se zabývá vývojem hmoty, kde na všech stupních úrovně hmoty existují "spontánní interakce" a samooroganizující postupy, ale organizace hmoty na nižších úrovních není na bázi vůle. Lidé mají jako jediní možnost volby, kam se bude ubírat celá společnost či civilizace. Její osud bude záviset na naší volbě.

M. Martinovská 20.5.2011 22:23

Re: Hovoříme o lidech,

Teilhard de Chardin v knize "Vesmír a lidstvo" přikládá už nejen prvním buňkám, ale i prvním jednotným celkům neživé přírody jakési pre-vědomí - pre-život, už proto, že jejich jednota, dále každá syntéza,  vyžaduje energii, vyžaduje ji i každý pohyb, a tudíž, vzhledem k druhému zákonu termodynamiky, který říká, že část energie se vždy při každém jevu ztrácí, jde každé jsoucno, každý pohyb a každé bytí jaksi proti směru entropie - proti "přirozenému" rozpadání a upadání všeho. 

M. Martinovská 20.5.2011 22:30

Re: Hovoříme o lidech,

Při snaze o pochopení prvního a druhého zákonu termodynamiky, kterými dokládá svůj důkaz Boží existence Claude Tresmontant, a tudíž mně doutil si je aspoň přečíst, jsem myslela, že se mi zavaří mozek - laicky si tu část knihy P. T. de Chardina přeládám takto: Proč se na to ty atomy radši nevykašlou? A na konci dochází k skoro stejným větám, pane Tolmane, jako máte na konci vašeho příspěvku - Lidé mají (nenapsal by jako jediní) možnost volby...

J. Tolman 20.5.2011 22:37

Re: Hovoříme o lidech,

Život jakožto uspořádaná hmota určitě směřuje proti nárůstu entropie, ovšem přibývá poznatků, že živá hmota je nějak schopna s druhým termodynamickým zákonem bojovat. Velkou roli v tom hraje informace, která je vlastně ve všem, i prvotní hmota ve vesmíru nesla  v sobě informaci o počátečním stavu. Infromace je mocná nejen v lidské společnosti, ale zřejmě i ve vesmíru. Živé organismy představují oproti neživým formám hmoty novou informaci, která je zřejmě mocnou zbraní proti nárůstu entropie. Zaregistroval jsem na netu několik nových přednášek o tomto problému, a chci si je přečíst.

J. Václavíková 20.5.2011 22:47

Re: Hovoříme o lidech,

To filozofické zdůvodnění neznám, ale co je na tom zvláštního, že živé organismy si berou energii? Pokud si matně vzpomínám, narůstání entropie ve vesmíru nevylučuje, že za podmínky dodání energie ze systému se může snižovat.

M. Martinovská 20.5.2011 23:06

Re: Hovoříme o lidech,

Paní Václavíková, mně na tom přijde zvláštní úplně všechno... narůstání entropie ve vesmíru, -  a zároveň extnzivní rozvoj, který pozorujeme všude kolem sebe na této planetě. Odkud dodáme energii do vesmíru? Vy jen tak v klidu napíšete, za podmínky dodání energie... ale kde se vzala na začátku? Kde se pořád bere? Já pro to nemám jiné než náboženské vysvětlení neustálého tvoření=vývoje.

Plodivá síla celu vesmíru, který se větví až sem k nám, k tomuto vláknu.

J. Tolman 20.5.2011 23:11

Re: Hovoříme o lidech,

Dalo by se namítnout, že my bereme energii s fosilních paliv a uranu atd. a entropie se projevuje zaneřáděním planety, jejím ohřívání a vyzařováním energie do vesmíru, ale některým vědcům se zdá, že tady něco nesedí. Ale o tom neví tolik, abych mohl něco rozumného napsat. Snad příště.

M. Martinovská 20.5.2011 23:17

Re: Hovoříme o lidech,

Tak jsem zvědavá. Ono se asi těžko rozhoduje, co je víc, těžko se v takových kvantech něco měří - bude to otázka celkového náhledu na svět i u těch vědců, ne?  I u vývoje společnosti: jde k lepšímu? Vzhledem k dřívějším kmenovým válkám určitě, ale co vzhledem k posledním volebním preferencím?

J. Václavíková 20.5.2011 23:27

Re: Hovoříme o lidech,

Asi jste na to trefila s tou spirálou.

J. Václavíková 20.5.2011 23:26

Re: Hovoříme o lidech,

Já bych to viděla obráceně- tu energii nedodáváme, z ní se jen bere. Klesá na nižší úroveň. Energie nevzniká, jen se přetváří.

M. Martinovská 20.5.2011 23:33

Re: Hovoříme o lidech,

Právěže, myslím, že minimálně jednou vznikla  - a docela spousta - Velký třesk je jasné popření Prvního zákonu termodynamiky. Podle mně vzniká dál a dál, třeba při narození dítěte nebo při narození myšlenky.

A právě v tom popření obou zákonů termodynamiky, myslím, vidí Tresmontant důkaz Boží existence, ale moc tomu nerozumím, jen velmi povrchně.

J. Václavíková 20.5.2011 23:39

Re: Hovoříme o lidech,

No, teď by to chtělo nějakého fyzika, aby kvalifikovaně odpověděl, já bych řekla, že při vzniku vesmíru tu bylo určité kvantum energie a ta se už jen přeměňuje, další nevzniká. Mám teď poněkud černé svědomí, že jsem ještě nepřečetla ten elegantní vesmír, vždycky jsem se do toho pustila v noci a asi po 15 stranách se mi začaly klížit oči. Ovšem zatím se mi to zdálo dobré.

J. Václavíková 20.5.2011 23:45

Re: Hovoříme o lidech,

P.S. Je otázka, jestli to můžeme takto chápat jako vznik při velkém třesku, když čas předtím neexistoval. Takže předtím nemohlo být ani nic.

M. Martinovská 20.5.2011 23:54

Re: Hovoříme o lidech,

rozhodně je to dost nepředstavitelné - to období, kdy nebylo ani nic. Ale samotný vznik vesmíru se občas někde popisuje - ta časová vzdálenost je dasi nějakých 15 miliard let(?) - taková skoro domácká, rozumná, milá a představitelná vzdálenost.

M. Martinovská 20.5.2011 22:51

Re: Hovoříme o lidech,

Pane Tolmane, dobře, že bádáte, máme tu z toho prospěch.

Myslím, že také v neživé hmotě hraje velkou roli informace - ovšem život dosáhl nové kvality v jejím předávání - Nedá mi to - nechci nějak agitovat, ale: řeknete-li: Prvotní hmota ve vesmíru nesla v sobě informaci - tak jako, zjednodušeně řečeno, maličký žalud má v sobě informaci o tvaru dubu - ačkoli různé duby se různě rozhodují a různě větví a ani dva nejsou stejné - tak (stručně řečeno) (Nechci tím říct, že TO JE PRAVDA, jen TAK TO VIDÍM JÁ) Na počátku bylo Slovo, a to slovo bylo u Boha - to je ta věta o té informaci? Křesťanští filosofové to vykládají tak: Jestliže na počátku bylo slovo - tedy na počátku byla informace - tedy to slovo se stalo k někomu, slovo předpokládá ucho, které slyší - slovo má smysl a počátek vesmíru jako slovo má ten smysl, že smyslová skutečnost má význam. 

J. Tolman 20.5.2011 23:06

Re: Hovoříme o lidech,

Dnes je to na mě moc, jenom k tomu prvotnímu slovu. Stará náboženství a filozofie před křesťanstvím to formulovaly tak, že na počátku byl zvuk. Mám někde nahraný slavný pořad západoněmeckého radia ze 70 let, nazvaný Die Welt ist Klang, který se tím zabývá. Je zajímavé, že názory, které tam probírají, se velmi dobře shodují s moderní teorií strun.

Teprve Bible přišla s tím, že na počátku bylo slovo.

Informace žaludu o tvaru dubu je informace nekonečně složitá, informace prvotní hmoty ve vesmíru byla zřejmě velmi jednoduchá, ale stačila na to, aby vytvořila homogenní pravesmír, ve kterém se gravitací začaly tvořit shluky hmoty a planety první generace, které vybuchly a z jejich hmoty se vytvořily planety dalších generací a vytvořily se složitější prvky atd... každá další hmota s sebou nesla více informací o sobě a o tom, čím prošla. Vznik života znamenal revoluční nárůst informace ve hmotě, a tato (živá) hmota získala nové vlastnosti, kterými je schopna i popírat fyzikální zákony (třeba naše lety do vesmíru).

M. Martinovská 20.5.2011 23:28

Re: Hovoříme o lidech,

Ano, tato živá hmota je schopná i sebereflexe, možná ale také sebezničení, vědomého nebo nevědomého popření chuti žít - v odmítnutí se rozmnožovat, nebo v činech agrese a autoarese.

Pane Tolmane, taky začínám nějak tuhnout. Myslím, že mytologie počátků světa u různých národů jsou velmi různé - v knize Prameny života jsou uvedeny překlady zakladatelských textů různých asi desíti hlavních náboženských směrů s pravděpodobným vysvětlením jejich výkladu počátku světa, zajímavé je třeba indiánská legenda o prvotním moři.

J. Václavíková 20.5.2011 23:29

Re: Hovoříme o lidech,

Není tou prvotní informací míněno nastavení základních parametrů našeho vesmíru?

M. Martinovská 20.5.2011 23:48

Re: Hovoříme o lidech,

Podle mně možná na začátku vznikly jen velmi jednoduché částice - časem se, jak jsem pochopila pana Tolmana, informace jaksi nabalovaly a prodlužovaly, jak se prodlužoval čas - vše se rozpínalo, větvilo a rostlo, jak nám říká zkušenost, a vše se zkomplexňuje, organizuje, a ty základní parametry - to jako vlastnosti, můžeme až dnes odvozovat abstarktním uvažováním. Tvoření není vyrábění, ale růst. Ale ta informace - prvotní slovo - podle mně obsahovalo "jen" tu Boží vůli, energii nebo lásku  - slovo informace je nepřesné, jako všechna slova, jen přirovnání - je to jen lidské slovo, a nesprávně implikuje jakési předurčení, jako by bylo všechno někde hotovo, což by znemožnilo třeba lidskou svobodu - ale zase pro Boha je 1000 let jako jediný den - ale celkově se tady pouštím na hodně tenký led jsou to jen takové moje mlhavé úvahy, a už budu muset končit, tuhnu.

J. Václavíková 21.5.2011 0:25

Re: Hovoříme o lidech,

Tím nastavením jsem myslela fyzikální konstanty, charakteristické pro náš vesmír, zajímavá úvaha by byla, jestli to ztotožnit s oním slovem(?). Všimla jste si, jak pan Tolman nastolí téma a pak si klidně zmizí? :-))) Dobrou noc.

M. Martinovská 21.5.2011 0:03

Dobrou noc!

J. Tolman 20.5.2011 22:23

Re: Hovoříme o lidech,

Můžeme si lehce představit, že tak, jako je náš současný stav výslednicí všech našich předcházejících voleb (princip karmy), tak i naše budoucí situace bude vyplývat z našich budoucích voleb.

Murphyho zákon: Za přesně stanovených podmínek tlaku, teploty, vlhkosti a rosného bodu se živý organismus chová přesně tak, jak ho to právě napadne.

M. Martinovská 20.5.2011 22:33

Re: Hovoříme o lidech,

To je hezký, ta poslední věta. Jak se ta kniha, o které píšete, jmenuje? Omlouvám se, že všude cpu své dva oblíbené autory, ale já jsem měla pocit, že píšou o něčem podobném.