26.6.2024 | Svátek má Adriana


Diskuse k článku

Obama mění dějiny

Vznik palestinského státu v hranicích před rokem 1967 je poslední nápad amerického prezidenta Baracka Obamy. Slova vedoucích amerických představitelů mají v mezinárodní politice zásadní váhu. Oni sami to vědí, a proto je pronášejí uvážlivě. Tento proces zřejmě v případě Obamova prohlášení neproběhl. Jde totiž o požadavek mimo jakoukoli realitu. Rozhodující část palestinské reprezentace si přeje zahnat Izrael do moře.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Václavíková 21.5.2011 0:25

Re: Hovoříme o lidech,

Tím nastavením jsem myslela fyzikální konstanty, charakteristické pro náš vesmír, zajímavá úvaha by byla, jestli to ztotožnit s oním slovem(?). Všimla jste si, jak pan Tolman nastolí téma a pak si klidně zmizí? :-))) Dobrou noc.

M. Martinovská 21.5.2011 0:03

Dobrou noc!

M. Martinovská 20.5.2011 23:54

Re: Hovoříme o lidech,

rozhodně je to dost nepředstavitelné - to období, kdy nebylo ani nic. Ale samotný vznik vesmíru se občas někde popisuje - ta časová vzdálenost je dasi nějakých 15 miliard let(?) - taková skoro domácká, rozumná, milá a představitelná vzdálenost.

M. Martinovská 20.5.2011 23:49

Re: Hovoříme o lidech,

Jo, přesně tak!

M. Martinovská 20.5.2011 23:48

Re: Hovoříme o lidech,

Podle mně možná na začátku vznikly jen velmi jednoduché částice - časem se, jak jsem pochopila pana Tolmana, informace jaksi nabalovaly a prodlužovaly, jak se prodlužoval čas - vše se rozpínalo, větvilo a rostlo, jak nám říká zkušenost, a vše se zkomplexňuje, organizuje, a ty základní parametry - to jako vlastnosti, můžeme až dnes odvozovat abstarktním uvažováním. Tvoření není vyrábění, ale růst. Ale ta informace - prvotní slovo - podle mně obsahovalo "jen" tu Boží vůli, energii nebo lásku  - slovo informace je nepřesné, jako všechna slova, jen přirovnání - je to jen lidské slovo, a nesprávně implikuje jakési předurčení, jako by bylo všechno někde hotovo, což by znemožnilo třeba lidskou svobodu - ale zase pro Boha je 1000 let jako jediný den - ale celkově se tady pouštím na hodně tenký led jsou to jen takové moje mlhavé úvahy, a už budu muset končit, tuhnu.

J. Václavíková 20.5.2011 23:45

Re: Hovoříme o lidech,

P.S. Je otázka, jestli to můžeme takto chápat jako vznik při velkém třesku, když čas předtím neexistoval. Takže předtím nemohlo být ani nic.

J. Václavíková 20.5.2011 23:41

Re: Hovoříme o lidech,

Holky budou spíš viset na Facebooku a vykecávat. (Jako my)

J. Václavíková 20.5.2011 23:39

Re: Hovoříme o lidech,

No, teď by to chtělo nějakého fyzika, aby kvalifikovaně odpověděl, já bych řekla, že při vzniku vesmíru tu bylo určité kvantum energie a ta se už jen přeměňuje, další nevzniká. Mám teď poněkud černé svědomí, že jsem ještě nepřečetla ten elegantní vesmír, vždycky jsem se do toho pustila v noci a asi po 15 stranách se mi začaly klížit oči. Ovšem zatím se mi to zdálo dobré.

M. Martinovská 20.5.2011 23:36

Re: Hovoříme o lidech,

Děkujeme, vyřídíme, dobrou noc a díky za tu reklamu!

M. Martinovská 20.5.2011 23:35

Re: Hovoříme o lidech,

Jo, je to tak, holky měly takový krátký období, a syn už vyrostl, jen na to valstně vzpomínám, jak jsem to synovi omezovala na hodinu denně a jaký to byl boj.

J. Václavíková 20.5.2011 23:33

Re: Hovoříme o lidech,

Já jsem vypozorovala, že na videohrách ujíždějí spíš kluci, takže to by snad u Martinovských už neměl být takový problém, myslím, že syn už z nebezpečného období vyrostl, není to tak, paní Martinovská?

M. Martinovská 20.5.2011 23:33

Re: Hovoříme o lidech,

Právěže, myslím, že minimálně jednou vznikla  - a docela spousta - Velký třesk je jasné popření Prvního zákonu termodynamiky. Podle mně vzniká dál a dál, třeba při narození dítěte nebo při narození myšlenky.

A právě v tom popření obou zákonů termodynamiky, myslím, vidí Tresmontant důkaz Boží existence, ale moc tomu nerozumím, jen velmi povrchně.

J. Anděl 20.5.2011 23:29

Re: Hovoříme o lidech,

Umění jako takové nemá morální hranice. To se vztahuje i na ty hry. Mohou být umělecké a přitom nebezpečné. To umí i poezie, Vámi zmiňované filmy, možná i hudba.

Chápu Váš boj s hrami velice dobře. S hrami jsem se setkal až jako plnoletý a cca dva roky jsem hrál velice intenzivně. Teď už jen zřídka. Když jsem si ovšem před půl rokem nahrál World of Warcraft, dost mi to ovlivňovalo životosprávu. Abych nezanedbával rodinu, hrál jsem pozdě v noci a nebyl vůbec vyspalý. Zejména ty online hry jsou velice čas konzumující. Tak si teď zase nehraju. Ale když si vezmu diskuze na NP, těžko soudit, co je lepší :).

Ještě k umění - moderní iluzi, že milci umění jsou nějak ušlechtilejšími lidmi, považuji za mylnou. A moderní umění, jak ho vnímám, je často velice nemravné. A nemyslím to nějak zkostnatěle, školometsky a prudérně. Prostě je v něm opojení životem bez hranic, relativitou dobra a zla, bizarnostmi a chorobnými výjevy. A tak.

Jsem unavený, už se mi to v hlavě plete. Hezky si zítra užijte den a pozdravujte pana Vandase a ostatní :)

J. Václavíková 20.5.2011 23:29

Re: Hovoříme o lidech,

Není tou prvotní informací míněno nastavení základních parametrů našeho vesmíru?

M. Martinovská 20.5.2011 23:28

Re: Hovoříme o lidech,

Ano, tato živá hmota je schopná i sebereflexe, možná ale také sebezničení, vědomého nebo nevědomého popření chuti žít - v odmítnutí se rozmnožovat, nebo v činech agrese a autoarese.

Pane Tolmane, taky začínám nějak tuhnout. Myslím, že mytologie počátků světa u různých národů jsou velmi různé - v knize Prameny života jsou uvedeny překlady zakladatelských textů různých asi desíti hlavních náboženských směrů s pravděpodobným vysvětlením jejich výkladu počátku světa, zajímavé je třeba indiánská legenda o prvotním moři.

J. Václavíková 20.5.2011 23:27

Re: Hovoříme o lidech,

Asi jste na to trefila s tou spirálou.

J. Václavíková 20.5.2011 23:26

Re: Hovoříme o lidech,

Já bych to viděla obráceně- tu energii nedodáváme, z ní se jen bere. Klesá na nižší úroveň. Energie nevzniká, jen se přetváří.

H. Lukešová 20.5.2011 23:20

Re: Láníčku,

ano, palestinských pohledů se nám dostává do médií mnohem, mnohem více...Ano, vy čtete úplně něco jiného nebo číst neumíte...

M. Martinovská 20.5.2011 23:17

Re: Hovoříme o lidech,

Tak jsem zvědavá. Ono se asi těžko rozhoduje, co je víc, těžko se v takových kvantech něco měří - bude to otázka celkového náhledu na svět i u těch vědců, ne?  I u vývoje společnosti: jde k lepšímu? Vzhledem k dřívějším kmenovým válkám určitě, ale co vzhledem k posledním volebním preferencím?

J. Anděl 20.5.2011 23:17

Re: Hotovo, je hotovo.

Ještě jednou přeji zítra krásné odpoledne, budu na vás vzpomínat :-).

Dnes již dobrou noc.

J. Anděl 20.5.2011 23:16

.

Děkuji. Moc si toho považuji a těším se na příští příležitost.

P. Vandas 20.5.2011 23:15

Re: Hotovo, je hotovo.

Už jsem dokrájel a teď usnu u Pulp Fiction doporučený panem Hofmanem. Tak zítra nashledanou.

M. Martinovská 20.5.2011 23:14

Re: Hotovo, je hotovo.

Děkujeme a moc se těším. My tu žvaníme, vy krájíte.

M. Martinovská 20.5.2011 23:13

Re: Hovoříme o lidech,

To je hezký!

Ale u těch videoher mám silné pochybnosti - abyste rozuměl, počítačové hry jsou můj stálý  nepřítel u nás v rodině při výchově a považuju je za velké nebezpečí a ohrožení pro děti, které nemají ještě vyvinuté protilátky, je to podle mně, jakoby jim naše civilizace nechávala drogy volně položené na stole. Manžel mi říká, že jsem zaujatá, a občas bojuje s fašisty a osvobozuje Svět. No, já zas... nemám co říkat.

Ale u těch reklam mám v souvislosti s jejich krásou otázku: asi může být krása jaksi ve službách něčeho zlého? Film Leni Reifenstahlové byl krásný - ale byl i lživý.

P. Vandas 20.5.2011 23:13

Re: Tak to totiž bylo,

Jako za starých "dobrých" časů.

J. Tolman 20.5.2011 23:11

Re: Hovoříme o lidech,

Dalo by se namítnout, že my bereme energii s fosilních paliv a uranu atd. a entropie se projevuje zaneřáděním planety, jejím ohřívání a vyzařováním energie do vesmíru, ale některým vědcům se zdá, že tady něco nesedí. Ale o tom neví tolik, abych mohl něco rozumného napsat. Snad příště.

R. John 20.5.2011 23:08

Tak to totiž bylo,

 A kdo bude tvrdit opak, dostane od vychovatele bachaře Vondrušky jednu výchovnou pendrekem. :-)

M. Martinovská 20.5.2011 23:06

Re: Hovoříme o lidech,

Paní Václavíková, mně na tom přijde zvláštní úplně všechno... narůstání entropie ve vesmíru, -  a zároveň extnzivní rozvoj, který pozorujeme všude kolem sebe na této planetě. Odkud dodáme energii do vesmíru? Vy jen tak v klidu napíšete, za podmínky dodání energie... ale kde se vzala na začátku? Kde se pořád bere? Já pro to nemám jiné než náboženské vysvětlení neustálého tvoření=vývoje.

Plodivá síla celu vesmíru, který se větví až sem k nám, k tomuto vláknu.

J. Tolman 20.5.2011 23:06

Re: Hovoříme o lidech,

Dnes je to na mě moc, jenom k tomu prvotnímu slovu. Stará náboženství a filozofie před křesťanstvím to formulovaly tak, že na počátku byl zvuk. Mám někde nahraný slavný pořad západoněmeckého radia ze 70 let, nazvaný Die Welt ist Klang, který se tím zabývá. Je zajímavé, že názory, které tam probírají, se velmi dobře shodují s moderní teorií strun.

Teprve Bible přišla s tím, že na počátku bylo slovo.

Informace žaludu o tvaru dubu je informace nekonečně složitá, informace prvotní hmoty ve vesmíru byla zřejmě velmi jednoduchá, ale stačila na to, aby vytvořila homogenní pravesmír, ve kterém se gravitací začaly tvořit shluky hmoty a planety první generace, které vybuchly a z jejich hmoty se vytvořily planety dalších generací a vytvořily se složitější prvky atd... každá další hmota s sebou nesla více informací o sobě a o tom, čím prošla. Vznik života znamenal revoluční nárůst informace ve hmotě, a tato (živá) hmota získala nové vlastnosti, kterými je schopna i popírat fyzikální zákony (třeba naše lety do vesmíru).

J. Anděl 20.5.2011 23:04

Re: Hovoříme o lidech,

Uvědomuji si, že přirovnání k piraňám nebylo nejdokonalejší. Souhlasím, často jsou vtipné a někdy obsahují prvky umění.

Ty videohry ostatně taky, znám některé nesmírně kouzelné, vtipné, nápadité a jinak hezké. Každá lidská tvořivost se tak projevuje.

Nedávno jsem narazil na tuhle reklamu například:

http://youtu.be/rbNc7GzRSqM