1.6.2024 | Svátek má Laura


Diskuse k článku

Ó, božská viditelnosti!

V dnešní turbulentní době připomínající poměry těsně před válkou, těsně před summitem předáků Evropy, usoudil hlavní lidovec Pavel Bělohrádek, že sestřelí ministra obrany Martina Stropnického. Jako důvod si vybral ministrův komentář k něčemu, o čem už několik dnů psaly všechny noviny a co bylo jasné každému, kdo není padlý na hlavu, že Češi vyměnili pět svých lidí za Libanonce Fajáda.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Lepew 12.2.2016 19:07

Názor na všechny ty singularity a Boha

Nemohu s vámi diskutovat ohledně jenotlivostí, páč mne to nikdy nezajímalo, ale mám jeden poznatek, který pokládám za dostatečně chytrý ke sdělení.

Podstatu ničeho nelze pochopit ani z jeho částí, ani z rekací té věci na podněty zvenčí. Podstata není podle mého poznatelná pomocí logiky. Proč? Protože lidská logika ve všech formách které znám (třeba se pletu) je založena na příčinné souvislosti. Vidíme nějakou situaci, odpozorujeme, vyvodíme, ověříme. Na vyšší úrovni pak podle společných znaků předpokládáme i stejnou reakci.

Logika příčinné souvislosti je lidem vlastní - je to náš nejsilnější adaptační mechanismus, který nám vždy pomohl vyvinout správnou reakci na změnu podmínek. Pro poznání čehokoliv víc než akcí a reakcí je ale zcela nepoužitelná a proto nevěřím v poznání rozumem.

M. Berka 12.2.2016 19:17

Re: Názor na všechny ty singularity a Boha

Pěkné a já to ještě zhorším... Není ani žádné DOBRO a ani žídné ZLO. Jsou to jen uměle vytvořené lidské kategorie.

Vlk sežral ovečku - pro vlka dobro (neumřel hladem), pro ovečku zlo (byla sežrána). Pro člověka ZLO, sám chtěl sežrat ovečku, ale sežral mu ji vlk...:D :D :D

Problém ROZUMu je ten, že je založen na zkušenosti. Rozum nepostihne něco, co není v nějaké formě obsaženo ve zkušenosti. Umožňuje abstrakci, to ano, ale z něčeho... Kdyby jste NIC nezažil od narození, rozum by vám byl k ničemu...

P. Lepew 12.2.2016 19:21

Re: Názor na všechny ty singularity a Boha

Ano, shodujeme se. Nicméně subjektivní dobro - případně spojené s vnímáním sebe jako člena skupiny apod. - je pořád určitý etalon. Nikoliv samozřejmě OBECNÉ DOBRO..

H. Balzám 12.2.2016 19:22

Re: Názor na všechny ty singularity a Boha

Jisté je, že člověk bez rozumu se může hodiny a hodiny dívat na padající jablko, ale smysl gravitace mu unikne. Logika, nebo zákon akce a reakce, je podstatou vědeckého zkoumání. Mám jev a nevím, proč se jeví. Proto ho nejprve rozeberu na jednotlivé prvočinitele, které potom pomocí pokusů podrobím zkoumání, abych výsledky výzkumu opět syntetizoval do výsledku poznání - jablko nepadá vlivem magnetismu ani lásky k hlíně, ale následkem gravitace. Rozumím jak vyjádření pana Švika, tak vám, že "poznání je za intelektem". Ale stále tvrdím, že i to poznání musím pochopit, abych věděl, co jsem vlastně poznal. Pokud tedy vyloučím nějaký přerod ve vyšší bytost ve chvíli poznání, která dokáže vnímat svět úplně jinak než my.

P. Lepew 12.2.2016 19:26

Re: Názor na všechny ty singularity a Boha

To si nemyslím a v tomhle panu Švikovi rozumím. Poznání je vhled, nikoliv logika. Podle mého funguje iv normálním životě bez nějaké snahy ho dosáhnout - nevím jak Vám, ale já dost často VÍM jak mám rozhodnout, VÍM co se děje atp. Kdo hraje mariáš ví. že někdy proszě víte jaká se hraje hra (a nemusíte počítat) - je to tak nějak cítit. To samé poker. Příklady možná nejsou úplně nejvíc nejlepší ale snad naznačují co tím myslím..

TO vše bez rozumu - dokonce jsem se dříve (když jsem se zkoumal - než jsem to vzdal :) ) často přichytil při tom, že vím u rozhodování jak se rozhodnout ale používám mozek ke zdůvodnění (abych rozhodl zdánlivě logicky).

H. Balzám 12.2.2016 19:32

Re: Názor na všechny ty singularity a Boha

To všechno souvisí s tím, že myšlení člověka je souborem racionálních a iracionálních proudů :-) Víme, co se děje nebo jak se máme rozhodnout většinou na základě reflexů, první signální je silný činitel :-) Každopádně já nehájím jen rozumové poznání, to jsem možná špatně řekl, já jsem zastáncem komplexního modelu. Poznání se znalostmi.

D. Švik 12.2.2016 19:36

Re: Názor na všechny ty singularity a Boha

Výborný postřeh. Říkáme tomu intuitivní moudrost, jde o to, že prostor je zároveň informací.

D. Švik 12.2.2016 19:33

Re: Názor na všechny ty singularity a Boha

Ano, budete vnímat svět úplně jinak, ale nebudete žádnou jinou bytostí, jen odhalíte celou svou kapacitu, kterou jste vždy měl. Představte si, že jste prostor (a tím skutečně jste- vědomým prostorem) v současnosti uzavřený, ohraničený džbánem. Ten džbán to je to co nyní prožíváte jako hranice svého já, svého ega, toho co nyní nazýváte H.Balzámem. Když rozbijete tu iluzi džbánu, zjistíte, že prostor vně džbánu a uvnitř je totožný. A vždy byl. Ta oddělenost džbánem (Balzámem) byla jen iluze.

P. Lepew 12.2.2016 19:37

Re: Názor na všechny ty singularity a Boha

Mám obavu že to co líčíte jako positivum, může leckdo chápat jako sebevraždu aktuálního Balzáma. Alespoň já jsem k tomuto závěru došel. Může to být chybně, ale starej dobrej Lepew v podstatě zemře, ta bytost už nebude Lepew s jeho omezeními, ale ani jeho ambicemi a malými přízemními sny..

H. Balzám 12.2.2016 19:44

Re: Názor na všechny ty singularity a Boha

Vidíte, nakonec jsme z jiných směrů došli do stejné hospody! Takhle má vypadat diskuse na úrovni! :-)

D. Švik 12.2.2016 19:45

Re: Názor na všechny ty singularity a Boha

:-) Starý dobrý Lepew nezemře, zjistíte, že nikdy neexistoval :-) Není to jednoduché téma. To "rozbití džbánu" není pád do černé díry. Naopak, je to otevření vaších nejzákladnějších charakteristik. Prožijete sám sebe jako nadčasový vědomý prostor, plný neohroženosti, radosti a soucitu. Ale to jsou jenom konceptuální slova, Ve skutečnosti to je nesdělitelné.

P. Lepew 12.2.2016 19:50

Re: Názor na všechny ty singularity a Boha

No vidíte, tady v tomto bodě se rozcházíme. Lepew jako individualita podle mého zanikne - protože se stane součástí něčeho výrazně většího a své malé tužby si nezachová. Ale nezažil jsem to, nevím..

H. Balzám 12.2.2016 19:40

Re: Názor na všechny ty singularity a Boha

Chápu, ale nejsem o tom přesvědčen. Podle mého určité limity překročit nelze bez narušení podstaty osobnosti. Ano, je možné, že na ty nejpilnější z nás čeká Nirvána, ale ta je vykoupena smrtí fyzické schránky, dokonce mnohačetnou, tedy přerodem v jinou bytost. Čistě sobecky si myslím, že jsem tak blízko poznání podstaty, jak to jenom šlo, aniž by mi z toho ruplo v bedně :-)

P. Lepew 12.2.2016 19:47

Re: Názor na všechny ty singularity a Boha

V tom jsem zajedno - to byl hlavní důvod proč jsem ukončil svou cestu ducha :). Nějaký triky z té doby pořád umím, ale já si tady jednoduše chci odžít svůj malý patetický život..

D. Švik 12.2.2016 19:50

Re: Názor na všechny ty singularity a Boha

To jste pochopil zcela špatně.

H. Balzám 12.2.2016 19:59

Re: Názor na všechny ty singularity a Boha

Samozřejmě, v nirváně není nic jako jednotlivé bytosti, to byla nepřesná zkratka.

P. Lepew 12.2.2016 18:57

Tak Prima zatím tvrdí že HF lžou

http://www.novinky.cz/domaci/394669-televize-prekroutila-slova-iracanu-o-byte-v-jihlave-tvrdi-nadace.html

H. Balzám 12.2.2016 19:03

Re: Tak Prima zatím tvrdí že HF lžou

Víc a víc se přikláním k názoru, že jde o vámi zmiňovanou jinou kulturu cti a vděku, plus že možná jsou frustrováni nenaplněnou nadějí, kterou jim tam možná někdo vybarvil moc růžově. Každopádně pankáči z Hatefrrr dodali svůj vlastní, úplně jiný překlad rozhovoru, takže podle mě nebude těžké dokázat, kde je pravda.

P. Lepew 12.2.2016 19:13

Re: Tak Prima zatím tvrdí že HF lžou

Lehce. Televize poskytne materiál a bude. Když neposkytne - lže Prima, když ano - Hatefree končí..

A já s tím jiným pojetím základních věcí nežertoval. Vždycky mne bavilo číst pohádky a báje různých kultur (chápu je jako vyjádření podstaty kultury - v podstatě archetypální hrdiny a způsoby řešení). U Arabů tam v podstatě není dobro ani zlo (až v převyprávěních), žádné sebeobětování za vyšší dobro, naopak docela perversní pragmatismus, honba za prachama a víra v Alláha. Pohádky tisíce a jedné noci jsou vážně nářez..

To už jsou nám mnohem blíž Číňané s Cestou na západ.

H. Balzám 12.2.2016 19:27

Re: Tak Prima zatím tvrdí že HF lžou

Ani já to nevidím jako žert, já tam zase cítím výchovou a prostředím vtisknutý pocit jejich nadřazenosti nad námi. Teď jim ještě chci dát šanci ukázat, že to je defekt jednoho blba a ne standardní přístup k Evropanům. Koneckonců i muslimům jsem tu šanci dříve dával, přesvědčit mne, že muslimský terorismus je jenom selhání jednotlivce a nemá nic společného s bází islámu. Muslimové u mne nakonec neprošli do dalšího kola :-)

P. Boublíková 12.2.2016 19:06

Re: Tak Prima zatím tvrdí že HF lžou

Pravdu díc ten premalovany kravín je mi trochu podezřelý, mají v Iráku vůbec kravíny? :-)

Ale pan Batta řekl ještě jednu zajímavou věc, kterou nikdo nepopřel, a sice, že v Iráku měl plat, že kterého by uzivil pět českých rodin. Takový plat tady zcela jisté mít nebude, takže značně rozčarování nejen z bydlení se dá očekávat.

Mimochodem jeho žena není nemocná, měla úraz. Nějak se to celé už zpočátku podivně zamotává, jestli ti uprchlíci nejsou na naše poměry moc patetičtí?

P. Boublíková 12.2.2016 19:07

Re: Tak Prima zatím tvrdí že HF lžou

http://m.domaci.eurozpravy.cz/spolecnost/145322-krestansti-uprchlici-v-cesku-si-podle-primy-stezuji-na-ubytovani-a-mluvi-o-navratu-do-iraku-je-to-manipulace-zuri-aktiviste/

H. Balzám 12.2.2016 19:09

Re: Tak Prima zatím tvrdí že HF lžou

Podle mě chtěl někdo udělat pořádnýho sólokapra a parádně to zvoral...

P. Lepew 12.2.2016 19:09

Re: Tak Prima zatím tvrdí že HF lžou

Chtěl jsem také napsat, že tu část "já jsem velký boháč" a také "mám příbuzný všude po světě a všichni se maj líp" nikdo nezpochybnil. Pak jsem si řekl že nebudu kazit filosofický večer..

nejsem si jist jestli byl kravín to nejurážlivější..

J. Kombercová 12.2.2016 19:39

Re: Tak Prima zatím tvrdí že HF lžou

Ano, mají příbuzné a známé po celém světě (tady se domnívám, že mluví o západním světě, když už chce srovnávat), proto se nikdo k nám nehrne, ne že jsme xenofobové a nácci, ale jsme "chudí"... nevím, jestli to mám brát jako dobrou zprávu.

H. Balzám 12.2.2016 19:48

Re: Tak Prima zatím tvrdí že HF lžou

Takovej klokan má furt prázdnou kapsu a jak si umí vyskakovat! :-) Je pravda, že třeba místní platy v porovnání s Evropou neodpovídají místní pracovní morálce v porovnání s Evropou (Češi jsou všeobecně bráni za nesmírně pracovité, není pravda, že máme pověst lenochů) . Ale cesta ven z toho asi neexistuje, tak je dobré umět se tomu alespoň zasmát :-)

P. Lepew 12.2.2016 19:53

Re: Tak Prima zatím tvrdí že HF lžou

Kolonie není Řím. S tím se moc nedá nic dělat.

M. Berka 12.2.2016 18:45

Ještě pár paradoxů k podstatě světa...

Existují různé paradoxy - např. pokud dvojice fotonů proletí štěrbinou, první proletí vpravo a druhý vlevo. Kontrolní otázka, jak ten druhý ví, kudy letěl ten první??? Interakce objektu pozorování s pozorovatelem. Pokud uvěříme v existenci částice, ona se skutečně dříve nebo později najde... Prostě svět nám ukazuje to, co chceme vidět a v co věříme...

JE TO PROSTĚ MATRIX... :D Ve větším měřítku se to zprůměruje a "vypadá" to objektivně, ale v reálu a v podrobnostech je to docela sranda. Jako by ty detaily někdo nedomyslel a nechal na nás, co tam uvidíme. Velký třesk je singularita, extrapolace nějakého stavu. reálně před ním mohl být jiný vesmír, který se zhroutil do bodu, ale taky ne... ten bod je jenom naše aproximace do minulosti. Zákony jak je známe, vůbec nemusely platit... A pak nebyl ani Velký třesk... :D

S. Lazárek 12.2.2016 18:49

Re: Ještě pár paradoxů k podstatě světa...

Klasická kvantová fyzika, ale přes tu je tu Karel, umí skvělý číslo s šuplíkem. Teď zrovna objevil gravitační vlny, když mu jedna kostka vypadla při pokusu ze šuplíku do vody a udělala kruhy na hladině, svět je z toho v šoku, potvrdil tak tvrzení Einsteina....Dzp.

H. Balzám 12.2.2016 18:50

Re: Ještě pár paradoxů k podstatě světa...

Kosta udělala kruhy? To je....nemožné! Tomu prostě nevěřím! Takové rouhání! Na hranici s ním!!! :-)