5.5.2024 | Svátek má Klaudie


Diskuse k článku

Kábul před zhroucením

Export demokracie do Afghánistánu se nevydařil, dvacet let válčení, tři a půl tisíce mrtvých Američanů a jejich spojenců plus bilion dolarů nevedlo k pozitivnímu výsledku. Třistatisícová vládní armáda prchá před šedesáti tisíci Tálibánci. To vše je jasné. Nejasné je, co bude s Afghánci, kteří nám pomáhali během našeho spojeneckého angažmá.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Matuška 14.8.2021 11:40

Čínský obrat? Asijská mocnost zvažuje větší důraz na vnitřní trh

Čínská ekonomika bude brzy největší na světě. S rychlým růstem vyvstává i otázka, zda model mezinárodního obchodu, díky kterému Čína za posledních 30 let několikanásobně vyrostla, bude fungovat i nadále. Množící se spory se západními zeměmi i pandemie koronaviru ukázaly, že globalizovaný svět se může velice rychle změnit. Bude se v dalších dekádách Čína více spoléhat na svoji domácí spotřebu? https://www.euro.cz/byznys/cinsky-obrat-asijska-mocnost-zvazuje-vetsi-duraz-na-vnitrni-trh

Nejvíce miliardářů žije v USA, ale nejrychleji jich přibývá v Číně https://www.e15.cz/byznys/ostatni/nejvice-miliardaru-zije-v-usa-ale-nejrychleji-jich-pribyva-v-cine-1375462

I. Semrád 14.8.2021 11:51

To je paráda, když roste počet miliardářů, Jardo. Kdyby se zrušily důchody, počet miliardářů u nás by dramaticky vzrostl.

Nic jiného si asi nepřeješ, jak to tak vypadá.

Přečti si článek Tvé oblíbenkyně Karoliny Stonjekové níže, věštec Friedman, na kterého se odvolává ,Číně v příštích dvaceti letech nevěští nic dobrého.

R. Toman 14.8.2021 11:54

Tak EU také ne, třeba má pravdu a uspořádání světa bud v tom roce 2040 zcela jiné.

V. Čermák 14.8.2021 11:55

Co Čína, ale co USA? Čína jde zatím nahoru, USA dolů. Kdo tam bude dřív to věštec neřekl?;-D

J. Václavíková 14.8.2021 12:20

Máte v tom zmatek. USA nejde dolů, jen se trochu sníží růst. Čína sice roste, ovšem z mnohem nižšího základu.

V. Čermák 14.8.2021 13:08

Zmatek v hlavě máte Vy. Růst je růst a pokles je pokles. Říká se tomu Trend. Tož tak....;-DRv

I. Semrád 14.8.2021 12:21

Rusko, Čína, EU jako celek (ne jednotlivé země) do řiti,

USA dobrý, Polsko a Japonsko nahoru.

To je jádro věštby, teda aspoň z toho, co se dá přečíst zadarmo z Friedmanova článku.

J. Matuška 14.8.2021 12:30

Ad 11:51 Ivoši, překvapuješ mě, s jakou lehkostí dokážeš ze mě udělat idiota. Odkazy jsem nepřímo polemizoval s názory, které Kateřina Lhotská popisuje v blogu SVĚT: "Dávám EU devatenáct let..."

George Friedman, STRATFOR: Hlavným cieľom USA bolo a bude nedopustenie spojenia Nemecka a Ruska https://www.youtube.com/watch?v=8tD71d6wcwY

George Friedman správně popsal, co je hlavním/strategickým cílem politiky USA vůči Německu. Že se mýlil ve VÝSLEDKU, hovoří fakt, že zřejmě Severní proud bude letos dokončený a uvedený do provozu. Neberu taedy jeho "proroctví" až tak vážně, ale není divu, že.

Kancléřka Merkelová se dopustila v přístupu k nelegální masové emigraci chybného rozhodnutí. Ale pomohla k výstavbě Severního proudu 1 /na Schrödera nezapomínám/ a zásadně se zasloužila o NS2. Tleskám "strategické" spolupráci Německa s Ruskem. /Těším se, že Na zelené lišce si v klidu popovídáme.../

I. Semrád 14.8.2021 16:43

Máš pravdu, Jardo, jedná se o Kateřinu Lhotskou, mě se ty dvě pletou, jsou jak jednovaječná dvojčata.

Nad miliardáři v Rusku už dřív plesal na protiproudu ten Hájek, ale už tehdy mi to přišlo hodně pitomé.

Liška by mohla být na podzim cca v listopadu, bude-li zájem, nebo pak zase na jaře.

J. Zaorálek 14.8.2021 11:26

No je to strašná situace.

Brácha v Afghánu bojoval a když jsme se asi před dvěma lety bavili, co bude po stažení spojeneckých vojsk, já jsem řekl, že Afghánistán opět pohltí Tálibán, zatímco brácha překvapivě tvrdil, že si to nemyslí. Bohužel jsem měl asi pravdu.

Já prostě při nejlepší vůli nevidím nějaké opravdové odhodlání Afghánců nenechat Tálibán zvítězit. A neviděl jsem ho celý ty roky.

Vynikající komentář k situaci napsal Marian Kechlibar, že.

Co udělat pro spolupracující Afghánce? Nejsem proti pomoci, to ne. Nevím, jestli můžeme pomoci všem, ale tak otázka stejně nestojí. Přemýšlím, proč někteří z nich pomáhali naší armádě. Doufám, že někteří z nich pomáhali z přesvědčení, že to pomůže Afghánistánu. Ale bojím se, že někteří to dělali prostě pro peníze.

A opravdu je načase, aby Afghánci sami ukázali, že za ně nemusí bojovat cizí armády, ale že chtějí změnu opravdu oni sami. No zatím to vypadá jinak. Bohužel.

V. Mokrý 14.8.2021 11:35

Uvidíme, jak se zachová Západ/EU/USA, zda také budou uvalovat na Afganistán/Talibán sankce, jako na Bělorusko a další země.

S. Lazárek 14.8.2021 11:39

To je pěkně napsáno, ale nevyčítal bych, že to dělali pro peníze, my dva taky nechodíme do práce jen z upřímný lásky k zaměstnavateli a pro ně byla práce pro spojence jistý příjem, každopádně už tehdy jim muselo být jasné, že jedou na tygrovi a protože pracovali v náš prospěch, je naše povinnost jim teď pomoci.

I. Semrád 14.8.2021 11:54

Ano.

V. Čermák 14.8.2021 12:36

S Povinností si nejsem tak úplně jistý. Za svoji práci již zaplaceno dostali. Něco bychom ale udělat pro ně měli......

J. Zaorálek 14.8.2021 13:42

Jako nemyslím, že je to naše povinnost. Jako zaměstnavatel měla ČR asi povinnosti vyplývající z pracovní smlouvy, předpokládám, že něco v tomto smyslu bylo. Nevím, jestli tam byl i nejaky bod, který by ČR ukládal přestěhovat místní zaměstnance do ČR v případě vítězství Talibánu.

Váš bývalý zaměstnavatel také nemá povinnost postarat se o vás v případě, že vás po skončení pracovního vztahu srazí tramvaj a vy skončíte na vozíku.

A pořád si myslím, že oni svou práci pro českou armádu především pomáhali Afghánistánu.

Ale pro pomoc jsem. Samozřejmě pokud neohrozí bezpečnost obyvatel ČR.

D. Ondrejkovič 14.8.2021 11:03

Jak vidno, užívá si Aston v komentářích svou nově nabytou pozici vítače. Dovolil si totiž prohlásit, že i Afghánci jsou lidé a že oběti se liší od svých vrahů a obětem by se mělo pomáhat. Je dobře, že se Aston vrátil po několika letech z lehce Volno-Okamurovského břehu (v případě potřeby doplním jeho citáty) mezi normální lidi. Alespoň si jej mohu znovu začít vážit.

V. Mokrý 14.8.2021 11:09

Nepřechválit !

P. Han 14.8.2021 11:48

Že je nutno rozlišovat mezi útočníky a oběťmi, ví Aston dávno. Pouze vám se to nedaří pochopit.

D. Mach 14.8.2021 11:03

Nemyslím si, že by veřejnost nebyla nakloněna záchraně těch Afghánců a jejich rodin, kteří pomáhali spojencům včetně našich vojáků. To nám jen vládne připodělaný estébák, který si myslí, že prachy vyřeší vše. Zvlášť když nejsou jeho.

S. Lazárek 14.8.2021 11:05

A navíc by je mohl infiltrovat nějakej muslimskej hrdlořez, na to bacha! Ať si je tam povražděj, Babiš jim pak pošle prachy na rakve. Jak to tak vypadá, tak do podzimu je vymalováno.

V. Novák 14.8.2021 11:17

Naší veřejnosti to je fuk, stejně jako jí bylo fuk angažmá českých profesionálů v cizí válce. Včetně toho, že tam občas nějaký zařval.

Kdyby to bylo téma pro volby - to by byl fičák!

Není.

V. Pokorný 14.8.2021 10:57

Pan Neff, jak je vidět, byl, nebo snad ještě je, podporovatelem západní sebranky, která ten Afghanistán, a nejen Afghanistán, pod vymyšlenou záminkou, což je u té západní chátry normálnost, přepadla a okupovala. Vymaštěnci tzv. Západu potřebují dostat po tlamě. Stejně tak jako čeští prozápadní kolaboranti, a v tomto případě tedy i prezident Zeman.

A teď se ta tlupa v Česku o něco pokouší? O jakou záchranu či snad pomoc? Co tam vůbec naši...no..žoldáci v Afghanistánu dělali? Křoví pro US sebranku? Samosebou, že čekají na povel svých páníčků. Odpad prvního řádu.

S. Lazárek 14.8.2021 11:00

Byli tam proto, aby se tam nedělo to, co se tam děje teď. A pokud si někdo myslí, že se nás to do pár let nebude týkat....tak ať si to myslí.

Pěknej slovník, jako z Rudýho Práva:-)

F. Sojka 14.8.2021 11:15

Jo, to je tvůj slovník, a mluvení s cesty jako vonvykle.

S. Lazárek 14.8.2021 11:30

Zajeď pod kamen ty umouněnej vonvykle.

D. Mach 14.8.2021 11:04

Už se těším, až se v podobném gardu vyjádříte o russké okupaci Krymu a Donbasu.

S. Lazárek 14.8.2021 11:06

To ale nebyla okupace, místní to tak chtěli, tak jim to zelení mužíčci splnili. No co.

V. Mokrý 14.8.2021 11:10

:-) !

D. Mach 14.8.2021 11:11

Nehovořte v minulém čase. Děje se to.

S. Lazárek 14.8.2021 11:14

Mohli by udělat referendum přeba na Aljašce, kdo ví, jak by to dopadlo, dekadentní USA jsou tak nějak celkově v úpadku.....