18.5.2024 | Svátek má Nataša


Diskuse k článku

Jsou i dobré zprávy

Na žebříčku vnímání korupce sestavovaném Transparency International jsme za rok postoupili z 53. na 37. místo. Právo o tom přináší článek s poznámkou, že jsme se tím stali skokanem roku. To je bezpochyby potěšující zpráva.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
O. Uživatel 28.1.2016 10:03

Uživatel požádal o vymazání
O. Uživatel 28.1.2016 10:02

Uživatel požádal o vymazání
J. Růžička 28.1.2016 10:02

Re: Nenechme se mýlit

No vidíte, pane Franke, jak pěkně jste potvrdil můj názor, že korupci jsme jenom přestali vnímat. Žijete snad s klapkami na očích, nebo na pustém ostrově? Co například zrušení třicetikorunového poplatku ve zdravotnictví? To nebyla korupce voličů ze strany socanů? Ty peníze pak v systému samozřejmě chyběly a musely se dodat jiným způsobem. Co tunel Blanka, žádná korupce? Opencard? Úplatní fotbaloví rozhodčí? Pořád nic...? Jen několik příkladů, které mě momentálně napadají. Ne že korupci nevidíte, nebo o ní nevíte, už ji nevnímáte. Omlouvám se za osobní rovinu příspěvku, začal jste ji ovšem vy. Jinak přeji vše dobré.

F. Šimek 28.1.2016 10:01

Re: Dobré ráno z nádherné Svobodné Republiky Králický Sněžník

u prvního svatýho přijímání, sem se velebnýmu pánovi přiznal, že sem jednou klukům ukrad ping-pongovej míček !!!

P. Lepew 28.1.2016 9:57

Re: Hmyzí démon Konvička

A nic?no toto. Ještě se mám hodně co učit o místním fóru :).

P. Lepew 28.1.2016 9:56

Re: statistika korupce

V průměru asi budeme.

Hlavní zásluhu na tom mají nicméně IMHO noví členové a naši středoevropští bratři (i když ona ta Itálie taky pomáhá a ne že ne). Jinak by ten průměr byl asi někde jinde :).

R. Brzák 28.1.2016 9:53

Re: Dobré ráno z nádherné Svobodné Republiky Králický Sněžník

a já jsem nikoho nekorumpoval - zato jsem byl korumpován. Byl jsem policista - s mocí nad občany. A tu moc jsem zneužil. Jako téměř každý policista.

R. Brzák 28.1.2016 9:49

Re: statistika korupce

souhlasím. Nedá se to prostě "statisticky" vyhodnotit na základě pocitů. A myslím si, že ve výskytu korupčního jednání jsme sice někde v průměru Evropy, ale jistě hůře, než Švýcarsko. Protože jediné, co korupci skutečně umenšuje, je absence možností korupčního jednání - tedy decentralizace, kontrola moci občany - nikoliv přes kontrolory či policii (to jsou jen další lidi ke korumpování) a snižování moci státu nad občany.

O. Uživatel 28.1.2016 9:49

Uživatel požádal o vymazání
M. Prokop 28.1.2016 9:45

Re: statistika korupce

To není statistika, to je seřazená dojmologie. Každopádně, nějaké závěry o poměrech v dotyčných zemích a změně názorů (spíš než zvyklostí) z ní odvodit lze.A co se korupce týče, jedním z faktorů je morálka občanstva a ta se mění pomalu nebo vůbec, druhým, spíše ovlivnitelným, je příležitost ke korupci. Zde odpadla korupce k získání úzkoprofilového zboží, to nám obchodníci vnucují se snahou korumpovat nás, zůstává a mohutní korupce v úředních záležitostech a výdajích ze státního či obecního. Pokud někdo nakupuje cokoliv mým jménem, je pochopitelně náchylnější ke korupci než nakupuji-li sám. Viz známý čtvereček

Nakupuji pro sebe nakupuji pro jiné

Nakupuji za své a b

Nakupuji za cizí c d

Každý si celkem snadno představí efektivitu jednotlivých 4 možností. Tedy, každý vyjma hloupých socialistů, ti to neberou do úvahy. Chytří se snaží být v pozici d.

J. Anděl 28.1.2016 9:44

Re: Transparency International je pro mne jednou ze zločineckých

Víře v Bilderberg jsem zatím nepropadl, ale nekontrolované moci organizací, jako je TI, jsem si také s nelibostí povšiml.

P. Lepew 28.1.2016 9:39

Re: Astonův omyl,

Ty nebudou odpovídat v průzkumech. A pokud ano - tak pro ně "nějaká ta službička, nebo dárek za dobro službu" není korupce :).

J. Anděl 28.1.2016 9:38

Re: Korupce se samozřejmě snížila!

Ve většině případů, které jsem měl na mysli, navíc nejde o konflikt pravdy versus milosrdné lži.

Když někdo straší, že nás muslimové převálcují, podřežou a znásilní (v tomto pořadí), a někdo jiný řekne, že nám sem přicházejí pomáhat jako genetičtí inženýři, myslíte, že první říká pravdu a druhý milosrdně lže? Tak prosté mi to nepřipadá.

Ten první je otrokář, druhý prodavač heroinu. Pravda nikde.

M. Prokop 28.1.2016 9:37

Astonův omyl,

"Ty severské státy mají méně korupce díky tomu, že mají více buzerace."

Mají méně korupce protože obyvatelé si za těžších životních podmínek navykli se nepodjebávat. Kdo to zkusil, toho exkomunikovali a ten odpluh kolonizovat nové části světa nebo taky někde umřel.

Co s tím vším nadělá současné usnadnění života a hlavně naředění různými pronárody se zcela jinou životní filosofií, to si lze snadno domyslit.

K. Janyška 28.1.2016 9:33

Jděte s tzv. korupcí do háje, zkorumpovaní Američané.

Tam každý, kdo pomáhal při volbě vítěznému prezidentovi obdrží flek. To ví každý, a vůbec se tomu nediví.

A navíc, neznám vyšší korupce, než je používaný model demokracie a tzv. svobodné volby. Vždyt co se při nich děje ? Jedna skupina se prohlásí politickou stranou a slíbí druhé, že pokud ji dá hlasy, vykrade pro ni neomezeně státní rozpočet. A co se děje v parlamntu ? Nic jiného, než že si navzájem politické strany sestavující vládu korupčně a každá prosadí své do vládního programu přesto, že to jsou věci mnohdy velmi protichůdné. Vrcholem korpuce byli Zelení, když jim Topolánek dal za 6 mandátů 4 ministerstva. Přestaňte si hrát na čisté a morální ochránce světa, blbci !!!

Bez Hayekem navrhované demarchie se nepravosti ve spravedlivém vedení správy věcí veřejných nepohnou. A říkám rovnou, pokud brácha přednostně pomůže bráchovi, byť by to bylo ve státní správě, avšak ne proti zákonu, nic proti tomu nemám. Brácha je brácha... Dzp.

J. Anděl 28.1.2016 9:28

Re: Korupce se samozřejmě snížila!

Myslím, že sám rozpoznáte, kdy někdo straší a kdy informuje o riziku (hrozbě, problému) a řekněme věří v řešení.

U toho, kdo straší, rozpoznáte, jestli straší proto, aby vás ochromil a získal na svou stranu, nebo prostě proto, že hysterčí, zneužít vás nechce, ale přitahuje pozornost a když se jím necháte ovlivnit, stáhne vás ke dnu.

"Všichni tady umřeméééé!!!!!"

;-)

J. Anděl 28.1.2016 9:21

statistika korupce

Jak mnozí zmiňujete, jedná se o průzkum subjektivního vnímání korupce.

Je to docela zajímavé, protože to je vlastně relativní na dvou úrovních. Jednak je relativní to, co lidé vůbec za korupci považují, jednak je relativní, jak vnímají, jak moc či málo je toto ve státě rozšířené.

U toho prvního jde zřejmě o vývoj. Civilizaci obchodem, jak rádi říkají někteří. Prostě se časem vyvíjí, které konkrétní chování ještě považujeme za korektní a které už ne. Korupci sice lze obecně definovat (nejkratší formulace, která mě napadá, je neoprávněné zneužití pravomoci či použití svěřeného prostředku ve prospěch třetí osoby za úplatu či protislužbu, nebo tak něco). A už to, co lze považovat za svěřený prostředek, se podle stupně a orientace civilizace mění.

U druhého bodu pak hrají roli dva faktory. Jedním je osobní zkušenost. Tedy jak často se s daným chováním člověk ve svém životě setkal. Mnohdy stačí jednou, aby člověk dospěl k subjektivnímu dojmu, že to je u nás korupcí prolezlé skrz naskrz, zejména u velice arogantně a otevřeně sdělených výzev k úplatku. No a druhým je pochopitelně vliv názoru ostatních. Tedy co lidé kolem mě říkají, co píší v novinách a říkají ve zprávách, jak to komentují politici a jiné autority atd. Jedním ze zdrojů názoru na míru korupce jsou i průzkumy vnímání korupce.

Po dlouhém úvodu a analýze krátký závěr: nevěřím té statistice ani nos mezi očima.

K. Janyška 28.1.2016 9:21

Re: Dobré ráno z nádherné Svobodné Republiky Králický Sněžník

Já také ne, a to jsem byl celou dobu 18 let hned od převratu manažerem Občanského fóra a ODS. Asi proto, že moje proslulá politická a lidská čistota a opravdovost každého odradila předem... Dzp.

K. Janyška 28.1.2016 9:17

Transparency International je pro mne jednou ze zločineckých

organizací Bilderbergu, založených pro zasahování do vnitřních záležitostí národních států. Vyzývám euprezidenta Zemana a euvládu České republiky, aby vyhostili těch pět sprostých drzounů, velvyslanců, dokonce z Norska, kde kradou děti, za jejich zasahování do vnitřních záležitostí euprotekrorátu Čechy a Morava.

Teď jsem si ovšem sám odpověděl, nejde to, jsme EU, kde řádí kromě jiných zločineckých organizací, ona sama jí pro mne je, i Transparency International... Dzp.

P. Lepew 28.1.2016 9:16

Re: Nenechme se mýlit

Není to tak jednoznačné.

Klientelismus je v podstatě přirozená věc.

Pokud budete chtít udělat opravu na baráku, rozhodnete se čistě podle cenových nabídek, nebo dáte na doporučení někoho komu důvěřujete? Když se Vám dodavatel osvědčí a budete dělat další opravu - budete hledat někoho jiného neprověřeného, protože má lepší cenu? Takhle, i bez politiků a korupce, rostou klientelistické sítě - v soukromém i veřejném byznysu.

Vybírat čistě podle výše nabídkové ceny je navíc sebevražedné - dodavatel Vám mohl lhát (a často tak činí), můžou být zásadní problémy s termíny, kvalitou atd (a Vy na něj nemáte žádné páky). V soukromém sektoru se pohybuji kolem 15ti let - nezažil jsem ani jedno skutečně otevřené výběrové řízení - bez důvěryhodné reference, nebo zkušenosti nikdo dodavatele "z ulice" nezkusí. Pokud dodavatele neznáte, ideálně i osobně, jdete prostě do velkého rizika, že se něco pokazí.

Úplně jiná věc samozřejmě je, pokud je dodavatel mizerný a jediný důvod je odpovídající "kapesné".

J. Franke 28.1.2016 9:14

Re: Nenechme se mýlit

Všude kolem nás? Mluvte za sebe, pane Růžičko, za sebe... Kolem mě jaksi není.

M. Malovec 28.1.2016 9:11

Re: Nenechme se mýlit

Když tak hovoříte o jánabráchysmu, dovedete si představit situaci, kdy jako policajt neodpustíte pokutu svému rodinnému příteli, natož onomu bráchovi. Já ne. Tak daleko jako v Americe nikdy nebudeme.

J. Růžička 28.1.2016 9:10

Re: Nenechme se mýlit

Pokud vím, pane Hlosto, zákon o nabývání majetku se právě projednává ve sněmovně, hranice povinnosti má být sedm miliónů. Ale: Jde o to, že majitelé spřízněných firem, které většinou výběrová řízení vyhrávají, budou mít i po přijetí tohoto zákona snadné vysvětlení, jak přišli k majetku a penězům. Naprosto legálně. Vyhráli totiž výběrové řízení, že...? Jinak souhlas.

J. Franke 28.1.2016 9:10

Re: Dobré ráno z nádherné Svobodné Republiky Králický Sněžník

Ano, jsem. Zatím jsem nikoho korumpovat nemusel a kdo by naopak korumpoval ajťáka a proč, že?

P. Hlosta 28.1.2016 9:08

Re: Dobré ráno z nádherné Svobodné Republiky Králický Sněžník

Vy jste velice šťastný člověk! ;-))

P. Hlosta 28.1.2016 9:07

Re: Korupce se samozřejmě snížila!

Pravda se dá jistě i zneužít. Není ovšem nic přijatelnějšího, než pravdu vyslovovat. Milosrdnou lží si akorát podkopeme morální kodexy, které se tvořili po tisíciletí! Ze strachu také vzniká odpor. Ten je nebezpečný pro poklidně paraziticky přežívající. Není kouře bez ohně a kdo nechce vidět - vnímat kouř, toho smete požár!

J. Franke 28.1.2016 9:06

Dobré ráno z nádherné Svobodné Republiky Králický Sněžník

Korupce? Osobně jsem se s ní nesetkal a tak nemohu úvodník ani podpořit, ani zavrhnout.

Nevím...

P. Hlosta 28.1.2016 9:01

Re: Nenechme se mýlit

Přestáváme je vnímat proto, že mezi "bráchy už nikdo ani neleze. Ví totiž každý, že k lizu je zátaras "bráchů". Profláklý klientelismus je neporazitelný, ačkoliv se o něm dobře ví ve všech sférách společnosti i napříč politickým spektrem. Pro zničení tohohle klientelistického systému by se muselo povyhazovat statisíce administrativních zaměstnanců, úředníků na rozhodných místech. Ne že by se to bez nich neobešlo, ale oni drží pohromadě fest i s politiky. Klientelismus vlastně vadí i těm podnikatelům, co jsou klientelou sami. Jenže dobře vědí, že platit musí, jinak by skončili. Pro tohle též je nemožné, aby konečně bylo zákonem dané majetkové povinné přiznání na všech úrovních, prokazující původ nabytého majetku a hrozící jeho zabavení i kriminál.

Takže tohle už nevnímáme! Je to běžnou součástí života v postkomunismu!

J. Anděl 28.1.2016 8:57

Re: Korupce se samozřejmě snížila!

Ano, zjednodušení by nebylo na škodu. Politici se ovšem k tomu kroku uvolí teprve tehdy, až jim lid nebude sypat zrní na nové a nové předpisy a začne jim sypat zrní za tuto svobodu. Z tohoto pohledu je to tedy o těch lidech. A o tom, jestli mají rádi život a těší se z něj, nebo žijí ve strachu.

Tento úhel pohledu je velice praktický, když uvažuji, co s tím můžu udělat já.

Z jiného úhlu pohledu existuje samozřejmě spousta lidí, predátorů, ideových a/nebo politických skupin, firem atd., kterým dav, žijící ve strachu a dávající jim moc nad svými životy, plně vyhovuje. A podporují ten stav všemi dostupnými kanály.

Proto třeba nemám moc rád politiky či publicisty, kteří si dělají kariéru vyjmenováváním toho, co všechno je špatně. Kteří neustále jen "důrazně upozorňují", jak všechno dopadne špatně, jak Evropané vymřou, jak nás ovládne tyranský islám, jak nás sežere EU, jak nás zokupují Rusové či vykořisťují Američané - a toto hustí a hustí s kadencí ta-ta-ta-ta. Schovávají se za zdánlivě ušlechtilé pravdivé pojmenovávání skutečnosti, podle mě si však ve skutečnosti jen zvětšují a chrání své stádo oddaných ustrašených oveček.

J. Růžička 28.1.2016 8:52

Nenechme se mýlit

Korupce a tzv. jánabráchysmus jsou tak hluboce zakořeněné a všude kolem nás, že už je přestáváme VNÍMAT a bereme jako samozřejmou součást života.