2.5.2024 | Svátek má Zikmund


Diskuse k článku

Jako za Rakouska

Traduje se, že za starého Rakouska stávkovali ajznboňáci tak, že dodržovali předpisy do puntíku. Totéž hodlají dělat v našich aerolinkách. Protože vedení aerolinek se rozhodlo propouštět, piloti se budou bránit - jako jejich ajznboňáčtí předci před sto lety - striktním dodržováním předpisů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Varadinková 28.7.2011 11:17

Re: Nesmyslný zákoník práce

Ano, tak je to normální a správné. Jak majitel firmy, tak zaměstnanci by měli mít společný zájem: vyhovět zákazníkovi. Jsou totiž na jedné lodi, která když se potopí, tak na tom prodělají všichni. Žádný majitel se nebude zbavovat svých spolehlivých zaměstnanců (ani tím, že je bude "dřít z kůže") . Když je vztah mezi zaměstnavatelem a zaměstnanci zdravý a přirozený, tak k  tomu žádný zákoník práce netřeba.

J. Anděl 28.7.2011 11:31

Re: Nesmyslný zákoník práce

Ano,to máte naprostou pravdu.

Dodal bych, že když je obecně zdravý vztah mezi lidmi, netřeba ani zákonů, trestajících vraždu či krádež.

P. Hofman 28.7.2011 10:50

Re: Nesmyslný zákoník práce

Nevím, pane Anděli, co myslíte tím "týká"?

Pokud máte na mysli, že ho musejí striktněji dodržovat, tak to byste se divil. U velkých firem je realita taková, že ho mají bezchybně aplikovaný do pracovních smluv, ale vždy kupodivu tak, že zaměstnanec jaksi tahá za kratší konec provázku. Nemusí to podepisovat, jistě, ale jednak kdyby zašel za právníkem tak jej to stojí slušný prachy, jednak se s ním ten zaměstnavatel o nějaké úpravě znění pracovní smlouvy vůbec nebude bavit. Nechceš? Další.

U těch malých podnikatelů záleží na jediné věci - zda je to slušný nebo sprostý podnikatel. Podvodníci u nás daleko převažují ty slušné.

J. Anděl 28.7.2011 11:01

Re: Nesmyslný zákoník práce

Ano, tak nějak to bude.

V těch velkých firmách ještě bude asi drobný rozdíl, jaká je to firma a na jaké pozici člověk pracuje, ale to už jsou stejně jenom nuance, lišící se ani ne tak dodržováním zákoníku, jako spíš formami nenápadných (i zjevných) kompenzací jeho nedodržování.

P. Hofman 28.7.2011 11:07

Re: Nesmyslný zákoník práce

Princip u těch velkých je naprosto jednoduchý: čím jseš výš, tím jseš taky víc zneužíván. Neb když víc vyděláš, víc si svého místa vážíš a my to víme a tak si ty prachy musíš zasloužit. Nechceš-li pracovat víc, tak nemusíš. Seženeme obratem jiného.

Jediný a opravdu veliký rozdíl mezi těma (ne všema) velikejma firmama a těma malejma je, že jsou nadnárodní a nevyplatí se jim nedodržovat zákony v takové jednoduché formě, jako jsou ZP, hygiena, bezpečnost práce a pod. To u těch malej je to často hrůza.

M. Varadinková 28.7.2011 11:27

Re: Nesmyslný zákoník práce

Už jste někdy sháněl schopného manažera na nějaký vyšší post? Asi ne, protože pak byste věděl, že to je velmi úzkoprofilové zboží. A vždycky bylo. Už Baťa si stěžoval, že žadatelů o nejhůře placenou, nekvalifikovanou prác se mu za branou tísní kvanta, ale na tu nejlépe placenou manažerskou práci má problém lidi sehnat. Kvalitní (ba dokonce mnohdy i průměrný) manažer bývá čast placen o dost lépe, než sám sobě platí majitel firmy (a současně její šéf).

P. Hofman 28.7.2011 11:41

Re: Nesmyslný zákoník práce

Jelikož do toho tak trošku taky dělám, tak vám řeknu jak to je ve skutečnosti (ale nikomu to neprozraďte):

Na manažerské místo (dobře placené) vám seženu obratem ruky mnoho docela vzdělaných jedinců a často i velmi schopných (neříkám zkušených). Naopak na práce nekvalifikované (a tudíž mizerně placené) vám doporučím zajet do Polska či Ukrajiny. Já bych vám je tady nesháněl ani za nic.

Doba Tomáše či Jana Bati je nenávratně pryč a nostalgie po jejich metodách vedení a řízení podniku může pouze odplout v slzách.

P. Hofman 28.7.2011 11:07

Re: Nesmyslný zákoník práce

Princip u těch velkých je naprosto jednoduchý: čím jseš výš, tím jseš taky víc zneužíván. Neb když víc vyděláš, víc si svého místa vážíš a my to víme a tak si ty prachy musíš zasloužit. Nechceš-li pracovat víc, tak nemusíš. Seženeme obratem jiného.

Jediný a opravdu veliký rozdíl mezi těma (ne všema) velikejma firmama a těma malejma je, že jsou nadnárodní a nevyplatí se jim nedodržovat zákony v takové jednoduché formě, jako jsou ZP, hygiena, bezpečnost práce a pod. To u těch malejch je to často hrůza.

P. Hofman 28.7.2011 11:08

Re: Nesmyslný zákoník práce

Sorry, duplicita je trapným omylem, který se nám stává tak jednou za rok.

J. Anděl 28.7.2011 11:33

Re: Nesmyslný zákoník práce

:)

M. Varadinková 28.7.2011 11:04

Re: Nesmyslný zákoník práce

Staňte se tedy, pane Hofmane,Vy tím slušným podnikatelem. Proč se necháte zotročovat?

J. Kombercová 28.7.2011 11:11

Re: Nesmyslný zákoník práce

No paní Varadinková, promiňte, proč tohle píšete? :))

P. Hofman 28.7.2011 11:25

Re: Nesmyslný zákoník práce

Většinu svého života jím jsem.

Zotročování u mne nepřichází v úvahu, neb žiji dle hesla mýho tatínka: Raději jeden den lvem, než sto let ovcí.

M. Berka 28.7.2011 11:09

Re: Nesmyslný zákoník práce

Ano, toto by platilo pro svobodný trh, to je ale ideální pojem a reálně neexistuje. Existují "kartely" jak zaměstnanců (odbory), tak zaměstnavatelů. A pokud to tak je, nezbývá než regulace. Pochopitelně, ta může situaci jak zlepšit, tak zhoršit... Mobilní operátoři v ČR - jsou jenom 3. Připadá vám to jako svobodný trh? Jsou to příklady od jinud, ale princip je stejný.

P. Hofman 28.7.2011 11:30

Re: Nesmyslný zákoník práce

S nadnárodními firmami si, pane Berko, jeden stát neporadí. Ty musí regulovat celé společenství států a stejně to bude pak fungovat jenom na jejich území, i když v něčem klidně i jinde.

Například jsem viděl, jak si někteří přední výrobci z Německa kontrolují své frenčízové firmy, které pro ně vyrábějí, v Asii. Asi to nebude fungovat ideálně, ale dokáží na poli pracovních podmínek zaměstnanců či hygieny a bezpečnosti práce mnohé.

J. Anděl 28.7.2011 11:37

Re: Nesmyslný zákoník práce

Také znám příklady firem (od některých vozíme, ovšem jsou německé), které dohlížejí na to, aby zboží bylo vyrobeno v solidních podmínkách. Pak mají (máme) to zboží i o něco dražší (překvapivě), ač se nejedná o nadsazenou aktivitu typu fair trade. Do jisté míry si to hlídají i kvůli tlaku veřejnosti. Pak ovšem zákonitě dochází k trochu smutnému paradoxu, kdy lidé tlačí firmy do dohlížení nad důstojnou výrobou produktů, a pak si tyto kupují v tržnici. Ale to nechci zevšeobecňovat. Ale taky se to děje.

P. Schuh 28.7.2011 10:02

Jejich věc

Klidně ať si to nepropouštění letci vybojují. Je to jejich boj. Kdyby mě po létech poctivé práce majitel propustil jenom proto, aby pokryl neschopného manažera, nasralo by mě to.

L. Brabencová 28.7.2011 10:07

Re: Jejich věc

Propouštějí se jen mladí,kteří jsou tam krátce.Ostatní zůstávají.

M. Prokop 28.7.2011 10:09

Re: Jejich věc

Nevím jak a proč vás, ale ty piloty propouští proto, že pro ně nemají práci.

P. Schuh 28.7.2011 10:12

Re: Jejich věc

Pokud pro ně nemají práci, vyhodil bych i toho manažera, co ji nemůže sehnat nebo toho kdo ty lidi tak prozíravě nabral.

M. Prokop 28.7.2011 10:15

Re: Jejich věc

Už vyhodili Kůlu, který vedl ČSA dobře, Tvrdíka, který zahájil a zavinil úpadek, Lašáka, který to po něm napravoval tak, aby se nerozhádal s odbory, takže rozprodal co se dalo i nedalo, teď je tam další, který dělá co je nutné. Koho tedy chcete vyhazovat?

V. Hajková 28.7.2011 10:19

Re: Jejich věc

Jasně-  koukám,  že  Vy  asi  budete  něco  tak  schopného,  že   třeba  dokážete  s  kapesním  nožíkem  v  kapse  postavit   nákupní  centrum  třeba  v  džungli-  chicht!

P. Hofman 28.7.2011 10:30

Re: Jejich věc

S kapesní nožíkem v kapse si chlap může tak maximálně uříznout pinďoura.

To je, paní Hajková, to, co mívají chlapi mezi nohama, pokud jste o tom už slyšela.

V. Hajková 28.7.2011 10:49

Re: Jejich věc

Vaše  reakce  na  mnou  napsanou  nadsázku-  jsou  neuvěřitelné?   Ale  na  druhou  stranu  se  mi  stále  více  doplnuje  Váš  obraz   člověka .

M. Varadinková 28.7.2011 10:20

Re: Jejich věc

Tak proč jim neseženete práci Vy, když je to podle Vás tak snadné? Žádný zaměstnavatel není povinen shánět někomu práci. Budˇpro někoho práci má, nebo nemá, a pak si dotyčný sám musí sehnat práci jinde.

M. Franková 28.7.2011 10:33

Re: Jejich věc

Tak tohle je bod, na kterém se se vší pravděpodobností neschodneme. Co je tedy podle Vás povinností zaměstnavatele, když ne to, aby podnik prosperoval?? To ve své podstatě totiž znamená, že zvládá něco takového, jako je průzkum trhu, cenovou politiku, personální ..ta je samozřejmostí.Takový Baťa například jezdil osobně i sbírat perleť a kontoloval si tím její kvalitu, aby věděl, z čeho se budou dělat doplňky na boty.Jezdil a sjezdil lán světa, aby zjistil, kam a za kolik bude boty vyvážet. Co je to podle Vás jiného, než, že se staral, aby jeho dělníci měli práci a on i firma prosperovali??,

J. Slanina 28.7.2011 10:44

Re: Jejich věc

No to je sice hezké, ale ti dnešní managoři jsou (a obzvláště ti ve státních podnicích)natolik líní, že by je nasazení a zápal pro firmu jako měl pan Baťa úplně odrovnaly.

M. Varadinková 28.7.2011 10:52

Re: Jejich věc

Mezi "aby podnik prosperoval" a "zajistit všem zaměstnancům práci" je přece nebetyčný rozdíl. Jsou situace, a není jich málo, kdy může podnik prosperovat (a přežít období různých krizí)  jen díky tomu, že se počet zaměstnanců sníží. Nebo se jim sníží platy na polovic (viz Baťa). To by dnešní odboráři ječeli!

Ovšem ani to "aby prosperoval"  není přece povinností zaměstnavatele. Zaměstnavatel to klidně může zabalit, firemní majetek rozprodat a odjet strávit zbytek života  třeba na Bahamy (pokud mu na to zbude). Nemá žádnou povinnost udržovat svůj podnik v chodu. Ale on to dělá, i když už má "vyděláno" a nemusel by pracovat. Je to totiž jeho seberealizace. A pravdaže i pocit sounáležitosti se zaměstnanci, kteří s ním byli v dobách dobrých i zlých. I ten vzájemný pocit sounáležitosti však nesmyslné socialistické zákony narušují a vytvářejí tzv. "třídní nepřátelství".

M. Franková 28.7.2011 11:25

Re: Jejich věc

Snad je to tím, že znám pár úspěšných a slušných podnikatelů, kteří prosperitu a budoucnost své firmy a tím i budoucnost svých zaměstnanců myslí vážně.A zárověň jako povinnost. Z vašeho příspěvku mám naopak pocit, že podnikatel, jakého Vy popisujete, se obejde bez mnou vzpomínaného. Pak jsou tedy důvody jeho podnikání pro mě velkou neznámou nebo naopak strašně známou veličinou. Vydělat co možná největší balík, aniž bych do toho zatahoval vůbec jaké zaměstnance.

V. Hajková 28.7.2011 9:49

Přiznávám,

že  byla  doba,  kdy  jsem  se  domnívala,  že  to  naši  novináři  s  těmi  utoky  na  svého  bývalého  kolegu  R. Johna   přeháněji!   Už  si  to  tedy  nemyslím!!  Doporučuji  si  přečíst  článek  na   "aktualne.cz"-   jaký  byl  p.  John  hospodář  coby  ministr  vnitra-  to  je  něco  neuvěřitelného!