14.5.2024 | Svátek má Bonifác


Diskuse k článku

Jako v thrilleru

Bohužel to reálnou vraždou začalo, v únoru někdo na Slovensku zastřelil novináře Jána Kuciaka a jeho snoubenku Martinu Kušnírovou. Čtvrteční ranní razie přinesla, jak se zdá, výsledky. Pod záštitou vrtulníku shora, přepadové komando ve čtyři ráno, osm lidí zůstalo v klepetech, mezi nimi by snad měl být i ten, kdo tiskl spoušť.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 28.9.2018 10:06

A k tomu nutno dodat, že aktivisté požadují, aby se neobyčejně nákladnými a nezřídka vydatně hovadnými způsoby se změnou klimatu bojovalo omezováním emisí CO2, přičemž výsledek onoho boje je v praxi žádný. Ale možná za půlstoletí se obsah skleníkových plynů v atmosféře sníží o nula celá, nula nic a lidstvo bude spaseno.

A na přizpůsobení oné změně se zapomíná, protože to není tak atraktivní a není z toho takový kšeft.

J. Anděl 28.9.2018 10:16

Že to není takový kšeft?

Nemyslím. Kdyby zvítězila idea přizpůsobení se změně, to bychom koukali, jaké podnikatelské záměry by se zrodily a tančily kolem nás ve vířivých barvách.

Ostatně, nakonec se dočkáme, budeme-li žít dost dlouho.

S. Lazárek 28.9.2018 10:30

Re: Že to není takový kšeft?

Docela by mě zajímalo (ne, že bych se toho chtěl dožít) kdyby nějaký chlapík z NASA prohlásil, že do nás jednoho přesně vypočítaného a nedalekého dne, vrazí astreroid, který by měl potenciál zlikvidovat život na Zemi, jak by toto téma bylo jak politicky, tak vědecky pojato, kam by se hrabaly diskuze na téma GO.

M. Prokop 28.9.2018 10:42

Re: Že to není takový kšeft?

Na to je jediná obrana: Nenařizovat, nedotovat. Prosadí se převážně to, co je výhodné.

S. Lazárek 28.9.2018 10:45

Re: Že to není takový kšeft?

Freony, které se velmi rychle prokutaly skrz ozonovou díru byly určitě výhodnější, než jejich dražší náhražka.....

M. Prokop 28.9.2018 11:12

Re: Že to není takový kšeft?

Freony škodí, byly zakázány. OK

OZE mnohdy taky škodí (třeba biopaliva), ale jsou NAŘIZOVÁNY A DOTOVÁNY.

I kdyby neškodily, je divné neponechat na trhu volbu mezi různými, stejně nebo podobně škodlivými způsoby získávání energie.

Je to tak složité na pochopení?

J. Pospíšil 28.9.2018 22:12

Re: Že to není takový kšeft?

Řekl bych, že většinou byly nahrazeny propanem, který je levnější, ale zase se výborně hodí na "plamenomety", které používají m.j. přelézači plotu k zastrašení španělské policie.

J. Anděl 28.9.2018 10:58

Re: Že to není takový kšeft?

Ano.

Ale je to ideál.

M. Martinovská 28.9.2018 11:18

Re: Že to není takový kšeft?

Jestli se prosadí, co je výhodné, tak - je vůbec výhodné umístit na komín elektrárny odsiřovací zařízení, když to zdražuje provoz? Myslím, že je i výhodné spálit v místních kamnech cokoliv, např.odpadky, ušetříte za odvoz odpadu a za topivo. Dále je ekonomicky velice výhodné nezatěžovat fabriky nějakými ekologickými ohledy, takto to praktikují např. v Číně. ty fabriky pak líp konkurují těm ostatním, je to prostě děsně výhodné. A ještě si koupíte levnější zboží! Hurá.

R. Langer 28.9.2018 11:25

Re: Že to není takový kšeft?

A vy tohle děláte?

M. Martinovská 28.9.2018 11:32

Re: Že to není takový kšeft?

Ne. Jen píšu, že kdyby se prosadilo jen to, co je "výhodné", tak by to byl dost průšvih.

M. Prokop 28.9.2018 11:36

Re: Že to není takový kšeft?

Nebyl. Průšvih je, nařizovat nevýhodné. Za stejných podmínek pro všechny, ovšem.

M. Martinovská 28.9.2018 11:50

Re: Že to není takový kšeft?

Stejné množství kouře z větrníku a z uhelky. Dobrá, když myslíte....

M. Prokop 28.9.2018 12:59

Re: Že to není takový kšeft?

Ano, pravidla by měla být pro všechny stejná. Divné?

M. Prokop 28.9.2018 11:32

Re: Že to není takový kšeft?

Podmínky provozu by měly být pro všechny stejné, třeba požadavky na odcházející čmoudy. Z plynu jich je méně, je ale dražší. Uhlí je levnější, víc stojí forichtung na komíně. Jaderka nemá komín, ale je investičně náročná. Oze nemají komín, jsou ale nespolehlivé, byly i investičně náročné.

Podle toho by se mělo vybírat, ne nařizovat podíl toho či onoho.

Řeči o "Bursíkově briketě" v kamnech nebo zatěžování fabrik ekologickými ohledy jsou poněkud mimo, to nikdo neprosazuje.

Pouze to občas někdo použije co klacek na oponenta, říká se tomu "strawman".

M. Martinovská 28.9.2018 11:38

Re: Že to není takový kšeft?

Pokud by měly být podmínky provozu pro všechny stejné, např. požadavky na odcházející čmoudy, tak můžete zavřít uhlené elektrárny. Já myslela, že jako diskutér jste tu už dost odolný, a na nějaké ty klacky jste zvyklý. Víte že to většinou nemyslím moc osobně, ale smí mně snad nějaký příspěvek, i od někoho, koho mám celkem ráda, rozčílit?

M. Prokop 28.9.2018 13:00

Re: Že to není takový kšeft?

Proč zavřít? Pokud těm podmínkám vyhoví, jako že vyhovují, tak proč?

Na klacky jsem zvyklý, ale to mi nebrání na ně upozornit.

P. Grigar 28.9.2018 15:04

Re: Že to není takový kšeft?

.. emoce používejte až jako důsledek racionálního zhodnocení, potom vás nerozčílí pravda ani od toho, koho ráda nemáte. Ovšem může se stát, že vás nas..e někdo, koho máte celkem ráda.

J. Anděl 28.9.2018 11:37

Re: Že to není takový kšeft?

Lidé nevolí zboží, které si budou kupovat, jen čistě pragmaticky. Kupuju já si fairtraidovou bio čokoládu proto, že je levnější, nebo proto, že ji stát dotuje?

Teď - možná se v tomhle pletu, neznám přesně skotskou politiku, ale byl jsem tam teď a třeba na skoro všech vajíčkách píšou, že jsou z volných výběhů na skotských planinách, nevím, jestli by se takového efektu dalo dosáhnout dotacemi, nebýt ještě nějakého dalšího zájmu. Zájmu, řekněme, z kategorie těch citových, nikoliv čistě materiálně věcných.

Prostě si myslím, že tyhle jevy se projevují i v tržním prostředí, aniž by nutně tento aspekt musel podporovat nějaký státní orgán. Není to přece tak, že kdyby zmizel stát, šel bych a koupil v obchodě tu největší jedovatou .... odpad ... jen proto, že je levnější. (netvrdím, že chci, aby zmizel :-)

M. Martinovská 28.9.2018 11:48

Re: Že to není takový kšeft?

Vajíčka: ano, protože lidi jsou lidi, mají lidský cit, přejou i slepicím lepší život, možná i strach z průmysových krmiv a z toho, co obsahují, (podle sebe soudím nakupující) - ale je to potom otázka, co je "výhodné" - ve skutečnosti asi i číňani tuší, že není výhodné mít v řece jedy, ale ty krátkodobé výhody nižších nákladů někdy převáží - nemoc přijde až potom... ostatně není třeba chodit tak daleko, plošné postřiky hnojivy a pesticidy na našich polích nám zlevňují chléb, (a zároveň jako spotřebitelé máme z nich obavu). Jenže je to výhodné ve smyslu levnější. V článku Václava Kaluse v knize Modrá, ne zelený planeta, to ale psal právě takhle: přírodovědci, environmentalisti vám říkají, co je nezdravé a nesprávné, ale my ekonomové vám spočítáme, co je výhodné - a to je to správné a rozhodující. "Vědci" z ostataních věd - skutečně se o nich vyjadřoval dost pohrdavě - nejsou vůbec relevantní. Podstata je spočítat, co se vyplatí. Tady ta rovnice, vidíte... jenže potíž je v tom, že kdo píše rovnici, sám si určí, které náklady nezapočítat... třeba náklady na léčbu rakoviny...

J. Anděl 28.9.2018 12:09

Re: Že to není takový kšeft?

Tak to možná VK divně chápe, nebo špatně napsal. Lidé jsou lidé a i ve volném trhu se prostě nebudou rozhodovat podle diktátu ekonomů či diktátu jiných, ale řekněme spíš dle vzoru těch, kteří je osloví.

V Číně právě je docela diktát.

Někde výše píšu "ideál". Nemám teď zase čas to rozvinout, jen tedy stručně - právě že ideál je něco, co nikdy nebude, protože člověk není ideální.

A teď už opravdu musím s dětmi na koloběžku :)

Rád se k tomu vrátím, v hlavě to mám srovnané, ale času málo :)

M. Martinovská 28.9.2018 12:20

Re: Že to není takový kšeft?

Jasně, taky musím běžet něco dělat! Slunce svítí, ať žije koloběžka.

J. Anděl 28.9.2018 14:15

Re: Že to není takový kšeft?

Nuže tedy. Protože je každý člověk jiný a rozhodně ne odpovídající nějakému popsatelnému ideálu, je de facto jakýkoliv popsatelný ideál nerealistický extrém. Reálný svět je nesmírně dynamický a proměnlivý, plný protichůdných sil a máme už zkušenosti, že snaha o vymýcení jednoho nešvaru často uvolnila cestu nešvaru jinému či jiným problémům.

Ve správě lidského světa jsem pro různé snahy o dobro (i zlo, ale to vypadá divně, takhle to napsat) minimalizovat na jednotlivce, konkrétní skupiny a spolky, případně obce, kde se lidé jakžtakž mohou domluvit. Ať si své hypotézy vyzkoušejí v malém. Ostatní se mohou "opičit", pokud se jim výsledky budou líbit.

Proto asi budu vždy volit spíš pravicová uskupení, byť i ta paradoxně mají různé kolektivistické představy (třeba to národovectví). Ale je to moje představa a realita je sestavena z představ nás mnoha. Proto si ve své formulaci mohu dovolit trochu tlačit na pilu, protože bezpečně vím, že jiné síly budou tlačit jiným směrem. Nechci ale tlačit moc, protože pak i jiné síly tlačí moc a jsou z toho boje a šílenství.

Debatujeme-li třeba o VK, držím se striktně úvah o tom, co by mělo být v kompetenci státu (či nadstátního spolku) v relativní vazbě na to, co má zůstat v kompetenci jednotlivce či smluvních uskupení.

Rozhodně nevidím vítězství v tom, bude-li stát rozhodovat jen na základě ekonomických úvah. Vítězství vidím spíš v tom, bude-li rozhodovat v rozumně minimálním rozsahu celkově (co je rozumně, že?). Jde o to, že stát má absolutní moc a poslední slovo. Nevadí mi jakýkoliv ideologický spor (v mezích zákona), nechci ale dávat moc státu o tom rozhodovat. A tak třeba namátkou zrovna nesouhlasím se státní podporou solárních elektráren (proti obecní podpoře bych tolik neměl, viz výše), ale úplně stejně nejsem pro zákaz islámu. No, jiní lidé to vidí jinak a jsou rádi, definuje-li tyto věci stát jasně. Ať formou antidiskriminačních či gender zákonů, nebo formou šarie.

J. Pospíšil 28.9.2018 22:18

Re: Že to není takový kšeft?

Na těch planinách jsem byl. Ovce se tam dost pasou, ale volně chované slepice tam prostě vidět nebyly.

Pravda, zdaleka jsem nebyl všude. Možná tam mají i slepičí planiny.

J. Anděl 28.9.2018 23:27

Re: Že to není takový kšeft?

Taky jsem je neviděl. Ale v obchodech to tvrděj skoro na každém obalu. Zajímá mě to, protože u nás nejsou, tak jsem se po tom koukal.

Třeba kecají, ale je to zjevně něco, co tam to zboží prodává. U nás to na obalech téměř není, páč to nikoho moc nezajímá (a podle kódu u nás prostě jsou málokdy, byť v Tescu jsem je našel).

Zato jsou u nás normálně fitness vajíčka (cože?????) a vajíčka s cereáliemi, páč u nás se věří, že když jsou v tom cereálie či je něco živené cereáliemi (a ne normálním obilím, což to slovo de facto znamená), tak to bude nesmírně zdravé. Cereálie - není to lež, ale oblbování je to masivní.

Takže jistě, budeme-li se domnívat, že to mají ve Skotsku podobně, může být otázka, co to "free range" doopravdy znamená.

Dle wikipedie v UK mohou být vajíčka "bio" jen jsou-li zároveň "free-range" (bio tam zdaleka všechna nejsou) a to free range znamená, že musí mít možnost chodit i ven, na 2500 slepic musí být k dispozici jeden hektar (podle norem EU, tvrdí wikina). U nás to třeba myslím neplatí, takže - jen tak pro zajímavost - česká bio vajíčka mohou být klidně z klece, jen asi musí být krmené bio krmivem a v kleci možná smějí mít slepice obrázek.

J. Jurax 28.9.2018 14:58

No, možná se nemýlíte, nicméně aspoň by za ty prachy udělalo něco užitečného.

S. Lazárek 28.9.2018 10:09

Re: ?

Jindro, jediné téma, které mě zrovna napadá a kterého se zatím nikdo politicky nechopil je to, že v centru naší Galaxie leží supermasivní černá díra, jinak se dá politicky využít snad všechno ostatní a jak je vidět například na Al Gorovi a nebo na Václavu Klausovi, tak simultánně z obou stran. Pravda bude (jak už to tak obvykle bývá) někde uprostřed.

J. Anděl 28.9.2018 10:14

Re: ?

No, však právě.

Politicky se dá vytěžit takřka všechno, no a v různých obdobích zrovna letí to či ono. Teď zrovna tohle, náboženství, uprchlíci, gender a šachy na ekonomickém vlivu různých ideologií a politických směrů (jakože EU, USA, Čína, Rusko).

Některý věci jsou trvale středem zájmu, jiné jsou sezónní.

M. Kolář 28.9.2018 10:21

Re: ?

Ano, dříve třeba sudeťáci.. Co se kdy hodí ..

S. Lazárek 28.9.2018 10:24

Re: ?

Přemýšlím, kdo vlastně hysterii kolem GO spustil a která lobby z něj očekává svůj prospěch na úkor vystrašených lidí, jestli výrobci zateplení nebo výrobci lednic a klimatizací.....:-)

Nikdo nezpochybňuje, že Země procházela, prochází a bude procházet různými klimatickými obdobími, ale z mého pohledu je vliv člověka na prohlubování toho jevu poměrně jasný. Nejsem ctihodný kmet, ale střídání období jaro-léto-podzim-zima, si ještě pamatuju a těch posledních x let, po kterých už tohle střídání pomalu přestává platit, je pro tuhle planetu pikosekunda, takže ty změny se enormě zrychlují a jak známo, Země kolem galaktického jádra obíhá víceméně konstatní rychlostí, takže problém bude asi někde jinde.

Taky si dneska říkám, že bylo lepší "vybojovat" si boj s ozonovou dírou zákazem freonů, než se zadaptovat na zvýšený dopad UV-B a UV-C, takhle rychle by se nedokázal adoptovat ani Kajan se svými nekonečnými adaptačními zásobami.

Jediný problém je, když se diskuze na toto téma dostane do polohy: "Václav Kaus má vždycky pravdu", pak už v ní nemá smysl pokračovat. Mně letošní léto naznačilo, že ji dle mého soudu tentokrát opravdu, ale opravdu nemá a jsou to všechno jen takové zlé a falešné větičky.....:-)