3.6.2024 | Svátek má Tamara


Diskuse k článku

Demokracie a manipulace

Je to prkotina, ale příznačná. Automobilka Tatra se rozhodla vyrobit repliku některého z historických modelů. Vyzvala lidi na internetu, aby hlasovali, který by to měl být. Hlas lidu rozhodl, že by to mělo být odporné bafuňářské bolševické auto Tatra 603, ve kterém si vozili zadky papaláši všech stupňů komunistické hierarchie. Výsledek zcela svobodného demokratického hlasování.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R 14.9.2008 10:36

Re: Re: Re: Re: kostka cukru

Kopřivnice a tatrovka byla tradičně moravská, tedy místní. Za války bylo v Kopřivnici jen několik původních německých rodin, které jenom posloužily jako záminka, aby němci protáhli zábor sudet až do Kopřivnice, aby získali kopřivnickou fabriku. Po válce bylo odsunuto tak 15 - 20 německých rodin, vesměs rodiny vedení tatrovky, více němců v Kopřivnici nebylo.

Klifton 14.9.2008 0:27

Re: kostka cukru

To by mě zajímalo, co v té rakouštině asi znamenalo jméno Ledwinka...

PetrH 14.9.2008 0:41

Re: Re: kostka cukru

Čort znájet. Co může znamenat takový Vranitzky, Klima nebo Klestil? A u nás třeba Miler, Švarc, abych nejmenoval přímo Klause? Holt se to v té monarchii pářilo bez ohledu na čistou rasu. BTW, ten Ledwinka nevím, kdy se stal říšským skopčákem, pokud vůbec. Do Tatrovky nastoupil 1897 za Rakouska a vydržel tam přes 1. republiku a protentokrát až do 1945, kdy ho naši blbové zavřeli. Rusáci by ho bývali - kdyby to bylo u nich - šoupli do zbrojní výroby na Sibiř, ale určitě by ho nenechali lepit pytlíky. No, nakonec ho soudruzi pustili a skončil v Mnichově, to už to německé občanství měl určitě. Jinak na vývoji spolupracoval s dalším skopčákem jménem Ferdinand Porsche (viz VW Brouk - porovnejte s Tatrou), ten se pro změnu narodil ve Vratislavicích, to je hned vedle Jablonce.;-D

Klifton 14.9.2008 1:27

Re: Re: Re: kostka cukru

No jo, ony kdysi bývaly doby, kdy bylo vcelku jedno jestli někdo Čech, Bavor, Rakušák, Němec nebo Ital. U nás se mohl usadit kdokoli a Češi se zase naopak vydávali do světa na zkušenou či za prací. Dokud byly monarchie, tak  nikdo moc neřešil, jestli králi zrovna těži stríbro Vlachové-Italové v Kutné Hoře, nebo Němci v Jihlavě. Prostě se to odehrávalo v Království Českém, později v rakouské monarchii.To až nyní to nějak moc řešíme.

Co mají Němci a Češi společné, tak je právě ten inženýrský kumšt, proto spousta těch prvních automobilek vznikala v okolí Liberce, Kopřivnice, Mladé Boleslavi. O Rakousku si nejsem inženýrským duchem (alespoň za R-Uherska) moc jist, tam se tehdy průmyslu všeobecně spíše bránili, proto se nakonec 60% průmyslu celého R-U zkoncentrovalo v českých zemích. Je to příkladné na tom Porschem, němec narozen na českém území, ale za prací šel do Vídně,kde byla největší poptávka, vyrábět tam kočáry, následně elektromobily atd. Rakušáci zase měli kapitál a podnikali v českých zemích, např. zakládali některé sklárny (sklo ovšem uměli dělat hlavně Češi)

R 14.9.2008 10:44

Re: Re: Re: Re: kostka cukru

O rozvoj Kopřivnice se zasloužily Vítkovické železárny.  Vítkovice stahovaly z širokého okolí , i z Kopřivnice lidi, protože si vydělali několikrát více než tehdy v kopřivnické vesnici a okolí jako třeba kováři nebo zemědělci.  Jenže z Kopřivnice se tehdy jezdilo pracovat do Vítkovic na týden nebo i déle, protože cesta tehdy trvala nejméně půl dne. Lidi si ve Vítkovicích navykli pracovat ve fabrice, se stroji a se železem, takže když Šustala pár desítek let po Vítkovicích zakládal v Kopřivnici fabriku, měl k dispozici dostatek kvalifikovaných pracovníků, kteří o práci u něho měli zájem, protože mohli přespávat doma u rodin.

Kanuk 14.9.2008 2:20

Re: Re: Re: kostka cukru

na vývoji spolupracoval s dalším skopčákem jménem Ferdinand Porsche (viz VW Brouk ...No, podle toho, co jsem viděl na Gůglu, tak p. Porsche s p. Ledwinkou nějak moc nespolupracoval na vývoji Tatry, protože někdy po válce VW musel vyklopit balík Tatrovce za nějaké porušení nějakých práv. To handrkování začlo už před válkou, když Porsche navrhl Volkswagna - Brouka.

PetrH 14.9.2008 2:39

Re: Re: Re: Re: kostka cukru

Na ja, voni se znali a pochopitelně asi spoustu věcí diskutovali, voni byli prostě konstruktéři. A dál jde jasně vo autorský práva, Ledwinka to dotáh do finále dřív a Porsche si asi vod něj něco "půjčil", rozumnej člověk včetně Němců by se nehádal, nakonec Němci za protentokrátu stopli výrobu T77, páč byla lepší než brouk, Porsche to teprve vychytával. Ale kolik z té společné koncepce přines kterej z nich, vo tom se už těžko někdo doví. Anyway je sranda, že šéfkonstruktér Tatrovky Ledwinka byl rozenej Rakušák a po válce zavřenej jako Němec, kdežto šéfkonstruktér VW Porsche, Němec jak poleno, měl až do půlky 30. let český vobčanství... to jsou ty paradoxy, Vaňku...;-D

Liberta 14.9.2008 1:04

Re: kostka cukru

Ale vždyť je to fuk - Čech, Němec, Rakušan.... Lidé z konstrukce jsou si vždycky blízcí, národ /nenárod, lidé z kruhů obchodních také společnou řeč najdou...nedělala bych z toho nacionalistický exkurz. Jo leda snad kdyby šlo o Cimrmana!;-D

PetrH 14.9.2008 1:26

Re: Re: kostka cukru

No však. Mám pocit, že starému Ledvinkovi, otci Hanse, to bylo taky ganz egal, neb jeho fotr či děd tam ještě to dabljů neměl a tu swou Gertrudu či Rachel si vzal buď z lásky, nebo pro prachy, ale určitě ne z národní uvědomělosti.;-D

Klifton 14.9.2008 1:34

Re: Re: Re: kostka cukru

A to Hans, není to náhodou jen poněmčená obdoba oblíbenéné českého jména - Honza? ;-)

PetrH 14.9.2008 1:38

Re: Re: Re: Re: kostka cukru

Jó, to byl ten známej českej Hansi s pytlíkem buchteln ueber rameno;-D

Klifton 14.9.2008 1:51

Re: Re: Re: Re: Re: kostka cukru

stejně to máme všechno po Keltech. Ti rozuměli pivu, zpěvu, sklu, a výrobě železa - a to se vše v českých zemích zachovalo, všude samej hamr, sklárna, pivovar a co čech-to muzikant....;-D

PetrH 14.9.2008 1:59

Re: Re: Re: Re: Re: Re: kostka cukru

No vždyť jo. Například jihočeské dudy máme přes ty Kelty společné se Skoty. A jak známo, Jihočeši jsou vlastně původně jedním ze skotských kmenů, vyhnaným ze Skotska pro lakomost.;-D

Klifton 14.9.2008 2:06

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: kostka cukru

Jasně, na dudy jsem úplně zapoměl;-D

PetrH 14.9.2008 2:17

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: kostka cukru

Ježišmarjá, to je skleróza! Reprezentanti zemí českých, Švanda dudák a Dolly Buster!;-D

Kanuk 14.9.2008 2:25

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: kostka cukru

Hm. Nebylo ono to ale tak, že ti Keltové byli nejdřív v Jižních Čechách a až potom ve Škotsku? Ale nehádám se, dějepis a podobné pavědy nejsou mojí silnou stránkou.

pavlik 14.9.2008 1:56

on měl za komančů každý kdo něco dělal problémy,

naši nejlepší lidi bručeli v base. Oni neměli rádi inteligentní lidi, protože je cítili jako svoje ohrožení. Mimochodem, Ledwinka, to je fakt typicky germánské jméno, ten neměl s náma nic společného. Na Ostravsku to bylo národnostně hodně pomíchané, přišli tam lidi z Polska, z Německa z Rakouska ... dodnes tam narazíte na spoustu německých jmen.

Kanuk 14.9.2008 2:35

Re: on měl za komančů každý kdo něco dělal problémy,

No, usuzovat podle jména na národnost je trochu vedle. Já bych podle jména byl Němec jako poleno, táta byl jeden čas sokol ve Vídni, jeden strýček, co padl ve válce, byl předsedou českého studentského spolku (a traduje se, že to bylo nepřímo důvod k tomu, že ve válce padnul). Svůj rodokmen jsem vysledoval do r. cca 1375, ale to bylo v Čechách v kraji, který byl německý. Do českého kraje se můj předek přestěhoval až v 18. stol.

R 14.9.2008 9:42

Re: kostka cukru

Ledwinka tatrovky nevynalezl. Ledwinka přišel v době, kdy se stavba osobních aut v Tatrovce už rozbíhala.  Už několik let předtím nadšenci z Tatrovky studovali konkurenci, zakoupili motor tuším Mercedes Benz, lidi z tatrovky pracovali u mercedesu a sbírali zkušenosti. V době stavby Presidenta Ledwinka do Kopřivnice právě přišel jako 16letý učeň.

Yaroukh 13.9.2008 23:49

Astone, jsi ubožák

RvRvRv

Kanuk 13.9.2008 22:45

Vozy Wikov

Je to trochu OT. Ale pokud se pamatuji, tak první "aerodynamické" vozy v ČSR stavěla fa Wikov (= Wichtrle a Kovařík v Prostějově), mívali prodejnu v Jindřišské ulici "pod věží". Našel jsem sice obrázek vozu z r. 1931, s jakýmsi "torpedovitým" předkem, ale ten nějak nesouhlasí s mojí pamětí. I když ta může klamat. Jaký ten vůz měl motor, to nevím, ale podle obrázku byl asi vpředu.

Jakub S. 13.9.2008 22:55

Re: Vozy Wikov

Ano, ti v tom byli naprostí pionýři. Jenom: Wichterle, prosím. Jako ten přeslavný chemik. Z této rodiny, jeden ze synů. Jedna z velkých prostějovských tradic. Carosserie na zakázku, račte nám sděliti svá přání...

PetrH 13.9.2008 23:20

Re: Vozy Wikov

Jo, aerodynamiku vymýšlel tehdy Paul Jaray, Wikov byl první, po něm Tatra 77, předchůdce T87. Tenkrát to zkoušel kdekdo, třeba Jawa, a prakticky všichni podle Jaraye.

Hipik - pravicovy recidivista 13.9.2008 23:33

Re: Vozy Wikov

ten obrazek co popisujete je Wikov z roku 1931 a je to prototyp, obsah cca 1500 ccm a 30hp. Podle me je zajimavejsi Wikov 7/28 Sport. Viz Google.

SID 13.9.2008 21:59

Aston

stoná  na sto  o stan  tón as  ó stan.

Asi takhle. Dalo by se toho napsat víc ale obsah je stejný jako článek, na který reaguji.

DS 13.9.2008 21:51

ubohost

pane Neff vaše nenávist k V.Klausovi je patologická.Asi by ´vám víc vyhovoval G.Husák ale to máte smúlu

Jakub S. 13.9.2008 21:57

Re: ubohost

Takže podle vašeho dojemně jednoduchého chápání kdo namá rád dnešního politika XY, v tomto případě Klause, je husákovec. A šlus, a basta.

Závidím vám tak prosté, primitivní vidění světa. Dobře se vám žije. Ale třeba někdy v budoucnu zkuste přemýšlet, že svět nemá jenom dvě barvy - že jich jsou tisíce.Budete překvapený. Ovšem to chce taky navíc přemýšlet. A to se mnoha občánkům nechce. Nevědí, co to je...

wandy 14.9.2008 2:33

Re: ubohost

...no to moc nesedí, protože Dr.Husák a prof.Klaus jsou typově stejní, obdobný způsob argumentace, oba věří (Husák tedy věřil), že je to Rusko, které o našem osudu rozhoduje a oba věřili (prof.Klaus stále věří), že to s ruskem nějak upytlíkují, oba nedůvěřují západu a pro oba je USA symbolem imperializmu (pamatujete ještě na to, jak prof.Klaus obvinil USA z toho, že do Iráku podstrčí falešné důkazy o nálezu zbraní HN? divíte se ještě tomu, že náš prezident je persona non grata v Bílém domě?). Liší se vlastně jen v jednom: zatímco Husák byl slovenský nacionalista, je Klaus český nacionalista. Možná, že najdete další rozdíly: je fakt, že např. Dr.Husák se nepletl do řemesla klimatologům a architektům. Ale byl to přesto gauner...

VH 13.9.2008 21:48

Výborně

zhodnoceno, Aston se tentokrát zabývá úplnou ptákovinou.

Jura Jurax 13.9.2008 21:24

Ale ta Tatra 603

je, resp. bylo taky technicky originální a krásné auto. Že si v něm vozili perdel bolševičtí papaláši, za to nemohlo.  A pamatuje si jej víc lidi, než legendární tatru 87 - tu jsem vídal co hodně malé pachole, a to jsem ročník 49. Tehdy už byly spíš tatraplány.

Nemá smysl se rozčilovat - třeba u letadel lidi renovují nebo staví repliky japonských zer či BF-109 nebo Me-262 Schwalbe, a tahle éra taky sloužila špatné věci.

A celkem nechápu, proč to hlasování v Tatře takhle upravili. Ale taky nechápu, proč tahle prkotina Astona inspirovala k úvodníku, a už vůbec nechápu, proč do toho plete Klause.