8.6.2024 | Svátek má Medard


Diskuse k článku

Demokracie a manipulace

Je to prkotina, ale příznačná. Automobilka Tatra se rozhodla vyrobit repliku některého z historických modelů. Vyzvala lidi na internetu, aby hlasovali, který by to měl být. Hlas lidu rozhodl, že by to mělo být odporné bafuňářské bolševické auto Tatra 603, ve kterém si vozili zadky papaláši všech stupňů komunistické hierarchie. Výsledek zcela svobodného demokratického hlasování.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Blbče Astone! 14.9.2008 5:41

Co jsi napsal je hovadina.

Interpretovat hlasování je jednoduché. Žije více pamětníků šestsettrojek než těch starších vozů - to je věkem. A lidi nevzpomínají na papaláše, nýbrž na mládí. Jen idiot v tom hledá víc než v tom je.

OutOfOrder 14.9.2008 4:21

Olé

Četl jsem: "odporné bafuňářské bolševické auto", a pak "vítězství skvělého modelu" a dobrý to bylo, lepší je už jenom pustit si televizi.

.. 14.9.2008 4:02

V Rusku spadlo letadlo

Boeing 737 jetliner crashes in central Russia with reports there are no survivors. Details soon

www.cnn.com

wandy 14.9.2008 3:44

osud tatrovek

osud tatrovek mi připomíná osud pionýrů (ale ne s červenými šátky): Jawa 550 (pařez), 555,Mustang. Zase koncepce a konstrukce geniálního šéfkonstruktéra Josefa Jozífa (550). Kdybych si měl vybrat, tak jednoznačně 550 - jednoduchá elegance, následníky později balená jen do většího a většího počtu plechů a do vyšších otáček... to je osud výtvorů, navrhovaných konstruktéry druhého řádu a také ekonomiky (je třeba využít přípravky, zaběhnuté linky, ale přesto to musí vypadat jinak). Asi je to stejné i v malířství: ti první, kteří vytvořili nový styl , jsou většinou nejlepší.

Yarda 14.9.2008 8:48

Re: osud tatrovek

R^

Kanuk 14.9.2008 3:19

Ke starým Tatrovkám

Někdo se tu zmínil, že Tatra 77 byl první boxerový čtyřválec. Ale pokud vím, tak Tatra už před tím stavěla auta s boxerovým motorem, vypadalo to jako "cihlička" (t.j. žehlička), kapotu klínovitého tvaru a motor byl snad dvouválec, vepředu. Bylo to někdy počátkem 30. let.  Bohužel, nevím typové označení, a nějak jsem to nedokázal nagůglovat. Netvrdím, že jsem hledal důkladně.

Kanuk 14.9.2008 3:25

Re: Ke starým Tatrovkám

Tatra také měla, myslím, dost unikátní součást: axiální diferenciál. To snad byl diferenciál mezi přední a zadní dvojitou nápravou u nákladních  vozů. Musel být používán už před válkou, za války byl rozřezaný model ve smíchovské průmyslovce.

wandy 14.9.2008 3:53

Re: Ke starým Tatrovkám

T57 (Hadimrška) 4 válcový boxer 1100 kubíků, později podobný T54 s větím motorem 1450 kubíků.

wandy 14.9.2008 3:59

Re: Ke starým Tatrovkám

T12 jo to byl dvouválcový boxer 1050 kubíků. Byl vyráběn v dvacátých a třicátých letech.

Kanuk 14.9.2008 8:01

Re: Re: Ke starým Tatrovkám

Jo, to asi je to, co jsem měl na mysli. Ď za info.

Estét 14.9.2008 2:40

Proč vězíme v bolševismu po uši?

Po válce to byl pro tatrovku problém, protože prakticky všichni konstruktéři byli odsunuti. Padla deka a byl utrum. Pan Aston leze do partaje. Teď se diví, že vězíme v bolševismu po uši. Asi mu ta 603 dělá špatné svědomí, že ji nazývá "odporné bafuňářské bolševické auto".

I trapné věci mohou mít pro někoho svůj šarm, asi jako Aston.

Mně se líbí obě, ale každá jinak.

PetrH 14.9.2008 2:43

Re: Proč vězíme v bolševismu po uši?

Do jaký partaje leze? Doteď se tu řešily auta, vy jste politruk po dovolený?:-/

R 14.9.2008 10:32

Re: Proč vězíme v bolševismu po uši?

Myslím, že to s konstruktéry je legenda. Po válce bylo z Kopřivnice odsunuto asi 15 - 20 německých rodin, víc jich prostě v Kopřivnici nebylo. Vesměs to byly rodiny vedení tatrovky. Konstruktéři zůstali. Dokonce se jim povedl kousek, za války vymysleli a začali pracovat na novém nákladním voze Tatře 111 Ten vývoj před němci utajili.  Stojedenáctku vytáhli na světlo až po osvobození.

pavlik 14.9.2008 1:41

jsem taky fanda T87 Zikmunda a Hanzelky,

Tatrovka jistě rozhodla správně, T87 má svobodného ducha. Absurdní na celé věci je, že v době největších represí 50. let jezdili estébáci právě Tatraplánem, v době T603 jsme už měli dobu nejtvrdšího útlaku za sebou. Paradoxně, T603 se svými zlověstnými tvary je symbolem totality, protože v její době už její tvůrci jasně věděli o co jde: bacha jedou papaláši. Kabát T613 raději zadalo naše načalstvo  Bertonemu, aby to tak neřvalo.

Když odhlédneme od politiky, je T603 velmi dobrý a nikoli tuctový design, jak dokládá např. to, že si ji nedávno vybrala pro prezentaci svých interiérů firma francouzská Faurecia - a sklidila díky tomuto rozhodnutí na veletrhu v San Franciscu zájem publika ... (kdo nevěří ať tam běží, stačí dát do googlu tatra faurecia).

wandy 14.9.2008 1:46

Re: jsem taky fanda T87 Zikmunda a Hanzelky,

možná se mýlím, ale Bertone navrhoval Favorita, T613 Vignale.

PetrH 14.9.2008 1:47

Re: Re: jsem taky fanda T87 Zikmunda a Hanzelky,

PetrH 14.9.2008 1:48

Re: Re: jsem taky fanda T87 Zikmunda a Hanzelky,

sakra, platím pivo...:-/

PetrH 14.9.2008 1:47

Re: jsem taky fanda T87 Zikmunda a Hanzelky,

Šestsettřináctku dělal Vignale, Bertone má na triku Favorita... tvrdil jsem vždycky, že ho spíchl na koleni někde v baru mezi třetí a čtvrtou ráno;-)

Hipik - pravicovy recidivista 14.9.2008 2:30

Re: Re: jsem taky fanda T87 Zikmunda a Hanzelky,

jo, puvodni navrh delal Bertone, ale Husak nechtel zacvakat, tak to cele predelali, aby se nemuselo platit. :-(

PetrH 14.9.2008 2:41

Re: Re: Re: jsem taky fanda T87 Zikmunda a Hanzelky,

Tak to už nevím, nemám ty styky, co voni;-D

VL 14.9.2008 7:42

Re: Re: jsem taky fanda T87 Zikmunda a Hanzelky,

Na koleně někde v baru ho nespíchl, ovšem původní návrh se musel přizpůsobit vyspělému socialistickému průmyslu, který nebyl schopen vyrobit navržená světla, koupil deset let před tím licenci na stahování oken a tak ji musel využít, nebyl schopen vyrobit navrženou palubní desku, obložení dveří, strop, volant, sedadla, musel koupit licenci na karburátor, sedla ventilů dovážet z Japonska atd.

Prostě původně navrhl evropské auto, které se mělo vyrábět v rozvojové zemi.

honzk 14.9.2008 8:14

Re: Re: Re: jsem taky fanda T87 Zikmunda a Hanzelky,

třešničkou na dortu byl požadavek STEJNÝCH dveří pro hatchback i pro combi (Forman).

wandy 13.9.2008 23:57

kostka cukru

...podobně jako kostku cukru nevynalezl čech (jak se možná domnívá pan Vondra), ale švýcar, tak tatrovky vynalezl radušan Hans Ledwinka a Erich Ubarlacker (společnost Tatra byla původně Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriksgesselschaft, A.G.). Týká se to všech předválečných modelů, včetně hadimršky, T77,T87. Jako říšský němec byl ovšem Ledwinka vězněn a až po propuštění v r.1951 se vrátil do rodného Rakouska (i z vězení ale radil českým konstruktérům jak pokračovat). Ale to už za bolševiků dost dobře nešlo (a geniálních konstruktérů jako byl Porsche, Ledwinka se nerodí mnoho). Od roku 1936, kdy šla na trh T87 uplynulo 19 let a T603, nabíhající v roce 1955 už technologicky nestačila (byla to jen mírná evoluce T87 jen s trochu oblejšími tvary, a lepším výhledem dozadu), chybějící kotoučové brzdy, elektronika, vstřikování a hlavně absence nových nápadů. Lethargie, která pokračovala i u T613 (tam snad byla zajímavě konstrovaná alespoň rozvodovka). Podobný osud jako u Jawy (i když slavný pérák tentokrát vymyslel český konstruktér, tuším Josíf). Takže bolševikům nevytýkám to, že si vozili zadky v 603, ale že zmrazili technický vývoj.

PetrH 14.9.2008 0:18

Re: kostka cukru

Prd a vořech, vážený. Sice je móda káleti na naše české hlavy, ale zakladatelem (pozdější) firmy Tatra byl český, resp.moravský, abych nepopudil, sedlář a lakýrník Ignác Šustala. Stejně, jako zakladateli automobilky Škoda, kde se v poslední době zpochybňovalo "češství" synů Emila Škody, byli echt Češi Laurin a Klement. Co se týče konstruktérů, tak ti pochopitelně v rámci Rakouska přecházeli tam, kde jim dali slušné podmínky...

wandy 14.9.2008 0:51

Re: Re: kostka cukru

Máte pravdu, je to stejný osud jako Laurin a Klement (také je pohltila Škoda a.s., jako Šustalu Rnghoffer-Tatra a.s)   jenže pan Šustala nebyl žádný konstruktér. A auta, která mají nadčasovou hodnotu vytvořili geniální konstruktéři jako Ferdinat Porsche (Brouk), Hans Ledwinka (T87), Alec Issigonis (Morris Mini). A T603 je už jen Ledwinkovým pohrobkem. Po válce to byl pro tatrovku problém, protože prakticky všichni konstruktéři byli odsunuti.

PetrH 14.9.2008 1:16

Re: Re: Re: kostka cukru

Teď mi Wagner nebo jeho kyber-klon sežral příspěvek bez varování. Pokud toto projde a příspěvek se neobjeví, lípnu ho sem znovu. Občas se vynoří o několik minut později (pravděpodobně cenzurní robot budí Wagnera nebo snad někoho ještě horšího) a pak vypadám jak blbý tapetář. Tento příspěvek píši, aby každý, kdo mě pokládá za blbého tapetáře, věděl, ře jsem kategoricky proti.;-D

PetrH 14.9.2008 1:19

Re: Re: Re: kostka cukru

OK, ještě jednou po autocezuře - dosud třetí pokus: To byl bohužel ten průser za komunistů (za nacistů taky, ale ti věděli, kdy na geniálního, třeba židovského, konstruktéra nebo vědce jaksi pozapomenout při transportech), že měli pocit, že ideologie nahradí talent. Tatrovka v Kopřivnici byla tradičně německá, resp. rakousko-německá, v pražské filiálce byli Češi. Proto poválečný vývoj začínal v Praze, Kopřivnice byla odvařená. - No, Laurin s Klementem taky nebyli žádní geniální konstruktéři, Klement byl knihkupec a cyklista, Laurin byl zámečník, ale byli do toho nadšení a dokázali si konstruktéry - doprd/eleprácenemůžunajítdědečkaautomobilamusímtohledatna webu - najít. Ono to proklínané Rakousko mělo něco do sebe, EU se na tuhle úroveň hned tak nedohrabe...;-)

PetrH 14.9.2008 1:19

Re: Re: Re: Re: kostka cukru

Ufff...;-P

wandy 14.9.2008 1:44

Re: Re: Re: Re: kostka cukru

a možná už v dnešní době je geniálním konstruktérům odzvoněno. Znal jsem jednoho úžasně nadaného kluka s geniálními konstrukčními nápady P.Kováře (auta, jak jinak, řízení rozvodu, ABS, ...), to jsou prostě geny. Ale na strojní fakultu jsme ho nevzali, protože nezvládl nějaké goniometrické vzorečky. Bugatti a Tupolev byli možná podobní: dokázali věci cítit, tvořit je jako umělecká díla (Tupolev vzal do ruky lodní šroub, který nefungoval a prostě věděl, cítil, kde je chyba). Dnešní způsob konstruování je už jiný, i proces konstruování dnes řídí počítače a umělá inteligence... Je to všechno funkční, ale trochu sterilní... Možná i proto ta nostalgie po autíčkách, tvořených ve věku, kdy konstruování bylo ještě umění (i já mám stále nejraději svou první Aero 662 se systémem transaxle, který dnes používá Porsche).

PetrH 14.9.2008 1:50

Re: Re: Re: Re: Re: kostka cukru

Hm, možná je to tím, že všichni používají tytéž programy, že všechna současná auta jsou stejná...:-(