7.5.2024 | Svátek má Stanislav


Diskuse k článku

Blahopřání na oběžnou dráhu

Tak jsme se konečně dočkali… Ano, tak se to zpívalo v písničce Dobrý den, majore Gagarine… Tehdy bylo všechno jinak a když se na tu dobu podívám s odstupem půlky století, připadá mi jako cop nebo pomlázka spletená z iluzí a nadějí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Han 1.6.2020 9:53

Elon Musk prý gratuluje do ČR inovátorovi Pivodovi.

M. Matura 1.6.2020 8:17

V čem pak byl asi projekt raketoplánu zoufalý. Snad jen v tom, že z letů do kosmu udělal rutinní záležitost, která už z nudu zoufalé občanstvo moc nezajímala. A to, že se oslavuje obnovení startů raket, které byly rutinní už před 60ti lety, je pouze paradoxem "moderní" doby, která si nepamatuje víc, než je doba životnosti aktuálního záznamového média.

V. Novák 1.6.2020 8:28

Nesplnil nic z cílů, které splnit měl - především neudělal z letů do kosmu rutinní záležitost.

Raketoplán měl být jen jednou ze součástí mnohem abcióznějšího projektu, jen výtahem na orbitu, kde se měla pohybovat flotila kosmických tahačů, tankerů, montážních plošin, jeřábů,... a nejméně jedné orbitální stanice. K nim měl raketoplán dopravovat v intervalu cca dvou týdnů, bezpečně a levně(!) posádky specialistů - neastronautů.

Intervaly byly v řádu měsíců, start ovlivňovaly a odsouvaly pravidelně technické problémy, počasí, nebo zvědavý datel, bezpečnost nic moc, obě havárie byly jen vyústěním problémů, jež havárií neskončily jen náhodou a cena za start byla řádově vyšší, než u jednorázových raket.

J. Svoboda 1.6.2020 8:33

Jo tak ony na orbitě nebyly tahače, tankery, plošiny, jeřáby a za to může raketoplán. To je panečku ruská logika.

Pěkný den.

V. Novák 1.6.2020 8:37

1) Polemizujete sám se sebou, což od vás nepřekvapuje.

2) Raketoplán byl natolik drahý, že veškeré navazující projekty byly nakonec zrušeny pro nedostatek peněz.

3) Možná byste si mohl dělat starosti se svým myšlením.

Pěkný den a slunce ve vaší mladé a neomylné duši.

I. Mertl 1.6.2020 8:43

Takový prostě je technický a vědecký pokrok - trial and error, z nepovedeného pokusu se poučíme. Ale kdo ví, jak budou vypadat příští kroky vesmírné techniky. Jen jedno je jisté, ruské kroky to nebudou, pro vojenské použití jsou dnešní prostředky víceméně postačující.

V. Novák 1.6.2020 9:15

Ano. Nakonec, STS byl plodem amerického optimismu, což není většinou záporná vlastnost.

Vyvíjeli ho s představou, že materiály, které budou potřeba a dosud neexistují, se podaří vyvinout. Ne úplně to vyšlo. A také, že bude natolik bezpečný, že nebude potřebovat žádný záchranný systém, který je tedy možné vynechat a snížit hmotnost. To taky ne úplně vyšlo.

Od dob Titanicu se ví, že cokoli, co může ohroziz lidské životy, mají konstruovat pesimisté - takový ten typ, co při svatbě přepočítává, kolik ho bude stát rozvod...

Ale oni byli natolik optimsitičtí, že zahodili vynikající Saturn-Apollo, a když optimismus ne docela vyšel, neměli k čemu se vrátit.

J. Vintr 1.6.2020 8:46

Raketoplán měl výhodu v tom, že mohl dopravovat na oběžnou dráhu objemný náklad v nákladovém prostoru - bez zbytečných aerodynamických krytů, dopravené satelity mohli na oběžné dráze zprovoznit lidé a ne vždy stoprocentně fungující automatika, diky raketoplánu bylo možno opravovat satelity na oběžné dráze a bylo také možno dopravit objemný náklad z oběžné dráhy na zem. Ovšem bylo to moc drahé.

V. Novák 1.6.2020 9:09

Raketoplán sám byl "zbytečným" (a úděsně těžkým) aerodynamickým krytem družice, který by mohl být nahrazen lehkým krytem na raketě. Všechno určené pro návrat bylo vynášeno při startu družice zbytečně - křídla, protitermický štít, podvozek, vlastně celé těleso.

V čem byl nenahraditelný, je doprava rozměrného nákladu Z orbity. To Sojuzy nezvládají. A těžko nahraditelný byl byl při opravách družic na orbitě, zejména HST. Ovšem kolikrát byl takto použit a kolikrát mohl být použit, vzhledem k velmi omezeným možnostem manévrování na LEO? Orbita HST bylo maximum dosažitelnosti při maximálním odlehčení samotné mise.

I. Mertl 1.6.2020 9:19

Jistě, ale co s tím. Opakuji 8:43 z nezbytnosti: Takový prostě je technický a vědecký pokrok - trial and error, z nepovedeného pokusu se poučíme. Ale kdo ví, jak budou vypadat příští kroky vesmírné techniky. Jen jedno je jisté, ruské kroky to nebudou, pro vojenské použití jsou dnešní prostředky víceméně postačující.

V. Novák 1.6.2020 9:38

Ale vždyť já s vámi souhlasím!

Zpětně ale je třeba vyhodnotit co se povedlo, co se nepovedlo a z toho vyjít. Dopředu to obvykle nejde.

Když si budem lhát do kapsy, jak to bylo všechno skvělé, nepoučíme se. Z potopení nepotopitelného Titanicu se vzali konstruktéři lodí ponaučení, že nepotopitelné lidi nejsou - a vybavují je patřičným počtem záchranných prostředků.

Možná ten krok bude čínský - nedávno Čína úspěšně otestovala (za svorného třeskutého mlčení našich sdělovadel) raketu Dlouhý pochod 5 s kosmickou lodí a otestovala návrat této lodi z orbity s apogeem cca 8000km. Tedy z rychlosti výrazně vyšší než 1. kosmická. IMHO je to příprava na Měsíc.

D. Polanský 1.6.2020 8:10

Raketoplán určitě nebyl zlý nápad, měl plnit více funkcí, jenomže tím se stal příliš složitým (na dnešní dobu). Určitě se časem kosmonautika k této myšlence vrátí, jenom to chce další technický a technologický pokrok. Aston se dodatečně hraje na chytrého. Typický generál po válce.

J. Jančura 1.6.2020 9:16

Souhlas, bez raketoplánu by nebylo ISS, Hubble teleskop pod.Jen kolik lidí dopravil za svých 135 misí do vesmíru! Zda byl drahý je diskutabilní. On totiž mimo dopravu lidí dopravoval i náklad, a pokud to vezmeme v úvahu, tak doprava člověka raketoplánem byla přibližně stejně nákladná jako doprava Starlinerem nebo CD.

E. Pawlica 1.6.2020 7:15

Pokud soudruh Ti někam telefonoval, pak to muselo být nepochybně do prezidentské JIPky v lánském zámku, aby mu jeho drahý přítel poradil, jak naložit s tím Muskem a jeho raketami.

Hovor se patrně protáhne, než obyvatel JIPky procitne, vystřízliví, nastalou situaci zváží a poradí se s dalším svým drahým přítelem Vladimírem Vladimirovičem.

Oba drazí přátelé - ten z Náměstí Nebeského klidu a ten z Krasnoj ploščadi totiž spolu nemluví. Náš jipkař proto může sehrát roli užiteč ... užitečné Hedvábné stezky.

:-)))

:-)))

J. Havelka 1.6.2020 7:24

Ale co MY? Trumfnout je může jedině náš pan Prezident s tím kanálem! Nemyslím Mynáře, ten průplav ODRA BUDE DOBRÁ! Dobrá Voda ale právě chybí...

J. Drobný 1.6.2020 8:01

Vy pane Havelko, vy nic jako obvykle, budete tu celý den pindat o ničem.

J. Havelka 1.6.2020 8:16

..a vy to budete komentovat..jako obvykle..

J. Drobný 1.6.2020 8:17

To víte, zrcadlo!

J. Vobr 1.6.2020 7:12

ELONE DÍKY !!! VELICE DĚKUJI,ELONE !!!

Tu-ááá.

E. Pawlica 1.6.2020 7:17

Eloís, Eloís, tuáááá!

:-)))

:-)))

E. Pawlica 1.6.2020 7:08

Dnešního tématu se Aston zhostil tak, jako za jeho starých dobrých času. Je evidentní, že při psaní o vědeckotechnických záležitostech je jako ryba v živé vodě.

J. Nevrkla 1.6.2020 6:59

V ekonomickém hodnocení Dragonu bych byl opatrný, aby to nakonec nedopadlo jako s raketoplánem nebo Teslou. Ale z USA nemám dobrý pocit. Zda se mi, že tam je atmosféra jak před občanskou válkou nebo nějakou revolucí.

V. Hájková 1.6.2020 7:07

Je to užasné, jaké si děláte starosti o Spojené státy ? :-)

J. Nevrkla 1.6.2020 7:15

Starosti si skutečně dělám. Ale nekritizuji je, neradim, pokud nás to negativně neovlivňuje, je to jejich věc.

V. Hájková 1.6.2020 7:47

Je to jejich věc v každém případě! Naposledy jsem byla ve Spojených státech u přátel z cest před 4 roky- v červnu a červenci - před 1 volbami TRUMPA! Vesměs mně všichni říkali- jak jsou nešťastni - že neví koho volit ! A stejně jako já vyhlížejí i dnes v této tak nelehké době někoho jako byl prez. REGAN - BOHUŽEL - ne vždy se urodí!

J. Drobný 1.6.2020 8:00

Máte na mysli R. Reagana, toho neúspěšného herce a válečného štváče?

V. Hájková 1.6.2020 8:07

KŠÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁ- OVÁDE :)

J. Drobný 1.6.2020 8:17

Pravdu nějaký hýkáním kšáááá těžko zaženete!

J. Pokoutný 1.6.2020 8:00

Hussein Obama: Fergusson, Baltimore. Dle něj byl zabitý zločinec vždy nevinný, a to dříve, než proběhl soud - stačilo, aby byl afro. Osoba, která se vydává za černocha, ač má bílou matku i přízeň, která ho vychovává, je mi odporná.

J. Svoboda 1.6.2020 7:24

Aby to nedopadlo, jako s Teslou a nezačal někde v Německu stavět fabriku na jejich výrobu, to by bylo fiasko :o)

Pěkný den.