16.5.2024 | Svátek má Přemysl


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
kocour 29.11.2005 15:48

Re: Re: Re: Re: Karel, 01.02

Protože je to přirozená spojnice mezi Starým Městem a Vinohrady a protože to "náměstí" je půdorysně jen trochu širší ulice. 
Mysch 29.11.2005 16:01

kocoure,

puvodni nazev vaclavskeho namesti je konsky trh.
alespon nam to soudruzky ucitelky tvrdily.
a z trhu vznikala pak namesti.
Karel 29.11.2005 16:16

Re: kocoure,

A z ulic naopak vznikly ty bulváry. Takže jsem pro náměstí
A teď vážně: jako spojnici to chápu taky, proto jsem pro, aby tam něco jezdilo (hromadného). Ale proč má kvůli tomu celá plocha ve vítězném návrhu charakter bulváru, to mi jesné není. To, co nabízí náměstí (možnost shromažďování, posezení, trhy, občerstvení) je návrhem vpodstatě znemožněno.
kocour 29.11.2005 16:18

Re: kocoure,

Náměstí je něco, co na mapě vypadá buď jako čtverec, nebo lichoběník, nebo kolečko, nebo něco mezi tím. Něco, co na mapě vypadá jako úsečka, není náměstím, ale ulicí. Pokud to vypadá jako tlustá úsečka, je ta ulice bulvárem.
 
P.S.: Ne, uprostřed VN se tramvají - ani koňkou - nikdy zahnout nedalo. Leda by se našlo dvacet svalovců, co by si ji hodili na ramena ...
 
Jinak JEDINÁ pražská křižovatka typu "Těšnov" - ze všech 4 směrů do všech 4 směrů - byla ... to je překvapivé :-) ... na Těšnově. Dnes je na Strossmayeráku, ale to až po jeho poslední rekonstrukci cca před 5 lety. Do té doby se nedalo zahnout z Letné k Výstavišti.    
Karel 29.11.2005 16:38

Re: Re: kocoure,

Hmm... pokud se budu řídit Vaší definicí, tak právě vítězný návrh je optimální. Ale protože nenabízí nic nového, navrhoval jsem na jiném místě v této diskuzi, abychom zkusmo přistoupili k tomu prostoru jako k náměstí a ne jako k bulváru. Jestli jediné, čeho je Vaše definice schopna, je zamezit novému pohledu na věc, pak navrhuju, abychom se na ni vysrali.
kocour 29.11.2005 17:07

Re: Re: Re: kocoure,

Karle, technická:
 
Magistrát tam CHCE bulvár. Pokud jsem to správně pochopil, právě proto vyhrál tento návrh a ne jiný.
 
A co se pojetí Václaváku jako náměstí týče, myslím, že neprozradím žádné tajemství, že Martin Šubrt (to je ten student, co se tím dlouhodobě zabývá a dělal na to studii), tak ten je volbou poroty vysloveně znechucený - i on chce náměstí v pravém slova smyslu. Jenže tady se nedá svítit - otázku, zda bulvár nebo náměstí máme vyřešenou už v zadání.
Karel 29.11.2005 18:40

Re: Re: Re: Re: kocoure,

Inu, je možné, že byl vybrán návrh, který pouze reagoval na soutěžní podmínky. Pak je ale otázka, proč byla soutěž vypsána, když se od ní nečekalo nic než jen splnění podmínek - to se to mohlo rovnou zadat k vypracování podle požaadvků Magistrátu. Jediná rozumná odpověď by pak byla, že někdo chtěl někomu udělit první cenu (ve výši 1 mil. Kč). I to je možné. Pak by pan Lukeš napsal tento článek vlastně jen proto, aby se pochlubil, že byl v porotě. Také by z toho vyplývalo, že arch. Cíglerovi byl někdo něco dlužen. A tak dále. Podobným úvahám se nevzpírám. Jen jsem se chtěl držet merita věci, totiž konkrétních úprav náměstí.
šakal 29.11.2005 19:22

...Ale notak, člověče...! (7:- P)

...KAŽDÁ soutěž musí mít nějaké zadání! Zkrátka, klient něco chce a čeká, že mu to někdo druhý ve stanovených limitech navrhne. Ty počáteční limity jsou tam proto, aby se vědělo, co to vůbec má být. Možná Vás to překvapí, ale bez těch vstupních podmínek se projektuje hodně blbě. Nejtěžší situace pro architekta (a jakéhokoliv projektanta vůbec) nastává paradoxně ve shvíli, kdy mu klient řekne: "tak to nějak udělejte". Zákazník, který neví co chce, je ten nejhorší. Takový pak zpravidla obdrží to, co vůbec nechtěl - a může si za to sám. Kvalita architektonických soutěží se posuzuje PRÁVĚ podle dostatečně pečlivě zpracovaného zadání... ...Netřeba za tím hledat žádnou kulišárnu (7;- ))
Karel 29.11.2005 22:10

Re: ...Ale notak, člověče...! (7:- P)

To, že jsem paranoidní, ještě neznamená, že mě opravdu nikdo nesleduje (cituji W. Allena).
Ne, doopravdy, možná mohlo být první kolo soutěže ve smyslu "architekti, chrlte nápady" a pak ve druhém kole teprve plnit zadané podmínky.
kocour 29.11.2005 13:01

Myschi,

ale ona tam opravdu nebyla. Tedy byla, ale bez výhybek, nedalo se tam zahnout - nebyl pro to tehdy důvod - tramvaje tehdy měly podobnou funkci jako má dnes metro - jely z jednoho konce města na druhý napříč městem. Dnes by naopak měly fungovat na střednědlouhé vzdálenosti - je absurdní jezdit třeba z Jiřáku na Můstek metrem, a proto dobudoucna ty výhybky mít smysl mohou - bude záležet na konkrétním linkovém vedení, ale jako smysluplnou si umím představit třeba linku z Želivského po Vinohradské do Jindřišké a někam do Holešovic či na Žižkov - to aby nekopírovala metro - nebo z Žižkova přes Floru a Vinohradskou do Jindřišské a k Národnímu divadlu.
Mysch 29.11.2005 13:23

nojo, na krizovatce se

podle mne tramvaje krizujou, coz taky cinily.
ale nejsem si tak uplne jistej, ze v pripade potreby ta tramvaje z vaclavaku do vodickovy, ci jindrissky  a obracene zahnout nemohly. normalni linky tam asi opravdu nezahybaly.
kocour 29.11.2005 13:38

Re: nojo, na krizovatce se

Nemohly. Nebyly tam koleje. Dalo se jet jen od Muzea k Můstku, nebo z Jindřišské do Vodičkovy.
Mysch 29.11.2005 13:43

nevim, opravdu si to uz nepamatuju,

a na netu se to taky nenajde.  ale dovedu si dobre predstavit, ze kdyz byl pruser na narodni, ci na  prikopech, tak ze to tramvaje objizdely spalenou vodickovou a nahoru k muzeu ci kolem masarycky vodickovou a opet k muzeu.
kocour 29.11.2005 15:21

Re: nevim, opravdu si to uz nepamatuju,

Ale najde:
"20. května 1884 tak byla uprostřed Václavského náměstí zřízena kolejová křižovatka obou tratí, které nebyly nikdy za dobu své existence kolejově propojeny. Na Václavském náměstí bylo pouze křížení, nikdy však výhybka umožňující přejetí z jedné tratě na druhou. Koleje byly tehdy umístěny u okrajů středního pruhu Václavského náměstí, jemuž dominovala alej stromů. Osová vzdálenost kolejí byla tehdy takřka 9 metrů. Rostoucí dopravě přestalo v polovině devadesátých let předminulého postačovat tehdejší uspořádání komunikací a došlo ke zrušení středních alejí. Původně město uvažovalo o využití uvolněného středního pásu pro přeložení tramvajové tratě, ale nakonec došlo k opačnému postupu a koleje se ocitly při krajích chodníků a osová vzdálenost se zvýšila na v pražské síti rekordních 19 metrů. V polovině 90. let předminulého století předložil majitel koňky návrhy na zřízení spojovacích oblouků od budovy Národního muzea do Vodičkovy ulice, ale jak již je uvedeno v předešlém textu - ke zřízení těchto ani jiných spojovacích oblouků na styku Václavského náměstí s Jindřišskou a Vodičkovou ulicí nikdy nedošlo."
 
Zdroj: http://prazsketramvaje.cz/ , sekce "tratě" > "bylo tu a už není". 
kocour 29.11.2005 15:24

Re: Re: nevim, opravdu si to uz nepamatuju,

A když už jsme u těch odkazů, historie všech linek pražské MHD od roku 1875 do roku 1974 je tady:  http://vetinari.wz.cz/ . Bohužel to pak autor aktualizovat přestal, nechal na webu jen tuhle nehotovou verzi.
Mysch 29.11.2005 15:58

diky, pomohlo mi to

osvezit jak jezdily i ty mnou temer nikdy nepouzite linky.
ovsem netvrdim, ze z vaclavaku do jindrisske, ci vodickovy tramvaj jezdila. jen si myslim, ze v pripade potreby tam zahnout mohla, stejne jako z vrsovic do nusli, michle, pankrace. protoze koleje tam byly, ele za normalnich okolnosti tam nic nejezdilo.
Mysch 29.11.2005 12:33

po celou dobu, co tramvaje byly na VN, zde žádná křižovatka nebyla

to ale nemyslite vaclavske namesti v praze, ze?
Karel 29.11.2005 11:38

hmm...

Když jdu od Čechova mostu Pařížskou přes Staromák na Můstek a dál ke koňovi, tak nenarazím na jediný druh hromadné dopravy. Totéž Když jdu Z Palachova Nám. Kaprovkou přes Staromák a dál Celetnou až na nám. Republiky a ještě třetí dobrá trasa je po Národní třídě přes Můstek na náměstí Republiky, ale ta je alespoň v podzemí dublována metrem.
Rozhodně jsem pro zavedení nějakého druhu dopravy, ale klasická tramvaj je opravdu příliš olbřímí. Nešlo by zatím účelem vyvinout něco menšího? Pokud nebude ten druh hromadné dopravy na Václaváku kolejový, tak od Můstku až ke koňovi se může začít s úpravami a nečekat na zakrytí magistrály.
Vymýcení kriminality asi nezvládne žádný architektonický návrh, ale hned další co mi tam vadí je magistrála a nemožnost chůze středem. Momichodem ty záhony tam dali kdysi komunisti, aby se tam hůř demonstrovalo, takže důvod k jejich udržování neshledávám už 16 let.
A poslední návrh k zamyšlení: co kdybychom nepřistupovali k Václaváku jako k široké ulici, ale jako k náměstí?
Mysch 29.11.2005 11:48

no, ja

vzdycky hrozne fandil trolejbusum. ale na vaclavaku bych opravdu mel radsi tramvaje. a pokud mozno ponorku s krasinou. ty byly opravdu krasny.
honzak 29.11.2005 12:49

Re: hmm...

Karle, podívej se do historie - tam všude tramvaje jezdily a byly rušeny kvůli:
památkářům
dotčeným obyvatelům
pěší zóně
Ad absurdum by se dala zavěst koňka z Můstku do Karlína...
Vyvinout se dá všechno, když to někdo zaplatí. Aminitramvaj, která se vyrobí v cca 10 kusech by byla opravdu drahá.
Karel 29.11.2005 15:41

Re: Re: hmm...

Jenže dnes je dnes. Pěší zóna s hromadnou dopravou fungovat může, dotčení obyvatelé, pokud tam tedy ještě nějací zbyli, muhou být uspokojeni nějakou tišší formou té dopravy (například těmi elektro-mikro-busy, co se s nimi uvažuje ve variantě, ale mají méně příznivců než tramvaj), ale co se týče památkářů, to fakt nevím, to snad jen ta koňka... tady jsem bezradný protože památkáře fakt nemusím.
Antonín Hrbek 29.11.2005 12:59

Re: hmm...

A představte si, že již před 110 lety byl v Praze pohyblivy chodnik!
Mysch 29.11.2005 11:05

pěší zónu s tramvajemi

najdete i v bavorskem hlavnim meste, a funguje to.
jen si nedovedu predstavit prazskeho, vecne zvoniciho tramvajaka, a neurvaleho prazskeho chodce na jedne ulici.
ale mohlo by to po nejake dobe fungovat,az se lidi naucej brat na sebe vzajemne ohled.
Jimmi 29.11.2005 10:25

Ještě k tramvajím:

Od té doby, co se začalo budovat metro, které přebralo větší část té páteřní přepravy, se vybudovaly snad jen tři úseky nových tramvajových tratí. Myslím, že přes Krejcárek na Palmovku, na Barrandov, tuším, že do Bráníka. Staré trasy nadále kopírují páteřní směry metra a jsou skoro k ničemu. Kamkoliv v Práglu člověk jede, musí alespoň třikrát přestupovat, přičemž kapacita některých nástupních ostrůvků bez zábradlí je již mnohokráte překročena (zkuste třeba Biskupcovu ve špičce, to je nářez). Asi by bylo rozumné revidovat stávající trasy, nastavět nové okružní atd. určitě by to vyšlo levněji než nové úseky metra kamsi na sídliště do kopce.....
Jimmi 29.11.2005 10:18

Tramvaje atd....

U tramvají tak nějak vzhledově nejvíc vadí ty dráty, které pan Cigler ohleduplně na svých obrázcích vynechal.... takže jedině tramvaje bez drátů. Což o to, z kopce (pro staromilce: s kopce) by to šlo, jenom zpátky to bude problém :-)
Jinak souhlasím se Šakalem, že ten prostředek na nic jiného než na nějakou formu dopravy využitelný není. Hodilo by se tam asi něco modernějšího, než tramvaj, nějaké ty v proskleném tubusu samočinně a rychle se na magnetickém polštáři pohybující kabinky s téměř nulovými intervaly...... já vím, čtu moc Neffovu Ikárii.... ;-)
No, pravda je, že dříve ty dráty obkružovaly St. Věnceslava z obou stran, nyní snad aktuální návrhy počítají se stočením kolejí jen na jednu stranu, tu k bývalému Domu potravin, nebo se mýlím.....?
Viděl jsem v jednom rakouském městě, kdybyste mě zabili, nejsem si jist, jestli to byl Salzburg, pěší zónu s tramvajemi. Pravda, tramvaje tam mají asi poloviční velikosti než ty naše, ale pěší zóna byla celá dlážděná, jenom decentně ty koleje, a tam se nehlučně(!) ploužily ony tramvajičky, pokorně čekajíce (doufám, že jsem ten přechodník trefil), až jim chodci uhnou z cesty. Jak byla vyřešena ona nehlučnost, nevím... napdly mě jen gumové obruče na kolech.
Jinak mi na vítězném návrhu připadá, že těch stromů je tam opravdu nějak moc, a nedovedu si je dost dobře představit z pohledu chodce. Navíc, ostuda je, že v té prezentaci je použit jeden strom a stokrát je tam namnožen..... to už jsem od moderních vizualizačních programů očekával poněkud lepší výsledky...!!! :-)))
Jo, v článku jsou použita dvě slova, kterým nerozumím. Nešlo by prosím psáti více tak jako po česku......?
šakal 29.11.2005 11:00

Jo!...

...Ta nízká hlučnost tramvají je dosažena tím, že se koleje ukládají do takové "vany" z tvrzené pryže. Je to sice drahé, ale účinné. Tím se značně utlumí hluk od vibrací. Hluk šířený vzduchem je už obtížnější odfiltrovat, ale pomáhá to, že dnešní nové tramvaje mívají zakarosované podvozky. Dráty nad hlavou by mi opravdu nevadily. Vždyť to k městu patří. Kolem Sv. Václava to tak ostatně bývalo od pradávna, protože tramvaj tam existovala dříve než samotná socha. A vzpomeňte na silný poetický náboj Chocholových fotografií staré Prahy, kde troleje vytvářejí krásné a podivuhodné pavučiny! (7:- ))
O.M. 19.1.2006 19:16

Re: Tramvaje atd....

No právě že se tam ty tramvajičky ploužily. To by v ČR nešlo, protože tramvaj neí žádná atrakce a musí jezdit co to dá...
Lenka 29.11.2005 10:11

A vůbec

Pořád mám pocit, že nejdřív by se měl řešit obchvat města a doprava obecně. Nepřijde mi normální jet z Míráku na Karlák 40 minut, taková Letná je taky špíček, o Barranďáku nebo Jižní spojce nemluvě.
Zmenšování vlezů do metra, rušení stánků s párky a vkusné stromořadí jsou nedůležité, kosmetické detaily.
šakal 29.11.2005 10:50

No, tak "z Míráku na Karlák za 40 minut"...

...se někdy ve špičce jede proto, že Ječná je už dávno na samé hranici své propustnosti. Rozumný časový interval mezi dvěma soupravami jedoucími po stejné trati je cca 1 a půl minuty. Pod minutu je to už skoro "na vraždu" a 40 vteřin je hranice, za kterou nelze jít - ani semafory Vás totiž nepustí v kratších časových odstupech. A tramvaje ulici Ječnou jinudy objet nemohou. Nejbližší možnost je skrze Nusle nebo Žižkov...a podle toho to taky vypadá! ...Proto se to celé taky konečně po dvaceti letech začíná řešit (7;- ))
Lenka 29.11.2005 12:55

Re: No, tak "z Míráku na Karlák za 40 minut"...

Hm no ale z Míráku na Karláku se jezdí Žitnou ne ? Ale to je celkem jedno, protože doprava po Praze je šílené peklo, poslední dobou se mi zdá, že se to začíná ucpávat i tam, kde to dřív bývalo relativně v pohodě, taková Hradčanská bývá občas doost hustá, křižovatka na Vypichu dtto.
Chce to nějaké komplexní řešení, třeba včetně toho Václáváku, ale imho by prioritou mělo být odvéz z Prahy ty, kteří jenom projíždějí - tedy obchvat.