1.5.2024 | Svátek práce

RECENZE: Douglas Clegg, Mordred - Artušův bastard

30.6.2009 0:05

Mordred Artušův bastard Douglas CleggTOPlistArtušovské legendy byly zpracovány mnohokrát, ve své celosti i jako dílčí příběhy soustředěné pouze na některou z jejich postav. Možná byli tito hrdinové dávných dob skutečně takové silné osobnosti, možná postupem času další a další nánosy barev přidaly jejich postavám plastičnosti, jakou u souseda odvedle nenajdeme. Ale vášnivost, s jakou žili, bojovali, milovali i umírali ve vyprávěních, je důvodem pro to, aby jejich osudy byly stále a stále zpracovávány a také důvodem pro to, že stále a stále přitahují pozornost čtenářů i diváků.

Douglas Clegg ve svém příběhu sleduje osudy postavy, která v klasickém artušocentrickém pojetí byla zařazena do sociální role padoucha - Mordreda. Merlinovo vidění, podle kterého Artušovo království by nebylo zničeno, kdyby nepřivedl na svět své bastardy - levobočky, a okolnosti Mordredova zrození a ještě spíše početí dohromady vytvořily dostatečný základ pro obecné vnímání Mordreda jako zhoubce. Douglas Clegg ale sáhl po tomto tématu, protože ty nejstarší podoby vyprávění o Mordredovi tuto nálepku nemají. A tak plejádu artušovských příběhů obohatil další, v němž Mordred není ani černý, ani bílý.

První (a dosud jediný publikovaný) díl zamýšlené trilogie přináší kapitoly z Mordredova dětství a rané dospělosti. Jeho matka Morgana le Fay uprchla z Tintagelu, když Artuš, obávající se Merlinova vidění, ji chtěl zabít i s jejím ještě nenarozeným dítětem, a skryla se u Jezera, kde Modred vyrůstal a kde ho ona i Merlin učili magii. První díl končí Modredovým odchodem do světa. Celý příběh je rámován jako vyprávění pronásledovaného muže, který nalezne útočiště v klášteře pod podmínkou, že pravdivě popíše své osudy.

Přestože Douglas Clegg zachoval koncept výrazných osobností, tato část Mordredovy historie je spíše poklidná. Tedy ono to je relativní, akce řádí a vášně bouří, ale to vše je prokládáno žánrovými obrázky ze života keltských kmenů, ozřejmujících jejich všední život i zvyky (nebo možná to, jak je vnímá autor) i osobnostním vývojem samotného Mordreda. Příběh je samozřejmě artušovskou legendou, postavy i jejich osudy jsou mnohokrát převyprávěné, autorova fantazie však našla dost bílých míst, které zaplnil svými verzemi příběhů. A ty jsou zajímavé a čtivé - Douglas Clegg je zkušený hororový autor, navíc několikanásobný držitel ceny Brama Stokera, a tak není divu, že v závěru nabídl čtenářovi opravdu hororovou scénu plnou démonů, násilí a krve.

Hodnocení: 60 %.

Douglas Clegg: Mordred, Artušův bastard (Mordred Bastard Son)
překlad: Jan Pavlík