5.5.2024 | Svátek má Klaudie

RECENZE: Deborah Chester, Království světla - Rubínový trůn 3

22.8.2007 0:10

TOPlistPřipomenout předcházející díly si můžete v těchto recenzích: Vláda stínů a Válka stínů. Ukázku z recenzované knihy naleznete zde.

Království světla Deborah Chester

Jedna z mála dobrých zpráv pro českého čtenáře je, že se během relativně krátké doby jednoho roku dočkal zakončení trilogie Rubínový trůn od americké autorky Deborah Chester. Poděkovat za kvalitní a hlavně rychlou práci můžeme nakladatelství Wales a za překlad Radku Mandovcovi. Každá dokončená série určitě potěší nejednoho z nedůvěřivých čtenářů, strachujícího se o vydání zbývajících dílů. Každý cyklus vyznívající jako celek kladně se však, stejně jako pomyslný řetěz, sestává z jednotlivých článků, jejichž kvalita může být různorodá a o vzestupné nebo setrvávající kvalitě jednotlivých knih si leckdy můžeme nechat pouze zdát (což se nestalo u tohoto).

Kaelana s Elandrou nalezneme přesně tam, kde jsme je, v závěru knihy předchozí, zanechali, tedy na úprku z hlavního města říše, které padlo po zradě korunního prince Tirhina, dychtícího po císařské koruně svého tisíciletého otce. Zběsilý útěk před barbarskými Madruny je, stejně jako císaře Kostilama, zavede do podsvětí, kam by noha smrtelníka neměla nikdy vkročit. Opět se začíná strhující putování vyvoleného páru po cestě plné nástrah a nebezpečenství, abychom v závěru nenechali ani jedno ze svých očí suché, protože klasického amerického happyendu nebudeme ušetřeni.

Vyzdvihnutí prokleslení charakterů ve Válce stínu trošičku podráží kniha závěrečná. Autorka s hrdiny udělala maximum a na povrch se dostávají jejich pochybnosti nejenom o sobě samých, smyslu boje za záchranu císařství, ale také o svém vzájemném vztahu. Dočkáte se proto i na nervy lezoucích dialogů, v nichž se střídá Kaelanova prchlivost s něžností (k Elandře) nebo výčitkami (k sobě samotnému a otcovi), Elandra naopak koliduje na ostří nože mezi chováním hysterické a uplakané dívky či tvrdé a rozhodné vládkyně, většinu času se jí chce brečet a na čtyř stech stranách vyroní potoky slz. Prostor pro Tirhina se scvrkl na minimum, takže rozvoj jeho duševních pochodů nemůžeme očekávat, ačkoliv měla paní Deborah rozumný důvod, proč tomu tak je. S několika dalšími "starými známými" se rozloučíme, nemálo se jich objeví na scéně, ať už nově nebo z dálek času minulého.

Nerad bych, aby si z tohoto lkaní nad rušivými elementy celého románu někdo vyvodil, že je vyprávění špatné a nečitelné. Království světla sice nepřináší dech vyrážející zvraty, ale klubko příběhu se spřádá a uzavírá doposud nezodpovězené otázky. Dokonce se dočkáme konce samotného Kostilama a vzpomeneme si, že zamilovaný párek byl už v prvním díle předurčen k boji s něčím daleko strašnějším, než kým byl mocichtivý císař. Kaelan svede nejstrašnější (vnitřní) boj se svou minulostí, aby se mohl vypořádat se skutečností, kým doopravdy je. Elandra se musí postavit celému světu, aby nepřišla o svou lásku.

Závěrečný díl lehce nadprůměrného cyklu měl rozhodně na vyšší příčky a lepší hodnocení čtenářů, bohužel se autorka nevyhnulala srdcebolnému přeslazení vyprávění, na druhou stranu dokázala, že sérii promyslela už na samotném začátku a nedopustila se zbytečných dějových kliček a nelogických zvratů. Nemálo originálních nápadů ukázalo, že i klasická fantasy může nabídnout daleko více než hromadu draků a magie. Komu by však tyto rekvizity chyběly, pak se nemusí strachovat - i tyto Rubínový trůn přináší.

Království světla
/Realm of Light/
Chester, Deborah