11.5.2024 | Svátek má Svatava


POLITIKA: Odpovědně jinak jednat nešlo

17.9.2009

Každému, kdo mě v úterý oslovil v Poslanecké sněmovně, telefonem, na ulici nebo na blogu s tím, jakou ostudu to zase ČSSD dělá, jsem položil otázku: jste si jisti, že by Ústavní soud (ÚS) znovu nezrušil termín předčasných voleb tím, že by zrušil rozpuštění Sněmovny? Kupodivu nikdo takovou jistotu nevyjádřil.

Jak by také mohl, když ÚS vyhověl stížnosti, ve které bylo namítáno, že: „…volební období bylo počato jako čtyřleté a zpětně bylo upraveno (zkráceno). Uvedenou zpětnou účinnost považuje navrhovatel za pravou retroaktivitu.“ A sám ÚS ve své vlastním zdůvodnění nálezu č. PI. ÚS 27/09 Sb., kterým zrušil Parlamentem přijatý zákon o zkrácení volebního období, uvedl: „Existuje zásadní rozdíl v úpravě zkrácení volebního období České národní rady ústavním zákonem č. 64/1990 Sb., o volebním období České národní rady, na straně jedné, a zkrácení volebního období Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky ústavními zákony č. 69/1998 Sb. a č. 195/2009 Sb. na straně druhé. První z uvedených tří ústavních zákonů byl přijat před konáním voleb a konstituováním zastupitelského sboru, dva další pak po jeho konstituování. Byly jimi tudíž se zpětnou účinností stanoveny podmínky uplatnění volebního práva (aktivního i pasivního). Se zpětnými účinky byly změněny předpoklady, na základě znalosti kterých bylo voliči rozhodováno ve volbách do Poslanecké sněmovny.“ Jinými slovy: ÚS stojí na stanovisku, že ústavní zákon, který byl přijat (a to se v Poslanecké sněmovně a následně v Senátu stalo v pátek) v průběhu čtyřletého volebního období, byl přijat se zpětnou účinností, a tedy v rozporu s právním řádem, neboť byly změněny podmínky, za kterých voliči tuto Poslaneckou sněmovnu volili. Jaké jiné rozhodnutí jsme tedy mohli očekávat?

A těm, kteří namítali, že jsme v pátek měli jiný názor než v úterý: o změně Ústavy, tedy o tom, o čem jsme hlasovali v pátek, bychom v úterý hlasovali stejně. Ale v úterý jsme rozhodovali o něčem zcela jiném, totiž o rozpuštění Sněmovny, a to je snad opravdu něco zcela jiného.

Měla ČSSD riskovat, že bude znovu zrušen termín předčasných voleb a vystavit tak všechny politiky oprávněnému posměchu, že neumí ani vypsat termín voleb v souladu s Ústavou, ať již si o rozhodování ÚS myslíme cokoliv? Měli jsme riskovat, že nejen rozpuštění Sněmovny, ale dokonce samotný výsledek voleb bude (pokud by je vyhrála ČSSD) znovu napaden kterýmkoliv občanem stížností? S vysokou mírou pravděpodobného úspěchu? Jistě nikoliv.

Autor je poslanec za ČSSD