27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Diskuse k článku

GLOSA: Tak nám zabili matematiku

Tak nám zabili matematiku. Chtěl jsem jen parafrázovat Švejka, protože rozhodnutí pana ministra mi připomíná střelbu v Sarajevu a obávám se, že výsledek bude podobný 1. světové válce, všichni budou poraženi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
A. Moravec 14.5.2020 23:34

Pane Bílku. Samozřejmě souhlasím s vámi. Ale mimo téma,nejste původem

z Ivančic? Vede mne k tomu zmínka o ochotničení. Tonda Moravec

J. Bílek 15.5.2020 0:38

Je mi líto pane Moravec, bylo by mi ctí být rodákem z obce kde se narodil V. Menšík. Jsem z Východních čech a nyní žiju v Karlovarské kraji.

M. Pivoda 14.5.2020 20:45

P. Hatina níže v diskuzi píše: "... tihle "domácí pracovníci", (home office) budou první na ráně.."

Toto téma jde sice mimo povinnou maturitu z matematiky, ale je dostatečně zajímavé pro další diskuzi.

Já vyšší nezaměstnanost nepopírám, ale dovozuji, že vyšší procento nezaměstnaných povede k předčasným úvahám o zavedení minimálního nepodmíněného příjmu (UBI) v současném kapitalismu. Ray Kurzweil předpovídá zavedení UBI v USA až na 30. léta, tzn. až patřičně dozraje technologie (hlavně AI) pro trvale udržitelný UBI.

Dotaz? Je vyšší naděje, že lidé s maturitní zkouškou z matematiky budou tyto kriticky důležité souvislosti lépe chápat?

P. Novák 14.5.2020 19:39

Počet zaměstnanců klesl z 300 na 200 .Podle Českého rozhlasu prý klesl o 1/3 . Já myslím, že klesl o 100 . Kdo má pravdu?

J. Jurax 15.5.2020 1:00

Ehm - kolik je jedna třetina z 300?

P. Novák 17.5.2020 9:33

Pro vás platí, že 1/3=1/3x300 ? Kam jste chodil do školy?

J. Jurax 17.5.2020 10:03

Inu, po mém soudu je jedna třetina z tří set právě jedno sto. Počet klesl o stovku, neboť 300-200=100, a tedy o jednu třetinu původní hodnoty.

Ergo Vaše otázka po pravdě je poněkud zvláštní. Kam jste chodil do školy?

P. Novák 23.5.2020 12:38

Zdá se, že nechápete, že 1/3 z 300 není totéž, co 1/3 .Český rozhlas neřekl, že počet klesl o 1/3 původní hodnoty. Řekl, že klesl o 1/3 .

P. Novák 23.5.2020 13:37

Uvažujme tento případ: Původní počet zaměstnanců byl 300 . Kvůli koronavirové kryzi se zmenšil o 4/2 .Zdravou selskou logikou nový počet zaměstnaců = 300 -4/2=298 . Podle Vašeho uvažování nový počet zaměstnaců = 300 - 4/2 z 300= 300 - 600= -300 . Souhlasíte ?

J. Jurax 23.5.2020 15:57

Ehm ... původně jsem si myslel, že jste jazykozpytec purista, leč když píšete "Kvůli koronavirové kryzi se zmenšil o 4/2 ... ", tak jsem zviklán.

Nezlobte se, na další diskuzi mi nepřijde účelné utrácet čas.

J. Jurax 23.5.2020 15:49

Aha Nicméně uvážení kontextu nekecal. Nebo jo? ... :-)

J. Jurax 23.5.2020 15:51

Oprava:

Aha. Nicméně i bez uvážení kontextu nekecal. Nebo jo? ... :-)

M. Malovec 14.5.2020 17:27

PS. A rázem mohou mít všichni blbci vysokou školu. Na to pan ministr ještě nepišel?

V. Bok 14.5.2020 20:02

..co všichni, plán se musí plnit nejméně na 105 %, ne?

M. Malovec 14.5.2020 17:25

Hned po matice by měla přijít na řadu čeština, co s ní, ještě se učit vyňatá slova, kdo si to má pamatovat. V smskách to není pořeba. Palcům slovesných vidů, zájmen, kroužkovaných ů ad. není třeba. Nač rozlišovat třeba na dopravních značkách - sesedni s kola a sesedni z kola, nač rozlišovat pády - mimo dopravní obsluhu - kromě dopravní obsluhy. Češtinská prasata to nezajímá a Ústav pro jazyk český jim rád vyjde vstříc zrušením všeho, nad čím je nutné přemýšlet.

K. Křivan 14.5.2020 16:08

Matematika učí logicky a přesně myslet. Kdo to neumí, ten se v životě uplatní nanejvýš jako škrabálek, metař nebo politik.

P. Novák 14.5.2020 19:25

Jste mimo skutečnost. Většina známých a úspěšných umělců s radostí přiznává, že matematika pro ně byla pohroma. A nejsou na podpoře:)

V. Bok 14.5.2020 20:00

No, v 18 či 19 těžko může někdo dopředu vědět, že bude slavným umělcem. Konec konců, jejich počet těch opravdu slavných je minimální. Ale zrušit maturitu z matematiky znamená degradovat ji na úroveň nepovinných předmětů. Přičemž většině absolventů to samo sníží i možnost jejich budoucího uplatnění.

Mnoho se píše o snížení úrovně matematických znalostí našich žáků. Myslím že chyba není v žácích. Ta je v systému školství, což vypadá, že se to záměrně podporuje.

Víte, Maturitu z matematiky (taky nebývala povinná na všech školách) kdysi udělalo asi stejné procento jako z jiných předmětů. A nějak to nikdo neřešil.

P. Novák 17.5.2020 9:29

Tím, že nebude povinná maturita z matematiky neznamená, že předmět matematika žáci nemají a mít nebudou.A dostanou z něj známku na vysvědčení (v pololetí a na konci roku; snad to stále platí). Je hloupost požadovat po žácích různého typu škol stejné znalosti matematiky a tedy shodnou maturitní skoušku.Také by maturita neměla být podmínkou pro přijetí na vyskou školu. Měly by rozhodovat znalosti a schopnosti.V Britanii prý přijímají na vysokou školu geniální děti i bez středoškolského vzdělání.Snad všichni zastánci povinné maturitní zkoušky z matematiky tvrdí, že matematika je nutná, protože učí logickému myšlení.U vás se to nějak neprojevilo.Píšete:" Maturitu z matematiky kdysi udělalo asi stejné procento ... Procento je vždy stejné, % je konstanta. A maturitu nemohlo udělat %, % je číslo. Číslo nemohlo udělat maturitu.

J. Jurax 15.5.2020 1:09

No jo no ... jenže ti umělci technický pokrok, na němž stojí naše civilizace, neposunou ani o píď ...

J. Kanioková 14.5.2020 16:04

Absolutní souhlas s autorem. Ten trend bude mít neslavné důsledky !

Vždyť matika = logika !

Proměňují se mladí v progresivní autoritáře? - https://unherd.com/thepost/are-the-young-turning-into-progressive-authoritarians/

R. Benýšek 14.5.2020 15:44

Matematika je jazyk vědy. Jazyk, kterým se dají popsat přírodní zákony, či, chcete-li, dešifrovat boží záměry.

Zrušit maturitu z matematiky středoškolákům (ve školství, které se snad stále ještě k vědecké metodě jakožto nejlepšímu způsobu poznávání světa hlásí) mi připadá podobné, jako dávat na základkách žákům z matematiky jedničky jen proto, abychom jim nekazili vysvědčení. Což by ostatně mohl být další krok v zatočení krkem té hrdé a nepoddajné matematice, dosud nám bránící v zapsání do Guinessovky jakožto státu s největším počtem lidí s maturitou, v ideálním případě všech 100% obyvatel, Gaussovka-neGaussovka.

Pozn.: Matematiku v práci nepotřebuji vůbec, ze střední školy jsem zapomněl nejen derivace a integrály, ale i goniometrické funkce a řešení kvadratických rovnic, a v soukromí si vystačím s trojčlenkou (ale aspoň tak, na rozdíl od mnohých?).

K. Křivan 14.5.2020 16:17

A myslet jste taky zapomněl ? Proboha co děláte ? Čím se živíte ? Chápu, že třeba holka ve veřejném domě moc matematiky nepotřebuje, ale jsou i místa pro vzdělané lidi, kteří musí při práci přemýšlet.

P. Nemec 14.5.2020 16:43

Na to, že neumíte používat ani interpunkci, mi připadáte zbytečně útočný.

R. Benýšek 14.5.2020 18:55

Hm, pro myslitele Vašeho typu jsem zapomněl připojit polopatický dovětek, že si matematiky cením a považuji ji za důležitou, ač ve svém běžném životě již dlouhá léta neuplatním ani tu středoškolskou, natož vyšší.

Podcenil jsem to, myslil jsem, že je to z mého textu zjevné.

P. Hatina 14.5.2020 19:37

Víte, bohužel i na Vašich argumentech je vidět ta zásadní chyba. To matematické myšlení zkrátka skoro nikdo nepoužívá -i když si myslí že ho má. Protože, všichni mylně vycházíte z naprosto zkomolených údajů, které jsou špatně a neúplně uvedeny v článku. Ona se samozřejmě neruší žádná povinná maturita z matematiky, která by se zde dosud povinně provozovala. Tudíž, k žádným katastrofickým změnám oproti dnešnímu stavu, jak popisujete (i autor) dojít nemůže...

Co se vlastně ruší by se sice dalo popsat netriviální výrokovou logikou, ovšem spíše právnickým jazykem, který uznává jiná pravidla než je matematika. Dokonce i popsat to gramaticky - a přeložit třeba do angličtiny by bylo docela slušný oříšek pro maturitu :)))

V. Kučer 14.5.2020 15:16

Otázka je co si kdo pod pojmem matematika představuje. Při maturitě z matematiky jsem dostal integrály a kvadratické rovnice. Nic z toho jsem v dalším životě nepotřeboval. Co jsem potřeboval jsou kupecké počty.

S. Stoklásek 14.5.2020 15:36

Takže chcete naznačit, že jste v životě nepotřeboval abstraktně uvažovat? Jste borec.

Více takových kádrů a bude to tu ráj na zemi.

Pokud horujete pro počty, tak ty se vyučují na základní škole.

V. Kučer 14.5.2020 22:11

Kolega dostal jako maturitní otázku z matematiky komolý kužel. Co je na tom abstraktního? Pletete si matematiku s filosofií.

S. Stoklásek 15.5.2020 9:08

Jste na montáži a potřebujete změnit technologii a udělat násypku na 300 kg materiálu.

Večer si k tomu s tužkou a kalkulačkou sednete a vypočtete si odvozením objem násypky a kolik plechu budete muset sehnat, aby jste tu násypku mohl vyrobit.

Jen pro Vaši informaci ta násypka vypadá překvapivě jako komolý kužel. A asi vás to překvapí, ale k výpočtu objemů se znalost integrování může někdy hodit.

Pokud ale v práci obracíte lejstra a večer sedíte se škopkem u Ordinace v růžové zahradě, pak chápu, že téma komolého kužele se u vás redukuje na naučení třech vzorců, které do dvou dnů zapomenete. Takové uvažování mají i dotační vyžírky z "všechno špatně EDUIN", která usilovně pracuje na destrukci českého školství. Botlík se rozčiluje, že u maturity byl kombinatorický příklad týkající se 25 hostů na slavnosti a otázky kolik je možností podání ruky. Prý takovou situaci nikdy nebudou v životě muset řešit. Ale když si sázkař bude chtít vsadit na 50 % zápasů jednoho ročníku české fotbalové ligy pevnou částku kolik bude potřebovat peněz? To je asi jiný případ? Možná, kdyby si to uměli spočítat, někteří by nesázeli. atd.