8.5.2024 | Den vítězství


Diskuse k článku

GLOSA: Tak nám zabili matematiku

Tak nám zabili matematiku. Chtěl jsem jen parafrázovat Švejka, protože rozhodnutí pana ministra mi připomíná střelbu v Sarajevu a obávám se, že výsledek bude podobný 1. světové válce, všichni budou poraženi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Hatina 14.5.2020 16:12

Kupecké počty se učí na základní škole. Při vstupu na SŠ si už ten student vybírá konkrétní obor a profesi, které by se chtěl v životě věnovat. A té studované profesi pak odpovídá i výuka te "vyšší" matematiky, kterou tam učí. Jak to opakuji pořád, jinou matematiku potřebuje strojář, jinou chemik, jinou účetní, jinou zdravotní sestra. Tohle fungovalo poměrně dobře, než nějaký chytrák přišel na to, že se udělá jednotná státní maturita, kde fšichni mají umět fšechno..

P. Brich 14.5.2020 13:25

Ano, matematika je věda pro lenochy. Stačí se naučit pár definic, základních axiomů a vět a postupů a ostatní si odvodíte. Jinak celebrity na smlouvy mají právníky, na podnikání poradce a na výplaty matematiku z kalkulačky.

P. Hatina 14.5.2020 15:52

Takhle bych to vůbec neformuloval. Sice se to tak dá rekurzivně popsat, ale prakticky to nemůže fungovat. Kdyby si totiž měl člověk pokaždé při každém složitějším příkladu odvozovat všechny potřebné matematické vztahy a vzorce od axiomů nahoru, trvalo by mu to pokaždé neskutečně dlouho. A spíše by se někde zasekl.

A rozhodně to není dobrý nápad pro státní maturitu, kde máte na každý příklad zhruba 3 minuty. Tam se jako znalost matematiky předpokládá, že v analýze z hlavy okamžitě překlopíte slovní úlohu hned do již známé matematické formule /postupu a ten ihned numericky spočítáte. Na víc není čas.

Ergo, ten zmíněný postup se dá spíš formulovat takto "pokud znám matematiku velice dobře, tak potom když řeším nějaký nový složitý aplikovaný příklad, tak si právě díky tomu ty jeho dosud neznámé vztahy můžu odvodit.

Čímž se obloukem vracíme k tomu, jaká znalost matematiky se má po všech požadovat. Pokud to jsou známé numerické postupy (třeba výpočty úroků, mzdy, velikosti, kalkulací atd..) tak na to jsou vzorečky - čili stačí si je buď naučit nebo vědět kde je najít. A párkrát si to odzkoušet. Zatímco, pokud člověk chce objevovat něco naprosto nového co ještě nikdo nevymyslel a není na to formule, halt ta znalost matematiky muší bejt ouplně jiná..

P. Brich 14.5.2020 17:12

V posledním odstavci jste se k tomu přiblížil. K maturitě potřebujete jen určitý rozsah znalostí z matematiky, kde cvičením při běžném studiu na SŠ vám ta "logická kostra", z které se to další odvíjí, přejde "do krve". A u maturity Vás zkoušejí jen z toho, co bylo předmětem studia. Samozřejmostí je, že jste nezapomněl základní počty, třeba ta %.

Matematika je logická stavba postavená na základních kamenech, které se učíte už na základní škole. A tam by právě měli být učitelé, kteří Vám ty základy vysvětlí a procvičí tak, aby Vás to začalo bavit, nikoliv znechucovat.

Protože středoškolská studia jsou už určitým způsobem specializovaná, podle toho by měla být specializovaná i ta matematika.

J. Pankovic 14.5.2020 11:54

Jestli náhodou není cílem vychovat generaci BEZ logického myšlení.

O výuce matematiky si myslím svoje, zažil jsem šílenost, zvanou "množinová matematika", kdy desetileté děti neuměli vůbec počítat... ani do deseti, což je jinak běžné i u dětí předškolního věku.

Jistě, pro spousty politologů a gendroloźek je matematika zbytečná. Důležité je mít ten Jediný správný názor!!

P. Brich 14.5.2020 13:18

Ano, množinovou výukou to začalo.

Vždy jsem měl nepříjemný pocit, když mi prodavačka navážila 16,5 dkg salámu, že si nakreslí dvě brambory a z nich zavěští, kolik jí mám zaplatit.

Š. Hašek 14.5.2020 13:21

To byl jen úlet. Grund je jinde.

K. Křivan 14.5.2020 11:48

Maturita bez matematiky není maturita. Zaměstnavatelé by takovou "maturitu" neměli uznávat.

P. Zinga 14.5.2020 11:33

A to ti volové chtějí porazit Čínu...

P. Brich 14.5.2020 11:22

Když se zruší maturita z matematiky kvůli tomu, aby se dosáhlo 100% absolventů středních škol, k čemu ji učit vůbec. Herci, zpěváci, výzkumníci genderu a 47 pohlaví matematiku vůbec nepotřebovali a potřebovat nebudou. A učit ji kvůli jiným nedůležitým profesím je zbytečný luxus.

Za války měli Němci představu, že sloužícím Slovanům bude stačit umět počítat do sta. Zbytečný luxus v době kalkulaček. Ani to není zapotřebí.

L. Severa 14.5.2020 10:39

Celý ten problém vznikl tehdy, kdy začalo velké množství maturantů propadat z matematiky. Proč tedy byli tito žáci k maturitě připuštěni, když látku zřejmě nezvládali? Nebo maturitní otázky nebyly úměrné osnovám ? Nebo snad požadované znalosti zvládali jen ti nejlepší a ti ostatní šli k maturitě s požehnáním "Děj se vůle Páně"? Nevím, ale vím, že jsem dceři občas při jejím studiu na VUT poradil s deskriptivou, ovšem v matematice jsem již byl naprosto mimo z toho kam až ty požadavky na výuku došly. Když jsem dělal oponenta diplomových prací, často jsem se zhrozil jak málo absolventů ovládá stavařské řemeslo. Tak nevím, zda je pro inženýra lepší když brilantně zvládá diferenciální rovnice, nebo vědomost, že prkna o tl. 20 mm nemůže přitloukat drátěnkami(hřebíky) o délce 120mm.

P. Hatina 14.5.2020 12:17

Sám jste si správně odpověděl úvodními otázkami. Je to tak. Ovšem ten poslední dílek skládačky je v tom že státní maturity si nepořádá ta která škola /podle toho co učí/, ale celostátně a centrálně státní instituce Cermat, bez ohledu na to co se na těch školách učí - on má prostě "své požadavky

A v tom dalším co popisujete to potvrzujete. To je ale poměrně známá věc, že studenti, když přecházejí na jinou školu, mají potíže, protože tam se učí/zkouší trochu jinak. Jenže, v případě těch státních maturit, mají na adaptaci na změnu sotva pár desítek minut a pak šlus..

Mimochodem, asi si představte jak by to dopadlo, kdyby si stát vymyslel společné "státní" státnice pro všechny druhy VŠ, s podobným odůvodněním že ten který předmět je důležitý a musí ho tedy umět stejně dobře všichni absolventi VŠ..Taky by to skončilo naprostou katastrofou...

L. Severa 14.5.2020 12:52

Pane Hatino, to je ale binec. Za dob mých studií přece existovaly osnovy podle kterých se řídil obsah výuky. Samozřejmě, že nemohl být na všech školách do puntíku stejný. Proto také jednotlivé školy vypracovaly maturitní otázky které poslaly ministerstvu ke schválení. Tenkrát byla jakási zásada, že když student doleze až k maturitě, tak by měl většinou uspět. Jistěže se na této zásadé tehdy podepsala válka, ale aby propadlo několik desítek žáků u matury se mně jeví jako velmi pochybné. Ta instituce Cermat jsou odborníci z praxe, nebo ouřadové?

Š. Hašek 14.5.2020 13:10

Skutečný binec začal tak v roce 1994. Nebudu ta jména psát.

Tehdy se předbíhali novátoři ve frontě, kdo nejvíc "poblije" minulé školství. Jak potrefení svazáci roku 1948!!! Samozřejmě, že mnozí tutlali svoje osobní neznalosti školní, lenost a osobnostní problémky.

Trvá dodnes u mnohých období, že za VŠECHNO může "husákovská škola". Prdlajs! Jen za něco. Něco málo. U mladších zas láká lenost "povídat si a nepsat písemky"! Naučit mluvnici a matematiku , to je facha! Napsat kompilaci z netu o "zkáze světa", zkáze politiky, zkáze ......., dokáže i nemehlo, s kontrolou pravopisu počítačem.

P. Brich 14.5.2020 13:35

Jo, taková Buzková, ta měla alespoň přednosti! Než si je nechala zkrátit.

S. Novák 14.5.2020 10:21

.....Víte, co je cílem? Vychovat blbečky bez logického myšlení, tak trochu omezené na rozumu, ale....musí mít zdravé ruce, nohy a bez přemýšlení pracovat na různých výrobních linkách.....než je nahradí roboti. Pak se zase objeví nová verze koronaviru, na světě bude krásně....pro ten zbytek, který to všechno vymyslel !

D. Polanský 14.5.2020 10:03

Na uměleckých školách, kde se kreslí, pochopitelně povinný maturitní předmět odborné kreslení. Kupříkladu bez znalosti lineární perspektivy se exteriéry i interiéry docela těžko kreslí.

L. Písařík 14.5.2020 11:03

Ano, pane, to je geometrie. Ale pokud přistoupíte na názor, že kresba má být výrazem autorova vnitřního pohledu a představy světa, pak se docela dobře obejdete bez perspektivy. Nakonec - na reálné zobrazení třeba nárožní perspektivy stačí docela dobře průměrný digitální foťák. Svět se změnil.

P. Lenc 14.5.2020 9:52

Úpadek českého školství je bohužel neoddiskutovatelný.Maruranti kteří neumí malou násobilku, nedokáží napsat rukou dopis, deváťáci kteří nechápou psaný text, to jsou výsledky našeho školství.A učitelé a žáci jsou "přetěžovaní".Nás bylo od sedmé třídy až po devídku ve třídě 34-36 a šlo to bez větších problémů.Zvláštní...

D. Polanský 14.5.2020 9:36

Dovolil jsem si napsat nedávno úvahu na stejné téma, ovšem v opačném gardu: http://dusanpolansky.cz/zaslepeni/matematika.html

P. Dvořák 14.5.2020 9:19

Tak nevím. Kdysi jsem maturoval na strojní průmyslovce a maturitní obory byly čeština + další jazyk (tehdy ruština) a dva odborné předměty: Stavba a provoz strojů + strojírenská technologie.

Bez znalostí matematiky bych si u odborných předmětů ani neškrtnul a neměli jsme pocit, že by musel být další maturitní předmět.

V průběhu průmyslovky jsme se v matematice učili i logaritmy, derivace, integrály, posloupnosti, matice . . . dnes už téměř netuším, o čem to bylo.

Š. Hašek 14.5.2020 9:27

Mám nejasný dojem, že matematika je všude! Tedy jasný dojem! A dost tuším, proč má mizet.

Nematuroval jsem z ní. Ale královna věd to je. Bez matematiky hodně věcí sklouzne do pavědeckého plkání a dojmů. Čísla jsou čísla! Čísla nejsou "jen" čísla!!!

A krom toho matematika je schopná být "abstraktnější", než všechny představy dohromady! Přesně a s důkazy. Samozřejmě tímhle musí dost nasírat "abstraktníky", kteří se vzájemně hádají, zda jejich představa je "správnější" než jiná. Pak si to odhlasují a je vymalováno. Neviděl jsem matematika, který by něco hromadně odhlasoval! Většina potvrzuje. Ani náhodou!

P. Dvořák 14.5.2020 9:34

No přesně o tom jsem psal. Bez znalostí matematiky a fyziky (jejíž hlavní součástí je zase matematika) bych neodmaturoval.

P. Lenc 14.5.2020 9:44

Vidím to stejně.

A. Podroužek 14.5.2020 8:39

Již delší dobu se podivuji, jaký humbuk se dělá okolo maturitní zkoušky z matematiky. Na SPŠS jsem maturoval v roce 1963. Výuka matematiky končila ve 3.ročníku diferenciály a integrály. Maturovalo se z ČJ, RJ, částí strojů a strojírenské technologie. Bylo nás asi 10, kteří jsme absolvovali VŠST Liberec bez toho, že by nám maturita z matematiky scházela. Samozřejmě, že ten přechod nás stál hodně sil, ale obstáli jsme. V čem to asi bylo? Myslím si, že jsme asi měli štěstí na kvalitní učitele. Nebo ještě něco jiného je špatné v našem školství?

Š. Hašek 14.5.2020 9:01

Nedělá se humbuk. Odstavuje se matematika. Na slepou kolej. za potlesku hlupáků.

Situaci, kterou popisujete, jsem též zažil. Na většině solidních průmyslovek ale byla ve čtvrťáku matematika jako nepovinný předmět. Chodilo nás tam asi devět. Pomohlo.

Na ČVUT byla matematika, fyzika, součásti strojů ......... horší než středověké mučení.

Jinak souhlas. Školství bylo jaksi "školnější". Přísnější. Učilo/trápilo mozek a nikoliv jen návody k ipodům. To umí dnes i neznalec trojčlenky a procent.

R. Langer 14.5.2020 12:43

Tak ony ty Stroje a Strojírenská technologie tu maturitu z matematiky docela silně zastupovaly/suplovaly, bez ní byste tomu totiž moc nerozuměl, a navíc se matematika na SPŠS normálně vyučovala.

Š. Hašek 14.5.2020 13:01

Máte recht!

Ona totiž ta "technologie, podvozek, šroub a výroba pračky, televize v pokoji" ....... nějak nelze jenom vyfilosofovat, vypocitovat. Nic proti filosofii a pocitům u kávy.

Modernofilosofové se posmívají matematice. Starofilosofové se jí klaněli. Samozřejmě brblali, když študovali ....

Š. Hašek 14.5.2020 8:25

Společnost (moderní, mladá část společnosti), která jen vymýšlí, jak se zbavit "královny věd", je nemocná část společnosti! A hloupne dál.

"Nejlepší je", že mudrátoři rozhodli, že se bude matematika učit (proč jenom matematika?), ..... až to bude dítka bavit. !!!! Přímo kouzelná VALACHOVŠTINA!

Navrhuji též, aby dítka začala pracovat, až je to bude bavit. A až dostanou měsíčně na účet jimi požadovanou částku.

J. Nevrkla 14.5.2020 8:31

Souhlas. Je smutné sledovat ten úpadek. Jestli se to brzy nezmění, hodně si nabijeme hubu. A to nemyslím jenom nás, ale celý západ.