19.3.2019 | Svátek má Josef



DISKUSE K ČLÁNKU

Nejste přihlášen/a. Vkládat příspěvky mohou pouze registrovaní čtenáři.

Formát tel. čísla "+420 xxx xxx xxx"

JAZYK: Čeština pro blpce



Řazeno podle času sestupně, seřadit podle času vzestupně
počet příspěvků: 74, poslední: 25.1.2019 14:47, přehled diskusí

Re: Jsem pro zjednodušení příčestí minulého -li, -ly:
Autor: P. Portwyn Datum: 23.1.2019 14:33

Tedy pravidla pravopisu. Proč se vlastně zdržovat se nějakým rozlišování "mě/mně"?

Re: Jsem pro zjednodušení příčestí minulého -li, -ly:
Autor: M. Mikulec Datum: 23.1.2019 14:56

Obavám se, ze naše extrémně levicová snaha vytvořit pravidla schůdna i pro pologramotne polocechy to vyřeší za nás. Na kvalitu se dnes nedbá.

Re: Jsem pro zjednodušení příčestí minulého -li, -ly:
Autor: P. Portwyn Datum: 23.1.2019 14:58

Však je to taky diskriminace blbců, zavádět nějaký pravopis!

Re: Jsem pro zjednodušení příčestí minulého -li, -ly:
Autor: L. Novák 475 Datum: 23.1.2019 16:02

:-D

Re: Jsem pro zjednodušení příčestí minulého -li, -ly:
Autor: P. Harabaska Datum: 23.1.2019 18:04

Máte naprostou pravdu. Koupil jsem si v obchodě loupáček, ale kvalitu měl jako před třiceti lety týden starý rohlík. Ostatně pauperizaci lze sledovat všude. Proto přišly do módy děravé džínsy (džínsy obecně nenosím), aby ti, kdo za ně utratí u Čonga 350 korun, měli pocit že jsou na tom stejně jako ti, kdo za ně v nóbl obchodu utratí 2800 korun. Možná i víc. A čím více děr, tím dražší. Podívejte se v tramvaji, kolik lidí z přítomných má na sobě normální kalhoty. Dříve se nadávalo na tesilovou uniformitu. Kde jsou ty doby! Naprostá většina těch lidí v tramvaji jsou patrně všichni "děláci" jedoucí do nebo z práce v zámečnické dílně nebo na stavbě. Kdy máte dnes možnost podívat se na hezká ženská lýtka? Také ženy jsou navlečeny většinou do kalhot. Zdánlivé vyrovnání sociálních rozdílů stojí vůbec za zavedením té, jak já říkám, kontejnerové módy. Hadry jako vytažené z kontejnéru. Podívejte se do výlohy obchodů s oděvy. Hadry, s prominutím, jako když je sežvejkala kráva. Můj táta byl obyčejný fotograf, ale chodil vždycky v saku a kravatě. Nejen do práce a nejen do divadla. I oblékání se stalo obětí jedné velké společenské lži.

obecná čeština:
Autor: K. Salajka Datum: 23.1.2019 13:26

Chybu udělali otcové zakladatelé, když místo užívané obecné češtiny, uzákonili umělý konstrukt - spisovnou češtinu, kterou nikdo neužíval.

Správné převzetí cizího slova je brexshit. Jako trest pro Velkou Británii, že od nás odplouvají, navrhuji vypustit angličtinu jako hlavní jazyk EU a nahradit ji vhodným jazykem člena, nejlépe z V 4 a raději češtinu než maďarštinu. Museli bychom se pak připravit na rychlý vývoj našeho jazyka. Obě i,y by se psala j, diakritika by se napřed posunula pod písmenko, do dvou let by zmizela. Po češtině 2.0 by přišel normativ 4.0., čeština by se narovnala jako eurobanány a buď by se změnila v grafickou mlhu nebo by se přes Xpéčka stala jazykem vyvolených druidů.

O procentu výskytu blbců:
Autor: P. Selinger Datum: 23.1.2019 12:55

svědčí výsledky voleb !

ČEŠTINA PRO BLPCE?:
Autor: V. Kolman Datum: 23.1.2019 11:40

Nebuďme tak úzkoprsí a dejme se do "revolučních" změn zgruntu. Nejen jednotné "I"(?) "Y"(?)

Zrušme třeba i rozdíl mezi podobně znějícími písmeny "B"a "P"!

"Čeština pro PlPce"?

"Čeština bro blbce"?

Teď už jen budu čekat, kdo se první nechá inspirovat a označí mě za plpce :-)

Re: ČEŠTINA PRO BLPCE?:
Autor: Z. Lapil Datum: 23.1.2019 11:54

Nikoliv za plpce, ale za pytomce. Natvrdlýho, proto y :-).

Viz Mikešův/Ladův rozbor, zda psáti višně nebo vyšně (nutno ověřit aktuální zralost neboli tvrdost).

Re: ČEŠTINA PRO BLPCE?:
Autor: V. Kolman Datum: 23.1.2019 12:38

Jste jednička :-))

Úroveň znalostí našich žáků a studentů úměrně KLESÁ se:
Autor: J. Fridrich Datum: 23.1.2019 10:37

Úroveň znalostí našich žáků a studentů úměrně KLESÁ se zvyšováním platů našim kantorům - je to neuvěřitelné, ale je to tak.. Neznalosti našich mladých lidí o běžných a základních věcech našeho světa je někdy až zarážející – a o jejich zvládnutí mateřského jazyka víme své. Ještě snad horší je plytkost jejich sdělení – dokonce i svým láskám a přátelům...

Re: Úroveň znalostí našich žáků a studentů úměrně KLESÁ se:
Autor: P. Lenc Datum: 23.1.2019 11:21

Ano, už absolventi základních škol jsou toho příkladem.Tvrdím to už hodně dlouho.

Re: Úroveň znalostí našich žáků a studentů úměrně KLESÁ se:
Autor: P. Portwyn Datum: 23.1.2019 14:37

No ještě si uvědomit, že když je žákům liberálními krasoduchy dovoleno se flákat, tak se nenaučí, ani kdyby tam stál sám Komenský.

Peníze (průměrný plat, fuj, hanba) jsou pak úlitba za to, že učitelé na ZŠ byli potichu přeměněni na bezmocnou hračku pro asociály. Ani za ten úžasný plat se mladí na učitelská místa nehrnou.

Kdysi mne prznění jazyka:
Autor: F. Kodera Datum: 23.1.2019 10:08

v médiích trápilo tak, že jsem si dopisoval s tehdejším mluvčím ČT L. Štíchou. Sdělil mi, že o tom vědí, že s těmi lidmi mluví, že je i trestají, ale bohužel se jim nedaří...

Nedávno jedna mladá na ČT24 mluvila o nějakém rozdílu mezi Prahou a Středními Čechy. Všimli jste si, že se přestaly skloňovat názvy obcí jako např. Kralupy ? Rozdíl mezi 3. os. jedn. a množného čísla již zmizel ( ví - vědí, atd.). Vzpomínám si, že nám ve škole opravoval češtinu i matematikář.

Re: Kdysi mne prznění jazyka:
Autor: Z. Lapil Datum: 23.1.2019 10:45

S tím žádný ministr ani předpis nic neudělá. Jazyk je svébytná bytost. Jestli jste si vvšiml, poslední dobou jakýsi redaktor českého rozhlasu čte x jako gz (bregzit). Vydrží-li mu to dost dlouho, bude to normální.

Mně zase vadí nelogická pravidla. Jak může být přídavným jménem od slova marxizmus slovo marxistický. Správně je přece marxiztický! Když dělám změny, tak pořádně.

Re: Kdysi mne prznění jazyka:
Autor: V. Kotas Datum: 23.1.2019 11:32

S kulturou jazyka českého, by měly být vzorem veřejnoprávní média - ČT, ČRo, což se však neděje, bohužel. Nelze se však divit, když dnes ČT ovládají učedníci prznitele televizní kultury z tv NOVA, V. Železného.

Mimochodem,:
Autor: M. Prokop Datum: 23.1.2019 9:56

tohle prohlásil češtinář na slovo vzatý, pan Oliva https://tinyurl.com/ybgdyd56

a tohle z toho vzniklo "převyprávěním":

https://tinyurl.com/y7j6g872

Re: Mimochodem,:
Autor: M. Pressl Datum: 23.1.2019 11:49

Pane Prokope, to "převyprávění" je parodie a nadsázka.

Pokud jazyk bude tak "jednoduchý",:
Autor: Š. Hašek Datum: 23.1.2019 9:51

že nebude rozdílu mezi vyjádřením popeláře (nic proti popelářům) a maturanta, právníka....... a jazyk dosáhne úrovně "esemeskování s vloženými patvary" ......... potom bude jazyk nechutný, hloupý ......... a asi i celá společnost s ním. Nemá nic společného s určitými změnami v běhu desetiletí a jazykem hospodským.

Nevím odborně, jen mě tak napadlo. Jednoduchým poznávacím znamením občanů jsou nejen vyčištěné boty ale i prvních několik vět. A to nemluvím o ručně psaném životopise. Mateřskou řečí, bez chyb .... se zajímavými obraty.

Podívejme se pozorně na ty gaunery, kteří nechtějí, aby jazyk, písemný projev ...... to vše zůstalo jednoduchým poznávacím znamením. A hlavně (!!!!) umožňovalo košatý popis světa, všeho! Jak variantou jednoduchou, tak i variantou spisovatelskou. Zkráceno

Re: Pokud jazyk bude tak "jednoduchý",:
Autor: V. Kolman Datum: 23.1.2019 11:26

.....ostatně, proč by si nemohl přečíst i dlaždič Homéra v originále?...

Vlády nepotrebuji:
Autor: M. Mikulec Datum: 23.1.2019 9:25

vzdelane lidi, ale věrné kývaly. Kvalita je už dávno nahrazována kvantitou. Stačí se rozhlednout po nabídce škol nebo potravin. :-)

Re: Vlády nepotrebuji:
Autor: J. Jelínek Datum: 23.1.2019 9:40

Tady se přece naplňuje ta vaše marx-leninská "poučka" o změně kvantity v kvalitu. Tak buďte rád, vzpomeňte na "tři zdroje a tři součásti" a negaci negace.

Re: Vlády nepotrebuji:
Autor: M. Mikulec Datum: 23.1.2019 9:49

Vaši teorii neznám, proto nemám na co vzpomínat. Zato vy to asi mate z VUMLu? Nebo přímo od Junckera z Brusele, velkého obdivovatele Marxe?

Re: Vlády nepotrebuji:
Autor: J. Jelínek Datum: 23.1.2019 11:36

ach jo.....

Re: Vlády nepotrebuji:
Autor: Z. Lapil Datum: 23.1.2019 9:53

Nabídka škol a potravin zdaleka není tak zlá, jak to nejspíš z dálky vypadá. Školy - to je na delší a osobnější vyprávění, co se potravin týká - skoro jsme odbourali nákup masa v supermarketech. Jeden z našich dodavatelů dokonce hlásí, že nově bude mít k hovězímu i vepřové, což nám zatím scházelo. Cena přiměřená, žádne bio extra za trojnásobek.

Blbý na tom je, že když si - zvlášť kuře - koupíte v supermarketu, tak potom vážně uvažujete, jestli to myslej vážně. Aneb kvalita je ZÁSADNĚ horší.

Re: Vlády nepotrebuji:
Autor: M. Prokop Datum: 23.1.2019 9:58

Nabídka v superhyper prostě odpovídá poptávce, se školami je to horší, méně na výběr, větší blbnutí ministerstva a zřizovatelů.

Re: Vlády nepotrebuji:
Autor: Z. Lapil Datum: 23.1.2019 10:35

Je to tak. Superhyper perfektně umějí levné zboží a díky jim za to. Neumějí čerstvé zboží (jahody) a zvlášť ty menší neumějí vyhovět "vybíravým" zákazníkům, třeba právě kvalitním=drahým nebo dokonce speciálním zbožím.

Školy jsou v tom vlastně podobné, k tomu navíc zásadně méně svobodné.

Známý případ: alternativní soukromá škola (žádná divočina) usoudila, že potřebuje další učebnu. Vyprojektováno, postaveno, ale ukázalo se, že místní hygienici(!!!) nemají alternativu rádi, takže WC byl kolaudován snad na čtyřikrát a úspěch zaručil až osobní dozor shora. Snad v tom hrála roli skutečnost, že do školy chodí synek významného zastupitele sousedního velkoměsta, ale nevím; rozhodně si nemyslím, že někdo chtěl lámat předpisy přes koleno, ale když splníte dodatečné podmínky a neprojde vám to přes DALŠÍ dodatečné podmínky, bývá čas se ozvat.

Re: Vlády nepotrebuji:
Autor: J. Pokoutný Datum: 23.1.2019 10:59

ono to má háček: při tom srovnávání výkonů se to týká i stavařů, včetně projektantů a architektů, jejichž znalosti (lenost?) rok od roku roste - zejména v podobě nechuti seznámit se i stak užitečnou věcí, jako jsou ČSN. Pak dokáží vyprojektovat věci, které mají trvanlivost a užitečnost jako čínské gadgety před 20 lety (tj. pár měsíců).

Re: Vlády nepotrebuji:
Autor: Z. Lapil Datum: 23.1.2019 11:51

Já jsem taky stavař :-). Nehodlám ale tvrdit, že zrovna v našich řadách je míň blbců než kdekoliv jinde.

Kus problému je určitě v počítačích: počítač vám dá výsledky, ale pokud je nevidí zkušený(!) odborník, nedojde mu, že je ten výsledek "divný".

Další kus je v "zákaznících", potažmo v šéfech. Jsem statik a mám dlouholetý problém: dodáváme jakousi mobilní konstrukci pro zavěšení antén. Zatím jsem nepřišel na způsob, jak šéfy přesvědčit, že zákazník není idiot a je schopen rozeznat terén "ve městě" a "mimo město" (vítr fouká jinak) a zkombinovat to se skutečností, že Česká republika je rozdělená na tři podstatné oblasti, ve kterých fouká málo, středně či hodně (čtvrtá a pátá jsou hory a šestá pár vrcholků, kde se máte optat meteorologů). Dokonce na to mám úplně primitivní excelovou tabulku a předal jsem ji zákaznickému Velkému Šéfovi, ale ani ten s tím nic nedokázal.

Představa, že zákazník dá požadavek, technik ho zpracuje a dodá komentář na způsob "za málo peněz to můžete hodně vylepšit" nebo dokonce "malé zhoršení vám ušetří hodně peněz" je - snad kromě soukromých rodinných domků - úplně mimo.

Aneb nedivte se, že když zadání zní "tento nesmysl chci levně a hned", tak je výsledkem nesmysl.

Re: Vlády nepotrebuji:
Autor: J. Pokoutný Datum: 25.1.2019 14:47

Takže nikoli vzdělané, ale sdělané. Souhlas.