26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

POLITIKA: Čiré zlo. Dotace zrušit

Tento týden prošustila médii trochu opožděná zpráva o koncertu jedné české socialistické hvězdy. Opožděná ne proto, že hvězda byla hvězdou v osmdesátých letech, nýbrž proto, že koncert se odehrál už v březnu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
D. Stirský 23.7.2018 19:13

Stálo by také za to, kvůli objektivitě,

napsat o řadě případů, kdy dotace byly poskytnuty na skutečně užitečnou věc, kdy byly řádně a správně vyúčtovány....

M. Prokop 23.7.2018 21:15

Re: Stálo by také za to, kvůli objektivitě,

Jo, pohádky jsem zamlada měl také v oblibě.

J. Svoboda 24.7.2018 14:54

Re: Stálo by také za to, kvůli objektivitě,

Vleževálený soudruhu, stejně jako pan Prokop tvrdím, že dotace, často přesněji subvence, jsou svinstvo vždy a všude, úplně lhostejno, zda byly řádně a správně vyúčtovány. Způsob vyúčtování s jejich pitomostí nic nesvede!

Je to obrovský svinstvo! Kapišto?

P. Vinš 23.7.2018 18:54

Šichtařová už zase jenom rýpe

přece " Říkal si hurikán... " a tam to všechno je, označení živelné katastrofy, oběť na životě a škoda na majetku. Pokud byla dotace poskytnuta z fondu, jak uvádí autorka článku, je to v naprostém pořádku. :-)

D. Stirský 23.7.2018 17:51

Také by se nejprve musely definovat

pojmy. Mimochodem! Celý veřejný neziskový sektor (nemocnice, školy, muzea, galerie, domy pro seniory, ...), to vše je většinou ve formě příspěvkových organizací, které dostávají od zřizovatele (obec, kraj, ministerstvo) příspěvek na svoji činnost. Příklady? Národní muzeum. Česká filharmonie. Krajské správy silnic. Domy s pečovatelskou službou. Národní galerie. ZOO Praha. Atd., atd., atd.

M. Prokop 23.7.2018 21:18

Re: Také by se nejprve musely definovat

Nepleťte si dotace firem, které by měly vytvářet zisk, s podporou nekomerčních institucí.

A u těch s dary ze soukromé kapsy a dary státu a obcí, rozdávajících z cizího.

Snížit daně a dary nechat čistě na soukromých osobách. Hned by se vidělo, o co je zájem a co jsou vysavači s konexemi.

D. Stirský 23.7.2018 21:33

Re: Také by se nejprve musely definovat

Předpokládám, že jste zásadový a nikdy, nikdy nejezdíte MHD či jakoukoli veřejnou dopravou. Nikdy jste nebyl v divadle a nikdy, opakuji nikdy nepřijmete pomo pro sebe či blízké od privátní neziskové organizace. Své blízké nikdy nepošlete umřít do hospice.

M. Prokop 23.7.2018 22:03

Re: Také by se nejprve musely definovat

Když k tomu dodáte ještě předpoklad, že mne stát nebude sprostě odírat na daních, aby mi všechno tohle vesměs v mizerné kvalitě a nevýhodném poměru cena/výkon poskytoval, tak by se i ta vaše demagogie mohla ujmout.

Stát neprovozuje hospice.

J. Kulheim 23.7.2018 21:36

Re: Také by se nejprve musely definovat

Stát by měl dotovat resp. finančně pomáhat nestátním organizacím, které zabezpečují služby, které jsou potřebné a nestátní organizace je dokážou lépe a levněji zabezpečit jako stát. Většinou se jedná o péči o lidi staré nebo nemocné. Je to náročná péče a mnohdy by to bez finanční pomoci státu nešlo. Na financování nemocnic je zdravotní daň, základní školství je starost státu . To jsou všechno věci pro které byl stát zřízený.

Jinak přerozdělování peněz nic pozitivního nepřináší. Proč by měl Němec, který platí daně dávat peníze na budování cyklostezek u nás? Proč bych měl já dávat peníze panu Babišovi a od něho nedostanu nic. A sám bych peníze potřeboval na opravu střechy, oni mi je seberou a udělají cyklostezku a já nemám peníze nazakoupení kola. Jakýkoliv příliv peněz by měl být pečlivě kontrolovaný. Nejenom jejich činnost, ale i toky peněz.

Dotace jsou zdrojem korupce na všech úrovních státní správy, příčinou mnoha trestních činů. Masivní přiliv peněz zvyšuje inflaci.ATD.

Můžete si přečíst kolik peněz k nám přichází a kolik peněz odchází investorům na západ. Na tak malé ploše se o tom těžko diskutuje.

https://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Cesi-jsou-porazenym-narodem-Na-clenstvi-v-EU-prodelali-nejvic-rika-jasne-svetoznamy-ekonom-Piketty-544980

M. Prokop 23.7.2018 22:05

Re: Také by se nejprve musely definovat

No jo, ale vykládejte to těm, kdo z té lumpárny žijí, pasivně i aktivně.

Toho levičáka Pikettyho bych radši vynechal, plete v článku nesouvisející pojmy dotace a dividendy.

O. Uživatel 23.7.2018 17:41

Uživatel požádal o vymazání
M. Prokop 23.7.2018 21:21

Re: Středočeký kraj ...

Já bych je nerušil ale "ořezal" jim prachy, aby neměli co rozdávat. A snížil daně i změnil systém jejich výběru. Přerozdělování DPH vede jen k neskutečnému plýtvání.

P. Chládek 23.7.2018 17:27

Krkonoše

A co říká paní Šichtařová na jakousi dřevěnou blbinu instalovanou v Krkonoších nákladem 40 mil. Kč z peněz EU - viz včerejší Události na ČT?

D. Stirský 23.7.2018 17:23

Dotace samozřejmě čiré zlo

nejsou. Existovaly, co svět světem stojí, jen se tomu tak neříkalo. Jandovi bych samozřejmě nepřiklepl ani pětník, je natolik známý a snad i majetný, že si své narcistické ego být viděn, slyšen a aplaudován může ukojit ze svého. Na druhé straně je řada věcí, které se bez dotací neobejdou. Dám příklad: Farní charita zřídí, co já vím, hospic. Nebo bude provozovat LDN. Z darů to neutáhne. A tak dostane dotaci od MPSV. Je to přece lepší, když pečovat budou profesionálové mající pomoc bližnímu v popisu práce, než když tam budou "státní" sestry za tabulkové platy. Zakopaný pes je v komplikovanosti a rozbujelosti celé této agendy: Smlouvy dělají právníci, avšak bez účetních a dle toho ro vypadá. Čili dotace ano, leč jako vždy: přehledně, s mírou, zkontrolovatelně, na skutečně užitečné věci... Říci "zrušme dotace" je možná líbivé, jednoduché, ale jednoduchá řešení bývají cestou do pekla. Většinou neexistují.

J. Sinnreich 23.7.2018 15:35

Koryta

Betonova koryta v Praze 5 mela plnit ulohu zazeleneni ulic s vysazenymi stromky. Financovani (v milionech Kc) prislo castecne z penez EU (dotace) a castecne z penez vlastnich. Kdyz se zjistilo, ze tyto zlaby znemoznuji pruchod po chodnicich a nejsou vhodne pro koupani telnatejsich obyvatel, musely se odklidit. Vyhodit se nesmeji (musi probehnout jejich "uzitkova" zivotnost), takze jsou uklizeny stranou pozornosti. Postupne se podle planu radnice nahazeji potajmu do Vltavy a bude vymalovano.

J. Kanioková 23.7.2018 15:28

No a dotace z EU,

to je vyloženě vyděračský nástroj..

A. Alda 23.7.2018 11:03

Slovo dotace pochází

z latinského dos, tedy věno pro nevěstu.

P. Čech 23.7.2018 12:43

Re: Slovo dotace pochází

Pokud je tomu tak, potom by mne zajímalo čí nevěstou jsou cikáni, čí nevěstou je většina neziskových organizací, čí nevěstou jsou firmy, které dotace pobírají. Asi jsou nevěstou socanů, když všechny tyto dotace, dávky, přídavky a pobídky od nich pocházejí.

A. Alda 23.7.2018 13:09

Samozřejmě, že ničí.

Dotace vznily z dos jako vkládané jmění dceřinných firem, když se začal rozvíjet kapitálismus.

Prostě když zřizujete dceřinou firmu či filiálku, musíte jí pro začátek vybavit nějakými penězi, věnem, co dostalo název dotace. Že to různí debilové i lumpové později pokřivili a slovo zneužili, to na podstatě věci vůbec nic nemění.

P. Čech 23.7.2018 16:19

Re: Samozřejmě, že ničí.

Asi máte pravdu, ale to na věci mění hodně. Dnes je slovo "dotace" chápáno jako peněžité plnění státu, strany či někoho jiného vzhledem opět k někomu, předem definovanému. A jsme u toho. Takové dotace obecně škodí naprosté většině. U lizu jsou jen ti, co tyto dotace pobírají a těch je výrazná menšina. na vině jsou ovšem ti, kdo tyto dotace, ale i jiné plnění státu vymýšlejí a provádějí. Politické strany, zejména ty socanské. Zde mám na mysli nejen ČSSD a KSČM, ale i ODS, KDUČSL, TOP 09 a Piráty.

K. Novák 23.7.2018 10:34

Dotace jsou nutné.

Bez dotací to nejde. Zvláště v neoliberálním ekonomickém systému, který se vyznačuje tím, že bohatí nadále bohatnou a chudí chudnou. Problém je v tom, že se nevyužívají smysluplně. Smysluplné projekty nejsou zpracované, protože předchozí vlády se o to nestaraly. Peníze nebyly určeny třeba na stavbu dálnic nebo železničních koridorů, ale na rozkradení. Takže když chtějí úřady teď čerpat časově limitované dotace, nezbývá jim než stavět rozhledny na rovině nebo podporovat Jandu. Paní Šichtařová má na ekonomiku velmi zjednodušený pohled, ale ona vlastně žádný nepotřebuje.

J. Hejna 23.7.2018 10:53

Re: Dotace jsou nutné.

To jste jí to teda natřel.

V. Halašta 23.7.2018 12:23

Re: Dotace jsou nutné.

Pravda je, že p. Šichtářová nerozlišila mezi příjemci soukromými a veřejnými. Jedná se o veřejné peníze takže veřejní příjemci není problém. V tom jsou ty dálnice, železnice, obce. Ovšem pak se ony příjmy nemusí jmenovat dotace ale jakkoliv jinak. Problém ovšem jsou soukromí příjemci. Tam naprosto nerozumím, proč jakýkoliv podnikatel má být podporován.

Není reálné hned skončit se všemi dotacemi ale jejich utlumování je jistě žádoucí. Vydělávat na nepěstování vojtěšky se ale asi bude ještě dlouho.

P. Čech 23.7.2018 12:49

Re: Dotace jsou nutné.

To by mne také zajímalo, jakým příjemcem jsou cikáni. Veřejným a nebo soukromým. Mám za to, že zde púlatí obojí.

A. Alda 23.7.2018 11:05

Jasně, bez dotací by ani ta Římská říše nezanikla.

Už tehdy to tak fungovalo: císař vyhlašoval dotazce v zájmu pomoci chudým občanům, ale dosáhli na ně jen bohatí, kteří je hojně čerpali a státní rozpočet úspěšně vysávali. Až se z nich stala knížata a baroni a z těch původních adresátů dotací jejich feudální poddaní.

P. Čech 23.7.2018 12:47

Re: Dotace jsou nutné.

Paní Šichtařová má na ekonomiku mnohem rozumnější pohled než Vy.Pproblém dotací není v tom, že se nevyužívají smysluplně, problém je v tom, že vůbec existují. Dotace, pobídky, dávky a přídavky mají svůj smysl pouze tam, kde jsou směřovány k nemocným a zdravotně handicapovaným lidem. Jinde smysl nemají, slouží pouze jako úlitba socanů jejich voličům. a k výchově lidí k nezodpovědnosti k sobě samým.

J. Kulheim 23.7.2018 13:35

Re: Dotace jsou nutné.

Já si myslím, že paní Šichtářová chtěla upozornitna to, že se peníze, které byli nuceni odvést státu lidé, pracující ve výrobní sféře jsou dávány na nesmyslné projekty. Stát měl dotovat nebo finančně pomáhat organizacím, které budou soukromníci dělat lépe a levněji než pokud to budou řídit státní úředníci. Takovými projekty je starost o staré lidi, sociální zařízení ap. Základem financování domovů pro starší lidi musí byt jejich příspěvek a pokud peněz nestačí, tak bystát měl poskytnout peníze na dofinancování.

Jedním z nejdůležitějších úkolů proč stát vůbec vznikl, bylo to, že jednotlivac, obec nedokáže všechno zařídit sám. Myslím, že výstavba silnic a železnic jsou státní investice. Na to si může peníze půjčit. Splácení může být dlouhodobé a měly by na tom podílet i příští generace.

Jenomže minulá vláda při nebývalém růsu ekonomiky investovala méně než vláda Petra Nečase v období krize. Nechala peníze projíst a uplácela svoje voliče.

Pokud sem přichází peníze ze zahraníčí, tak by ělo být jasno na co jsou používány a jejich činnost kontrolána. Nikdo nedává nic zdarma, vždycky za to něco chce. Masívní příliv cizích peněz, je zdrojem inflace, zdražování, zvyšuje cenu výrobků, snižuje konkurenceschopnost.

M. Prokop 23.7.2018 15:30

"...ale ona vlastně žádný nepotřebuje."

Protože vy stejně nepochopíte, co píše.

L. Novák 23.7.2018 17:13

Re: "...ale ona vlastně žádný nepotřebuje."

Je to rudý blb. :-D

J. Kulheim 23.7.2018 10:04

Ten,m kdo chce, ovládat Evropu musí ovládat také dotace.

To, že jsou dotace zlo, bylo zde diskutováno mnohokrát. Říká se, že příležitost dělá zloděje. Velkou příležitostí pro zlodějinu jsou dotace. Jsou nejenom živnou půdou pro korupci, zvyšují byrokracii a jejich rozmach zastavuje hospodářský růst. Korupce vždy byla a bytostně patří k výkonu veřejné správy. Zmínky o korupci úředníků najdeme téměř u všech starověkých civilizací, dnes o ní denně čteme v médiích. Většina trestně právních deliktů začíná dotacemi.

Úředníci, tedy i politici rozhodují o přesunování cizích peněz. Z cizího krev neteče. Běžně dochází k tomu, že stát utrácí miliardy za produkty, které daňový poplatník nepotřebuje a nechce. Bují korupce. Politici vědomě lžou, když říkají, že vymýtí korupci. Boj proti korupci je věčný a také vděčný. Bojovníci jsou všude kde se člověk podívá a krade se čím dál víc.

Pan Janda je jedním z těch, kteří využli příležitost. Co je zatím, že peníze dostal práve on, můžeme jenom spekulovat.Kolik peněz zůstalo těm, kteří o dotacích rozhodovali, nikdo zjišťovat nebude.

Myslím, že to co dostal pan Janda jsou drobné. Bylo by dobré zabývat se dotacemi, které jsou do různých dobročinných organizací, které přepravují migranty, spolků ap. Jsou jich tisíce a spotřebují miliardy korun. Kolik peněz spotřebují úředníci, kteří dotace rozdělují? Kolik se jich rozpráší, když jdou od úředníka k příjemci?

Před časem jsem napsal úvodník do NP nezávislá diskuse. Je tam i bohatá diskuse.Nejenom ti, kteří zneužívají dotace, ale i ti, kteří je vymysleli by měli být trestně stíhání. http://www.np-diskuze.cz/?p=32645#comments