26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

EVROPA: EU, cena másla a demokratický deficit

Zdražilo máslo. Lidé šílí, premiér Sobotka ustavuje vyšetřovací komisi a na obchodníky už se chystají úředníci s otázkou, proč prodávají drahé máslo, když lid si vyžaduje máslo levné. Není příliš jasné, co se má vyšetřit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Lapil 7.10.2017 0:14

Re: Big Joke

Chybně předpokládáte, že zájem EU je vždycky totožný se zájmem ČR. To prostě není pravda - viz ony výhrůžky odebráním dotací. Je klidně možné, že zájem EU je na rozdíl od toho českého oprávněný, ale není totožný.

A Kreml sem, prosím, netahejte, to je jen jedna z mnoha "třetích" stran. Jistě, jedna z pro nás nejvýznamnějších, ale být "proti EU" opravdu nutně neznamená být "pro Kreml".

E. Erat 6.10.2017 21:55

Re: Lidé zde tradičně blbnou,

To máte pravdu, ale ten můj první příspěvek byl o tom, že lidé tady tradičně blbnou. Kolik ušetří když si koupí dvacet kusů po 45,-Kč v akci, místo 60,-Kč. 300,-Kč, tedy jeden běžný oběd pro dva v běžné restauraci, guláš + pivo. A kvůli tomu se budou rvát někde ráno v supermarketu. A samozřejmě tím zvyšují hysterii o nedostatku másla atd., a obchodníci si mnou ruce.

M. Prokop 6.10.2017 20:56

Re: Lidé zde tradičně blbnou,

Ano, jistě, ale s tím momentálně nelze nic rychle udělat.

A prakticky nelze ani prodávat za levno.

E. Erat 6.10.2017 18:52

Re: Lidé zde tradičně blbnou,

No, konstantní. Tam jsou právě ty drápy EU o kterých jste psal.

M. Prokop 6.10.2017 18:09

Re: Nějak jsem nezpozoroval,

No a? Dovážíme cca 30%.

M. Prokop 6.10.2017 18:08

Re: Lidé zde tradičně blbnou,

Pokud je množství produktu v podstatě konstantní (není dost mléčného tuku) a zájem roste (Čína, panika, odklon od margarinů), jsou jen dvě možnosti, zvýšení ceny nebo prázdné regály.

A. Hrbek 6.10.2017 18:07

Nějak jsem nezpozoroval,

že by pan Babiš před volbami rozdával máslo vyrobené v agrofertské Olmě z laciného polského mléka. Radši ho vyveze za drahé peníze do Číny.

V. Novák 6.10.2017 17:46

Může za to Putin!

Základní příčinou jsou ruské protisankce.

V prvním období po jejich zavedení byl převis výroby mléka a mléčných výrobků, francouzští zemědělci atakovali příslušnbé úřady (ti naši nejsou zvyklí, budou se muset přizpůsobit), EU vyplácela dotace na export a pitomci se radovali, že je lacino a dělali si srandu z Rusů a pohanky.

Jenže výkupní ceny mléka padly natolik, že zemědělci začali vybíjet stáda, protože krmit krávy, které generují ztrátu, samozřejmě mohou jen krátce. Tak EU, aby to tak nebilo do očí a lidi neprotestovali proti sankcím, začala dotovat nevýrobu. A přeregulovala, jak se snadno stává. Přeregulovaný systém má tendenci oscilovat.

Blbé je, že ani zrušení sankcí a protisankcí nepovede k výraznému zvýšení odbytu. Rusko si našlo 1) jiné dodavatele a 2) konečně podpořilo vlastní zemědělce, kteří zareagovali promptně.

V. Novák 6.10.2017 17:33

Re: Holobrádkové se čertí nad cenou másla

Nebylo tenkrát po válce?

Jen se ptám...

A připomenu, že lidově-demokratická ČSR zrušila přídělový systém v 53., současně s měnovou reformou, zatímco čistě kapitalistická Velká Británie o rok později.

E. Erat 6.10.2017 16:44

Re: Lidé zde tradičně blbnou,

Tak můj názor na EU znáte, takže toto jenom doplňuje mozaiku. Ovšem proti těm ostatním zhovadilostem je to prkotina. Pravda je, že bych rád věděl jaká cena jde od výrobce. Škoda, že se výrobci nezachovali jako po roce 89, když v rámci volné tvorby cen chtěli obchodníci cca 25-30 Kčs. A výrobci naložili chladící Avie a prodávali máslo přímo z korby u obchodů za cca 15-17 Kčs. A pak obchodníci cenu sundali na podobné ceny.

P. Rudolf 6.10.2017 16:03

Re: Big Joke

Bože můj, a v zájmu koho by měla jako komisařka EU jednat, když ne v zájmu EU, tedy i nás? To by měla jednat třeba jako Klaus a Zeman v zájmu Kremlu?

M. Prokop 6.10.2017 15:36

Re: ach jo,

Ne, "vylížeme to" za ně my.

M. Prokop 6.10.2017 15:35

Re: DOTACE ZA NEVÝROBU čehokoliv, může vymyslet

https://machpetrmach.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=618417&setver=touch

M. Prokop 6.10.2017 15:33

Re: Holobrádkové se čertí nad cenou másla

Máte živé zážitky, ale co to mění na tom, že cena zbytečně kolísá?

M. Prokop 6.10.2017 15:32

Re: Lidé zde tradičně blbnou,

No a?

Znamená to snad, že kdyby se přemoudrá EU nesrala do ekonomiky, tak by nemohlo stát méně?

E. Erat 6.10.2017 15:19

Re: Mám nápad pro naše POTÍŽISTY A UBRBLANCE - nemusí

To je samozřejmě nesmysl, tenkrát byl spotřební koš zcela jiný. Vytrhávat nějákou komoditu z celkového kontextu nelze. To si můžete najít i kolik stály energie, nájmy bytů atd. Srovnáváte jablka a hrušky.

E. Erat 6.10.2017 15:14

Re: Lidé zde tradičně blbnou,

stojí

E. Erat 6.10.2017 15:14

Lidé zde tradičně blbnou,

máslo stijí jako dvě nepříliš kvalitní piva v nepříliš kvalitní hospodě.

Z. Rychlý 6.10.2017 13:55

Re: Mám nápad pro naše POTÍŽISTY A UBRBLANCE - nemusí

Pane Fridrichu, snad tu komunistickou drahotu opakovat nemusíme ! :-)

Ale vážně - takový testík. Kolik čtenářů NP si myslí, že za několikaměsíčním růstem ze 23.-Kč na 55.-Kč jsou ty zrůdy obchodnické, na které je třeba si došlápnout ?

Z. Rychlý 6.10.2017 13:49

Re: rodná sestra másla...

To už nevím, my jsme byli chudí a doma jsme mívali obyčejné máslo a sádlo. ale slogan to určitě byl.

Horníček s Werichem. Proč jste takhle malinkej? HORNÍČEK: Už jsme na vás zase něco zjistili, vážení posluchači, m y jsme zjistili, že nevíte, k čemu je vitamín A. - A to je tedy přímo žinantní. WERICH: Vitamín A je přece jeden z mála vitamínů, kterým je obohacena SANA - vlastní sestra másla. Tuky, jak víte, nemají zpravidla vitamíny, ale SANA jo. HORNÍČEK: SANA jo, SANA jo, SANA jo. WERICH: To je nějaká japonská písnička, "Sanajo"? HORNÍČEK: Ne, to je hanácky - Sanajó, Sanajó, Sanajó! SANA je hodnotná právě proto - proč je právě hodnotná SANA? WERICH: Protože obsahuje 7500 jednotek vzrůstového vitamínu A. HORNÍČEK: "Jak to, vzrůstového?" - tážete se a já odpovídám: ovšemže vzrůstového, protože při jeho nedostatku opravdu ustává vzrůst dětí. WERICH: Přijdete třeba na úřad a tam jste takhle malinkej. HORNÍČEK: Jak? WERICH: Takhle malinkej! A říkáte si: "Jak to, že jsem takhle malinkej, když ze mne pochází všechna moc ve státě? HORNÍČEK: Ale vysvětlení je nasnadě - vy máte málo vzrůstového vitamínu A proto jste takhle malinkej. Vyměňte však živočišné tuky za SANU, vlastní sestru másla. HORNÍČEK: Až přijdete na úřad podruhé, už vám nebude chybět vzrůstový vitamín A, už nebudete takhle malinkej, naopak: bacíte do stolu a všechno bude lítat! WERICH: Všechno bude lítat! Ale chce to SANU! Zdroj: https://revue.idnes.cz/sana-vlastni-sestra-masla-0yx-/lidicky.aspx?c=2000M217V08B

O. Uživatel 6.10.2017 13:29

Uživatel požádal o vymazání
O. Musil 6.10.2017 13:13

Re: pane Chodovský

V podstatě souhlasím. Nejspíš bychom se museli vrátit ke mléčným kvótám,. jestli a pro koho byly nutné. Ona je třebas otázka, co teď udělá zrušení kvót na cukr, jestli nebudou následky obdobné.

J. Fridrich 6.10.2017 12:43

Mám nápad pro naše POTÍŽISTY A UBRBLANCE - nemusí

Mám nápad pro naše POTÍŽISTY A UBRBLANCE - nemusí umět ani derivovat, ani integrovat - jen tak si prostě vzpomenout, nebo vygooglovat kolik stálo máslo za Dr. Husáka, tedy za rudejch a jaký byl tehdy průměrný plat v naší socialistické zemičce - no a podobný matematický výkon si zopakovat na naši dobu..

Hádejte, jak to dopadne.

L. Novák 6.10.2017 12:28

Re: rodná sestra másla...

SANA ale nebyla k natírání na chleba, jenom na pečení, pokud mi paměť ještě sahá do dětských let. Taková "vosková" cihla :-) , ne?

L. Novák 6.10.2017 12:22

Re: pane Chodovský

Otázkou je, jestli jsou na tom lépe ti, z jejichž kapes jsou dotace vypláceny.

Kdyby dotace nebyly, měli bychom více peněz na dražší máslo, farmáři by si mohli účtovat ceny takové, jaké jsou aktuálně na trhu, zvyšovat nebo snižovat produkci podle potřeby a cen na trhu, případně si pojistit hospodářství pro případ extrémního sucha apod.

Ceny by odpovídaly tržní situaci a my bychom nedotovali máslo, které se teď vozí do Číny a mastí si na něm kapsy překupníci ve velkém.

O. Uživatel 6.10.2017 12:10

Uživatel požádal o vymazání
Z. Rychlý 6.10.2017 12:07

Re: rodná sestra másla...

jmenovala se Sana a mě se po ní nadavovalo. Já tu umělinu cítím snad i ve stopových množstvích. A to už se k pravému máslu z farmy dostávám párkrát v roce. Mléko přímo od krávy, no to už bych snad ani nepoznal. Podomácký jogurt z kozího mléka jsem považoval za cukrářský výrobek, taková to byla proti Danone dobrota.

O. Musil 6.10.2017 11:46

Re: pane Chodovský

To píšu, s dotacemi jsou na tom ale lépe než jen s vymlácenými stády.

Mimochodem je zajímavé, že tyto kontradotace jsou hlavní příčinou jen podle českých expertů (shodou okolností spíše zaměřených proti EU). Když si přečtete německé analýzy, je zde asi 7 příčin - konsolidace trhu, velký tlak řetězců ... Ale máte pravdu, kdyby byli farmáři zároveň i výrobci, byli by na tom teď mnohem lépe.

L. Novák 6.10.2017 11:43

Re: Miroslav Šejna, socialistická internacionála

Dotace a vyplácení peněz za nevýrobu jsou jasně nasměřovány PROTI PŮSOBENÍ TRHU, jako ostatně všechny dotace. Ty jenom křiví tržní rovnováhu.

No a protože zásahy do trhu ze strany EK/EU nemají krátkodobý charakter (např. jako reakce na extrémní výkyvy úrody apod.), ale jsou zavedeny jako TRVALÉ - viz přesný popis v článku, tak jenom trh ničí a nic víc. Když mi někdo bude platit měsíčně x-tisíc za to, že nebudu pracovat, no tak opravdu nevidím důvod, proč bych pracovat měl, když mi hrozí, že prací bych o peníze přišel.

A o tom to je. ;-)

L. Novák 6.10.2017 11:34

Re: pane Chodovský

Hloupé to bylo velmi. K tomu se ještě přidává problém centralizace zpracování mléka a cenový tlak velkozpracovatelů na dodavatele - farmáře.

Kdyby měli farmáři možnost si část mléka zpracovat sami a prodávat v místě, kde bylo vyprodukováno, situace by vypadala úplně jinak. Potíž je, že zpracování mléka v malém je tak svázáno různými hygienickými a technologickými předpisy, že zavést malovýrobu je pro farmáře ekonomická sebevražda.

Farmáři by vymlátili stáda? A není problém v tom, že oni ty stáda stejně vymlátili a ještě za to dostávají dotace?