26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

PRÁVO: Ne že může, on musí

Nejde mi ani o Martina C. Putnu, ani o Livii Klausovou, ani o bývalého čekatele Petra Langera. Chci vysvětlit, proč prezident republiky nikdy není povinen jmenovat někoho velvyslancem nebo soudcem, ale proč je povinen jmenovat někoho profesorem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Barto 23.5.2013 8:55

Re: Jak musí?

Jezuskote, vopravdu by to mohlo dojít až tak daleko. Dobře že jste na to upozornil!!

Lidé bděte !!

K. Frauknecht 23.5.2013 8:00

Re: :-)))

Musel jsem se juknout co Vy na to.

Tady přece vůbec nejde o podstatné jméno! Bavíme se o činnosti, "uhradí" nebo "jmenuje", vsjo rovno!

Chci mít poslední slovo :-) (kecam), ale už se nevracim.

J. Václavíková 22.5.2013 22:51

Re: V pravdě geniální fraška geniálních geniů (č1) !!!

Dokonale jste předvedl, že jste úplně mimo mísu.

M. Kopřiva 22.5.2013 22:17

V pravdě geniální fraška geniálních geniů (č1) !!!

Paní Vozáblová nám píše:

V "ZÁSADĚ" (!!!!) byl "PODLE MNE" (!!!) (... zásada tedy není zásadní, ale je  zásadou podle p. Vozáblové) "ZÁMĚR" zákonodárce....

"Zákonodárce" tedy nedává  jasný PŘÍKAZ daný zákonem jako třeba "nevstupovat", nebo "jezděte vpravo". Podle pí Vozáblové, údajně dlouholeté pracovnice (?)......dává tedy zákonodárce pouze nějaký "záměr", ať je to již cokoliv esoterického. Máme zde tedy pouze jakýsi psaný "záměrník ČR", ne Zákoník ČR., sloužící pouze k tomu, aby si každý vyložil patřičný záměrník ke své libosti. Proč tedy nazýváme tu b....u "zákonodárci" a ne "příležitostní záměrníci"?

 

     

P. Janáček 22.5.2013 18:27

Re: Au, au ... :-) Nevykládejte ústavu, paní Varadinková, prosím, prosím, už jsem Vás o to žádala několikrát.

Podařilo se mi ji přichytit při manipulaci, kdy se odvolala a naivně dala i odkaz na někoho, kdo říkal něco opačného než ona :) Asi počítala s tím, že si video z důvodu délky neprohlédnu celé a nebo ... si ho sama neprohlédla

P. Janáček 22.5.2013 18:26

Re: Au, au ... :-) Nevykládejte ústavu, paní Varadinková, prosím, prosím, už jsem Vás o to žádala několikrát.

Zase se nepravdivě odvoláváte na Aleše Gerlocha, který jasně řekl, že prezident jmenovat NEMUSÍ?

P. Janáček 22.5.2013 17:55

Re: Jak musí?

Jinak představme si hypotetickou situaci, že akademická rada bude chtít profesuru pro masového vraha. Opravdu MUSÍ být jmenován?

J. Němec 22.5.2013 17:51

Re: :-)))

Ze slova poplatník ale zjevně vyplyne, že se jedná o osobu, co něco má zaplatit a dané věci se týká další řada odstavců okolo. Ze slova president ani nejlepší dedukcí nevylovíte, že je v pozici kdy se chystá někoho povinně jmenovat. A jak píše sám autor, k této situaci je ten jeden řádek vše.

P. Janáček 22.5.2013 17:33

Jak musí?

to mu někdo násilím bude vést ruku?

J. Vozábalová 22.5.2013 16:47

Re: Právníkům by neškodila trocha logiky

Máte sice pravdu, o jmenování opravdu nejde, přesto se po formální stránce "jmenování profesora" opravdu víc blíží onomu podpisu diplomu či snad ještě lépe promoci - slavnostnímu uznání nabyté kvalifikace,  jejímž absolvováním je teprve diplom skutečně získán, byť se jedná o ryze formální slavnostní akt.

Na rozdíl od  "jmenování soudce", kde jde o skutečnou rozhodovací pravomoc hlavy státu.

Tedy já to tak aspoň vidím - hlava státu má přeci různé ryze ceremoniální poviinnosti a "jmenování" profesorů je jednou z nich.

M. Varadinková 22.5.2013 16:13

Re: Právníkům by neškodila trocha logiky

Podepisování diplomu pro studenta je přece úplně o něčem jiném. Kdyby bylo v zákoně psáno: rektor jmenuje studenta (např. inženýrem), tak by to byla analogická situace. Nic takového, že by student měl být ještě někým "jmenován" (tedy že samotné úspěšné absolvování je jen jakýmsi "návrhem", předkládaným rektorovi),  ale v zákoně není. Čili rektor podepisuje diplom podobně, jako ředitel ZŠ či SŠ podepisuje žákům vysvědčení. Stvrzuje se tím pouze to, že žák řádně absolvoval danou školu (třídu) a žádné "jmenování" v tom není.

J. Vozábalová 22.5.2013 15:35

Re: Právníkům by neškodila trocha logiky

Ještě k tomu, že spousta lidí splňuje podmínky, aby mohli být soudcem či profesorem - v tom je právě rozdíl - soudcem jistě a tam také president žádnou povinnost jmenovat nemá. Také zdaleka ne všichni kdo splňují podmínky  jsou presidentovi navrženi. Podmínky jsou stanoveny zcela obecně a uchazeč neprochází složitým individuálním řízením. Presidentovi jsou doručeny nějaké odůvodněné návrhy a on vybírá, koho bude jmenovat a koho nikoli - má tam rozhodovací pravomoc, i když neúspěšní se jistě mohou soudně bránit. 

V případě profesorů se jedná o složité a náročné řízení před komisemi, je tam nutné doporučení od zahraničních autorit, nezbytná je rozsáhlá publikační činnost - nevím to celé nijak přesně, ale získat onu "nominaci" je velmi složité. 

Pokud ale někdo tímto řízením projde, je jeho návrh na jmenování VŽDY postoupen MŠMT a pokud není v řízení shledáno závad, je nominace postoupena presidentovi ke slavnostnímu aktu jmenování. Samozřejmě by se mohlo stát, že až v této fázi se objeví pochybnosti o "čistotě" celého řízení, o originálnosti prací uchazeče či nějaká jiná závažná fakta - pak je jistě vše zastaveno a president nejmenuje. Pokud je ale vše v pořádku, jmenuje - tak mu ukládá zákon.

Nejmenovat je podobné, jako by rektor VŠ odmítl z nějakých osobních antipatií odmítl podepsat diplom pro studenta, který úspěšně prošel studiem včetně státnic.

M. Krutý 22.5.2013 15:32

Re: nejsem právník, ale ve větě

Mně ta formulace přijde zcela jasná. Má-li prezident jmenovat kandidáta navrženého vědeckou radou, nemůže jmenovat nikoho, koho rada nenavrhne, ale nemusí jmenovat každého, kdo je radou navržen. Aspoň tak rozumím češtině :-)

J. Vozábalová 22.5.2013 15:09

Re: Právníkům by neškodila trocha logiky

No, právě že vyplývá - to že musí - ono obecně v rozhodování "na návrh" jsou poněkud jiná pravidla, než když je rozhodováno jaksi z iniciativy toho kterého rozhodujícího nebo "z moci úřední".

Jednoduchý příklad - vy jako občan pořádáte o stavební povolení - jedná se vždy o řízení na návrh - stavební úřad se sám nemůže rozhodnout, že Vám vydá stavební povolení - to by bylo absurdní.

Samozřejmě kromě žádosti jako takové, musíte předložit další doklady, nějaký projekt a popřípadě různé souhlasy jiných orgánů, jejichž pravomoci se na dané místo vztahují. Je toho někdy víc a někdy míň, ale vždy nějaký konečný zákonem stanovený počet. Pokud Vy toto vše předložíte, příslušný úředník to zkontroluje a pokud je vše v pořádku, vydá stavební povolení. Tak mu ukládá zákon, nikde není žádná vůle, že může nebo nemusí - zákon říká "vydá" a tím je jasně dáno, že musí.  Nemůže si osobovat právo vztahovat vydání Vašeho povolení například k tomu, že se Vaše rodiny před lety pohádaly nebo že mu připadalo vyzývavé, co jste měla na sobě. Ale přesně toto posuzoval pan president a bral to v úvahu při aktu jmenování profesorem. (Já vím, že ten příklad je poněkud nesouměřitelný, nicméně mám pocit, že to dobře ilustruje - všichni se pohybujeme v nějakém právním rámci a ten musíme respektovat, nemůžeme si tvořit vlastní pravidla.)

Je samozřejmě otázka, zda to má být president, kdo se ujme formální role jmenujícího - podle mne to vychází ještě z monarchistické tradice (nemám ověřeno) a také z toho, že jmenování se nevztahuje pouze k jedné škole (jak bývá běžné jinde, kde obvykle jmenují vědecké rady), dodává to také aktu jmenování váhu, ale jistě je možné vysokoškolský zákon změnit.

Paní Varadinková, mohu Vás ujistit, že přijmout fakt, že veřejná správa je opravdu celá přísně vázána zákonem bylo pro mne opravdu hodně těžké, když jsem se v ní v roce 1992 ocitla (ve vytoužené památkové péči), ale dnes v tom vidím hluboký smysl - ovšem kvalita zákonů je jiná věc.

T. Marek 22.5.2013 14:54

Re: Právníkům by neškodila trocha logiky

Při vší úctě, ale jde o dvě odlišné pozice. Pozicí první je výslovně dáno ústavou prezidentovi právo něco udělat (velvyslanci, soudci). Pozicí druhou ústava připouští, že se prezident bude angažovat v něčem, co bude dáno zákonem nižší síly - tedy i  zákonem o vysokých školách. Pánové vysokoškolští si přáli, aby profesory jmenoval prezident, což mu ústava dovoluje, ale neukládá. Jinými slovy je to jen divadýlko, aby profesoři byli něco víc než ti druzí. Nic jiného. Páni vysokoškolští nyní vidí, že se to může zvrtnout a nic jim nebrání si zajistit, že toto divadélko prostě bude zrušeno - navíc se už o tom několik let mluví (ale jen mluví). Dokonce se tím ušetří pár korun.

T. Marek 22.5.2013 14:44

Já myslím že máte pravdu.

Kromě toho je jmenování profesorů prezidentem naprostý nesmysl. Není důvod. Počty profesorů se neřídí jejich vědeckou erudicí ale kádrovým pořádkem, který stanovuje na co a kolik musí mít vysoká škola docentů a profesorů, stejně jako kolik a kde musí ročně uveřejnit "vědeckých" statí a podobně. Vládnou úředníci a statistiky. Jediným lékem mohu být profesoři jmenovaní pro určitou školu, kteří také na té škole budou učit. Podobně docenti. A pokud bude dále fungovat v nějaké podobě Akreditační komise, nechť se laskavě zabývá kvalitou studia a ne sčítáním profesorů. Dnes po dohodě prezidenta s ministrem školství mě zaujal nadpis článku v internetovém časopise: "Prezident přijde o moc nad profesory". Pokud to dobře chápu, tak ani nyní žádnou nemá a přijde jen o neblahou komedii formálního jmenování.

P. Čech 22.5.2013 13:47

Re: nejsem právník, ale ve větě

Ono je to o tom, zda slovní spojení"profesora jmenuje" je míněmo jako konstatování, v tom případě prezident jmenovat nemusí. Je-li však toto spojení slov myšleno jako "bude jmenovat", potom bohužel musí. A ještě, aby to nebylo tak jednoduché, jde o další slovní spojení. "Na návrh" jmenovat nemusí. Pokud by bylo napsáno "podle návrhu" musel by.  Jde vždy o formulaci článků a paragrafů, které jsou v našich zákonech záměrně právníky formulovány tak, aby připoštěly mnoho různých výkladů a aby se tito právníci měli čím živit. Byli-ly by zákony formulovány jednoznačně, což lze, potom by mnoho právníků ztratilo práci.

M. Varadinková 22.5.2013 13:28

Re: Právníkům by neškodila trocha logiky

Ale to čistě formální posouzení, zda někdo splnil nebo nesplnil zákonem uložené podmínky, nemusí přece dělat prezident. To by přece mohla klidně udělat i sekretářka těch navrhovatelů, oni by pak mohli rovnou jmenovat a nemuselo by se kvůli tomu psát do zákona, že profesory jmenuje prezident.

Určitě spousta lidí splňuje zákonem uložené podmínky, aby mohli být soudcem či profesorem, ale to ještě neznamená, že jím tím vzniká právní nárok na jmenování a že ten, kdo má zákonem danou pravomoc je jmenovat, je jmenovat musí jenom proto, že mu to někdo jiný navrhl. Tím, že je v zákoně napsáno, že někdo navrhuje, je omezena pravomoc prezidenta jmenovat pouze z té  množiny lidí, která mu byla ke jmenování navržena. Ale žádné "musí jmenovat" z toho nevyplývá. Návrh přece zůstává stále pouhým návrhem, nikoliv rozhodnutím, že to tak opravdu bude.

D. Procházka 22.5.2013 12:59

Re: Pane Hasenkopfe

Buď on někoho okrad, nebo jeho okradli, ale v každém případě s ním nebude něco v pořádku...

M. Krutý 22.5.2013 12:54

nejsem právník, ale ve větě

"Profesora pro určitý obor jmenuje prezident republiky na návrh vědecké rady vysoké školy podaný prostřednictvím ministra", kterou obsahuje vysokoškolský zákon, nikde nic o povinnosti jmenovat nečtu.

Je zcela běžné, že na různé pozice jsou různými osobami, radami či institucemi navrhováni různí lide, nikde ovšem není zákonem stanoveno, že člověk navržený, MUSÍ být i jmenovaný. Pokud by toto pravidlo platilo, nemá jmenování prezidentem žádnou, ani teoretickou váhu a zákon může obsahovat formulaci, že profesora jmenuje vědecká rada školy a hotovo.

K. Luboš 22.5.2013 12:45

Re: Takže jestli do dobře chápu,...

Anebo tak....! Já osobně úplně miluju pojem „výklad zákona“. Zákon může mít přece jenom jeden výklad, takže jeho výklad vůbec není nutný.

J. Vozábalová 22.5.2013 12:37

Re: Právníkům by neškodila trocha logiky

No,jo, právě proto se do těch různých procesů osobní kvality nezatahují  - právě proto jsou tam jen předpoklady měřitelné, zkoumatelné a hlavně zákonem stanovitelné - proto věci musejí zkoumat komise (u profesury pokud vím dvě) a různé osobnosti musejí dávat doporučení. Příslušné podpisy lze nepřipojit jen v tom případě, že někde v té proceduře nastala chyba, něco neproběhlo či posuzované předložené materiály se ukážou falzem - například.

Jistě bylo by ideální, aby uchazeč byl ještě navíc andělských vlastností, pevného charakteru a neohroženého vystupování - jenže to fakt posuzovat nelze, proto se to ani posuzovat nesmí - zákon to prostě neumožňuje - proto musí kdokoli z "podepsovatelů" najít pochybení v zákonném postupu či jiné porušení zákona nebo musí podepsat.

Jinak by se nemohlo nikdy k ničemu dojít - vše by se utopilo v osobních vztazích, výčitkách a pochvalách, zákulisních machinacích nebo otevřených podporách či zatraceních - to prostě možné není.

K. Frauknecht 22.5.2013 12:26

Re: :-)))

Dobrá douška :-)).

Zkuste to vysvětlit na FÚ, že platit daň nejste povinován, když je v zákoně "poplatník uhradí..."

Z. Švrček 22.5.2013 12:20

Pane Hasenkopfe

Z fotečky i jména soudím, že jste tentýž, co se angažoval v trpárně s určením autorství amnestie a tím i v trapárně kolem celé amnestie, jako takové.

Je-li to tak (chtělo se mi to napsat bez té pomlčky) pak pro mne ztrácíte jakoukoliv důvěru a v podstatě musím říci, že se pro mne zařazujete mezi celou dlouhou řadu právníků, kteří s právem nakládají, jak se jim zrovna hodí (čest výjimkám). Ne že by tento můj názor na Vás byl pro vás nějak strašný, asi vám to je Putna. Já to jen presentuji pro své potěšení a diskuse k Vám se předem zříkám :-))).  

Pomněte: "gloria vitrea est, tum cum splendet, frangitur" = sláva je skleněná, jakmile zazáří, rozbije se.

M. Varadinková 22.5.2013 12:16

Re: Právníkům by neškodila trocha logiky

Problém je v tom, že všechny osobnostní kvality či nekvality navrženého kandidáta nelze dopředu popsat zákonem. Kdyby to popsat šlo, tak to naprogramujeme do počítače, nakrmíme ho daty o dotyčném, a ten počítač pak vyplivne nebo nevyplivne jmenovací dekret.

R. Langer 22.5.2013 12:09

Re: Hezké a logické, díky.

Ano, myslím že to je docela příhodná poznámka!

R. Langer 22.5.2013 12:07

Re: Takže jestli do dobře chápu,...

Kdepak že nerozumějí, právě naopak - rozumí tomu úplně každý, ale každý úplně jinak!

J. Vozábalová 22.5.2013 12:04

Re: Právníkům by neškodila trocha logiky

Dobrý den paní Varadinková,

já bych to až tak neviděla, že ten druhý je "mechanickou loutkou".

V zásadě byl podle mne  záměr zákonodárce takový, že v důležitýcg věcěch je potřebné, aby věc posoudilo "více očí". Každý člověk je jen člověk a může něco důležitého přehlédnout - v diskutovaných případech nějaký významný rozpor se zákonem. To se může stát docela snadno - člověk nepředpokládá, že se tam něco takového objeví, popřípadě je "raněn provozní slepotou", popřípadě může být jen unavený - prostě chyba se může stát vždycky.

Pokud tedy je dáno, že věc musí spolupodepsat - a tedy logicky i posoudit - ještě někdo další, je velká naděje, že k chybě (rozporu se zákonem) opravdu nedojde. (Sama jsem se v prostoru "dvojkolejného nezávislého posuzování" - samozřejmě ve zcela jiném oboru - pohybovala zhruba 20 let - zaplať Pánbu za to - jsme lidé omylní.) Tím nechci říct, že jakákoli pojistka je stoprocentní, kde je zlý či dokonce zločinný úmysl, nepomůže obvykle ani deset pojistek. Mluvím o chybách, které mohou vzniknout i při dobré vůli.

Ovšem na druhou stranu, pokud ten signující (který návrh posuzuje první) či kontrasignující (posuzuje nezávisle znovu) nic v rozporu se zákonem neshledá, nemá legitimní důvod nepodepsat. Osobní postoje, sympatie či antipatie, prostě nic, co se přímo nevztahuje k danému zákonnému či ústavnímu aktu, v posuzování nemá co dělat.

K. Luboš 22.5.2013 11:32

Takže jestli do dobře chápu,...

...tak právníci něco sepíšou a pak tomu sami nerozumějí?

J. Němec 22.5.2013 11:18

Re: Právníkům by neškodila trocha logiky

Přesně tak. To říká zdravý selský rozum. Ten je ale nemoderní.