26.4.2024 | Svátek má Oto


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
dave 25.12.2009 15:42

de-e

Napadá mě poznámka, jestli není deevoluce ve skutečnosti další růst, čili růst Růst RŮST? Tenhle článek se zdá být víc obhajobou než kritikou...

Macarát 24.12.2009 20:15

Re: Škoda diskutovat

Ani artróza,ani kašel a další civilizační nemoci nevznikají z ničeho nic.Každý si může stanovit priority.Většina nemocí je způsobena nezdravou výživou.Znám děti,co neznají zeleninu.Nikdy by se nenapily čisté vody a bez uzenin svačinu nejí.Chce to jenom víc fantazie a vzdělání.

Macarát 24.12.2009 20:08

Re: Ta deevoluce potřeb

To jsem čekal.Chtěl bych jenom vědět,kolik potřebných od Tebe odešlo obdarovaných.Nemůžu si pomoct,ale nějak cítím,že jich moc nebude.Asi jsi jeden z těch ,co by nejraději trestali úspěch.Že si nedáš pokoj aspoň o vánocích.Dej si závazek do Nového roku,že budeš dělat všechno pro to,abys byl úspěšnější.Kdyby to udělal každý,no to by bylo hned líp,ale já když nabízím lidem možnosti práce,setkávám se často s odmítnutím.Lidi nejsou ochotni něco sami změnit.Museli by totiž platit daně.To raději zústávají na dávkách a tím zhoršují celkový stav.Komu není rady,tomu není pomoci.Howg.

gadd 24.12.2009 12:54

Re: Škoda diskutovat

Já zase doporučuji lépe psát

Pavel 24.12.2009 8:46

Re: Pro kristovy rány

Každý by měl být schopen, a také to občas udělat, zamyslet se nad sebou s nadhledem a kriticky. Právě teď je k tomu vhodná doba - Vánoce, konec roku.

To, že když se ekonomika drží v setrvalém stavu (neroste), je považováno za katastrofu a vadí mi to čím dál víc. Jeden ekonom v TV na otázku, zda se krizi nedalo předejít nějakou změnou chování společnosti, odpověděl, že ekonomové takové otázky neřeší. Jejich předmětem je růst a jeho udržení. :-(

jakub h. 24.12.2009 0:12

Re: Škoda diskutovat

Příště doporučuji lépe číst:

"Stejně tak by bylo absurdní tvrdit, že ve městě neexistují lidé, kteří auto každý den skutečně potřebují, a situace, kdy je jeho užití smysluplné a užitečné. Ani předcházející řádky tedy v žádném případě neměly být lynčem motoristů a voláním po nucené askezi - každá taková interpretace by byla jejich hrubým nepochopením."

Fafa 23.12.2009 23:33

Re: Ta deevoluce potřeb

Svata slova. Uz se tesim, az moje deti mirne deevoluji svoje potreby. Pak to vidim tak na maximalne 60 dni prace v roce.

Kolumbo 23.12.2009 22:36

Ta deevoluce potřeb

je geniální nápad - socdiální stát by byl hnedle v háji, kdyby si ji většina obyvatel vzala za své. K čemu dřít a vydělávat prachy na zbytečnosti, když mohu jít do sebe a zjistit, že mohu pracovat jen 100 dní v roce a i tak žít spokojeně. Přitom budu platit malé daně a pojistná, radovánky si nebudu kupovat za přemrštěný peníz ale pořídím si je levně pomocí sportu, četby brnkání na kytaru. "Pečovat" o různé zkrachované existence, starce a marody může klidně rozmařilec, co se chce kvůli zálibě v nelidovém konzumu a  luxusu dřít do úmoru a přispívat tak k nepotřebnému "růstu Růstu". Howgh.

gadd 23.12.2009 22:25

Autor dělá blbce sám ze sebe

To opravdu neví, k čemu slouží auto? V úvodu prezentuje šroubovanou konstrukci " Pro naši společnost je však především typický ideál individualismu" a s tímto svým výtvorem vede zbytek článku polemiku. Občas si bere na pomoc Bělohradského, který  poslední dobou čím dál víc zabředává do filozofického folklóru a vyjadřuje se v čím dál záhadnějších jinotajích, které jsou však pro jeho fan club čtenářsky velmi vděčné a snadno zapamatovatelné.

Připomněl bych výrok filmového režiséra Luise Buňuela (Andaluzský pes, Nenápadný půvab buržoazie...), který na adresu svého přítele surrealistického básníka André Bretona říká: "André Breton tvrdí, že filozof kterému nerozumí, je lump. Musím ale dodat, že já občas nerozumím André Bretonovi"

Vážný 23.12.2009 22:22

CO s tím

Což o to, vylidnění center určitě není dobré a jako obranu bych spíše viděl prostě nějaké zákonné opatření stylu maximální procento nebytových prostor v bytovém domě apod.

Podobně jako zákaz budovat jakékoliv nové nebytové prostory bez 100% (možná i více) zajištěním parkování.

Jako zajímavé opatření bych viděl možnost jednomístných vozítek s menšími pruhy, prostorem k parkování atd.

Jinak ale při potřebě dojet k zákazníkovi čistý s 10kg zařízení prostě nevidím cestu jízdy na kole. Spíše nějaký kompromis, tj. optimalizovanou dopravu nějakými mikrobusy s dostatečným pohodlím, možností práce...

kirast 23.12.2009 21:50

Škoda diskutovat

Přeji autorovi artrózu do obou kyčlí, dvě kašlající a kýchající děti a k tomu ještě nákupní kabelu 10 kg těžkou a denně vítr, déšť a plískanici. Pokud pojede na bicyklu, tak ještě převýšení alespoň 100m a pokud má k dispozici veřejnou dopravu hromadného ničení, pak alespoň tři přestupy a intervaly 10 min (do 17. hodiny, pak po půlhodině. Do dvacáté, potom pěšky nebo taxíkem!). Já už tohle mám za sebou a když on na mě vymýšlí ty svoje zrůdnosti, tak mu přeji totéž v bledě modrém. Krásné vánoce. :-(

David 23.12.2009 21:45

xxx

podle mě se Bělohradský do této civilizace nehodí – okupuje příliš mnoho místa, zamořuje ovzduší, atd.

Pepek 23.12.2009 19:30

Re: jsou i jiné problémy

Třeba jako že jsou všichni stejně dobří a tudíž si rovní? ;-D

Pepek 23.12.2009 19:14

Re: jsou i jiné problémy

Mobilní telefon jsem udal jen jako příklad. Mnohými opěvovaný prostý obyčejný člověk už není schopen opravit či zdokonalit nic. Samozřejmě je to práce úzkých specialistů, díky jim za to. Ovšem pak jsou miliony těch, kteří neumějí nic kromě dovolávat se svých práv. Pouzí uživatelé, masa, dav, spotřebitelé.

jakub h. 23.12.2009 17:51

Re: Jakube

Díky, ať se i Vám a Vaší rodině dobře daří!

J.H.

Fafa 23.12.2009 17:43

Jakube

To ze mam malo volneho casu, to jsem si na fakulte myslel taky. ;-)

Jinak hodne stesti. Pokud ty leta budou doprana Vam i mne, tak se za dvacet let budu se zajmem divat, jak Vas idealismus zvladnul srazku s realitou. Ja uz v te dobe budu ten stary muz s dospelymi detmi a minimalnimi potrebami.  

Rudolph 23.12.2009 17:41

Re: přečetl jsem

Honzaku, já jsem se zařekl, že na ty vaše egocentrické zhovadilosti nebudu reagovat. Tady ale udělám výjimku: myslel jsem si, že jste sice jednostraně, ale inteligentní. Inženýr elektro, kdo je víc, dobrá. Tady se ale ukázalo, že že jste akorát tak monotématický moula. Bezpochyby vás to občas v noci napadne, ale zase to rychle zaplašíte, co? Pěkné Vánoce.

jakub h. 23.12.2009 17:32

Re: Jakube

Snad ve všem, tedy až na ten volný čas, máte pravdu (i když i skutečnost, že píšu nějaké články na internet, je vlastně důkazem, že nějaký ten volný čas mám). Ano, skutečně jsem idealista ... a vlastně jsem zvědavý, do jaké míry se to bude v mém životě proměňovat - tedy pokud mi bude dáno dlouho žít - ale kdo by měl být idealistou, když ne právě student? I nějaká ta špetka idealimu je přeci ve společnosti potřeba. Podle mě je dobré si stavět ideály, byť třeba nejsou zcela realistické. Ideály už z podstaty toho slova nikdy nemohou být naplněny, ale to neznamená, že se jich mám hned vzdát (pardon, už zase moralizuji a dělám chytrého -ale berte to, prosím, s nadhledem, mluvím jen za sebe, ne za nikoho jiného, nikoho nepoučuji!). A že mne život mnohému naučí a některé mé ideály třeba postaví na hlavu, o tom vůbec nepochybuji - tak to asi má být.

Honza42 23.12.2009 17:26

Re: Pro kristovy rány

No ono to slovo individuum tady má trochu jiný význam. Takže lze taky říci, že při všeobecném státem placeném vzdělávání jsou (bohužel) vzdělávána i některá individua.:-P

JaS 23.12.2009 17:26

Re: To je politický a nikoli morální problém

Ještě k těm autům: zkuste si představit, že vedle štrůdlu aut bude zástup lidí ve stejné hustotě jako je hustota lidí na stejně dlouhém úseku v autech. Lidi budou v tom zástupu stát zhruba 5 metrů od sebe (málokdy ve dvojici nebo víc, většinou sedí v autě jedna osoba). Teď si vezměte narvanou tramvaj nebo vagón metra - jaká tam je hustota lidí (bohužel často i vzduchu). Z toho vychází, že v těch stojících štůdlech aut v zacpané Praze je vlastně hrozně málo lidí! Daleko horší využití prostoru než když lidi půjdou pěšky.

Fafa 23.12.2009 17:13

Re: pokračování

To je treba ta povidka od Kiplinga (ted si nevzpomenu na jmeno). Hlavni hrdina byl studentem, pak bojovnikem, pak premierem a nakonec poustevnikem, ktery v klidu sedel na uboci hory a dival se na jezero. :-)

jakub h. 23.12.2009 17:07

Re: Pro kristovy rány

Jen pro Vaši informaci, vzdělání KAŽDÉHO individua jde z Vašich/našich daní. V České republice je totiž systém škol od základních až po vysoké založen především na státních školách. Takže téměř každý člověk v ČR byl alespoň na základní úrovni vzdělán z daní.

jakub h. 23.12.2009 17:03

Re: pokračování

Přesně tak, právě tahle životní zkušenost je přeci fascinující. Teda asi ne pro každého, ale třeba pro mě ano ...

... 23.12.2009 16:56

Pro kristovy rány

Vzdělání tohoto individua jde z našich daní... svět se řítí do pekel.

Fafa 23.12.2009 16:39

Re: pokračování

takovéhle věci berou vážně spíš starci.

No a proc ne? Proste meli vic casu par veci vyzkouset a zjistit, ze se bez nich docela dobre obejdou.  

Fafa 23.12.2009 16:29

Jakube

v mnohem mate pravdu a vase myslenky jsou IMHO velmi prijatelne. Ale ponekud nerealisticke. Predpokladam, ze studujete v beznem studiu rovnou ze stredni skoly, takze Vam bude odhadem mezi 20 a 25 lety, pomerne dost volneho casu, relativne dobra fyzicka kondice a nemate nikoho, koho musite zivit a zabezpecit. Pak taky celkem snadno mate takovy pohlad na zivot a na problemy, jako tady popisujete.

Za dejme tomu dvacet let budete predpokladam pracovat na vice nez plny uvazek, mit minimalne volneho casu, starat se o rodinu. Pak Vam asi treba cestovani metrem se tremi malymi detmi nebo vozeni tydenniho nakupu autobusem nebude pripadat jako schudne reseni.

JK 23.12.2009 16:26

pokračování

myslela vážně, byla by už zbavena svéprávnosti. Ostatně mění se paradigmata, nemá už smysl měnit křivku starého vývoje. Trochu na tom všem děsí, že – viděno omezenou osobní optikou – takovéhle věci berou vážně spíš starci. Třeba v tom vlaku, kterým jezdím po Praze, je málokdo pod čtyřicet. A předevčírem v předvánoční řeči se svojí mladistvou ještě kolegyní přišlo se i na téma, že mám všechno a nic nepotřebuju. Až bych se hanbou propad – pochopila to tak, že stařec má nahamstrováno, o nějakém omezení potřeb bylo zbytečné začínat. Potíž je v tom, že většina se dobrovolně nevzdá ničeho, byl by to pro ně osobní útok a ponížení, a masová media celým svým zaměřením to podporují. Bylo by hezké, kdyby tím filosofové dokázali pohnout, je ale obava, že cesta už vede jinudy. A mimochodem – až se zase bude vybírat k otištění slohová práce někoho protekčního, někteří čtenáři by dali přednost osobě pohlaví ženského, pokud možno ne příliš inteligentní – je to inspirativnější.

JK 23.12.2009 16:22

Auto jako příčina

 vylidnění městských center? A dále, obecněji: Potřeby utichlé nebo jen dočasně utišené svým naplněním? Dají se ty potřeby nějak rozdělit podle své kvality? Dobře, autor píše o potřebách hmotných a zbytných, řeč je tedy o lidech v těch spodních 95% Gaussovy křivky. Tohle už je zajímavější: „V životě nezbývá prostor pro touhu, která je neštěstím sytého a přichází pouze k tomu, jehož potřeby jsou naplněny“ (zkráceno). Ne, z toho má ubohý čtenář s elektrotechnickou pouze průmyslovkou po chvilce mlhu v hlavě. Jděme radši dál. „Dobrovolná skromnost“ – to udeří do očí, co chce filosof říct? Aha, je to úmyslně nadsazeno, aby se podtrhlo pokrytectví starých dob, kdy se to ještě s tou askesí a skromností myslelo vážně. Tak tohle by dnes v Bravu, Blesku ani Nově nikdo neudal. Jsme přece svobodní a jedineční, každý z nás, z těch 95 procent! Snadno každý pochopíme, že žádná z našich potřeb není skutečná, i když, pravda, některé potřeby potřebujeme, protože jsou potřebnější. Potřebujeme vlastně všechny, hlavní je přece dobrá vůle, podívejte, až mám slzy v očích. Ale blížíme se k finále. Povýšeně moralisující násilí – jako bych ty slyšel ty staré dědky ze smetiště dějin. Nic co by nás spoutávalo, řítíme se stále rychleji, není snad už nic co bychom nezkonsumovali, ale ještě zbývá jeden adrenalin – prásk do betonové zdi! Proto my, co vidíme dál, naléhavě doporučujeme nakažlivý příklad osobní změny. Bože, milý autore, to nezkoušejte ani náhodou – okamžitě vás vyřadí z kolektivu. To se musí tajit, musí se vybudovat klamná osobnost nebo lépe několik klamných osobností a pak se třeba pomalu zjistí, že všechno je jinak. Ono to asi stejně není myšleno vážně, je to jen taková intelektuálská hra. Ano, hlavně to nemyslet vážně, pár uvědomělých to stejně nezachrání, ale dávají příklad ostatním, opozdilým. Jako ta švédská novinářka, co si po shlédnutí agitky o ubývání pralesů utírá zadek hadrem, který pak pere v pračce a dává o tom interview. Kdyby to

jakub h. 23.12.2009 16:21

Re: To je politický a nikoli morální problém

Příště doporučuji lépe číst:

"Stejně tak by bylo absurdní tvrdit, že ve městě neexistují lidé, kteří auto každý den skutečně potřebují, a situace, kdy je jeho užití smysluplné a užitečné. Ani předcházející řádky tedy v žádném případě neměly být lynčem motoristů a voláním po nucené askezi - každá taková interpretace by byla jejich hrubým nepochopením."

(Jinak jsem přesvědčen, MHD lze inovovat - je to otázka priorit)

Bereniké 23.12.2009 16:04

Re: To je politický a nikoli morální problém

Proboha, vy teoretiku, jezdíte vůbec někdy pražskou MHD v době dopravní špičky? Uvědomujete si, že už teď jsou například intervaly metra takové, že se víc zkracovat nemůžou a i tak jsou vagóny narvané? Jel jste někdy poslední dobou v půl osmé ráno tramvají? Kolik dalších linek myslíte že je reálné přidat? Opravdu si myslíte, že lidi v autech jezdí jen tak z plezíru, nebo aby ukázali, že na to mají? Můžu vás ujistit, že mám dobře propočítané, že při občasné cestě do Prahy se vyplatí ve dvou dospělých lidech jet autem (pokud tedy nemá spotřebu jako tank), neboť to je finančně na stejno (pokud nejedete na černo) jako cesta MHD a je to pohodlnější a můžete s sebou vézt ještě náklad, který  nemusíte vláčet v ruce.

Navíc si uvědomte, že i kdyby MHD byla "zadarmo" (tedy placená z daní i těch, kteří ji nevyužívají), tak kapacita pravděpodobně stačit nebude, takže stejně značná část lidí bude dál jezdit autem. Hodně lidí navíc potřebuje mít auto k dispozici kvůli své práci, což si asi vůbec neuvědomujete - spousta lidí v průběhu dne převáží nářadí, materiál či zboží v osobních autech nebo auto prostě potřebuje kvůli mobilitě, neboť ne všude se dostanete rychle MHD.