7.5.2024 | Svátek má Stanislav


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
jakub H. 23.12.2009 15:50

Re: To je politický a nikoli morální problém

No dobře, jenže já si zase myslím, že pouze politici, kteří mají i určité "morální" hodnoty a zásady, což podle mě třeba V. Havel rozhodně má, dokáží v politice obstát, aniž by se zapletli do nějakého kupčení, korupce, nepoctivejch zakázek apod. jako Bém a spol. Samozřejmě je problém, že takoví politici jsou poněkud méně pragmatičtí, protože proti většině podvodníků často jen málo zmůžou a raději od toho jdou pryč, než aby se nezapletli ... Ale čím víc slušných lidí tam bude, tím snadnější pro ně bude něco prosadit. Jde jen o to, jestli tam někdy těch slušných bude opravdu dost, aby něco prosadili - vždyť podle H. Arendtové se člověk diskredituje už tím, že do politiky vstupuje ... (např. už tím, že musí spolupracovat s těmi neslušnými, i když ví, co jsou zač - nic jiného jim nezbývá...teda tohle už Arendtová neříká, to mě jen teď napadlo).

Takže já se na volbu nedívám jen pragmatickou optikou hájení zájmů, ale i tou "morální". Je mi jedno, kdo za jakou stranu kandiduje, jde mi o to, jestli je to "slušnej člověk" ... protože věřim, že slušný lidi se domluvěj na správnejch věcech napříč politickym spektrem. Asi je to jen další můj idealismus, ale já to takhle prostě mám.

Milan H. 23.12.2009 15:23

Re: To je politický a nikoli morální problém

Rozumím, Jakube. Přesto bych se tohohle moralizování trochu bál. Ono totiž vede k tomu, že politické problémy, které vyžadují politické řešení jsou nahlíženy jako věc osobní volby, rozhodnutí a osobní odpovědnosti. Řešení politického problému pak do důsledku vzato viděno v tom, že až více lidí začne reflektovat své potřeby zavládne ve společnosti harmonie a problém sám zmizí. Je to představa, že společnost potřebuje především mravnost a osobní odpovědnost a ostatní bude přidáno. Jenže tenhle styl myšlení (vychází z platónské představy ideální obce filosofů), který v českém prostředí představuje V. Havel a neurčitý proud tzv. "pravdoláskářů" vede v praxi hlavně k udržování statu quo, případně k vyhlížení nových politických a mravně čistých mesiášů, kteří nás vyvedou z vleklé politicko-společenské krize. Nevolím podle toho, kdo naplňuje má morální přesvědčení a očekávání (v takovém případě totiž budu vždy zklamán a znechucen), ale podle toho, kdo bude nejlépe hájit mé zájmy.

honzak 23.12.2009 15:07

Re: přečetl jsem

ale prd, synku! Já auto potřebuju náhodně a to zejména proto, že VE MĚSTĚ NEBYDLÍM. Dokud jsem byl bezdětný a bydlel ve Vršovicích, tak jsem auto opravdu nepotřeboval.

26.12. pojedu někam na kole za KAŽDÉHO POČASÍ. Pojedeš se mnou (asi Záhořanské údolí, tak 45 km)?

jakub h. 23.12.2009 14:52

Re: To je politický a nikoli morální problém

Milane, máš pravdu, nicméně jsem ze zásady idealista, takže jsem se celou věc pokusil uchopit touto cestou. Je to samozřejmě otázka politky a sám věřím, že Béma (a Jančíka a Vodrážkua spol.) už žádný rozumný obyvatel Prahy volit nebude....

S koly je jinak  v Praze dost problém v tom, že je tu kopcovitý terén, takže holandskému kolovému ráji se nemůžeme docela přiblížit, ani kdyby politici chtěli. Ale kola by rozhodně měla být doplňkem celého systému. Proto nakonec asi věřím spíše v rozvoj MHD ...

Ale s tou politikou je to složité. Pokud totiž člověk nechce do politiky přímo vstoupit, zbývá mu jen jeho vlastní rozhodnutí, koho volit. (Teda věřím samozřejmě v občanskou společnost, ale takovou činnost do jisté míry také považuji za jistý vstup do politiky). Takže jsme opět na rovině nějaké individuální reflexe, kterou projevím ve volbách - a právě tady se z mého pohledu obě roviny, "politická" i "morální", prolínají. Proto mi takové "morální" úvaha přijde patřičná i v otázce "politického" problému. Volím přece ty, kteří nejlépe naplňují nějaká moje "morální" přesvědčení ...

Jakub Homolka 23.12.2009 14:36

Re: DĚKUJI

Máte pravdu, že v této věci může být určitý logický rozpor - ale nikde netvrdím, že taková doprava musí být povinně zavedena. Jen říkám, že pokud někdy k něčemu takovému dobrovolně dospějeme, bude to fajn. K takové věci se má dojít postupně a musí mít veřejnou podporu, kerá má být založena právě na dobrovolném rozhodnutí daných obyvatel. Ale máte pravdu v tom, že taková podpora nikdy nebude 100% (to ostatně ani není možné) a MHD by musela být placena z daní - tedy i z daní těch, kteří by s tím nesouhlasili. Tím se ovšem dostáváme k jinému problému - totiž k zastupitelské demokracii. V takovém uspořádání tento problém přerozdělování daní vždy musí vznikat. Ale to už je zas trochu jiná otázka.

Nicméně velmi Vám děkuji za připomínku.

Tento text, článek, rozhodně nepovažuji za nějaký geniální předpis, kterým zde chci moralizovat a poučovat. Naopak, celá ta věc je pro mě naprosto otevřená - je to několik myšlenek, na kterých dogmaticky netrvám, nýbrž je nabízím k diskusi. Na Neviditelného psa jsem ho dal právě proto, že jsem otevřený kritice a protože mě zajímá, co si o tom myslí ostatní lidé a nakolik jsou takové myšlenky přijatelné. Samozřejmě jsem se dočkal řady posměšků, s čímž jsem počítal, nicméně několik reakcí bylo opravdu zajímavých a konstruktivních (mezi nimi i ta Vaše) a moc za ně děkuji. Jsou pro mě podnětem k tomu celou věc dál promýšlet (vždyť nikde není psáno, že se v celé věci nemohu mýlit, naopak...). Tak ještě jednou díky.

Zdraví,

Jakub H.

Milan H. 23.12.2009 14:26

To je politický a nikoli morální problém

Jako předvánoční kázání je to dobré. Jenže k řešení problému přecpanosti centra Prahy reflexe vlastních potřeb nestačí. Ten problém je výsostně politický a vyžaduje politické řešení. Poučení z toho by mělo být přinejemenším to, aby pražáci nevolili Bémovu zkorumpovanou sebranku v příštích volbách, neboť to byl právě Bém, kdo na plakátech při loňských volbách sliboval několik stovek km nových cyklostezek. Kdybych byl pražan, ptal bych se kde jsou (nejgeniálnější je asi ta co končí v půli kopce z Chotkových sadů na Malostranskou:). Od politiků bych očekával kromě budování cyklostezek třeba to, že zdaní zejména užívání městských jeepů a aut nad určitou kubaturu, atp. Zkrátka politická řešení. Lamentování nad soudobým stavem je dosti a problém, o kterém píšeš, není řešitelný jenom tím, že každý člověk sám za sebe bude rozhodovat o adekvátnosti použití automobilu.

čm 23.12.2009 14:24

Re: Místo aby.....

...začal jako mi všyckí vod piky v Kolbence v nádvorní četě..;-D;-D

Fafa 23.12.2009 14:23

Jakube

Jinak nemyslím si, že by jakýkoliv člověk byl "nepoužitelný" (pokud tedy správně rozumím významu toho slova). 

Jakube, zkuste si nasledujici uvahu. Jaka je zhruba materialni zivotni uroven, ktera se v Cesku AD 2009 povazuje za beznou, pripadne za minimalni. A ted si zkuste predstavit, kolik lidi by tuto zivotni uroven dokazalo sobe a svym rodinam zajistit praci bez zasahu statu.

Fafa 23.12.2009 14:15

Jakube

pokud pozadujete ve stredu mesta BEZPLATNOU mestskou hormadnou dopravu, tak se uz z definice nejedna o volbu kazdeho cloveka. Predpokladam, ze ji nechcete financovat z dobrovolnych sbirek, ale z dani, ze?

jakub homolka 23.12.2009 14:02

Re: přečetl jsem

Příště doporučuji lépe číst:

"Stejně tak by bylo absurdní tvrdit, že ve městě neexistují lidé, kteří auto každý den skutečně potřebují, a situace, kdy je jeho užití smysluplné a užitečné. Ani předcházející řádky tedy v žádném případě neměly být lynčem motoristů a voláním po nucené askezi - každá taková interpretace by byla jejich hrubým nepochopením."

krmič 23.12.2009 14:00

Re: jsou i jiné problémy

"jakákoliv veličina je rozdělena dle Gaussoovy křivky"

Jakákoliv ne.

Co máte pořád všichni s tou Gaussovou křivkou? Ta platí jenom za určitých předpokladů. Existují i jiná rozdělení.

LJG 23.12.2009 13:55

Re: přečetl jsem

R^

Kopťa 23.12.2009 13:42

Z toho, co zde čtu je mi poněkud mdlo

Jen další bohorovné kydy o ničem. Nedočetle jsem se, čím má autor v plánu se živit. Možná mějakými "projekty s patřičnými, njlépe evropskými multi - kulti granty.. Ale někdo to chlapci musí platit.....

Didi 23.12.2009 12:30

Re: Co je zbytečnější?

Co se týče napáchaných škod, tak bych si i vsadil na to první :-)

čm 23.12.2009 11:25

Re: ale může

přeceňujete svobodu vůle, jak Vám správně vytýká Pepek. Každý jistě může dělat co chce, ale chtít co chce, na to sme krátký, jak sem někde čet, když sem, podobně jako vy, při vědomí vlastní technické nedostatečnosti a malosti (např při pohledu na vrchol důmyslu a inteligence našich techniků tov. zn. Škoda 120) studoval´vědy humanitní.

S pozdravem " Za vše můžou tlustoprdi "!!

vze 23.12.2009 11:14

Re: jsou i jiné problémy

Dobrý den,

já si své auto opravit umím a pokud ne, takové auto si nepořídím. To znamená, že si úmyslně pořizuji jen auta staršího data výroby dle svých vlastních technických možností. Od takového automobilu očekávám, že mne, nebo věci mé potřeby, spolehlivě a pokud možno levně doveze z A do B. Mám prostě rád stará hranatá auta, u kterých nejsem odkázán na vyděračský servis;-). Problém je v tom, že zástupy ekologistů provozování starších jednoduchých aut velmi komplikují a prodražují. Nemám tím na mysli trabant nebo starou škodovku, ale vozidlo splňujíci EURO1, konkrétně Land Rover Defender..

jakub homolka 23.12.2009 10:48

Re: jsou i jiné problémy

Ano, a o tom, do jisté míry, hovoří ten článek. Nicméně ještě jednou zdůrazňuji, že je to každého věc - pokud někdo považuje za potřebné jezdit do pět minut vzdáleného krámu autem, cestou nadávat na zácpu a tam pak nakupovat reklamou doporučené výrobky, JE TO JEN JEHO VĚC. Každý si musí určit, co opravdu potřebuje - na druhou stranu pak nemůže např. nadávat na ty dopravní zácpy, podvodné reklamy apod.

Honza42 23.12.2009 10:47

článek úplně o ničem

Odvolávat se na Bělohradského? Vždyť to je regulerní blázen. (Akorát je v dnešní době moderní blázny místo zavírání do blázince nechat přednášet, ale to je zase jiná kapitola.)

Pokud jde o MHD versus auta, tak vůbec není jisté co je rozmařilejší a méně ekologické. Zjistěte si skutečné náklady MHD na osobokilometr včetně všech dotací a zjistíte, že to není nic moc. Není to ani ekonomické a tudíž ani ekologické. Jediné co to (částečně) řeší je úspora místa. Ovšem od určité velikosti města není doprava řešitelná ani MHD. Jediné řešení je nestavět tak velká města. Na druhou stranu, lidé se tam stále stěhují, tak se jim to asi takhle líbí, takže není třeba vlastně nic řešit.

Sesypat na jednu hromadu několik milonů lidí a zajistit každému kdykoliv službu typu:  "já chci ven, teď hned, rychle a pohodlně" prostě není technicky možné.  Asi proto se tímto problémem tak rádi zabývají hlavně humanitně zdělaní jedinci.

čm 23.12.2009 10:42

Re: jsou i jiné problémy

To všechno je jistě pravda, nicméně tyhle lidi k jednomu bohužel použitelný jsou a to ke spotřebě. A v tom je ta past. Na to nemusim bejt levičák, abych si všim, že se to nějak vymyká z ruky.  

jakub homolka 23.12.2009 10:34

Re: jsou i jiné problémy

Byť znám Gaussovu křivku, vždy bych byl s její aplikací na lidi opatrný. Žádná statistika nám nikdy nedokáže zachytit člověka celého a je otázka, co všechno pokrývá "inteligence", o které hovoříte. Nepodléhal bych představě, že se jedná o nějakou "objektivní" kvalitu, byť nechci zcela popírat jistou vypovídající honotu. Ale byl bych opatrný.

Zdraví,

J.H.

 

 

jakub homolka 23.12.2009 10:34

Re: jsou i jiné problémy

Pokud jde tedy o schopnost abstraktního myšlení, tak si troufnu tvrdit, že ta je potřebná i v humanitních oborech - bez toho by to nešlo. Ostatně pokud se podíváme na kořeny např. geometrie, pochopíme, že tyto životní oblasti jsou spojené mnohem víc, než si myslíme (ale nechci si tady hrát na chytráka a poučovat - tak to, prosím, neberte).

Jinak máte pravdu v tom, že dnes už více používáme "návody k použití" a fungování samotných věcí už moc nerozumíme. Nicméně je otázka, jestli je to problém. Časy, kdy si každý dokázal opravit automobil, jsou pryč. A já sám bych si svůj počítač taky nespravil.

Lidé, kteří se těmto věcem  chtějí věnovat, se zkrátka musí specializovat. Jen tak je šance, že je dokáží zlepšit. Právě moderní věda je založena na specializaci a díky tomu, že se dokáže zaměřit na nějakou úzce vymezenou věc, může slavit i jisté úspěchy. (To s sebou samozřejmě nese i jisté obtíže, ale to už sem nepatří.) Je tedy pravděpodobné, že jako obyčejný člověk nikdy nepřispěju k vývoji např. nové technologie mob. telefonů. V této věci musím přenechat iniciativu specialistům. Sám však mám v životě spoustu jiných možností, kterým se věnovat mohu a v kterých třeba cítím nějaké své povolání, aniž bych byl takovým specialistou - ale to už záleží na každém člověku, jak se rozhodne a jak svůj život uchopí. Je to individuální věc - neznám obecný vzorec ani všelék, který by platil pro všechny.

čm 23.12.2009 10:21

Re: Vážený autore,

To je velmi pravděpodobné. Na druhé straně, Vy a vám podobní zase do toho Tesca budete pravděpodobně jezdit na takovejch těch vozejčkách pro tlustoprdy, co sou už běžnou věcí v USA.  Váš posměch je poněkud laciný ve vztahu k člověku, který se na rozdíl od nás většiny ostatních nestydí za své jméno, názor a za to, že dosud studuje. Je projevem typicky ruského stylu diskuse popsaného spisovatelem Šukšinem v povídce " Utřel ho"

Pepek 23.12.2009 10:07

Re: jsou i jiné problémy

Představivostí jsem měl na mysli schopnost abstraktního myšlení.

Pokud jste vzdělán nejen v antické filozofii, ale i ve statistice, tak jistě víte, že jakákoliv veličina je rozdělena dle Gaussoovy křivky. Zjednodušeně řečeno, že podprůměrné hodnoty mají zhruba stejný výskyt jako nadprůměrné. Vztáhnete-li tento předpoklad i na lidskou inteligenci, tak vám nemůže vyjít nic jiného, než že půlka lidí je podprůměrně inteligentních. A schopnosti pomyslného průměru, vztažené k rozvoji a složitosti věd ve společnosti, se neustále zmenšují. Všimněte si například, kolik lidí používá internet a mobil, aniž by ani náznakem věděli, jak tyto věci či služby fungují. Že by je zdokonalili či byli schopni opravit, o tom již není řeč.

Vy zřejmě osobně vycházíte z teorie rovnoprávnosti a rovnocennosti lidí. Život vás poučí o opaku.

cukr ČR 23.12.2009 10:04

Re: ve zdrave spolecnosti bych zadny problem s takovym clankem nemel

Potravinová bezpečnost státu.

Přílohy:

Cukrovar HT a jeho likvidace francouzi.pps

PS   následně mléko ČR  ???

Jakub Homolka 23.12.2009 10:00

Re: Vážený autore,

Bylo by mi potěšením Vás obsloužit, nicméně mám obavu, že se nepoznáme, zapomněl jste se totiž (namísto anonymní přezdívky) podepsat celým jménem.

Jakub Homolka (autor) 23.12.2009 9:44

Re: ve zdrave spolecnosti bych zadny problem s takovym clankem nemel

Máte naprostou pravdu a v textu je to zdůrazněno: "A potom už je na jednom každém z nás, co s tím udělá. " Jedná se o volbu každého člověka, nikoliv o nějaký předpis.

V 23.12.2009 9:17

ve zdrave spolecnosti bych zadny problem s takovym clankem nemel

a zdravou spolecnosti mam na mysli takovou, ve ktere se takovehle uvahy nestavaji potencialnim zitrejsim totalitnim narizenim ze strany statu, dnes ovsem ve zdravem statu nezijeme a takovehle uvahy jsou proto nebezpecne, nebezpecne svobode cloveka, ktera je uz tak poslapana k nerozpoznani.

Jinak jako podnet pro zamysleni budiz, ale me to byl to byt ponechano dobrovolnemu vyberu lidi, dobrovolnemu zmoudreni.

Jinak k tomu automobilismu bych rekl, ze z velke casti je dnesni spatna situace zavinena odporem k rozumnemu rozvoji silnic a jejich modernizovani, stejne jako uz dojizdime na pomylene pozadavky dnesnich zelenych co se elektrickeho zasobovani zeme tyka, po vsech strankach, vidim naprosto identicke paralely mezi temito dvema zdanlive nespojitymi odvetvimi, ovsem spojuje je dnesni odpor ke svobodnemu rozvoji a zpusobuje v obou oblastech stejne smutnou situaci

POPL 23.12.2009 9:05

Pod stromeček automobil!!

Kdo nemá automobil není IN. Auto je dobré jako ucpávka na silnice a dálnice a zdroj práce pro zdravotníky a autoopravny. Je to dobé na řešení naši krize. I funebráci si přijdou na své.;-D

RomanL 23.12.2009 8:56

Vážený autore,

doufám že své vědomosti ze studií zúročíte v praxi a jednou se s vámi potkám na vašem budoucím pracovišti. U pokladny v Tescu (kam jste přijel na kole). ;-D

bp 23.12.2009 8:55

Co je zbytečnější?

Student Fakulty humanitních studií nebo automobil?

;-D