26.4.2024 | Svátek má Oto


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Magor Milda, Mgr. etc. 14.10.2008 17:08

Vlajkaři byli amatéři ve srovnání s "pokrokovými" Čechy za totáče.

Jako fyzikovi mi utkvěla v hlavě knížka akademika Běhounka o uralských atomech a americkém agentovi, pěstujícím jakoby hydroponií rajčata a špionujícím špičkové sovětské výzkumníky. Samozřejmě, i u Běhounka dobro zvítězí a lstivý agent imperialistů se dočkal zaslouženého trestu.

Fencl 13.10.2008 19:17

Protektorátní časopis Správný kluk

Re: Ta paměť, ta paměť...:

Autor: Fencl IP: 85.70.50.xxx Datum: 13.10.2008 19:15

Pane Posledo, a nemůže to být vcelku známý časopis Správný kluk, se kterým (v roce 1943 a nejméně třemi povídkami) spolupracoval i Jaroslav Foglar??? Ivo

Posleda 13.10.2008 21:27

Re: Protektorátní časopis Správný kluk

To nevylučuji, ale vypadal spíš jako noviny a nic od Foglara jsem tam nezaznamenal. Náš pan řídící mi totiž půjčoval Mladého hlasatele a Záhadu hlavolamu jsem proto znal už ze sešitového vydání na pokračování. (Po válce mi je věnoval i s deskama a ještě ji mám někde schovanou). Čili jméno Foglar bych si na 99,99% zapamatoval. Marná sláva, budu muset obnovit průkazku do Univerzitky (jako důchodce mě to nebude stát majlant) a pátrat sám. Dík za snahu! 

I.F. 13.10.2008 21:42

Re: Protektorátní časopis Správný kluk

Správný kluk  vypadal trochu jako noviny. Měl rozměry 31.5 krát 23,5 cm a vydávalo jej Kuratorium od roku 1943 (od 7. července). Ten Foglar tam byl spíš výjimkou, tj. pouze tam měl tři povídky v číslech 1, 4 a 9 v prvním ročníku. Pak už nic. Ve Foglarově "Obrazovém soupise díla" (2007) jsou nicméně vytotografována i tři novinově vyhlížející čísla Správného kluka. I. 

Posleda 13.10.2008 23:04

Re: Protektorátní časopis Správný kluk

Bingo! V "Obrazovém soupise" budou patrně jen ty první stránky, ale formát by odpovídal. Hned zítra frčím do UK na ulici kdysi Leninovu obnovit si legitimaci; snad tam toho Správného kluka budou mít. Nevím, jak bych se Vám, Ivo, odvděčil. Možná vtípkem, co tu v Brně koloval před asi 30 lety: "Soudruhu, a jak se bude po roce 2000 jmenovat Leninova ulice?" - "Leninova asi, ne?" -  "Zas jedna svině oportunistická, co pochybuje!" Dnes je bohudík nepoužitelný, jelikož neuvěřitelné se stalo skutkem a ta ulice se jmenuje Kounicova...

nepolitik 13.10.2008 18:38

Tuto knižnici pamatuji, ale

i kdybych si ji chtěl pořídit, tak i protektorátní 2K, při platu pomocného dělníka necelých 500K čistého byly veliké peníze. Nelze porovnávat ceny s dneškem. Sám jsem od podzimu 1944 jako pomocný dělník pracoval, když nám zavřeli školu, tak vím kolik jsem bral společně s mnohými živiteli rodin. Jinak o té propagaci máte pravdu i když některé brožury byly v určitém smyslu apolitické.

IF 13.10.2008 19:10

Re: Tuto knižnici pamatuji, ale

Díky za vzpomínku, pane.

nepolitik 13.10.2008 19:34

Re: Tuto knižnici pamatuji, ale

ještě chci upozornit na blog pana Kouřila a http://kouřil.bigbloger.lidovky.cz/ kde píše v článku Kam pane učiteli? píše, že přidavač na stavbě si vydělal 2,50K na hodinu a zkušený železář 5,50K na hodinu, takže 2K opravdu nebyly pakatelem, jak píšete.

IF 13.10.2008 20:08

Re: Tuto knižnici pamatuji, ale

Jo, máte pravdu. Neuvědomil jsem si to.

Trochu počtů 13.10.2008 23:23

Re: Tuto knižnici pamatuji, ale

A v kterém zaměstnání si nyní vyděláte na knihu za hodinový plat?

Trochu počtů 13.10.2008 23:21

Re: Tuto knižnici pamatuji, ale

za plat 500kč by snad bylo možno tehdy pořídit 250 knih á 2 kč. To mi přijde, že při současných příjmech jsou knihy o něco dražší, když uvážím, že obvyklá cena knihy ji tak 300 kč a průměrný plat 23000kč (tedy asi 80 knih z platu).

Magor Milda, Mgr. etc. 14.10.2008 17:22

Re: Tuto knižnici pamatuji, ale

jako knihy bych to neoznačoval, podobně jako Rodokaps to bylo na nejlevnějším papíře a bez desek, čili paperback. Něco podobného by se dnes dalo realizovat snad za 50 Kč na pultě, ale v době televize a internetu by ani tak levné čtení nenašlo mnoho čtenářů.

Pokud jde o tehdejší ceny, těch 500 K už bylo slušný výdělek, ale když přišli Němci, zavedli směnný kurs 1RM za 10 K, takže německá kupní síla bylá rázem mnohonásobkem té protektorátní. V Říši se vydělávalo tou dobou tak 400 RM v průměru měsíčně. Prahu, zejména cukrářství a lahůdkáři tenkrát okupanti vyžrali jako kobylky. Odjížděli s koženými kufry a v nových polobotkách, vše za babku. Naopak to bylo opravdu těžké, když tatínek zemřel ve vězení Gestapa, přišel mamince účet na 1300 RM za zpopelnění, včetně dopravy. To bylo v protektorátě 13000 K, maminka ze musela zadlužit a splácela to ještě několik roků. Takže nám nebylo moc platné, že za 1 K už byla opečená klobáska s chlebem a hořčicí.

JK 13.10.2008 17:31

Pravda vítězů

 – podle YouTube a DVD filmů v českých trafikách to vypadá trochu jinak. První je zahlcen nacistickou vojenskou propagandou s burácejícími pochody, druhé jsou plné ještě víc ideologických filmů sovětských. Britských válečných sekvencí na YouTube je oproti nacistickým nepatrně, hudba většinou není originální, ale postmoderní naříkající a depresivní, nanejvýš někde zazpívá Vera Lynn nebo Flanagan and Allen – zaplaťpámbu za ně. V Kanadě a ANZAC jsou ještě dál: sekvence začíná slibně, postupuje pak k současnosti a tam je ukázán australský voják v kontrastu s mrtvými tělíčky domorodých dětí, ležících v kalužích krve – je to podle jedné šablony a musí je to takhle učit ve školách. Ale i autoři těchhle klipů se nějak zajímají o historii. Nejzoufalejší pohled je na hájemství francouzské. Kromě trošky Napoleona a Cizinecké legie jako by z francouzské velikosti a slávy nezbylo nic. Ubožáci už se ani nesnaží a zajímavé je, že postupně i těch pár mp3 s původními aranžmá na různých nacionalistických stránkách je nahrazeno naříkáním a depresí. A témata příliš radostná a vítězná (Aupres de ma blonde, považovaný kdysi za nejhezčí franc.pochod), mizí beze stopy (teď na YouTube 121x Alte Kameraden, vesměs pochody, 24x Aupres de ma blonde, z toho žádný pochod).

Co se týče vojenských DVD v našich trafikách a tudíž masám nejdostupnějších, je to samá Třetí říše v dokumentech a SSSR v hraných filmech. V obou jsou aktéři v jakémsi oparu záporné energie, jež se pak šíří i doma z monitoru. Toto neplatí pro staré válečné filmy britské, jež člověka povzbuzují a posilují.

Ponechme i tento příspěvek bez hlubšího komentáře a dodejme jen, že bychom si z pera p.Fencla rádi přečetli (tedy aspoň mě by to potěšilo) něco o Frantovi Županovi a Pepánkovi Nezdarovi – na internetu jeden odstavec opisují kolem dokola.

Ivo 13.10.2008 17:54

Re: Pravda vítězů

Tento komentář jsem četl. Díky.

Braník 14.10.2008 13:06

Re: Kromě trošky Napoleona a Cizinecké legie jako by z francouzské velikosti a slávy nezbylo nic

Coz je spravne:

Nasi tzv. spojenci 1938 nejdrive obetovali Sudety, potom zbytek CSR, aby 3.9.39 vypovedeli Risi valku tim zpusobem, ze cekali po mobilizaci na hranicich (drole de guerre) tak dlouho, az je vudce kvetnu/cervnu 1940 zblajznul taky.

Francie a slava, to je nabubrela operetka a fascinovany pohled na vlastni pupek. Za malo penez hodne muziky, ale nic vic:

'Prodam zanovni francouzskou vojenskou pusku z SV2. Nevystreleno ani jednou. Pazba lehce poskrabana zahozenim.'

Historik 13.10.2008 14:34

Milý pane autore

Já bych upozornil na to, jak se některé tehdejší fráze podobaly frázím komunistickým, třeba "skvělá práce německých dělkníků a techniků, "Norové na rozdíl od nás nevědí, zač bojují."

Dokonce tady existovala obdoba titulu "Hrdina socialistické práce," tento titul měl třeba letecký konstruktér W. Messerschmidt.

Andrtálec 15.10.2008 10:36

Nikoliv "Messerschmidt"

nýbrž Messerschmitt, milý pane historiku.:-/

Posleda 13.10.2008 14:20

Ta paměť, ta paměť...

Milý IF, dík za další možnost vrátit se do protektorátního dětství. Vzpomínky na ně jsou bohužel děravější než ementál, a tak se mi vybavují jen 3 tituly. Jeden sešitek byl o tom, jak si hrdinní němečtí výsadkáři poradili s belgickou pevností Eben Emael. Další bylo jakési převyprávění Niebelungů pro nezletilce; jmenovalo se to O bílém rytíři a černé zradě. A ten třetí byl časopis, asi měsíčník, vydávaný Kuratoriem, takže jsme ho museli povinně odbírat(škoda, že si už nevybavím jeho název). Na poslední straně vycházel na pokračování příběh hrdinného japonského chlapce, starého cca 12 let, jenž na jednom z tichomořských ostrůvků kosí po desítkách  vylodivší se tam americké agresory. Jmenovalo se to BANZAI, což je česky tuším 10.000 let, možná i Ať žije náš císař 10.000 let. V posledním (dubnovém) čísle z r. 1945 házel ten klouček handgranát do jeskyně, kde se ti zbabělí Amíci ukrejvali, a vykřikl: (moc rád bych věděl co- ale asi se to nikdy nedovím, protože po té dvojtečce následovalo obligátní Pokračování příště. A toho jsem se nedočkal, jelikož květnové číslo ze známých důvodů nevyšlo. Když to nevypátráte Vy, tak už asi nikdo jiný...  

IF 13.10.2008 15:00

Re: Ta paměť, ta paměť...

Já to bohužel nevypátrám.

J.G. Pašek 13.10.2008 17:41

Re: Ta paměť, ta paměť...

Kuratorium pro výchovu mládeže v Čechách a na Moravě  . . .  ta česká pro-německá organizace byla  založena Heydrichem a šéfoval tomu coby 1. tajemník ministr školství Emanuel Moravec. Ta organizace pro českou mládež byla modelovaná po Hitlerjugeng . . . 

Posleda 13.10.2008 18:25

Re: Ta paměť, ta paměť...

Dík, ale to si i jako nečlen (mlád 9 let) pamatuji- nebo jsem si to dodatečně doplnil. Jde mi pouze o jméno toho časopisu. Autor článku IF pátrání vzdal. Pomůžete mé paměti aspoň Vy?

J.G. Pašek 13.10.2008 19:03

Re: Ta paměť, ta paměť...

Brácha je ročník 36 a já 46 . . .

Ta informace o to Kuratoriu je v politicky nezatÍžené knize AŽ NA DNO ZRADY - autor Jiří Pernes.  Život, kariera a smrt Emanuela Moravce =  jak se ze super legionáře, důstojníka a coby důstojník generálního štábu jediný přemlouval E. Beneše, abychom proti Německu bránili - bojovali  a jak se později stal pro-německým kolaborantem a nejnenáviděnějším Čechem . . . 

Maminka mně vyprávěla, jak se brácha odmítal učit německy, jak ho nutila, zkoušela ho ze slovíček a ze strachu pohlavkovala . . . . tátu chytli v Ulmu a seděl na Pankráci a máma nevěděla dne, kdy ho odvezou do Kobylis ke kůlu . . .  

Fencl 13.10.2008 19:15

Re: Ta paměť, ta paměť...

Pane Posledo, a nemůže to být vcelku známý časopis Správný kluk, se kterým (v roce 1943 a nejméně třemi povídkami) spolupracoval i Jaroslav Foglar??? Ivo

Jura Jurax 13.10.2008 10:41

No,

jako pachole - jsemť ročník 1949 - jsem čítal, že vše od koloběžky až po atomový reaktor vynalezli Rusové, později pak sověti. Parní stroj Polzunov, první motorový let Možajskij, závěsný kluzák nějaký mužik Kuzma, žárovku Jabločkov, bezdrátovou telegrafii Popov a dál si to nepamatuju.

A místo kovbojek jsme měli knihy o statečných a ušlechtilých sovětských vojácích a zvířeckých fašistech, jakož i o sovětské technice, sámoj lučšej v mire. Třeba pro děti byla kniha Chytrý tank o tanku, jenž přelstil všechny fašistické tanky (akorát mám dojem- ono je to přece jenom skoro půlstoletí, takže detaily si už nepamatuju - že to byly fašistické finské za zimní války, což je zvlášť pikantní, protože Finové prakticky tanky neměli kromě těch, co ukořistili sovětům). Nebo o statečných a ušlechtilých partyzánech - pochopitelně komunistech a vedených sovětskými vojáky - třeba Jurášek.

No a když se mi  - mohem později jako dospělému - dostaly do ruky dobrodružné sešitky typu, o němž zde píše autor, bylo to hodně podobné, akorát s opačným znaménkem; Vůdce místo Stalina, židobolševický plutokrat místo buržuje či přímo fašisty a tak podobně; lišilo se v detailech zbraní (pokud tomu autor a též překladatel rozuměli, což bylo celkem výjimkou) a jaksi kulturního zázemí ...

Každá doba má své - my jsme se v dějepise učili, že Hitlera porazil SSSR za nevýznamného přicmrdování Anglie a USA, kde kapitalisté (proti vůli tamní dělnické třídy samozřejmě) záludně vyčkávali, až se soupeři vyčerpají, aby pak lehčeji pokořili první stát dělníků a rolníků - proto taky Rudá armáda neosvobodila celou Evropu, takže pracující třeba ve Francii neměli to štěstí jako my a na osvobození od vykořisťovatelů ještě čekají - ale dočkají se brzy. No a teď zase čtu knihy, vídám filmy i všeliké zpravidla horkou jehlou sešité "historické" edice (plné faktických chyb) na levných DVD a dozvídám se, že Hitlera porazili angloameričané, jimž pomáhal taky Sovětský svaz angoameričany ovšem zásobovaný. Kyvadlo se houpe ...

 

I-Worm 13.10.2008 11:15

Re: No,

a také se tvrdilo, že Japonsko ke kapitulaci nepřimělo použití atomové bomby, ale skutečnost, že Sovětský svaz vstoupil do války. Inu, každá doba má své iniciativní prostituty. I ta naše...

Jura Jurax 13.10.2008 16:21

Re: No,

Neviděl bych to tak ostře, Ono to mohl být souběh ... a v Japonsku byly silné protikapitulační tendence.

Ostatně proč Američanům tehdy tak záleželo, aby SSSR zaútočil na Japonce, když jim to perspektivně mohlo přinést jen obtíže. Už tehdy přece muselo být jasné, že SSSR bude soupeř, Roosewelt byl po smrti a prezident byl Truman.

Nicméně kvantungská armáda měla cca milión vojáků, byla nedotčená a v Mandžusku bylo průmyslové zázemí.

Bombardování Hirošimy bylo 6. srpna, Nagasaki 9. srpna; Sovětský svaz vyhlásil Japonsku válku 8. srpna a den poté zahájila jeho vojska bojovou činnost na Dálném východě.

badaxe 13.10.2008 11:25

Re: No,

To o "chytrém tanku" je opravdu boj proti finům, je tam popisováno jak tank hrdina "rád trhal drátěné překážky" (každý tank je jiný :-) je tam napsáno a další třeba rád přejížděl zákopy). Oškliví finové ho ale zničí, ale posádka ho zachrání a tak spolu dál ničí nepřátele :-)

Podobných "skvostů" vyšlo desítky a spíš stovky, mám i jednu hezkou o špionech kde překladatel byl tak vzdělaný že naváděná letadla přiletěla za 3 hodiny a osmdesát minut :-) (nikoli za 4:20) kniha o "ruských vynálezech a vynálezcích, kde je psáno jak edison ukradl jabločkovovu žárovku (i se závitem) na ruském křižníku který byl na přátelské návštěvě vyšla kolem poloviny padesátých let a opravdu vše na světě vymysleli rusové, znovu pod pozměněným názvem veledílo vyšlo počátkem 90´let (mám to  původní, děti ho sehnali v antikvariátu).

badaxe 13.10.2008 11:27

Re: No,

Jo a mimochodem finové tanky měli, šlo o 32 anglických Vickersů 6ton, pikantní je že to byl originál, podle kterého sověti dělali své T-26 které pak finové používaly ve velkém počtu jako kořistní.

Jura Jurax 13.10.2008 12:10

Re: No,

Taky snad měli pár muzeálních renaultů vz. 17 - ale proti lavině sovětských to prakticky nebylo nic ...

IVO 13.10.2008 11:57

Re: No,

Encyklopedie ruského prvenství (AURORA 1994)