8.5.2024 | Den vítězství


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Cogito 23.12.2006 18:29

Proč to rešit politicky

Pokud se chci praštit do palce, abych byl celý rok zdravý, je to mé rozhodnutí a kdo by mi v tom bránil je lump a ničema.

Pokud chci praštit do palce nekoho jineho, abych byl zdravý já, jsem lump a ničema já a budiž mi v tom bráněno.

Praštit do palce někoho jiného, aby byl zdravý on, smím jen s jeho souhlasem jinak jsem lump a ničema a budiž mi v tom bráněno.

Pokud se chci praštit, aby letos nepadal snih a provozovatel sjezdovky mi v tom bude bránit chrání svůj zájem, který já ohrožuji. Pokud ho však nemám považovat za lumpa (Tady mohu se svým názorem zůstat v menšině.), měl by mě nechat a sám se praštit aby sněžilo.

Ten, kdo brání druhému žít podle svého, pokud ten tím neškodí jiným si mé sympatie rozhodně nezíská.

Mika 23.12.2006 18:15

Jakyma ocima se divate na ostudu Uzunoglu pane ?

Přesně 100 let po zatčení A. Dreyfuse, v roce 1994, byl v Praze zatčen MUDr. Yekta Uzunoglu, Kurd, který vystudoval v Praze lékařství a usadil se v Evropě, v Československu a Německu. Byl aktivním účastníkem organizace Lékaři bez hranic, v jejichž řadách poskytoval pomoc válkou a vyhlazováním sužovanému kurdskému lidu. Podílel se na vydání kurdské gramatiky. Přeložil do kurdštiny nejen části Bible, ale i několik děl Karla Čapka. Do češtiny přeložil a vydal přísloví kurdského lidu. Spolupracoval s  Kurdským institutem ve Francii a byl jedním ze zakladatelů Kurdského institutu v NSR. V roce 1979 byl pro své demokratické myšlení vypovězen z Československa, kam se vrátil až v roce 1990.Byl a je i úspěšným podnikatelem. Připravil a vydal knihu „Ekonomické perspektivy ČR“ (1994).

Pamětník starejch dob 23.12.2006 17:54

Re: Re: Muttikulturalismus

Sociologu. Rastislav nepovolal Konstantina a Metoděje kvůli vyspělosti Byzance, ale proto, že v Byzanci hledal spojence proti Východofrankské říši, která se proti němu domlouvala s Bulharském, nepřítelem Byzance.

Pamětník starejch dob 23.12.2006 17:51

K tomu Rakousku

Nebyly tady jen vnitřní faktory, ale i faktory vnější a ten nejdůležitější tkvěl v tom, že Rakousko i Vídeň byly rozděleny na okupační zóny stejně jako Německo.

A pak, armádu z Rakouska nestáhl Stalin, ale až Chruščov, v rámci jistého uvolnění se Západem.

Tana Zajicova 23.12.2006 13:44

Jirko.s

Důležité ovšem je, na kterou z těchto otázek si společnost odpoví dříve, respektive kterou z nich začne dříve řešit

To je pravda, nicmene v tomhle pripade me slo o skupinove (narodni) pathologie, kdy bez  otevreneho dialogu se pro problemy, kterymi spolecnost prochazi, najde vinik zvenku. Co nasleduje je skupinova paranoia (americti cernosi prijali status obeti) a narodni (za problemy v islamskych zemich muze Israel, Amerika). 

Jestlize napriklad je americkym cernochum do dneska predkladano, ze jakekoli tezkosti a problemy cerneho muze jsou vinou rasismu muze bileho, pak cerny muz nema duvod hledat a zkoumat svoje vlastni pathalogie.

Zdrava spolecnost bere odpovednost za svoje vlastni pady, nemocna vytvari kolektivni paranoii skudce zvenci a tim se vyhyba odpovednosti.

Pametnik starejch dob 23.12.2006 9:38

Richarde souhlas, lépe bych to nenapsal

Ale, Španělé museli také prokázat, že jsou schopni odolávat vojskům Montezumy, ze kterého měly porobené kmeny právem strach. To byla klíčová otázka, dokážete nás ochránit? Toto platí pro Mexiko.

U říše Inků to bylo jiné, Španělé přišli do země zmítané krvavou občanskou válkou a měli podporu prohrávající strany.

Jinak, to co tady uvádíte platí obecně. Nemyslím, že by kamenovaná žena měla nějaké pochopení pro "kulturní zvláštnosti," zejména, pokud se stala obětí znásilnění a nemohla toto prokázat čtyřmi mužskými svědky."

Pametnik starejch dob 23.12.2006 9:31

Ano, pojem lidských práv byl opradu vynálezem, něčím, co předtím

neexistovalo. VŠECHNY dřívější demokracie byly demokracíïí striktně pro občany, existovali např. otroci, kteří žádná práva neměli.

I dnešní demokracie je jen "pro občany," ale některá práva přiznává lidem obecně. Není ale schopna je prosadit celosvětově. "Nikoho totiž nelze vystrkat na žebřík, neleze li alespoň trochu sám." (C) Carnegie.

Toto je především problém subsaharské Afriky, na jejíž tém (Darfůr) jsme tady také diskutovali.

Fafa 23.12.2006 2:50

Re: jste skvělý debatér

ad Vietnam - tam jsme (jako atlanticka civlizace) predevsim prohrali. V pripade vitezstvi by myslim byl Vietnam lepsim mistem pro zivot. Mne osobne vzdycky vic zajimal zivot "beznych" obcanu nez elit. Chapu, ze clenove politbyra zili celkem dobre, ale myslim, ze rybar nekde v delte Mekongu na tom byl lepe za Francouzu a pripadne Americane nez v "nezavislim" Vietnamu.

ad pomoc - zvlastni je to, ze ja jsem castecne multikulturalistou ze sobectvi. Myslim, ze se mimo atlantickou civilizaci deji veci, ktere jsme uz davno v nasich zemich odmitli jako barbarske. Nejak se mi ale nechce posilat  sousedy a pratele do dalsiho "Black Hawk Down"

.  

kulis ellinas 23.12.2006 0:27

souhlas s autorkou příspěvku

jsem pravoslavný a sbližování církví sleduji se zájmem i porozuměním. ČT 2 měla přímý přenos z Konstantinupole u příležitosti návštěvy pontifika v Turecku a byl jsem velmi dojatý. Křesťané určitě toto sblížení vítají.

kulis ellinas 23.12.2006 0:14

jste skvělý debatér

a nemohu než souhlasit, že musíme vidět a doufám, že i vidíme rozdíl mezi obětavým lékařem a skvostným interpretem J.S.Bacha A. Sweitzerem a, zjednodušeně řečeno, Neschweitzery. Přesto si myslím, že i Vy přesně rozlišujete o co mi v této minidebatě jde. Problém začíná, kdykoli začneme přemýšlet, kde už můžeme přejít od vyslovení názoru k akci. Zabrousím jinam. Američané například zcela jistě šli do Vietnamu s nejlepšími úmysly. Technologie uplatňování svého pohledu na svět ovšem je věc zapeklitá a sám jistě znáte desítky příkladů, kdy pomoc těm, kteří ji nechtěli nebo na ni ještě nebyli duševně připraveni, vedla jen ke zbytečnému krveprolití a omezení lidských práv těch slabších.

Fafa 22.12.2006 23:42

Pametniku

Pojem "lidských práv" je vynálezem euroatlantické civilizace 18 století.

Myslite, ze je pojem lidskych prav opravdu vynalezem (necim, co predtim neexistovalo)? Neni spis objevem? Vetsina civilizaci taky nevedela, ze Zeme je kulata. 

Fafa 22.12.2006 23:39

To VH

A to by mne docela zajimalo. Myslite si, ze tem homosexualum jsou upirana jejich prava?

Fafa 22.12.2006 23:31

Re: Něco jiného

Zvlastni ovsem je, ze v ramci vztahu uvnitr spolecnosti na tuhle logiku odmitame pristoupit. Malokdo by schvaloval domaci nasili a zneuzivani deti s tim, ze to je vnitrni zalezitost rodiny. Podobne mam pocit, ze treba aktivity Rudych Khmeru v Kambodzi nebyly vnitrni zalezitosti jejich zeme a kultury. Chapu, ze atlanticka civilizeca uz nema tu technickou prevahu jako nekdy v roce 1910 a nemuzeme zachranit svet, ale to snad jeste neznamena, ze  nevidime rozdil mezi Albertem Schweitzerem a Pol Potem.   

Fafa 22.12.2006 23:19

Vodniku:

Ja vim. Jenom aby se nezapominalo.;-)

kulis ellinas 22.12.2006 23:04

Něco jiného

 je  bránit svoji svobodu a suverenitu před agresorem, něco jiného pokoušet se organisovat jiným život, nechtějí-li sami přistoupit na žebříček hodnot, který my považujeme za nejlepší. Toto a nic jiného jsem neměl na mysli. Říkám, ať si každý doma, ve své zemi dělá, jak je u nich zvykem. Myslíme-li si pak, že jsme lepší a z tohoto titulu bychom měli mít právo a povinnost někomu něco vnucovat, běda nám. Změníme se sami v agresory, s těmi nejlepšími úmysly, samozřejmě.

Vodník 22.12.2006 22:55

Táňo, nechme toho

víte dobře, že se nedomluvíme.

Vodník 22.12.2006 22:55

Re: "A pak si zajdou na vodku"

Na tom je něco špatně?

Vodník 22.12.2006 22:54

Re: Re: Re: Vodniku:

Kolik bylo Avvakumů? (mimochodem, upálení byl tehdy prostě standardní trest pro určité přestupky) A kolik bylo obětí Torquemady, kalvinistů a honů na čarodějnice? Avvakum nebyl sám žádný andílek a schizma prosazoval rukou více než tvrdou. Kdyby na západě zatočili jen s takovými (ze své optiky), bylo by těch obětí mnohem míň.

Tana Zajicova 22.12.2006 22:45

Nikoho nezajímá???

ale i římských katolíků sledují tento vývoj velmi pozorně

Nejen pozorne, ale s nadeji. Ut unum sint (that they may be one).

Papez se setkal s arcibiskupem s Canterbury, Konstantinopolskym patriarchou, athenskym arcibiskupem a papezovo setkani s moskevskym patriarchou je jen otazkou casu.

Prestoze Vodniku vychodni ortodoxni krestanstvi proslo odlisnou historickou zkusenosti, ktera nutne prinesla odlisne otazky (a odpovedi) nez si pokladala cirkev zapadni, presto jsou obe cirkve zakoreneny ve vire apostolu a cirkevnich otcu. Proto by krestane jako celek meli vitat vzajemne sblizovani cirkvi a ne naopak. 

AeroKarel 22.12.2006 22:39

Re: Muttikulturalismus

Se nebojím, mně je jedno, pokud mne nechá na pokoji.

AeroKarel 22.12.2006 22:37

Re: Nikoho nezajímá???

A pak si zajdou na vodku.

Fafa 22.12.2006 22:19

Re: Re: Vodniku:

No ja nevim, Vodniku. Mne Nikonovske reformy a upaleni protopopa Avakuma pripadaji jako pribeh dost podobny tomu, co delal Tomas de Torquemada nebo kalviniste v Zeneve.

Vodník 22.12.2006 21:56

Nikoho nezajímá???

Možná české neznabohy a moderní neopohany. Jsem si jist, že nejen miliony pravoslavných, ale i římských katolíků sledují tento vývoj velmi pozorně.

AeroKarel 22.12.2006 21:50

Re: Re: Parodii na sociologa

Ne za osvobození, ale za svou účast v Rakousku-Uhersku.

AeroKarel 22.12.2006 21:48

Re: Re: Re: Re: Muttikulturalismus

Dost možná. Příklon Čechů ke komunismu byl vskutku masový a ostudný. Jen nevím, zda to bylo skrz sudeťáky.

AeroKarel 22.12.2006 21:45

Re: Re: Jsem rovněž zděšen možností sjednocení pravoslaví s papeženci

Možná byla doba, kdy náboženství nesloužilo mocenským účelům. Ale nějak mne nenapadá která. Jeden z nejlepších prostředků blbnutí lidí, spolu s nacionalismem.

AeroKarel 22.12.2006 21:44

Re: Jsem rovněž zděšen možností sjednocení pravoslaví s papeženci

Ale jen ať se hádaj, stejně už to nikoho nezajímá.

richard 22.12.2006 21:38

Autore dodal bych maličkost,

kterou jste Ty i ti "aktivisté za práva Indiánů" (patrně zpravidla bílé barvy pleti a marxleninského vyznání, jak je zvykem:)) přehlédli: "Svobodni"  v provádění krvavých obětních rituálů se cítili ti,  kteří obětovali, nikoli ti, kteří byli obětováni, jejich rodiny a jejich kmeny. Tažení Španělů v Americe to jen potvrdilo: na pochodu k Tenochtitlánu doprovázelo hlouček Cortézových bojovníků 50 000 indiánských protiaztéckých vzbouřenců, bez jejichž pomoci by si Španělé ani neškrtli, na ostatních taženích to bylo to samé, Indiáni čekali na Španěly jak na smilování, čekali na někoho, kdo jim pomůže proti nenáviděné vládě. Španělům stačilo, když řekli, že jejich Bůh žádné krvavé oběti nechce a že je zakazuje a došlo k jedné z nemasovějších dobrovolných spontánních konversí v lidských dějinách. To,  že šlo o křesťanství, samozřejmě vyvolává dodnes u atheistů záchvaty vzteku a atheisté neváhají ani zamlčovat, čím byly předkolumbovské kulty zajímavé, anebo to svinstvo přímo obhajovat,  o lhaní o údajném  "vyvražďování" Indiánů ani nemluvě. Zda si uvědomují, že kdyby tehdy u břehů Ameriky přistál  ozbrojený židovský, buddhistický nebo i muslimský oddíl, v síle pochodového praporu, co se právě vrátil od Stalingradu, došlo by přesně k témuž samému , akorát by Amerka měla jiné náboženství, než má dnes, nevím. Víš, autore, u lidských obětí bohům jde o umění podívat se na věc i z druhé strany, lidská oběť vyvolávala hrůzu, strach, děs a pocit bezmoci a ochromení ovládaných, ale nadšení pro věc zemřelo, když se objevil nějaký reformátor, co řekl, že to není správné:) za určitých okolností mohl vyvolat i obrovskou protivládní vzpouru a s vojensky bezvýznamnou a zcela nedostatečnou hrstkou pošuků úspěšně dobýt obrovská území, jak se stalo u Aztéků, Mayů, Inků. Pokud by obyvatelstvo uvedených států bylo v souznění s vládnoucí elitou pěstovaným kultem lidských obětí, ta hrstka španělských conquistadorů by skončila na nejbližším obětním oltáři a Španělská Amerika by nikdy nevznikla.

... 22.12.2006 21:01

Re: Re: Parodii na sociologa

Nepravda, platili jsme je jako nástupnický stát Rakousko-Uherska.

... 22.12.2006 20:59

Re: Re: Re: Muttikulturalismus

Račte zapomínat, že kromě rusů tam byli také amíci, britové a dokonce  snad i Francouzi a Rakousko je příliš malé na to, aby se z něj dala udělat dvě, jako v Německu, korei Vietnamu. Taky to přišlo až deset let po válce a dva roky po Stalinově smrti, když moskva měla doma zatraceně jiné starosti.