11.5.2024 | Svátek má Svatava


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Politici a soudci mají mít menší platy

Názor, že čeští politici jsou málo placeni, vyslovil nedávno sám Karel Schwarzenberg. Mělo by se jim přidat; zvýšilo by to jejich odolnost proti svodům korupce. Dovedu si představit, že vše, co já můžu vědět o majetku, má kníže Karel v levém malíčku, a co o politice, má senátor Schwazenberg v pravém.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
s.132 31.12.2006 15:40

Re: naprosto souhlasím

Možný má přes sedmdesát tisíc. Zjisti si nejdřív fakta, troubo právnickej.

LOJR 9.8.2006 7:43

Re: Re: Re: Re: Re: měřítko

No to není těžké. Zájemce v místě bydliště volí zastupitelské orgány samosprávy. Soudce profesionál si samozřejmě vybírat nemůže. Kdyby usiloval, aby dotyčný přísedící už dál "nesoudil", šeredně by se mu to vymstilo. U rozjeté kauzy totiž není možné vyměnit člena senátu, vede to ke kompletnímu opakování dokazování. Navíc uchazečů o tuhle funkci je tak málo, že předsedové jednotlivých soudů jsou rádi, že vůbec nějaké mají. Poznámky ke státní správě nechápu -jednak si myslím, že prakticky každý pracovník státní spráby má část mzdy v podobě nenárokové složky a jednak nechápu souvislost s mými komentáři. To jsem nebyl já, kdo tady tvrdil, že by to soudci měli mít jako státní úředníci a tedy část mzdy jako nenárokovou složku. 

LOJR 9.8.2006 7:34

Re: Re: Re: Před korupčním jednáním člověka ochrání jen tři podmínky.

Zajistí vlastní výhodu?! Soudcům příslušný nárok přiznával zákon a politici jim jej odejmuli až poté, kdy příslušný ZÁKONNÝ nárok už vznikl, takže neplatně. Co je na obraně soudců proti takové prasárně nemravného, víte asi jenom vy.

LOJR 9.8.2006 7:30

Re: Re: platy a korupce

Hned po promoci se můžete ucházet leda o funkci justičního (budoucí soudce) nebo právního (budoucí státní zástupce) čekatele. Vašeho budoucího zaměstnavatele budou zajímat jednak odborné znalosti a jednak výsledky psychotestu. Když vás přijmou, čekají vás nejméně tři roky čekatelské praxe, v jejímž půběhu absolvujete tzv. kolečko, v jehož rámci projdete všechny úseky soudu i státního zastupitelství, podíváte se i na policii. Poté vás čeká závěrečná justiční zkouška, která trvá NĚKOLIK DNÍ. V jejím průběhu prokazujete nabytí praktických i teoretických znalostí. Teprve poté vás jmenují (nebo taky ne). Jako čekatel máte zlomek nástupního platu budoucího soudce nebo státního zástupce. Co byste změnil? Prodloužil čekatelskou praxi? Já se obávám, že pokud se to někdo nenaučí za tři roky, nenaučí se to vůbec. Více let za ty peníze by to nikdo nechtěl dělat, čekatelé jsou totiž ve věku, kdy zakládají rodiny a musí řešit třeba bydlení. Z čekatelského platu na hypotéku prostě mít nebudete.

Fafa 9.8.2006 1:52

Re: platy a korupce

Baji: co ale tem cestnym lidem v politice nebo justici nabizime? Treba v Britanii se pro soudcovskou funkci pozaduje predchozi uspesna pravni praxe a nekteri soudci dostavaji se jmenovacim dekretem i slechticky titul. Taky respekt, ktery dostavaji ve spolecnosti, tomu odpovida. V Cechach je mozne se o funkci soudce uchazet temer (LOJR mne opravi) hned po pravnicke fakulte. A zkuste naznacit, ze 29lety pravnik by mozna mel napred uspesne praktikovat a teprve potom soudit. Treba v mem oboru existuje "peer review", ale neni dost dobre mozne se rovnou po skole prihlasit do kursu revizni mediciny pro JIPky.

soudce Li 9.8.2006 0:08

Re: Soudci by měli být především odvolatelní a v soudcovské funkci na omezenou dobu

Nejen že je před soudci bezmocný, ale u každé pronesené věty musí stát skoro v pozoru jak debil, jinak mu hrozí pokuta za pohrdání soudem. Toto už nemusí ani děcka v škole.

Ze strany soudního řádu je to jakási direktivně určená úcta k soudu. Ale direktivně určená úcta je jen formální, soud by si měl autoritu vytvářen spravedlivým a rychlým rozhodováním, ne ji legislativně nařizovat.

gramatik 9.8.2006 0:01

to je asi z tohoto:

Host do domu, buch do domu! ;-)

Radajan 8.8.2006 21:50

Re: odolnost proti korupci

Ať čtu jak čtu, tak stále se mluví o korupci nebo o úplatcích. Já to znám pod pojmem provize třeba v souvislosti, když pracovník projektové organizace prokecne kudy povede komunikace, nebo kde se bude stavět a umožní tak skoupit od chudáků restituentů pozemky za babku a prodat potom za miliony.Nedostane úplatek ale provizi.

P 8.8.2006 21:38

Re: Re: Re: Re: Souhlasím.

Dovolím si nesouhlasit. Právo musí sledovat morálku. A morálku je schopen posoudit skoro každý. Ještě pro úplnost, právo neznamená spravedlnost, ale nemělo by být s ní na ostří nože. To je Vám vytýkáno. A nikoho nezajímá, co adept na soudce "musí". I dělník musí odvádět kvalitní práci. Na rozdíl od soudců, je za nekvalitní práci tvrdě postihován. A ještě důležitá poznámka - pokud novináři prezentují názor jedné strany jako správný, je na soudci, aby i v tomto případě rozhodl podle svého nejlepšího svědomí.

P 8.8.2006 20:57

Re: Re: Po říjnu 1918

Kacířská otázka, byl otec vlasti Čech?

Helena 8.8.2006 20:51

Re: Re: Re: Re: měřítko

Ale, ale, vážený LOJRe,

račte poučit amatérku, kterak jsou dosazováni oni přísedící, aby se zabývali nějakým případem. To ten předseda senátu nemá vůbec žádnou možnost, aby potenciálně klimbající přísedící poslali tam, kam patří, tj. třeba do háje nebo někam podobně? Připadá mi spíše, že to předsedům vyhovuje, neboť jim do toho nikdo nekecá. Jo a navíc, ve státní správě je plat dán tabulkami a nenárokové složky mají být pouze výjimečnou odměnou za výjimečné výkony. Tak, tak, pak se nesmíte divit, co si obecenstvo myslí o právnících obecně, o soudcích zejména. Nic slušného to bohužel není.

Honza 8.8.2006 19:30

Re: Re: Před korupčním jednáním člověka ochrání jen tři podmínky.

Pokud si soudce pomocí pravomocí, které mu byly svěřeny k poskytování služby veřejnosti, zajistí vlastní výhodu, je to nemravné jednání! Je to stejně nemravné, jako když ten, komu byla dána z titulu jeho funkce důvěra ke hlídání majetku a on toho zneužije a krade!

jasan 8.8.2006 19:21

hehe ta cestin

buh

jasan 8.8.2006 19:20

buch nas chran

pred sociology....  ja osobne mam tu zkusenost, ze to co obecne tvrdi je v mem pripade uplne jinak - nemyslim ze bych byl vyjimecny, spise naopak. Jaka je Vase zkusenost?

LadaHaksna 8.8.2006 19:18

Služba veřejnosti?

Právníci, lékaři, politici, chachá

LOJR 8.8.2006 19:11

Re: Re: Re: Souhlasím.

Ale prd. Nikdo nemusel vyplodit nekvalitní práci, mohli mít jenom jiný právní názor. Termínu "schovávačka za znalci" prostě nerozumím. Bez odborných posudků některé kauzy NELZE posoudit. Tu vaší znalost "základních" zákonů na úrovni soudců posoudil kdo - vy sám nebo nějaký další laik? Víte vůbec co všechno musí absolvovat před jmenováním zájemce o talár souce nebo státního zástupce? Pokud je to taková pohoda, proč už taky nesoudíte a neužíváte té nirvány?

LOJR 8.8.2006 19:06

Re: Před korupčním jednáním člověka ochrání jen tři podmínky.

Když si někdo "vysoudí", na co má zákonný nárok, je třeba si před ním uplivnout.:-D

Honza 8.8.2006 18:51

Re: platy a korupce

Jasně, že není lehké najít čestné lidi pro práci v justici. Pro začátek se ale mohli po roce 1989 alespoň odstranit ti prokazatelně nečestní - čož se prakticky vůbec nestalo!!! Kdo na tom asi mohl být zájem?

baj 8.8.2006 17:52

platy a korupce

Je-li mizerně placený "činitel" (=ten, koho má smysl z jakýchkoliv důvodů podplácet) korumpovatelnný nízkou částkou a zvýšíte-li mu plat na libovolný násobek, nestane se neúplatným, pouze částka, kterou ho lze uplatit úměrně vzroste. Je fakt, že počet korupčních případů může za těchto okolností klesnout: Těch, kteří budou mít na úplatek bude méně. Zato "průsery", pokud se na nějaké příjde, budou parádní.

Korupce je obyčejná zlodějna, byť páchaná v kanceláři a úředním razítkem. Ani středověké sekání rukou zloděje neodradilo. Jediným nepodplatitelným je čestný člověk - ale kde ho vzít a nekrást?

Optimista 8.8.2006 17:49

Soudci by měli být především odvolatelní a v soudcovské funkci na omezenou dobu

Soudci by měli být především odvolatelní a v soudcovské funkci na omezenou dobu. Pak by je nikdo nemusel „motivovat“ přeplácením k jejich nehorázným platům a k nehorázným třináctým a čtrnáctým platům, které si soudci vysoudili, protože jim to přisoudili zase soudci. To už je jen pustý výsměch právu ze strany soudců a výsměch našeho právního řádu lidem. Odvolatelného soudce nebo soudce na omezenou dobu by nemusel nikdo přeplácet, protože soudce by svou poctivou prací musel své postavení potvrzovat a obhajovat. Dnes si soudce může dělat co se mu zlíbí a nemusí se nikomu zodpovídat. Přeji každému zážitek se soudem, obyčejný člověk je před soudci bezmocný, protože je potom šikanován finančně. Člověk si může vychutnat naše „právo a spravedlnost“. Kdo nezažil neuvěří. Soudce je odvolán jen tehdy, když jeho činnost a průsery už nejdou tutlat a je to neúnosné a do očí bijící. Jenže vždycky jde najít kličky a člověku je z argumentace provinilých soudců jen na zvracení, stačí si přečíst pár případů z poslední doby.

zbynda 8.8.2006 17:48

Za spatnou praci vice penez

Naprosto s clankem souhlasim. Uz davno mi pripada mzdova politika statu co se tyka statnich zamestnancu (mam na mysli urednicka mista) zcestna.

Pracujes spatne? Pridam ti na plate abys pracoval lepe....

 A to se tyka nejen soudcu ale i uredniku a pod. Mozna by stacilo jich par vyhodit...

Jura Jurax 8.8.2006 17:46

Re: Po říjnu 1918

No, aniž bych srovnával - ale o otci vlasti Karlu IV. se běžně hovoří jako o králi či císaři a ne jako o panu Lucemburkovi ...

Jura Jurax 8.8.2006 17:43

Jojo, služba veřejnosti

a soudce s platem nepatrně vyšším než je plat učitele ... to by u nás ten soudce jednak skutečně musel to potěšení nalézat ve službě veřejnosti a v askezi, druhak by nejspíš byl zkorumpovatelný i tou mikrovlnkou ...

Tana 8.8.2006 17:28

Re: měřítko

Ono by možná pomohlo jmenovat více mladých a minulostí nezatížených soudců.

vládík 8.8.2006 17:17

Re: Re: Souhlasím.

Nemyslím, že za minimální. Dokonce možná mohou i za současnou. Pokud ovšem budou dostatečně kvalifikováni  - odborně (a ubezpečuji vás že v základních zákonech se neorientují lépe, než já, laik), morálně, schopností a ochotou rozhodovat (bez zákrutů paragrafů a bez schovávačky za znalce).  Jak mohu věřit rozsudku (ať je jakýkoliv), jestliže vznikl poté, co si ho čtyři soudy vzájemně třikrát posílaly nahoru a dolu. Někdo musel vyplodit nekvalitní práci (spíše však všichni) - proč to mám já platit.   ATD.

Honza 8.8.2006 17:12

Před korupčním jednáním člověka ochrání jen tři podmínky.

Za prvé nedostatek příležitosti. Na to si například naši soudci vůbec nemohou stěžovat. Díky našim zákonům a idiotským soudním procedurám může soudce (aniž by fakticky jakkoliv porušil zákon) nechat provinilce libovolně dlouho unikat spravedlnosti. A pokud člověku hrozí dlouholeté vězení, nebo ztráta pracně naloupeného majetku, je jistě velmi ochotný pustit chlup ... Další zábranou před korupcí je vysoké riziko citelného trestu. Vzhledem k tomu, že případů, kdy byl nějaký člen justice obviněn z korupce (a nebo dokonce za takovou věc potrestán - byť alespoň formálně) by asi člověk snadno spočítal na prstech jedné ruky. Z toho plyne za a) v naší justici pracují samí neůplatní a čestní lidé, nebo za b) vzhledem k velkému rozšíření korupce je téměř vyloučeno, aby byla odhalena a potrestána, neboť ji nemá kdo odhalovat a trestat. Nevím jak vy, ale já bych považoval za pravděpodobnější tu druhou možnost ... Třetí a jedině zaručenou ochranou před korupčním jednáním je pak poctivost a čestnost člověka, která mu brání zneužít svěřenou pravomoc. Když pominu, jací lidé se do justice dostávali za bolševického režimu a jaké morální "kvality" museli pro svou práci vykazovat, stačí na ilustraci morálních kvalit pracovníků naší justice jediný příklad - to, jak si před nedávnem "vysoudili" od státu (tedy z našich kapes) nehorázné příplatky k jejich už tak nemravně vysokým platům. I jejich odůvodnění bylo příznačné - aby prý byli chráněni před pokušením korupce ...

vládík 8.8.2006 17:11

Názor Karla Schwarzenberga jsem nečet v autentické podobě.

Ovšem takto reprodukovaně mu vůbec nerozumím. Zdá se, jako by K.S. tvrdil (není zdaleka první), že k tomu, aby byl někdo nezkorumpovatelný musí být dostatečně korumpován státem. To je (pan Schwarzenberg promine) naprostý nesmysl. Buď má v sobě člověk cosi (slušnost?, mravy?, étos? - jak chcete), co mu nedovolí jednat křivě. A pak křivárnu neudělá. Kdo k slušnému jednání nebyl vychován (nebo snad k němu nemá geny), toho stát neuplatí.

Prostě já jsem se nevystříhal vraždy proto, že nade mnou stojí hrozba (opak úlitby) dopadení a trestu, ale proto že se to nedělá.  Konec konců kolik lumpů značně přeplacených zradilo (přestože cítili pánovu pistoli v zádech) své chlebodárce.

Ne, neúplatnost je morální kategorie a úplatky jí nelze dosáhnout.

Fafa 8.8.2006 16:54

Ano, souhlas

No, myslim, ze to neplati zcela obecne. Ale i kdyby. Aspon se pri zvysenych prijmech snizuje mnozstvi lidi, kteri mohou uplacet. V extremnim pripade, kdo by si mohl dovolit uplacet Billa Gatese? 

Novák 8.8.2006 16:20

Re: Re: měřítko

Konečně názor někoho,kdo ví,o čem mluví.Je zvláštní,že o justici nejvíce diskutují ti,kdo jí vidí jen zvenku.Ti by si měli přečíst pár zákonů,které  vyrábí parlament ,např. o.s.ř. a možná by na práci soudců měli jiný názor.

Novák 8.8.2006 16:10

Re: odolnost proti korupci

S opravou hradu je to pravda a argumentem bylo,že přerušit již rozejetou opravu by bylo nehospodárné.Bylo to i v tisku,pamatuji si to proto,že jsem přemýšlel,zda je si z nás někdo nedělá legraci.Nedělal.