9.5.2024 | Svátek má Ctibor


Diskuse k článku

ZANINY CESTY: Víte, kde je Dobříkov?

Kdysi dávno jsme se náhodou dostali do Vysokého Mýta a tam po troše hledání našli „šopu“, jak pravil místní pán (prostě takovou kůlnu), kde měli vystavené asi tři vozy karosované Josefem Sodomkou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Mawe 12.11.2023 7:26

zase nejak moc pozde ale to jsou krasny auta teda! a super, ze vas nenechaly hlady a i pritopily. a super, ze ndeska to tak snadno jde nechat si poslat leky...

Z. Jitur 9.11.2023 10:14

Pěkné výletění ;-)

T. Zana 9.11.2023 12:30

Díky :-)

Z. Hanča 8.11.2023 18:58

Vysoké Mýto je jedno z těch míst, kterými jsme velmi často projížděli na trase do Olomouce k rodičům - a nikdy jsme nezastavili, nebyl čas. V podstatě si pamatuji jen autodrom a letiště (občas tam bývaly i nějaké akce) na okraji města. Tak jsem se podívala po městě a okolí aspoň teď s tebou. :-P Muzeum karosářství vypadá, že stojí za prohlídku, to by se líbilo i mně. ;-)

T. Zana 8.11.2023 19:57

Hančo, taky mám pár míst, která znám jen z jízdy skrz... a někdy zjistím, že je to škoda (třeba do Staré Boleslavi jsem se dostala až jako zatraceně dospělá).

Jsem ráda, že jsi se se mnou v Mýtě zastavila :-).

M. Crossette 8.11.2023 17:38

Zano, Xerx. to dole napsala přesně "jste neúnavní objevovači zajímavých míst". Vás musí všechna muzea milovat, navíc všechny tuhle štrapáci podnikáte vlakem, autobusem a především po vlastních. Zapisujete se při prohlídkách do návštěvní knihy? Vždyť v některých malých, pracně instalovaných muzeích a výstavách asi moc pražských zápisů nebude - nebo ano?

Fotky jsou jako vždy parádní, poctivě jsem přečetla popisky v katalogu. Nejlepší je ta poslední, jak může synáček pana továrníka oslnit slečnu u bankovní přepážky a "dobýt její srdce". Byl tam nějaký dokument či fotky, jak se takové auto na zakázku vyrobilo? Tedy jeho karoserie. Dnes se vše zadá do počítače, ale jak to dělali tenkrát? U seriové výroby to bylo asi jako dnes - podle nákresu se udělá nějaký model. Ale čeho -ze dřeva- viz ty krásné hračky - odlitý? Na ten se pak asi modelovaly plechy aut (představuji si to podobně, jako třeba model na velký květináč:-)). Ale co když se má vyrobit jen jedno auto? Asi si budu muset najít nějaké youtube, jak se dělají karoserie aut.

Aero sporťák je sice krásný, ale já bych se ho bála řídit. Jaksi pro běžnou jízdu nedovedu tahle "nízká, téměř přízemní auta" dostatečně ocenit, i když na silnici mohou působit impozantně, obdivně. Řízení je pro mne nutnost, ne láska. Dodnes si nejsem zcela jistá s odhadem vzdálenosti jak předku, tak zadku auta a parkování je pro mne vždy nervák, abych někam, něco, někoho nedrcla:-) Takže jak řidič s kapotou snad 2 m před sebou, dokázal manévrovat v provozu? Tenkrát asi návaly na silnicích ještě nebyly a parkovací prostor také neomezený.

T. Zana 8.11.2023 18:39

Maričko, moc se do návštěvních knih nezapisujeme, vlastně ani nevím, jestli je všude mají.

Co se týče postupu, jak udělat na zakázku personalizovanou karoserii - o tom bylo celé jedno patro (to, jak je fotka chodby s mnoha dveřmi). Pěkně rýsovací prkno a obrovský arch papíru (měli ho tam). A pak jednotlivé plechy podle dřevěných šablon vyťukávat, až byly hladké. A pak pospojovat dohromady.

A lakovat - nezměrná spousta nabízených barev, ne jako dneska.

Aero Dynamik je auto z přelomu 30. a 40. let , takže myslím, že nával na silnicích ještě nebyl. Vyrobilo se šest kusů (ví se o dvou z nich. Kdyby se ti chtělo, přečti si článek https://1url.cz/NuViX).

M. Crossette 8.11.2023 22:29

Zano, děkuji za odkaz, koukla jsem (a ukázala choti:-)) a pak jsem koukla na angl. net, jestli se auto prodalo - prodalo.

https://www.conceptcarz.com/profile/35164,32674/1939-aero-model-50.aspx

M. Crossette 9.11.2023 2:38

Zano, ješte (snad zajímavý) dodatek:-). Zvonil totiž tf, tak jsem komentář rychle skončila a tohle už nestihla napsat, tak až teď.Když jsem totiž četla, že to krásné auto F.Louda daroval prof. S.H.Thomsonovi, jméno a zmínka o Col. mi přišly povědomé. Tak jsem zavolala manžela a on ho samozřejmě znal. Nejen že ho znal, byl to jeho prof. na universitě v Boulder CO, když tam manžel stuodval. Byl prý skvělý a má hlavní velkou zásluhu na tom, že se historie vých. Evropy stala manželoým hlavním studiním zájmem a láskou. Stále má jeho knihu (o čes. hist. jich napsal víc). Prof. T. měl doktorát z Karl. Univ., byl největší am. autoritou na českou a slovenskou histori a považován za zakladatele studie východní Evropy v USA. Mluvil výborně nejen česky, ale i mnoha dalšími jazyky. Náhoda že? A vlastně vystětlení, proč F. Louda auto daroval právě jemu.:-)

T. Zana 9.11.2023 7:06

Maričko, to je úžasné, moc děkuju. Říkala jsem si, co to mohlo být za člověka - to se to auto dostalo do dobrých rukou.

M. Crossette 9.11.2023 20:04

Zano a Evo, koukla jsem na net a o prof T. je tam toho hodně, takže asi "zasvěcenci" vědí komu a proč auto dostal. Manžel říkal, že pan prof. byl velký sportovec, asi proto se s F. Loudou znali) Manžel byl jeho žákem asi o dva roky později, kdy už tedy auto neměl. Když jsem včera manželovi pana prof. připomněla, tak dneska ráno přidal ještě jednu vzpomínku. Šel za ním s něčím se poradit a byla mu doporučena jakási četba v originále. Manžel na to, že on bohužel nemluví ani česky, ani neměcky na což pan prof. zcela vážně odvětil "a co děláte přes víkend":-). Byl skvělý prof., jen nikomu nic zadarmo nedal, na druhé straně vždy ochodný pomoci a poradit. Takže někteří studenti se skoro báli chodit na jeho přednášky, na druhé straně jeden manželův kamarád, se naopak rozhodl studovat středověk, právě proto, že ho učil tenhle profesor.

Na netu jsem našla tenhle (bohužel) angl. odkaz, ale je tam podrobný seznam jeho akademického života a i potvrzuje, co mi manžel řekl (ohledně nároků na studenty).

https://www.cambridge.org/core/journals/slavic-review/article/s-harrison-thomson-18951975/DB05C209A554221BBDDF949D1530B398

E. Beranová 9.11.2023 9:51

Maričko, neměla bys o tom do muzea napsat? myslím, že by je takové propojení historických dat se životem zajímalo!

Z. Jenny 8.11.2023 13:52

Zano, nebýt toho zatrápenýho kolena, tak se Franta poměl.:-) Ve Vysokém Mýtě je stavební průmka, měli jsme s nimi nějakou družbu, spíše trochu zvláštní neb tam dokončily školu naše spolužačky z Lipníku n/B. ,které tam byly odejíty , na zakladě prohřešku z výletu do Prahy. :-) Chtěli je úplně vyloučit ale my jsme vstoupily(dívčí třída) do stávky a tak je jen přeložily na jeden rok. Dneska by to byla marginální záležitost ale tu stávku v roce 1964 nechtěl nikdo rozmazávat. Jinak díky za výletování, ráda jsem se s Vámi prošla, ovšem ty služby, no máme ještě co dohánět a přitom všichni furt skučí.:-)R^VJdu na fotky.

T. Zana 8.11.2023 15:04

Pane jo, v roce 1964 byla stávka docela odvaz. Ještě že to dobře dopadlo.

Kolem té průmky jsme šli ;-).

Z. Janaba 8.11.2023 12:44

Fajn, že prima výlet, jenom ty servisní služby nějak pokulhávají, že jo. On už v dnešní době člověk, pokud tedy není vietnamec, do podnikání nechce vložit ani píli, ani svůj čas. Za zákonitý úbytek zákaznických peněz mohou všelijaké neznámé okolnosti a ty se nejlépe kompenzují přiražením na ceně. Tím nejjednodušším způsobem, jak ty zatracený peníze získat. Je jim přáno, ale tak to být nemá. Jsem trošku daleko od výletu, že ano:-).

Z. Jenny 8.11.2023 13:42

U nás na dědině provozuje obchod vedlejší bývalé JZD,nyní zemědělská společnost, mají i vlastní pekárnu,přesto je všechno tak nehorázně předražené,haňba mluvit a jenom jezdí přepočítávat tržbu. Jinak je prodejna pěkná, čistá,vybavená i mléko máme místní a snad jen tato cena je příznivá a mléko jak smetana. :-)

T. Zana 8.11.2023 15:02

Dobrý mléko bych si dala (jsem ukrutně mlíková!), ale ten zbytek je halt bída. Pekárna i krám za rohem... a dá se koupit jen to mlíko :-P.

T. Zana 8.11.2023 14:59

No jo, on je výlet někdy servisními službami poněkud ovlivněn. Samozřejmě se to dá řešit (všechno se dá nějak řešit) - my třeba chodili na pozdní oběd a pak večer schroustali jablko nebo tatranku ;-).

Spíš to nemají snadný domácí - pravda, na rozdíl od nás mají určitě auto, protože jinak by na vesnici těžko existovali, ale stejně.

A. Alimo 8.11.2023 12:32

Všechna čest a klobouk dolů , jste fakt dobří. Od nás je to poněkud z ruky a protože ani jeden nejsme autoví, natož veteránoví ;-D, tak si tohle asi odpustíme.

Ale na Vysoké Mýto mám krásnou vzpomínku. Kdysi , když bylo synkovi asi 12 let (nebo tak nějak) jsme byli někde poblíž na dovolené. Zavítali jsme i do V. Mýta a narazili na prodejnu gramodesek. Synek nás donutil koupit Prodanou nevěstu - asi tři desky to byly. A od nás (ze sedmého patra, aby se to lépe rozléhalo) potom do konce prázdnin na plný pecky vyhrávalo :" Znám jednu dívku, ta má dukáty, má dukáty....";-D

Z. Jenny 8.11.2023 13:43

R^V:-)

T. Zana 8.11.2023 14:56

Tak tohle se nezapomíná (nejspíš ani sousedi nezapomněli ;-D;-D). A vydrželo to synkovi, ta láska ke klasice?

A. Alimo 8.11.2023 18:44

A víš, že docela jo ? Sice už to neřve na celé sídliště;-D, ale rád si poslechne vážnou hudbu (ale i tu "nevážnou") , občas zajdou nebo zajedou na koncert nebo i operu, sice ne moc často, ale i tak bych řekla, že to je docela nad průměrem jeho známých a kamarádů.

T. Zana 8.11.2023 19:55

Pane jo, tak to chválím R^

Z. Yga 8.11.2023 11:47

Já se kochala už včera - jelikož nejsem automobilový náruživec, víc jsem si užívala to, co jste viděli mimo muzeum a pak ten skvostně napsaný katalog, tak ten mne nadchl!

T. Zana 8.11.2023 14:55

Ten katalog byl super, ten jsem prostě musela nafotit celý a dát ven, i když ty fotky jsou šišatý - úplnej Saturnin R^R^.

L. Lika 8.11.2023 9:18

To je nádherná karoserie! Připomnělo mi to Topgear, kde se Jeremy s úctou a něhou rozplývá nad ručně vyrobenou karoserií, něco italského to bylo, krása.

A na výletě jste přece jen potkali pár zajímavostí, nevšedních, a koncert Hluchých uch (pův jsem popleteně myslela, že jde o zkratku uchazečů a nějaký konkurs) to hezky završilR^

T. Zana 8.11.2023 10:28

Jo, to byly časy, kdy auto bylo umělecké dílo. A ta Sodomkovy karoserie byly úžasné i na tuhle dobu.

Mimochodem jak píšu u fotek, navrhoval kromě jiného i autobusy. Karosa je jeho pohrobek.

Z. Matylda 8.11.2023 7:48

Jo, veteráni, to můžem :-) Jenže Vysoké Mýto je cesta na Svitavy a ta není příšerná snad jen v sobotu ve tři ráno.... Ano, jsem poněkud nesnášenlivá pokud jde o hustý provoz, ale máme na tři týdny zavřený sjezd na dálnici vedoucí skrz naši dědinu, a tak se na jediné pidikřižovatce imrvére otáčí kamiony, které si tudy zkracují cestu z D2 na R52. Včera v dešti to byl zážitek na druhou.

T. Zana 8.11.2023 10:25

Matylda, ono to na vás počká. Zavřený sjezd na dálnici je lahůdka :-(

Myslím, že Vysoké Mýto pořádá v létě nějakou veteránskou akci, třeba by se to dalo nějak šikovně spojit.

E. Zvolánková 8.11.2023 7:48

Zdravím všechny a Zano díky za nákuk do vašeho výletu a ještě větší dík za upozornění na to muzeum karosářství.R^ To je něco pro mne a mého tatínka. Hned mu pošlu odkaz a někdy se tam musíme vypravit na výlet.R^