2.5.2024 | Svátek má Zikmund


Diskuse k článku

PŘÍRODA: Srnčata

Cílem tohoto velmi emocionálního článku je zaměřit pozornost širší než jen Zvířetnické veřejnosti na problematiku senosečí v době, kdy jsou na loukách srnčí mláďata. Obsahuje podrobné popisy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Š. Matyášová 13.5.2015 12:00

tohle už jsme loni probírali na Hadech....

kopírovala nám to tam Velká kočka...10.6.2014 - Smutná srnčí máma

názor jsem nezměnila....

O. Joklová 13.5.2015 10:23

FOTKY

nedalo mi to a vyjela jsem si nějaké fotky - jako že abychom opravdu věděli, o čem to čteme (ne že bych vás podezírala)... a už brečím doopravdy, a zároveň žasnu a usmívám se

nebojte se, posečené bych sem nedala!!! takže třeba

http://oidnes.cz/06/083/maxi/PET153f12_dankar_kolousek.jpg

a více obrázků třeba zde (srdíčko)

http://1url.cz/RXs5

O. Joklová 13.5.2015 10:26

Re: FOTKY

hm, to mělo být tam dole, pod Dalmi, redakční systém zas nějak šotkuje... ale vlastně to až tak moc nevadí

Z. Lika 13.5.2015 10:38

Re: FOTKY

Obrázky autorka dodala, ale to byste článek už vůbec nedokázali přečíst a bylo by to kontraproduktivní. Pokud by měl někdo zájem, můžu přeposlat. Ale na internetu jich bude dost.

Snad článek přispěje k úsilí hledat a hlavně najít nějaké použitelné řešení.

Autorce děkuji za potřebný článek.

Z. Jitur 13.5.2015 9:16

moc smutný článek

musela jsem číst po částech. Jsem laik, tak nevím, jak by se tomuto dalo "opravdu účelně" zabránit. Něco snad ano, alespoň se o to snažit. Ale asi je to i o lidech, jestli víc "soucítím" a beru ohled, nebo to beru jako fakt, ve smyslu určité ztráty povoleny...

Z. Dalmi 13.5.2015 9:12

Omlouvám se,

tohle nebudu číst. Strašně mě to trápí. To jsou sražená zvířata na silnicích, protože sice stavíme nejdražší silnice na světě, ale nezbyde na oplocení, to jsou dravci zasažení el. proudem, protože není na ochranné zabezpečení a tisíce jiných.

Hlavně, že jsou peníze do soukromých kapes. Viz kauza Novák, Rath, Mostecká uhelná, Hřebíček, Gross...

Pardon, jsem se nějak rozvášnila...

M. Pajakerryková 13.5.2015 9:29

Re: Omlouvám se,

dobré ránko, já se s dovolením přidám k Dalmi. Souhlasím s Tebou 100%

O. Joklová 13.5.2015 10:01

a já taky

se připodepíšu sem, přestože jsem článek přečetla, i ten druhý na Myslivosti

do přečtení vašich komentářů mi nejvíc vadilo, že zemědělci sečení nehlásí, i když musí(!!!) a pak to, že plašiče zvěře jsou ze zákona povinné(!!!), což jsem nevěděla

jestliže ale srnče stejně nevyplašíte... chce se mi brečet :-((((((

Z. Xerxová 13.5.2015 10:06

Re: a já taky

plašiče zabírají na ptáky, zajíce, dospělé srnčí... Ale srnče se přitiskne k zemi...

O. Joklová 13.5.2015 10:27

Re: a já taky

no právě, to jsem už taky pochopila :-(((

takže tím chceš říct, že to prostě nemá žádné řešení???????

Z. Xerxová 13.5.2015 10:38

Re: a já taky

jednoduché řešení neexistuje. Navíc třeba v CHKO mají zemědělci od ochranářů jasně dané termíny, do kdy musí být posekáno (kvůli květeně a třeba i hmyzu). A běda, když neposečou. Když není ideální počasí, spěchá se. Myslím, že těžko někdo bude zastavovat každých 5 metrů sekačku, procházet těsně před lištou (jinak srnče dobře zalehlé nevidíš) - objíždět místa s mláďaty a pak se na stejnou louku vracet dosekat. Ti chlapi jsou placení od plochy...

Dede má pravdu v tom, že srnčí se zcivilizovalo - a tohle je daň za klidné kladení mláďat na obdělávaných pozemcích.

Z. Jitur 13.5.2015 10:57

Re: a já taky

Ano, v CHKO, NP jsou podmínky a termíny, za jakých a kdy se co seče, dané, termín posečení ovlivňuje spoustu věcí - např. laicky, když posečete v nesprávnou dobu rostliny, na jejichž květech žijí motýly, zahynou následně i oni. Prostě všechno souvisí se vším. Ale i tak, určitě se dobrou vůlí dá "změnit" leccos...

D. Ruščáková 13.5.2015 9:00

Ano, tohle je problém. Podle mě se však

přidává i další okolnost - srny, chráněné až do odstřelu myslivcem, si z lidí moc nedělají. Ze psů ano, ale musí být blízko - ten pes. Připadá mi, že do značné míry ztratily pud sebezáchovy. Vždyť jako malá holka jsem u nás na horách uviděla srny jen tehdy, když jsem se za svítání plížila k paloukům, kde se rády pásly. Vidět srnu z blízka byl nějaký zážitek... Teď jdu do lesa (se psy, Ari na vodítku) a cestou opravdu na blízko vyplašíme obvykle dvě až tři skupiny srn. Na poli proti našemu domu se pásává stádo mající podle sezóny od šesti do dvaceti kusů. Bývají hned u vsi a lidi a jejich stroje, pohybující se po cestách, jim nevadí.

Takže pomoc je asi jediná - buď se postarají myslivci, kteří si srnčí "pěstují", nebo se tyto smutné obrázky budou zas a znovu opakovat. Amatéři nepomohou, těm za těchto okolností mohou myslivci jejich psa zastřelit.

A. Bytová 13.5.2015 12:16

Re: Ano, tohle je problém. Podle mě se však

V bývalé lokalitě, kde jsem pobývala, myslivci prošli napřed se psy před sekačkou louku. Ale ono je to řešení jen poloviční, srny utečou, srnče ne.

Je to smutný souběh několika okolností, termíny senoseče se většinou kryjí s kladením mláďat a srnčí se opravdu dost zdomestikovalo.

Z. Inka 13.5.2015 8:22

jediná možnost

je spolupráce s mysliveckým sdružením, správná práce myslivců, běžec před sekačkou, který okamžitě zastaví stroj, organizace, která okamžitě odebere srnčata a postará se o ně, protože srna si je s pachem člověka nevezme......... Chybí nám predátoři. Vidím to u našich kachen.

Z. Xerxová 13.5.2015 8:35

Re: jediná možnost

sekačka je divný predátor... ale svým způsobem je

Z. Vave 13.5.2015 6:59

To je moc smutný článek.

Když jsem chodila venku s Ankou, napadli mě totéž, co píše Xerxová. Taky mě napadlo, že kdyby dejme tomu nechal zemědělec před svým strojem pobíhat svého psa a plašit zvěř, jel by i opatrněji. Jenže - pomohlo by to v případech, kdy srna není s mládětem? Mládě se přece nemá ani hnout, je-li osamoceno. Nebo se mýlím? A ještě mě napadlo, že i kdyby se zvěř před kosením vyplašila, mohla by se v mezidobí srna do pole vrátit a srnče tam uložit. Ale je pravda, že by těch bolestných ztrát nejspíš nebylo tolik.

Každopádně je to moc smutné a je dobře, že se o tom mluví a píše. Každá srnčí maminka, která díky tomu bude moct odvést své mládě do bezpečí, se počítá.

Přeju všem dobrý den. <3

T. Zana 13.5.2015 19:06

Re: To je moc smutný článek.

Je to těžké, smutné a řešení v nedohlednu... Aspoň že se o tom mluví.

Z. Xerxová 13.5.2015 6:34

hezký den

hezkou středu všem Zvířetníkům a zvířátkům :o) těm, co dneska něco slaví, přeji vše nej nej. A těm, co potřebují pofoukat bolístka na těle či na duši, držím palečky, ať je brzy líp.

Je to děs běs - ale nevěřím, že je šance něco výrazně změnit. Kosit louky kosou už půjde málokdo. Často je práce venku řízena počasím, takžře domluvit se na den D hodinu H, že mi pejskaři "uklidí" louku skoro nejde. Srny kladoucí srnčata v lese na pasekách jsou na tom líp. Bohužel množství posekaných srnčat je dáno nejen neochotou zemědělců plašit před sečením (ale malá srnčata vyplašit není vůbec snadné - pokud není blízko srna, stejně leží a nebo se i ztratí) ale i vysokým množstvím srnčího v některých oblastech.

Daň - hrozná daň za techniku. Ale produktivita, rychlost... to se zvrátit asi nedá