22.5.2024 | Svátek má Emil


Diskuse k článku

MAILEM: Fenka a batole - existuje hrozba?

Dostala jsem mailem dotaz, který považuji za natolik závažný, že bych ho chtěla dát k veřejné diskuzi. Sama jsem na něj odpověděla, ale přece jen - vždy jsem měla psy (samce), takže neznám důvěrně chování a projevy fenek. A tady jde o možné problémy ve vztahu osmileté fenky a roční holčičky. Paní jsem mimo jiné doporučila některé psí poradny, ale myslím si, že mezi vámi je dost zkušených vychovatelů psů a dětí, aby bylo dobré znát vaše názory.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Petra 26.6.2006 9:53

Re: Náš staroch reagoval podobně

Nicméně nejsem pejskař - vím jenom, co dělal náš pejsek, který už byl starý, nebyl z útulku a všeobecně měl pozitivní nebo lhostejný vztah k cizím dospělým a dětem. Nicméně, když pes pochopil, že změna ve smečce je trvalá, pochopil nová pravidla i to, že jeho pozice se nemění a přestal mít strach o svou pozici - zklidnil se. Jednou na něj synovec upadnul - pes se leknul, rozhořčeně vyštěknul, ale nekousnul, i když mrňouse nikdy nijak zvlášť nemiloval (nestihnul to, dřív než synovec povyrostl, pejsek nám umřel)

Četla jsem také zajímavou knížku od amerického psího psychologa, ale teď si zaboha nevzpomenu, jak se to jmenovalo (jakmile si vzpomenu, napíšu)  - rozhodně nelze tyto věci podceňovat, je nutné si zjistit, jak je to s hierarchií ve smečce, jak se psem komunikovat (jak z té knížky vyplynulo, muži to umí trochu lépe než ženy) a předevšim to chce důslednost.

Držím Vám palce, ať to překonáte ke spokojenosti všech.

Rpuť 26.6.2006 9:53

dítě zařazeno NAD psa....no právě!

S dítětem zařazeným nad psa lze bojovat o místo ve smečce - a to dítě neumí a fyzicky na to nemá.

S dítětem jako štěnětem hodným ochrany není o co bojovat.

Petra 26.6.2006 9:53

Náš staroch reagoval podobně

Náš pejsek, když mu bylo asi 12 let, tak se dočkal nového přírůstku do rodiny (mého synovce) a nesl to dost nelibě. V té době už začínal ztrácet síly a špatně chodil a podle mě se bál, že ho smečka opustí, tka jak to v přírodě chodívá. Nevím, jestli jsme to dělali dobře, ale vztah mezi ním a mrňouskem se ustálil na klidné ingnorování (nicméně pokradmé mrknutí, jestli je vše v pořádku) - ovšem pejsek už byl stařík a nevěnoval se už moc ani nám - ovšem coby čau čau by uměl pořádně kousnout, takže podceňovat jsme to nemohli. Souhlasím s názorem ostatních s tím, že předevšim je potřeba pravidelně věnovat fence čas a péči a aby si mohla vybít energii - to základní co cítí je STRACH a ÚZKOST, že přijde o to, co dosud měla a o jistotu - potřebuje Vaším chováním chováním, péči a láskou uklidnit a ubezpečit, že vše je v pořádku - na druhou stranu, na každou její negativní reakci vůči holčičce důsledně zareagovat nesmíš nebo fuj a naopak, když se chová hezky - pochválit a třeba dát piškot - s tím, že nejdůležitější důslednost.

Hlavně ale pes nesmí cítit váš vnitřní neklid, z toho si vyvodí, že je něco v nepořádku a taky bude mít nervy na pochodu  - je třeba reagovat normálně, tak jak dosud bylo zvyklá. 

Apina 26.6.2006 9:50

vycházky v centru Prahy

Nechci se míchat do diskuze o chování psa k malému dítěti, protože o tom nic nevím, a navíc, k mé lítosti, psa nemáme a z časových důvodů dlouho mít nebudeme. Jen k těm vycházkám, netuším, co je v tomto případě míněno centrem Prahy. Já osobně za ně považuji pouze Staré Město, Malou Stranu, Hradčany a Hrad. Dnes, jak jsem s jistým překvapením zjistila, za ně lidé považují i další čtvrti, pokud to nejsou zrovna paneláky. Je pravda, že v centru je to s venčením psů mnohem těžší, ale pár míst, kde se pes může vylítat se najde. Pokud vezmeme v úvahu mou definici centra, je možné jít se psem na Letnou, oblíbené místo pejskařů. Vždycky jsem tam viděla psy navolno - velikosti od yorkshiráka až po vlkodava. Dalším místem jsou vltavské náplavky, tedy, pokud není zrovna povodeň. Dalším místem plným zeleně je Petřín a Kinského zahrada, tam si nejsem jistá, do jaké míry mohou být psi na volno, ale snad ano.  Vnitřních parků a zahrad je bohužel minimum a koncentrace lidí vysoká, tam je asi i kvůli ostatním lépe mít psa na vodítku. Možná je i někde vstup psů zakázán, nevím přesně. Ny vylítání psů to není ideální. Dalším eldorádem pejsků vždycky byla Stromovka, což už se ale trochu vymyká mé definici centra, ale dojede se tam v pohodě tramvají, takže na soboty a neděle je možné i tam. Možná by nebylo od věci podívat se na internet, které pražské čtvrti mají povolen nebo zakázán volný pohyb psů a kde a podle toho se zařídit. V každém případě sice není jednoduché, kde v centru Prahy psa volně pustit, ale není to nemožné. Měl by ale asi v pohodě snášet jiné psy, v takových místech jejich koncentrace bude vždy vyšší.

tosca 26.6.2006 9:41

Re: tosko - ZÁSADNÍ OMYL !!!!!!!!!!! A NEBEZPEČNEJ !!!!!!!

Rputi, nejsem si jistá. V psí smečce má mláďata pouze alfa pár. A to pouze díky tomu, že si dokáží zajistit jejich ochranu. Pokud má mládě jiný pár, alfa ho bez milosti zlikviduje. Smečka chrání mladé alfa páru podle mého názoru proto, že alfa je nejvýš, ne proto, že mládě je nejníž, ale nejsme odborník, jenom mi to tak připadá.

V každém případě, dokud je dítě hodně malé, problém nevzniká. Všimni si, že se problém objevuje až když dítě začne lézt. Je rozdíl ochrana a výchova a je rozdíl štěně a člověk. Pes žijící v lidské smečce to nerozlišuje. Dokud je dítě moc malé, musím to být já, kdo ho bude chránit (ochrana smečky je doménou vůdce, členové pouze pomáhají, pokud k tomu vůdce velí) a tudíž tu ochranu nebude přebírat můj podřízený pes.

Nikdo mi nebyl schopen říct, kdy pro psa končí doba "hájení" lidského mláděte. Štěně je "hájeno" do 6 měsíců, pak to pro psa není štěně, ale puberťák, který by měl znát zásady chování. V každém případě, štěně je na psí výchovu stavěno. U dítěte není schopen pes tuto hranici určit (jak dokazují případy pokousaných 2 letých dětí, které velcí psi pouze umravňovali). Proto mé dítě nikdy nebude vychovávat pes a jakmile se bude určovat hierarchie, bude dítě zařazeno NAD psa.

V každém případě. Co se týká piškotů - u nás doma se lidské jídlo a psí žrádlo nemíchá. Takže tohle řešit nikdy nebudu. Dítě nepoleze psovi do misky (to můžu pouze já a další dospělí v rodině) a pes nebude žrát piškoty společně s dítětem.

Jo, ty kšíry, co popsal tojefuk, byly vynikající nápad R^

Rpuť 26.6.2006 9:31

Podobný problém

 Na www.mujpes.cz , články str. 5 : Pes a dítě (L.Suchánek). Hned pod článkem je můj komentář (s podpisem Zuzana)

veram 26.6.2006 9:22

Re: Re: Re: Tadeášek???:-)

gratuluju,VR^V, můj vnuk Tadeáš teď půjde do gymnazia :-):-(

Rpuť 26.6.2006 9:20

tosko - ZÁSADNÍ OMYL !!!!!!!!!!! A NEBEZPEČNEJ !!!!!!!

Jakékoli mládě ve smečce JE na nejnižším stupni žebříčku a právě proto má NÁROK NA OCHRANU A TOLERANCI. Jestliže se, nedej bože, podaří psa přesvědčit, že mládě stojí nad ním, pak není povinen (dle zákonů smečky) tolerovat dětské blbosti - a to může dopadnout velice špatně!!

Případy popisované tojefukem jsou naprosto přesné - kdyby jejich pejsek nebral toho kluka jako mládě, tak byl bez půlky obličeje a v televizi další spot o agresivním psovi!

Lída Š. 26.6.2006 9:10

Pájo, jsi tu někde?

Tak jak?????;-)

smoky 26.6.2006 9:08

Re: Už tu padl odkaz na jedny stránky

ahoj všichni zvířetníci, reaguji na odkaz na psycholog psů - zrovna nedávno kolegyně v práci řešila situaci - mají štěně howavarta (cca roční), chodí na cvičák, učí ho poslušnosti atd., ale ten psík (no spíše tele ;-D) odmalička nesnáší její babičku a dědu, kteří u nich bydlí a přicházejí s ním denně do kontaktu, štěká na ně, vrčí, kolegyně se bojí, aby po nich jednou nevystartoval. Napadla mne spásná myšlenka - kontaktuj psychologa psů, p. Desenského! Jak to dopadlo se snad ani neptejte, opravdu jsem byla zklamaná: po té co ho kontaktovala přes net, zareagoval způsobem: okamžitě za mnou přijeďte, jde tu o vážné ohrožení. Po návštěvě byla kolegyně rozčarovaná - p. Desenský se na psa jen letmo podíval a jeho rady typu - pokusit se zamezit společnému kontaktu - ji neoslovily. Byla jsem zklamaná, asi jsem čekala více.

Lída Š. 26.6.2006 9:07

Re: Vyvedený víkend:-(

Sloni by naskákali tygrům do náruče a všichni by plakali;-€

Lída Š. 26.6.2006 9:06

Re: Piškoty

Souhlas;-)

Lída Š. 26.6.2006 9:05

Kdo je vlastně

páníček fenky? Jakou roli v tom hraje Váš bratr? Má fenka jednoho pána, anebo je to "volné"?

zana 26.6.2006 9:04

Re: Re: Tadeášek???:-)

Gratuluju, gratuluju, gratuluju V

tosca 26.6.2006 9:02

Re: Piškoty

Mluvíte mi z duše a zformulovala jste to líp :-)

tosca 26.6.2006 8:59

Re: Vyvedený víkend:-(

No jo Lído, to je přece tááá - "demokracie". Mládí se chce bavit, co na tom, že tím nadělají spoustu škody, oni se chtějí bavit, mají na to pozemek tak Ty koukej demokraticky "držet hubu" ;-O

Jistě si pochopila, že to nemyslím vážně. Nemám ráda ani diskotéky trvající do 2 do rána a rušící můj spánek. ;-€ Škoda, že nechováte na farmě tygry, mohli jste je tam poslat a mohlo být veseleji :-/

Jana 26.6.2006 8:58

Re: Pokračování

taky to, že se nemůže vylítat na ní určitě nechává stopy - nemá jak vybít svou energii. Vylítaný, psychicky pracující pes se rád uklidí a odpočine si, to vím z vlastní zkušenosti.

Lída Š. 26.6.2006 8:57

Re: Re: Tadeášek???:-)

;-)VV;-)VV

Jana 26.6.2006 8:57

Piškoty

s tím doporučovaným pořadím pozor - dcera by měla dostat dříve než fenka aby bylo jasno,  že je v hierarcii nad ní. Jinak ji fena bude považovat za štěně které má právo vychovávat libovolným způsobem. Problém prostor povolených dítěti a odepřených psu je velký problém. Jistě máte na fenku méně času a ona žárlí, možná si s malou chce hrát aby si tu pozornost vynahradila (teď mluvím ze zkušenosti s několika psy - původní na nového žárlí ale na druhou stranu si v něm najdou parťáka na hry. Určitě věnovat psu více pozornosti, unavit ji tůrou, během u kola a tak, prostě si na ni musíte udělat čas. Když se vylítá a dostane krmení bude spokojeně odpočívat a třeba spoustu věcí přestane řešit. Dále kdykoliv budete věnovat pozornost dcerce je vhodné psu třeba házet míček, dávat odměnu, cokoliv co má ráda aby s dítětem měla spojeny pozitivní zkušenosti. Jak psala v Psu Radka z JAR - když kojila fena si k ní chtěla lehnout, tak si sedla na zem, synka kojila a fenka si spokojeně dala hlavu na nohu. Další věc která mne napadá - možná Vás fena nebere jako vůdce smečky a tudíž automaticky začíná vychovávat dítě, jelikož si myslí, že ona to ví lépe enž Vy a má na to právo. Těžko takhle na dálku. Náhubek je problém - za prvé fena ho asi ráda nemá stejně ajko většina psů takže opět negativní zkušenost spojená s dcerou, za druhé není-li plastový nebo kožený může ublížit více než malá ťafka. Dát pryč psa je určitě řešení jednodušší, jakkoliv tvrdíte že by to bylo těžké (většinqa lidí volí to nejsnazší). Jednou jste se jí ujali a pokud zažije další zklamání asi bude hodně smutná. Musíte si zroganizovat čas a fenu naučit, že dítě je další člen smečky (pokud její výpady k ní nejsou pokusem o hraní je možné, že dítě bere jako vetřelce).

MaR 26.6.2006 8:56

Re: Dobré ráno, Zvířetníci!

Nic ve zlém, tojefuku, ale počural se jenom mladej?

Když si v popsané situaci představím sama sebe...;-D

tosca 26.6.2006 8:56

Re: Zdravím milé Zvířetníky.

Vave, jsem ráda, že jsi zase tady. A Amálka nebo Tadeášek ... vždyť je to jedno, hlavně, že bude mimčo i maminka v pořádku :-)

A aby to nakonec nebyla Amálka a Tadeášek ;-)

tosca 26.6.2006 8:53

Re: Jen můj názor

Je to jen můj názor, není podložený zkušeností, ty doporučené poradny jsou dobrý nápad. Sice pokud vím, tak ani jeden z uvedených pánů děti nemá, ale rukama jim prošlo mnoho psů, takže snad poradí.

tosca 26.6.2006 8:53

Jen můj názor

Nemám děti, takže mohu poradit jen to, co si myslím, že je správné. Nejprve - na útulek zapomeňte, takových nešťastných psích duší je v útulku příliš mnoho a osmiletá fena má malou šanci, že se dočká nového pána (když vynechám to, že si bude těžko zvykat). Vyloženě agresivní zřejmě není a podle popisu situace mě to spíš připadá, že se ta fenka snaží malou hlídat. Jak píše Lída, snaží se podílet na výchově.

Můj názor bude asi trošku jiný, než názor ostatních. Podle mě totiž malé dítě (13 měsíční capart je malé dítě) nepatří dohromady s velkým psem bez přímého a aktivního dozoru dospělých, takže podle mě byste měla fenu od "výchovy" malé odstavit. Nesouhlasím totiž s tím, co napsala Rpuť, že dítě je na nejnižším žebříčku v rodině. Můj názor je, že není a nikdy být nesmí. Nejníže stojí vždycky pes a to bez ohledu na věk dítěte, ale dokud je dítě malé, musí mu tuto pozici prosadit dospělí (pozor, ne se psa zbavit!). V případě malého dítěte a velkého psa bych nějaké vychovávání psem nedovolila. Dítě není stavěné na psí výchovu, jeho tělo snese méně než tělo štěněte a velký pes může ublížit i když to myslí dobře (např chce ho odnést do bezpečí a chytne ho za krkem jako štěně). Osobně bych doporučila věnovat víc času fence, najít si čas (nebo čas někoho z rodiny), aby ji vyběhal. Pes, který chodí jen na vodítku musí mít zákonitě přebytek energie, takže to chce najít prostor, kde může běhat volně, ideální by bylo vyblbnout ji s jinými psy a hlavně zajistit, aby se necítila odstrčená, případně ji zaúkolovat např hlídáním kočárku. S malou bych ji nenechávala bez dozoru a snahy o výchovu bych se snažila potlačit (já jsem vůdce, toto je moje mládě a nikdo mi do výchovy mluvit nebude). Stejně tak bych ovšem nedovolila dítěti, aby strkalo psovi prsty do očí a lezlo mu do žrádla. Do doby, než bude dítě tak velké, aby případné ohnání psa nezaplatilo životem by prostě žili vedle sebe, potkávali by se, museli by se vzájemně tolerovat, ale tím by to končilo a to z obou stran.

Vave 26.6.2006 8:52

Re: Tadeášek???:-)

Děkuju, Lidunko! V září budu. Zrovna včera jsem viděla krásné fotky z bříška a představ si, že je tam mimís krásně vidět a že je podobný dceři. :o)

Rpuť 26.6.2006 8:50

Lído, tak to tě lituju...a ty jelínky....

tak si říkám mít sloní farmu a pak ty načuřený slony na ně pustit, ať jim šlápnou do repráku.....;-€

Zdena bez psa 26.6.2006 8:47

Re: Ivo,

Tak jsem v pátek odcválala po 14,30hod a Tvůj vtip o žábě a hrochovi jsem si vychutnala až dnes poránu. Díííííííííky a krásný den.

Rpuť 26.6.2006 8:45

Knihy I.Sehnerové o psech se objednávají na dobírku

Dr.Jan Hollauer, Bočná 314/III, 392 01 Soběslav

http://aura.sehnerova.cz  ,   http://mujobchod.atlas.cz/nakladatel-jan-hollauer

Mně osobně se knihy I.Sehnerové velice líbí a s většinou věcí, které tam říká 100% souhlasím.

tojefuk 26.6.2006 8:44

Tak mám

v práci prozatím hotovo. Teď  trochu od psů dál.

JoVo, po přízni řízni - se kdysi říkalo. Holt, lidi bez světýlka, máš smůlu. Lituju. Klokoč je moc velký? No a? Však ho příbuzní zkrátí, aby pasoval na tojkefukovu charakteristiku! Eva Štětinová, když skoťákovi namrzne sníh na procházce, o nic nejde. Mít namrzlýho psa celej den v lese - dost problém!

Lída Š. 26.6.2006 8:42

Vyvedený víkend:-(

Tak si lidičkové představte, že kousek nad naší jelení farmou se o víkendu konala technoparty;-€ Bum bun tydy bum, tyja dyá bum, bum bum, bum tydyjá bum;-O;-€;-O Jelínci v šoku, psi nevěděli kam zalíst, já měla hlavu jak škopek;-€ Už v pátek večer jsem si do diktofonu začala říkat nepřesná hlášení, jako že laň 17 zmlátila čtrnáctku - ovšem typ agrese mi chybí8-o A v neděli večer mi už kolouch kojí koloucha. Bum bum tydy bum;-€

Lída Š. 26.6.2006 8:33

Tadeášek???:-)

Jémináčku Vave, tak Ty budeš babička? Moc moc gratuluju!!!!!!:-) VVVVVV