16.6.2024 | Svátek má Zbyněk


Diskuse k článku

MAILEM: Fenka a batole - existuje hrozba?

Dostala jsem mailem dotaz, který považuji za natolik závažný, že bych ho chtěla dát k veřejné diskuzi. Sama jsem na něj odpověděla, ale přece jen - vždy jsem měla psy (samce), takže neznám důvěrně chování a projevy fenek. A tady jde o možné problémy ve vztahu osmileté fenky a roční holčičky. Paní jsem mimo jiné doporučila některé psí poradny, ale myslím si, že mezi vámi je dost zkušených vychovatelů psů a dětí, aby bylo dobré znát vaše názory.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
tojefuk 26.6.2006 14:21

Pořadí ve smečce

Rputi, mám dojem, že ve vlčí smečce ( z vlka jsou naši psi, proto beru jen vlky ) je první alfa pár, pak jejich vlčata a potom ostatní členové smečky¨v pořadí, jaké si určili!

tojefuk 26.6.2006 14:23

Re: Pořadí ve smečce

A zas fofrklik!    Nemůžeš srovnávat vlčí - psí smečku s lidskou rodinou, kde mají psa! I když často s nadsázkou říkám - pes, který vás má-!

Rpuť 26.6.2006 14:45

tojefuku, proč ne?

tosca 26.6.2006 16:08

Re: tojefuku, proč ne?

Rputi, řekla bych že proto, že jsme lidé a lidská rodina nefunguje jako vlčí (psí) smečka. Prostě žijeme jinak a psi žijí s námi. Znalost zákonitostí ve vlčí smečce by nám měla pomoci pochopit chování psa, předvídat jeho reakce a korigovat jeho chování podle našich požadavků a potřeb, aniž bychom museli to zvíře "lámat" nebo to z něj "vymlátit". Ale myslím, že 99.9% lidí, kteří vlastní psa, nebudou svůj životní styl měnit tak, aby odpovídal životu ve vlčí smečce. Už proto, že ve vlčí smečce slabí a handikepovaní jedinci nepřežijí, což by pro spoustu z nás znamenalo, že bude z rodiny "odejito" ;-). A i běžné projevy podřízenosti by asi nebyly v lidské společnosti moc přípustné. Já myslím, že to chápeš, už to, že nenakládáš dítěti a psovi do stejné misky o tom vypovídá. Pokud bys chtěla aplikovat zákony smečky na rodinu, tak od určitého věku budeš dítě od jídla odhánět, dokud se nenajíš Ty, pak se Ti budou doma dítě (cca od 10 let) a pes pravidelně rvát, aby si ujasnili, kdo je výše postavený, kdo má více síly stejně tak se bude s Tvým přibývajícím věkem dítě rvát s Tebou, aby zjistilo, jestli máš stále na to být "vůdce". Ochrana hodně slabých a nemocných (jak se teď pěkně diskutuje výše) není v pravidlech vlčí smečky, ale v pravidlech lidské společnosti. Naší "zbraní" je to, že my o psích zákonech něco víme a umíme je využít ve svůj prospěch.

Takhle to chápu já. Jestli to chápu dobře nebo ne, ukáže čas.

Rpuť 26.6.2006 14:00

tosco - jsem zapomněla - došly ode mne ty dvě fotky?

tosca 26.6.2006 14:04

Re: tosco - jsem zapomněla - došly ode mne ty dvě fotky?

Jééé, já Ti zapoměla poslat e-mail. :-/ Došla jedna, 2x a to P1000003.jpg

Rpuť 26.6.2006 14:22

Nějak to blblo, pošlu to znova.

Rpuť 26.6.2006 14:00

ad: "Navíc - každý pes a každý dítě jsou jiní, a pak má jeden radit! "

Tojefuku, přesně!

tojefuk 26.6.2006 13:16

Tosco,

koukni, prosím, na hadopasí e-mail.

tosca 26.6.2006 13:20

Re: Tosco,

Fotka přišla, šla i odpověď, ale dám to tam až odpoledne z domu.

Rpuť 26.6.2006 12:40

tojefuku, my mluvíme o tom samém, jen tomu každý říkáme jinak

Proč myslíte že váš pes sprdnul vašeho mladýho, Dovolil by si to k Vám? Nedovolil!

tojefuk 26.6.2006 12:58

Re: tojefuku, my mluvíme o tom samém, jen tomu každý říkáme jinak

Brix věděl, že mladej ví, jak se má chovat, navíc slyšel, že mladýho napomínám a mladej na to kašle! Tak holt Brix napomenul mladýho důrazněji než já, ale s mírou! A rok měl od mladýho pokoj.

Navíc - každý pes a každý dítě jsou jiní, a pak má jeden radit!

Příspěvků jsem k tomuto tématu dal několik, myslím si, že si neprotiřečím, jedná se jen o to, že ve smečce je jeden, který musí určit pravidla hry! Pokud to ovšem umí - u popisované feny o tom pochybuju!

tojefuk 26.6.2006 12:59

Re: Re: tojefuku, my mluvíme o tom samém, jen tomu každý říkáme jinak

Jo, a pravidla nesmí určovat pes!

MaR 26.6.2006 14:40

Brixova výchova

Zajímalo by mě, jestli byla u Brixovy výchovy ženská část rodiny (maminka, babička). Jak to nesly?

tojefuk 26.6.2006 13:18

Re: tojefuku, my mluvíme o tom samém, jen tomu každý říkáme jinak

Dovolil by si i ke mně, kdybych provokoval přes míru! Ale to by byla moje pitomost!

Copak, že mně najednou vykáš?

Rpuť 26.6.2006 13:57

tojefuku, promiň, to já jen ze zvyku...

Nám Arinka spílala a huhlala, jen když jsme v posteli vrtěli moc nohama, že jí nenecháme v klidu spát - ale to už byla stará dáma..:-)

tojefuk 26.6.2006 14:05

Re: tojefuku, promiň, to já jen ze zvyku...

V pohodě! A proč jste nešli spat jinam, třeba Arince na pelech?;-)

Rpuť 26.6.2006 14:51

To by Arinka těžce nesla, že jí tam necháme samotnou:))))

tojefuk 26.6.2006 12:25

Hájení lidského mláděte.

Tosco, lidský mládě musí být tolerováno stále, musí ale vědět, že psovi nesmí ubližovat! Dokud tohle děcko nemůže kvůli věku vědět, měl by pes uhnout a rodiče dítě uklidit, aby pes věděl, že má zastání! Tohle je diskuse na týden a stejně z ní nevyjde zářící všeobecná pravda!

jiný Honza 26.6.2006 12:47

Re: Hájení lidského mláděte.

Tohle ti podepíšu.

tojefuk 26.6.2006 13:07

Re: Re: Hájení lidského mláděte.

Děkuju za uznání, už jsem pochvalu potřeboval!;-) 

tosca 26.6.2006 13:24

Re: Hájení lidského mláděte.

Tojefuku, já s Tebou souhlasím taky. Já snad nikde nepsala, že by pes neměl dítě tolerovat. Spíš bych k tomu dodala, že co se týká rodiny, tak pes musí bezpodmínečně tolerovat každého člena.

Ale já nesmím dovolit, aby psovi někdo vědomě ubližoval a pokud mu někdo omylem ublíží, musím to řešit já, aby to neřešil pes.

D. R. 26.6.2006 14:11

Re: Hájení lidského mláděte.

U nás se od "chodícího věku" osvědčila zřetelná a viditelná spravedlnost. Zlobí pes, má problém. Zlobí dítě (psa), má také problém. Pes měl zastání a tudíž nikd nebral spravedlnost do svých tlapek. On i děti věděli, že vrchním psem v těchto sporech jsem já a mně tedy přísluší rozhodnutí. Max byl 4 roky věrná chůva, ale kolikrát jsem viděla, jak si v duchu mne tlapky, když malý nezbeda dostal vynadáno, v případě horších přestupků byl plácnut přes zadeček nebo přes ruku. On na to čekal!

A další zajímavost: dokud Markovi toleroval blbiny, neposlouchal ho. Jak ho začal poslouchat, očekával, že Marek ví, co dělá a tehdy, když ho malej páníček naštval nebo pošťuchoval, i zle zavrčel. A byl to jezevčík, tedy od přírody tvrdohlavej pacholek.

tojefuk 26.6.2006 14:25

Re: Re: Hájení lidského mláděte.

Vždyť se to snažím celou dobu říct! Konečně se mne někdo zastal!;-)

tojefuk 26.6.2006 11:36

Pokrač.

smoky, máš jistotu, že dědeček a babička štěně uvítali nebo je sem tam odstrčili nohou a houkli na ně jako na otravné zvíře? Že se na to nezeptal psípsycholog, je divný, ale dneska se lidi živí všelijak. Tak nebo tak, napřed si každý v konfliktní situaci musí konkrétní situaci vyhodnotit selským rozumem a hledat chyby ne u psa, ale u sebe a ostatních příslušníků domácnosti! Pes je takový, jakého si vychovali! Další příklad: štěně ode mne dostal známý - ornitolog s velkým O. Za půl roku celá rodina dělala pouze to, co jim jezevčík dovolil! Vyrostl z ní ( byla to fenka ) jediný pes, co mně bez varování z pánovy náruče skočil do obličeje s úmyslem kousnout! A že jsem pár psů potkal! Nepoznal jsem jiného psa, který by nevaroval před zahájením útoku - mimiky na to mají dost! Pořídit si psa jen proto, že je to v módě  - ách jo! To radši porculánovýho - Zdeno bp, tak aspoň porculánouvou kočku!

MaR  jo, jen mladej! Já jsem přes rameno viděl, co Brix chystá a byl jsem připravený ho chytit. Nebylo to potřeba a mohl jsem začít vychovávat. Potomka!

tojefuk 26.6.2006 12:17

Re: Pokrač.

Jo, pamlsky dostává potomek, psům přiděluje on! A je jasný, kdo velí!

Jana 26.6.2006 11:05

Hierarchie

Správně řečeno - do určité doby je štěně hájeno, pak se musí umět chovat jinak pocítí trest. Takže do určité doby bude i pes/fena hájit mimino, pak ho bude vychovávat jako níže postavené. A to právě nastává nejspíše v období,  kdy dítko začíná lézt a chodit. S piškoty jsem to nemyslela tak, že by měli jíst z jedném misky, já třeba dávám psům piškoty z ruky a pokud to tak dělají majitelé feny a jí budou vždy dávat jako první tak si koledují o výchovnou lekci. Protože každý pes/fena je stvoření jiné a tudíž může různé věci tolerovat více či méně. Fena cítí méně pozornosti, podvědomě se bojí o svou pozici a svůj domov, nezapomeňte že je navíc zklamaný nalezenec, to už se nezmění. Vím o čem mluvím, dnes skoro sedmiletého skoropudla jsem našla v 7mi měsících, dodnes je na něm poznat že byl lidmi vyhozen a zklamán, určité věci nese hůře a prožívá jinak než pes s pouze dobrými zkušenostmi. Když do smečky přibyl jeden pudlík a pak ještě další tak taky trpěl pocitem, že bude mít méně pozornosti a bude odstrčený, navíc se cítil otravován štěnětem tak je ignoroval. Pak pochopil, že pozornosti bude mít stejně a navíc má parťáky na hraní. Jasně, malí jsou jakoby pod ním, ale to nelze aplikovat na vztah pes-dítě. Prostě se fence pořádně věnujte, zaměstnejte její intelekt (knírači jsou pracanti) a její fyzično - úměrně věku a zdraví, nejlépe hned zrána aby se pak najedla a měla si kam lehnout do klidu a spát, ovšem aniž by byla odstrčená. To je to stejné jako psi kteří mají problém být sami doma - často to pramení z nedostatku pohybu a práce inteligence. Stačí dát pravidelný režim, pozornost, vylítání, výcvik a josu rádi, že mají klid a spí.

tojefuk 26.6.2006 12:15

Re: Hierarchie

Psi se obvykle srovnají sami - u stejného plemene beze škod, různá plemena - musí pomoct člověk. Mimino lidské může pes hlídat, chránit, ale v žádném případě ne vychovávat podle zvyků psí smečky!

teta 26.6.2006 12:29

Re: Hierarchie

Nemám zkušenosti s chováním pes - malé dítě. Velké děti (13, 15, 16)si musí upravit ten vztah samy. Myslím s našimi "miminky" dnes už téměř 40kg dvouletými psisky. Dnes ta nejstarší vnučka je pro ně druhá panička (po dceři), poslechnou ji na slovo. Ti dva mladší autoritu nemají a ani fyzičku, takže  venčit je prostě nemohou, nikdy ale nedošlo ke konfliktu. Etel a Efraim milují celou lidsko zvířecí smečku, děti, kočky, ostatní psy. 

Zajímavé bylo zařazování štěňat do smečky. Máma Dora se myslím chovala tak, jak tu doporučujete i lidské mamince. Dobře věděla, kdo a kdy by mohl být jejím dětem nebezpečný, ať už neúmyslně (hrající si kočka) nebo úmyslně (děsně žárlící Kety). Domácí lidi ohodnotila jako neškodné. Štěňata bedlivě hlídala a od narození bylo vidět odstupňování té péče. Zpočátku výhružné zavrčení nebo i "zuby" při přiblížení se ke štěněti, jak štěňata rostla, nechávala jim stále větší volnost, ale byla stále ve střehu. I dnes při vyjeknutí při nějakém karambolu zpozorní, odřenou nohu potomkovi pečlivě olíže.

Jak by to dopadlo při nějakém konfliktu se psem nevíme, ona je daleko razantnější, štěňata silnější, mohlo by to být zlé.Zatím se nám však podařilo před nimi utajit, že existuje cosi jako psí rvačky, takže si tu sílu moc neuvědomují.

Ketynčino žárlení už se dnes projevuje jen snahou odstrčit mazlící se velké psy od paničky. Zajímavé je, že právě nalezeneček Kety má zřejmě špatné zkušenosti s dětmi právě té věkové kategotie,jako jsou naše, venku na cizí štěká a vyjíždí, obávám se, že by i kousla, ale doma je zlatíčko, kdokoliv z rodiny jí třeba může sebrat nějakou tu "hodnotu", kterou se snaží rychle shltnout.

tojefuk 26.6.2006 10:52

Zajímavá diskuze!

Tosca, Rpuť: každá máte pravdu. ale pořadí dítě - pes jsem určil já! Pro všecky: fena, o které je řeč, má podle mne dovoleno o trochu víc, než bych dovolil já! Nelze připustit, aby si dominanci určoval pes, to nemůže dobře skončit! Pes nebo fena - to je fuk, musí vědět, že dítě je první. Jiná věc je psa přesvědčit, že má pořád svoje místo jisté a že o ně nemusí s děckem soupeřit. To je taky nutnost!

Mám dojem, že PC kus spolkl, bestie jedna dominantní! Jdu se podívat, případně doplním.