27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Diskuse k článku

PSI: „Japa je to, paní doktorko, vlastně s těma čipama…?“

Otázka, kterou v posledních dnech slýchají veterináři ve svých ordinacích bezesporu nejčastěji.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Červená 4.12.2019 12:33

PS: Myslela jsem tím, že tenhle Váš povzdech chápu, ne tu nutnost čipování ;)

J. Hlavsová 4.12.2019 11:26

Tak Kora už byla načipovaná, když se ke mně dostala, Goliáše jsem nechala načipovat já, protože je poděs a chtěla jsem, aby byl dohledatelný v případě zatoulání. Očkováky i karty s čísly čipů nosím pořád u sebe. Jen doufám, až bude centrální registr, že si nebudu muset opatřovat karty nové. :-P:-P

Zano, strašně moc držím palce a přeju, ať jsi brzy OK. R^R^R^

Z. Maya 4.12.2019 9:57

No jo, po paskvilním zákonu o reflexních prvcích sněmovna vyplodila další paskvil o povinném čipování bez registrace. To, že pomocí čipu se žádný majitel nedohledá, jak taky, když čip nese jen řadu čísel, je našim zákonodárnům jedno, hlavně že můžou buzerovat lidi. Fakt už se děsím, co přijde příště.

Š. Matyášová 4.12.2019 10:57

konec soukromých depozit? Spěje to k tomu, bohužel....:-/

Z. Maya 4.12.2019 11:30

Fakt? To by tedy byl už vrchol.

Z. Lika 4.12.2019 9:09

Děkuji paní doktorce za potřebnou osvětu R^

Z. Červená 4.12.2019 9:11

Rádo se stalo. V posledních dnech stále zjišťuju, kolik lidí o tom vůbec neví, tak jsem ráda za každého, komu informace v článku něco přinesou.

D. Ruščáková 4.12.2019 10:57

Také děkuju, paní doktorko, za velmi dobře napsaný článek. Psy mám čipované a mám pro ně petpasy už od štěňat (obě psí holky vlastně pocházejí ze zahraničních chovů, byť ta jedna jen ze sousedního Slovenska:)), ale setkávám se s lidmi, kteří si tím nikdy nelámali hlavu a ptají se mě, jak to vlastně je (vědí, že mám psy tzv. ok:)) Tak aspoň vím, jak opravdu správně odpovídat.

Mimochodem se mi líbilo, že u nás na vsi (opravdu malé vísce:)) dostali lidé šanci čipovat své psy v jeden den přímo tady, takže s nimi nemuseli nikam jezdit. To pomohlo hlavně "zaplotovým pejskům", kteří nejsou zvyklí jezdit autem.

Z. Yga 4.12.2019 11:33

Psa Jeníkových rodičů, které Jenda "adoptoval na dálku" očipoval v rámci Moravského psího dne, který proběhl letos v červnu v Lanžhotě. Taky bezvadná akce a tento nápad byl k nezaplacení - psík byl z celého hemžení dost vyjevený, takže vlastní čipování ani neregistroval.

Z. Mawe 4.12.2019 11:39

u nas na obci dojizdi ve stanoveny den veterinar ockovat vsechny tyhle zaployove pejsky nebo pejsky starsich lidi, pro ktere je cesta autobusem se psem opravdh nerealna a i s cipovanim je to super, ze pripadne rovnoh nacipuje a vlastme tak temto majitelum odpada starost, co s tim... jen ta informovanost je horsi, casto v tom vidi jen zpusob jak z jich tahat penize:(

Z. Červená 4.12.2019 12:37

To hromadné očkování funguje hlavně pro ty nemobilní lidi na vesnicích skvěle. A koneckonců je i pro veterináře jednoznačně snazší naočkovat 20 psů naráz, než ke každému individuálně jezdit na návštěvu.

Ohledně hromadného čipování se mezi vety taky vedly poměrně živé diskuze a v podstatě se to uzavřelo s tím, že je to velmi dobrá možnost, byť z hlediska papírování složitější, než to očkování.

Pokud by o to lidé stáli, myslím, že by neměl být problém obrátit se na vedení obce, aby nějakého veterináře v tomto směru oslovilo a hromadné čipování zorganizovalo.

Z. Yga 4.12.2019 9:04

Máme oba dva psy očipované - Brooke už snad osm let, kdy se v Břeclavi čipovalo zdarma a Erníka jsem už s čipem dostala, poněvadž je to naturalizovaný cizinec ;-D. Takže aspoň tato povinnost je z krku.

Jsem pro povinné čipování a jsem i pro vytvoření celostátního registru a povinnosti do něj čip nahlásit - zase je ten zákon udělaný tak nějak napolo, jak je v našich krajích zvykem. Ach jo, tak aspoň něco...

Z. Červená 4.12.2019 9:28

Ano, s registry je to složitější. Ale (jak píšu už v reakci níže) i na tom se už pracuje a od roku 2022 by měl začít fungovat jednotný Centrální registr. Novela, která se ho týká, čeká už jen na poslední schvalovací procesy u našich zákonodárců. Tak věřím, že i tohle klapne.

E. Zvolánková 4.12.2019 8:18

Ještě si dovolám dodat k čipům jako takovým, že je dobré nechat si čas od času od veterináře čip zkontrolovat, zda správně funguje a je tam, kde má být. Ono to v tom podkoží dost často cestuje. Můj předchozí haf Akínek ho dostal do zátylku a když nás pak po několika letech náhodně zastavil policajt s kontrolou čipu, nemohl ho vůbec najít. Jenže já, když někam jdu se psem, nosím s sebou pro všechny případy očkovák, takže jsem strážníkovi ukázala, že čip má a strážník ho pak ještě chvíli hledal už jen pro to zjištění, zda funguje....Našel ho snad po 10 minutách vpředu pod krkem, ale funkční.;-)

D. Ruščáková 4.12.2019 10:58

Berry ho má také níž, než byl... ale v průkazu je psáno "levá strana krku", takže ho nakonec vždycky najdou :)

E. Zvolánková 4.12.2019 8:13

Všem také krásné středeční ráno a paní doktorce díky moc za ten přehledný článek. My jsme teda s fousiskem v pohodě, neb očipován už byl chovatelkou (už rovnou čip namísto tetování). Nahlásila jsem ho dobrovolně do Národního registru majitelů zvířat, jakož i povinně do registru pražského magistrátu, takže kdyby náhodou něco, tak dohledatelný by byl. Jinak jdeme-li ven, má obojek, na kterém je ještě pro jistotu vyšito jeho volací jméno, můj telefon a slova "mám čip" ;-D Podle mého je taky ostuda, že se ještě nikterak nedomyslelo to, aby když už pes musí mít povinně čip, také byl povinně někam nahlášen...existoval celorepublikový jednotný registr a ne X. Jasně, že takový jednotný registr by bylo nutno dobře promyslet, vytvořit, zaplatit atd...náklady celkově velké, ale když už ten zákon existuje 2 roky, už se na tom mohlo aspoň makat.

Z. Červená 4.12.2019 9:26

Dobré ráno. Máte pravdu, že s registry je to zatím složité. Nicméně musím říct, že už se na tom opravdu maká a (na poměry našich krajů skoro až neuvěřitelně rychle :-D ). Na světě už je novela zákona, podle které by měl být v roce 2022 ustanoven jeden Centrální registr, který by byl jednotný pro celé území ČR. Podle mých posledních informací (pokud si to dobře pamatuju) už prošel snad i přes senát a čeká tudíž už jen na podpis prezidenta. Ano, je to sice až za dva roky, ale v rámci toho, co všechno založení, správa, financování a vůbec přivedení na svět takového registru obnáší, je to v rámci možností "už" za dva roky :-)

T. Zana 4.12.2019 8:03

O.T. zdravím ze špitálu, dnes už mě snad odpojí aspoň z části hadiček a snad i v poledne bude jidlo :-)

Buďte tu hodní!

A. Lex 4.12.2019 8:09

Šmánkote zano !! Co ti to udělali ? Píšu ti na mejllíka !!

Z. Lika 4.12.2019 8:13

Už jsem ti chtěla psát, tak to je fajn, že se ozýváš - bezva! Moc tě zdravím.

Z. Yga 4.12.2019 8:54

Milá zano - držím palce R^R^, aby ses hadiček co nejdřív zbavila a aby byla večeře chutná a lehká... doufám, že to nebude hrachová kaše či čočka na kyselo, jak to tak nemocniční dietní sestry (nebo kdo to tam vymýšlí) umí po operacích naordinovat...

Z. Červená 4.12.2019 9:31

To je pravda ;-D Pamatuju si před skoro třemi lety, že i my, tehdy kojící matky, jsme měly i na oddělení šestinedělí k obědu fazolovou polévku či co. No, není nad to zvykat miminka už odmalička na luštěniny. Co se v mládí naučí.. :-)

Z. Mawe 4.12.2019 11:36

dobrou chut!

Z. Jenny 4.12.2019 13:18

R^R^R^R^V!!

A. Lex 4.12.2019 7:56

Jsem pro povinné čipování psů, neboť si myslím, že z povědomí občanů vymizela zodpovědnost o zákonné vakcinaci proti vzteklině a z tohoto zákona čipování vychází. Tak jak se díky nezodpovědným rodičům, kteří neočkují už desítky let svoje potomky, začínají vracet lidské choroby, o kterých jsme si naivně mysleli, že jsou vymýcené, může se stát, že se vrátí do Evropy to strašlivé onemocnění vztekliny. U této antropozoonózy jde hlavně o ochranu obyvatelstva.

Druhá věc je, že mi tento zákon připadá šitý horkou jehlou a je nedomyšlený! A na to, že už platí od roku 2017, je to zase důkaz naprosté neschopnosti našich zákonodárců, tak jako v mnohém. Dobrou věc dokáží naprosto zničit ;-( .

Z. Červená 4.12.2019 9:39

Já se bojím, že samotné čipování nijak neovlivní, jestli budou lidé poctivěji očkovat proti vzteklině. Ale je dobré, aby byla možnost psy, kteří např. někoho pokoušou, identifikovat a dohledat tak majitele. Ovšem ty, kteří nebudou zákon dodržovat a psa nenačipují, bude stejně nutné dohledat nějak jinak. Ale mezi ostatními čipovanými to třeba alespoň půjde snáz.

Na očkování jako takové (u lidí) mám trochu jiný názor, ale to by bylo na jinou diskuzi, která sem nepatří :-)

Z. Matylda 4.12.2019 7:32

Jo, zažila jsem to teď na veterině- pán přišel naočkovat psa, očkovák neměl, protože ho prý vždycky ztratí. Ani ho nechtěl. Veterinář si povzdechl a psa naočkoval s tím, že to o čipu proberou jindy, protože starého lehce dementního pána viditelně vyčerpala už informace o očkovacím průkazu. I takové případy jsou a na to zákonodárci jaksi nemyslí...

Š. Matyášová 4.12.2019 7:38

tak hlavně, že trefil na veterinu a věděl,že musí dát psa očkovat... s takovými zvířaty a lidmi se veti setkávají,měli na to upozorňovat.....

Z. Červená 4.12.2019 9:46

Tak v tomto případě je povinnost na straně majitele, takže za plnění zákona si odpovídá on sám. Pokud by jeho pes např. někoho pokousal, nebo z nějakého jiného důvodu by bylo zjištěno, že nemá všechno v pořádku, tak za to nese odpovědnost on. Veterinář nemá povinnost a vlastně ani pravomoc takového člověka k dodržování zákona nějak nutit, takže jen provede požadovaný úkon a vše ostatní už je na majiteli.

Je to jako s řidičem, který nemá v pořádku technickou, nebo sebou dokonce nevozí řidičák. Riziko, že dostane pokutu/odstaví mu auto, nese jen on sám.

Pokud je pán svéprávný, holt platí zákon i pro něj, a jeho mentální "handicap" musí nějak kompenzovat jeho rodina, má-li nějakou.

Š. Matyášová 4.12.2019 11:09

Paní doktorko, myslela jsem upozorňovat na to ,když se vypracovával tento čipovací zákon, že jsou i lidé staří, co nikoho nemají (krom zvířecího společníka) a už i pomaleji myslí a chápou (za ten výraz se omlouvám) a že jsou i staří psi, s prominutím, co to mají za pár...a tam, že to s čipem je poněkud, no ne jednoduché, v některých případech i nemožné...