28.4.2024 | Svátek má Vlastislav


Diskuse k článku

BTW: O přehradě a velké vodě

Narozdíl od lidí, které sužuje rozvodněné Labe na svém dolním toku, máme u nás zatím štěstí. Horní tok Labe nade Dvorem Králové hlídá půvabná přehrada Les Království a tak se městem žene divoká řeka, plně vyplňující hodně hluboké koryto, ale zatím nepáchající zjevné škody. Jak je tu však zvykem, k přehradě při každé větší vodě směřují davy lidí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Kačer 3.4.2006 20:06

Ptakopysku :o)

No a já používám ohnivou lišku takže mám u některých stránek taky dost honičku...fuj to jsem to ale ošklivě napsala :o)
Hela S. 3.4.2006 20:09

Re: Ptakopysku :o)

Já se před chvílí radovala, že mám smajlíky a už jsou zase pryč :-(((((
Kačer 3.4.2006 20:10

Re: Re: Ptakopysku :o)

Helo už jsou zase v trapu :o) je to více než trapné :o)))))
Helena 3.4.2006 10:13

povodne a psi

Uz jednou nas postihla povoden, tak jsme vedeli oc jde.Vzit tasky ,psa a vse nechat napospas.Mame pejska maleho,neni problem ho vzit s sebou,ale ti co maji vlcaky  a tech je vetsina,ti problem maji.Zvlast,kdyz jsou po vetsinu roku odkazani na dvur a kotec.Kam s nim ve meste? Snacha je alergicka,takze pobytem naseho chlupace urcite nadsena nebyla.A to touzim po vetsim hlidaci a atak me napada - jaky je osud techto povodnovzch vesnickych psu.Tech,kteri maji ve zvyku se cholericky vrhat na plot,kdyz jde kolem kdokoli cizi?Moc jim i jejim panum preju,at tu vodu preziji bez ujmy na zdravi.At uz je to pryc!
aster 3.4.2006 10:13

velká voda

Minule jsem psal že jsem se zůčastnil několika akcí Adry,dělám místního aktivistu, a můžu vám říct že je to děsné.Když to vidíte v televizi,tak litujete,když to vidíte v reálu, je vám úzko. Materiální pomoc je velmi nutná,ale já jsem tehdy obcházel měsíc lidi,kterým jsem půjčoval vysoušeče a to nejhorší na ně přišlo potom.Dokud se voda valila fungoval pocit sebezáchovy.Za čtrnáct dní to byla deprese a pocit beznaděje. Voda odešla, komise taky a pak po lidech ani pes neštěkl.Oni potřebovali technickou radu,peníze ,vypovídat se a nic nepřišlo.Zachraňovali co se dalo a já je těžko přesvědčoval,že musí omítku otlouct až do výše mokra.Ti co neposlechli to dělali za měsíc a o hodně výš.Nejsem technik,ale vím co to lidem udělalo předešle.Přišel jsem někdy a oni seděli zhroucení v prostřed od bahna smradlavého obýváku a nebyli schopní si uvařit ani čaj.Zachraňovali zavařeniny a konzervy a argumentovali mi ,že to je přeci hermeticky uzavřené.Museli na konec vyhodit mrazničky a ledničky s celým obsahem.Ono se to nedá desinfikovat a je to smrtelně nebezpečné.Předtavte si ,že ta voda vyplavila všechny žumpy a sklady jedovatých odpadů po celém povodí řeky a to všechno se nahnalo do domů. Dodnes si vybavuji ten odporný puch usazeného bahna a ty skelné pohledy lidí.Když se v Dobrušce přihnala stovka mladých adráckých dobrovolníků a začala čistit domy,tak lidé něvěřili svým očím.To jim ale pomohlo aby se vzchopili a začali také něco dělat.Jo živly jsou prevít.
Bláža 3.4.2006 12:24

Re: velká voda

Dobrý den pane Astere. Asi jsem velká ostuda, že to nevím, ale mohl by jste mi napsat pár nejdůležitějších zásad ohledně dodržování hygieny a desinfekce, když s tím už máte nějaké zkušenosti? Že mám mít holiny a rukavice a savo, to vím, ale jsou věci, třeba velmi banální, ale člověka hned nenapadnou, že si na ně má dávat pozor. Vůbec nevím, jak to po opadnutí vody bude vypadat, ještě jsme tohle nezažili. Zatím to u nás vypadá nějak takhle:  http://www.krejg.estranky.cz/fotoalbum/Nase-aktivity/Petovy-fotografie/18728
Předem díky.
 
Vave 3.4.2006 13:21

Re: Re: velká voda

Ach jo, milá Blážo, to není vůbec hezký pohled! Nejsem si jistá, jak bychom mohli s Vaškem v současné době pomoci, ale kdyby bylo něco potřeba, hoďte sem poptávku a uvidíme, co zvládneme.
Bláža 3.4.2006 13:37

Re: Re: Re: velká voda

Já Vám moc děkuju za nabídnutou pomoc, ale snad to zvládneme vlastními silami :o) Vážím si toho, opravdu!
Já jsem si ještě týden předem umyla pěkně okna a udělala velikonoční výzdobu, tak mohou velikonoce přijít, my máme nachystáno, v oknech nazdobeno  :o)))
Jen mě mrzí, že jsem nezasila připravenou trávu a nepohnojila trávník, když je teď tak pěkně zalito, to by to rostlo  :o)))
Dělám si legraci, ale je mi z toho ouvej.....
 
Mirka - Houston 3.4.2006 16:21

PRO BLAZU!

Mila Blazo!
Moc lituji tohom, co musim videt. Verila jsem, ze Labe vodu pobere !
Tady na uklizeni po zaplavach pouzivame  Clorox. Kontaktujte Zdenu bez psa, ta mi popsala, ze pracovala se stejnou chemikalii.
Je dulezite take, kdyz uz je sucho, zamezit pripadne plisni, ktera se siri hrozne rychle. O vzniklych nemocech asi nemusim psat.
Co dodat. Zustante pri humoru, jak se mi jevi - Vy mate. Ze stresu a beznadeje prichazi dalsi nemoci a dalsi utrpeni!
aster 3.4.2006 19:32

Re: Re: velká voda

Je to hrozně složité.Hlavně dodržovat hygienu.Hodně velký kvanta Sava i stříkacího.Záleží jaký typ naplavenin tam je.Někdy to je z polí ,nejhorší je to z velké řeky.Nepoužívat ani prádlo ,které prošlo vodou.Prohlíželi jsme ledničky a pračky,nešlo to vůbec vyčistit,to bahno je hrozně jemné a špatně se odstraňuje.Hlavně vyházet rychle všechny textilie,koberce a pod.I zablácené prádlo ze skříní.Čalouněný nábytek je potom také zdrojem plísní a bakterií. To vás teda lituji doufám,že vám to všechno dobře dopadne.

Bláža 3.4.2006 19:58

Re: Re: Re: velká voda

Moc děkuju všem za rady, přivítám i další. Ještě mě zajímá, když odstraníme bláto ze zahrady, pak ta hlína, kde byl trávník a záhony&nbsp;snad někdy vyschne a co dál, desinfikuje se nějak půda? Myslím kvůli psům a kočkám. Nevím, jestli se neptám na hlouposti, ale zvažuju všechny eventuality....Kolem mají všichni žumpy, z jedné strany je pole a z druhé Labe <img src='//1gr.cz/u/disk/smile7.gif'>

Káč 3.4.2006 13:14

Re: velká voda

Pane Astere,
také jsem měla tu čest pomáhat po povodních přes ADRU,  a nejde nic jinýho než odkejvat to co jste napsal, snad jen tože i dva roky po povodni jsme nacházeli domky kam se nedostalo nic z žádné pomoci, prostě byli moc "odstčený od civilizace" a takovýle lidé byli moc rádi za každé slovo které s nimi někdo pohodil. Je mi smutno když teď koukám v televizi na to  samé co před čtyřmi lety. Všem držím palečky, posílám ADŘE nějaký příspěvek na účet, protože už vím jak to v téhle organizaci funguje. my jsme letos "na suchu", ale moc dobře si pamatuju na tu beznaděj zvlášť starších lidí kteří fakt byli rádi i za to popovídání u čaje a samozřejmě i za tu vděčnost kterou projevovali potom co jsme dokončili opravu některého domku.
Takže ještě jednou držim palce všem zaplaveným i všem kdo pomáhají, protože zorganizovat pomoc je někdy opravdu náročné.
evam 3.4.2006 9:59

ad BTV

      Pamatuji, jak moji staří rodiče zaslali příspěvek "po telefonu" . Telefon vyvěsili, "aby tam něco naběhlo" a pak chudáci platili tisíce . Statečně si říkali , že je dobře ,že to lidem pomůže. My s manželem pomůžeme také. Ale jen jako Královédvoračka vám musím říci, že přehrada Les Království se dříve jmenovala Tešnovská a nevím  , proč byla přejmenována. Hezký den!
Medvídek 3.4.2006 10:12

Re: ad BTV

To přece neva, Les Království je překrásný název.
evam 3.4.2006 13:18

Re: Re: ad BTV

   Máte pravdu. Asi to bude souviset s tím, že Dvůr Král. bylo královské věnné město. Mějte báječný den!
Medvídek 3.4.2006 9:55

Voda...

...má šílenou sílu. Jednou jsem tady vběhl do místního potoka (proč, to není důležité) zrovna když byl rozvodněný a přestože tam nebyla ani metr hloubka, podrazil mi nohy.
Linda L. 3.4.2006 9:48

Pozdrav od nevěsty pana hrázného

Dobrý den, můj nastávající je hrázným na přehradě jedné z řek, která naštěstí nezpůsobila žádné velké škody (ne větší než vytopené sklepy, což je nepříjemné ale dá se překonat). Když jsem se minulý týden dostavila na přehradu, přivítalo mě vývařiště hladké jako zrcadlo. Potom ovšem byly nutné manipulace s výpustěmi. Je to úžasný pohled, když se masívní kovové záklopky otevírají a začne z nic tryskat nejdřív malý pramínek vody, který se za chvíli rozroste v obrovský řvoucí proud.
Pejsánek Bertrám, který jinak miluje aportování z vody, měl tentokrát dost rozumu, aby koupeli odolal. Jinak bychom ho taky mohli chytat někde po proudu. Jarní koupel si ale neodpustil, aportoval klacíček z takového prima mrazivě ledového jezírka. Poté se vyválel v psím parfému (hovínku) a proto byl potupně vykoupán ještě 4x, ale tentokrát ve vaně a šampónem.
Medvídek 3.4.2006 9:53

Re: Pozdrav od nevěsty pana hrázného

Co je to vývařiště ?
Linda L. 3.4.2006 10:00

Re: Re: Pozdrav od nevěsty pana hrázného

Vývařiště je místo, kam dopadá voda z výpustě, je to tam hluboké aby se vlna zlomila a nerozbila břehy.
WWW 3.4.2006 9:25

povodne

Ano dlouho to trvalo, nez byl napsan prvni prispevek.
Ja jsem napsal o povodnich panu Ruzickovi a pak jeste na jeden chat.
Na BTW  -Zviretniku se mi nechtelo psat, protoze jsem nucen do toho zatahnout politiku a te jsem se zde vyhybal.
Jinak jsem pro pomoc cilenou. Spolek krajanu ve Svycarsku - Zeneve  pri poslednich povodnich vybral penize a financoval jeden konkretni projekt v male vesnicce. O vysledku jsme byli informovani. Rad jsem prispel a prispeji timto zpusobem zase !!
Jiří Růžička 3.4.2006 10:23

Re: povodne

Dobrý den, tak jsem se konečně dostal do klubu. Odpovídám tímto panu WWW, který započal diskusi u článku v akvaristice. Doporučuji přelouskat.
Dovolte mi malou analogii. V dnešním světě se bohužel věci, které by měly být a mnohdy jsou, jednoduché, používají ke zviditelnění kohokoliv. Napadá mi například problém vysílání drastických filmů, neuvěřitelně stupidních reality shov se stejně nadanými učinkujícími. Patři sem ale také snižující se porodnost, drogy a mnoho jiných, stále se zbytňujících problémů. Děsí mě, když prakticky denně slyším v médiích, že si ten, či onen pozval odborníka, aby vysvětlil......
Odborník nejprve vzkáže posluchačům, že nejde zdaleka o jednoduchý problém a že je třeba řešit. Zvláště, když začne slovy, " vědci zjistili........"
Vyslechl jsem asi tak před 1/2 rokem debatu jednoho předního světového psychologa, jak se hluboce mýlíme, že dáváme za vinu filmům a tisku tu strašlivou neurvalost mladých lidí. To že je jiný problém a ihned obvinil rodiny, div ne ze zločinu, že své děti nehlídají.....V tu chvíli starostlivý rodič, který se musí dnes sakra ohánět, propadl zoufalství. Proč? No, jak jinak své děti uživit, než poctivě a hodně pracovat. Ale jak tedy potom mám být celý den u nich? Jak se jim mám věnovat. "No zkrátka, milí rodiče, je to také proto, že musíte svým pachtěním přispívat na naše průzkumy a odborníky." Vzkáže stát. A tak to bude stále dokola a bude to trvat moc a moc let. A protože tu jde "pouze" o moc a o peníze, zeptáme se raději nějakého odborníka.
Promiňte, ale nemohu jen krátce reagovat. Mnohé je v našich dětech, ale ty to mají vzít kde?
A povodně? Jsem přesvědčen, promiňte mi upřimnost, že by se měli všichni, nemyslím tím jen ty chudáky, postižené, ale hlavně ti, kteří mají od nás tolik prostředků na odborníky, zamyslet nad tím,/pokračování-
Jiří Růžička 3.4.2006 10:36

Re: Re: povodne

že není asi stále dokola dobré co chvíli něco obnovovat. Ale třeba vyčlenit státní pozemky a za symbolickou částku je nabídnout těm postiženým. Zrovna tak jim ale nabídnout novou výstavbu a hlavně ji zainvestovat. Kde na to vzít? Budete-li počítat, tak Vám vyjde, že ještě dvě tři takové katastrofy a bude to stát, jako by stavěli nové. Děsí mi prohlášení našich představitelů, že vyčlenili 360 miliónů a bude-li třeba tak.....
Nejsem odborník, ale už teď je mi jasné, že půjde o miliardy a to o jejich desítky!
Jsme všichni součástí hry o moc a tak je s námi i zacházeno. Má jim kdo poradit. Mají na to. Vždyť je mezi námi tolik odborníků......
Ještě k darování. Z vlastní zkušenosti vím, nejedná-li se o velký projekt, že nejlépe je darovat osobně. V minulosti jsem pravidelně přispíval na různá místa a také jsem naletěl. Dávám si již pozor. I když darujete prostředky přímo do obce, tak i tam jsou osobní vztahy mnohdy různé. Nezevšeobecňuji, je to zkrátka tak. Nezlobte se, ale jsem dnes nějak na měkko. Těšim se na diskusi.
..
Jiří Růžička 3.4.2006 10:39

Re: Re: Re: povodne

Omluva "SHOW"
Karolína 3.4.2006 8:50

Zkušenosti

Milí přátelé! Velká voda je opravdu hrozný živel a zažila jsem ji na vlastní kůži rok po povodních, kdy stačil jeden intenzívní déšť přes noc a potok, jinak 10 cm hluboký a široký tak 50-60 cm, se u nás v jinak klidném krkonošském údolí změnil v dravou řeku, která brala vše, co jí stálo v cestě. Naše lávka z ocelových nosníků a s pražci nahoře, kterou neuzvedlo ani 10 chlapů, byla nalezena asi o 3 km dále pohřbená pod nánosy bahna a jílu. Pstruhy z horního jezu jsme nalézali 50 m vysoko ve stráni v trávě a koryto potoka se rozšířilo na téměř 2 metry na úkor naší zahrady. Ze sklepa jsem čerpala téměř 2 metry vody. Lidem, kteří jsou znovu postižení, situaci opravdu nezávidím. Ale po zkušenostech s povodněmi v uplynulých letech, kdy se vybraly miliony a skončily kdoví kde a komu v kapsách, nedám ani korunu! To raději naložím našeho firemního Peugeota Boxera až po střechu nutnými věcmi a odvezu je tam, kde je lidé upotřebí. Pomůžu klidně i konkrétně, a to tak, že peníze věnuji přímo těm postiženým, i když to bude jen třeba jedna rodina. Budu ale vědět, že se o vybrané peníze neobohacuje nějaký prevít, který zneužívá situace postižených lidí. To platí i o různých kytičkách, pastelkách, srdíčkách apod. To, co radostně lidé vydají ze svých peněženek, končí z 50% v kapsách agentury, která to pořádá, další % se musí vyplatit studentům, kteří peníze vybírají a ten nepatrný zbyteček jde tam, kam má. To raději půjdu a dám peníze nebo sponzorský firemní dar konkrétnímu ústavu a budu vědět, že to opravdu prospělo. Možná se mnou hodně z Vás nebude souhlasit, ale mé zkušenosti s koncem vybraných částek jsou, bohužel, natolik špatné, že nehodlám podvodníkům přispívat na jejich luxusnější život.
D. R. 3.4.2006 9:18

Re: Zkušenosti

Jen maličkost -- studenti jsou dobrovolníci, takže k nim se ty peníze nedostanou... Jinak souhlasím, je to problém. My jsme minule jako rodina přispěli na konto tuším Člověk v tísni, ale můj muž za firmu posílal příspěvek přímo jedné z té zničených vesnic, teď už si nevzpomínám, která to přesně byla. A nebylo to bez problémů, oni to vůbec nečekali...
Káč 3.4.2006 13:00

Re: Re: Zkušenosti

Po povodních v roce 2002 jsem pracovala pro Občanské sdružení ADRA, pracovali jsme na pojektu obnovy bydlení po povodni, jednalo se o vytipování lidí kteří si nedokáží nebo nemohou z nějakéh důvodu sami opravit byt, a samozřejmě pomoc s opravou, nebudu ani rozepisovat jak to všecko fungovalo, tobych tu seděla ještě pozejtří. Ve všech případech se postupovalo značně individuálně podle potřeb a možností dané rodiny.
Po tom co jsme nakoukla do této problematiky můžu s klidem dát peníze na sbírku, má natolik přísná pravidla že absolutní většina peněz se opravdu dostane na te účel ke kterému byla sbírka zřízena, na provoz organizace je možné si u sbírky vyhradit jen 5 procent získané částky a i u té je třeba vyúčovat na co konkrétně byla použita. Oni studenti kteří obchází města s kasičkou jsou dobrovolníci a ze sbírky můžou mít akorát tak dobrý pocit. Ony prodávané kytičky, pastelky, domečky jsou vlastně jen dary od sponzorů.
Nechci tvrdit že jediný správný způsob pomoci je přes humanitární organizaci, jen chci říct že není třeba se tohoto způsobu bát. Všechny příspěvky si najdou cestu cestu k lidem kteří je potřebují.
já svůj příspěvek pošlu "kolegům" z ADRY, jsem přesvědčená že nakonec skončí tam kde je potřeba.
zana 3.4.2006 8:32

Ja to nejlíp udělat?

Moc myslím na vyplavené a chtěla bych jim pomoct, ale musím říct, že naopak určitě nechci pomáhat nějaké blahobytné agentuře, která si dobře žije z "pomáhání". Máte někdo nějaký dobrý typ?
A jak je možné, že jsem tu, t.j. na celém Zvířetníku, sama? Já se tu bojím!!
Fallowa 3.4.2006 9:09

Re: Ja to nejlíp udělat?

Zano,taky mě překvapilo,že zatím nikdo nenapsal - já jsem u druhého článku D.R.taky psala první komentář a nikde nikdo!Jen doufám,že pravidelným psavcům nezabránila voda dostat se k počítači a držím palce všem postiženým povodněmi,aby ta hrůza co nejdřív skončila.Zatím jsem poslala nějaké DMS,ale přes agenturu nic posílat nebudu,spíš to udělám jako Karolína - radši se budu snažit aspoň trochu pomoci konkrétním osobám.
Heli 3.4.2006 10:37

Re: Ja to nejlíp udělat?

Nemůžu si být samozřejmě jistá, ale už roky přispívám na nadaci Člověk v tísni. Pokud vím, mají velmi nízké administrativní náklady, a tak se většina peněz skutečně dostane tam, kam mají. také vše vyúčtovávají ve výroční zprávě. Možná jsem naivní, ale myslím si, že lidé, kteří s tím mají zkušenost, dokážou prostředky lépe využít.
PetraK 3.4.2006 22:05

Re: Re: Ja to nejlíp udělat?

Souhlasím s Heli, nadaci Člověk v tísni věřím  a vždycky jsem peníze přehnala přes tyhle lidi.