18.9.2020 | Svátek má Kryštof



DISKUSE K ČLÁNKU

Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.


AKVARISTIKA: Jak jsme chovali a přestali chovat rybičky



Řazeno podle času sestupně, seřadit podle času vzestupně
počet příspěvků: 24, poslední: 1.2.2006 23:08, přehled diskusí

Mořské akvárium:
Autor: Jiří Růžička Datum: 1.2.2006 20:51

Mořská akvária jsou tzv.vysokou školou akvaristiky.Jsou oproti sladkovodním nádržím dosti vzácná a má to jeden podstatný důvod.Zřízení a provoz mořského akvária je velmi nákladný.Koráli,ryby,korýši a jiní živočichové jsou většinou mnohem dražší než živočichové do sladkovodního akvária.Přesto,budete-li mít zájem,můžeme "moře"časem
probrat též.Pro představu:Vybavit kompletně slušné ,malé mořské akvárium(cca 200l,menší nemá význam)Vás přijde  zhruba na 100 000,-Kč.Pozor!To neni nijak vysoký odhad.Tam dvakrát platí,že poloviční cesta neexistuje!

jedno z akvárek mého tatínka:
Autor: Kačer Datum: 1.2.2006 12:44

také prasklo, teda neprasklo jen tak náhodou, leč mu pomohla moje pořádkumilovná maminka. V jedné ze svých úklidových euforiích břinkla trubkou od luxu do jednoho z akvárek, bohužel do toho největšího, které bylo na nízkém, dlouhém stolu, cca 300 litrů :o))) rybičky se plácaly na koberci, já jako malé robě, si je cpala do kapes u tepláků a vykřikovala jsem "musí se uživit!" Sousedi pod námi byli dost rozladěni, byli totiž zvyklí na pravidelné záplavy v koupelně, ale obývák, to byla novinka! Tenkrát se rodiče málem rozváděli, naštěstí maminka si to vyžehlila koupí nového (o něco menšího) akvária. Většinu rybiček rodiče zachránili, kromě těch co jsem si narvala do tepláků a těch co sežrala naše psice :o(

Už skoro chodily - a CHCÍPLY...:
Autor: Zdena Datum: 1.2.2006 12:42

Taky jsme mívali akvárko. A pak dokonce 2, to když jsme zjistili, že některé rybičky jsou dravé a některé nikoliv. To bylo překvápko: když jsme vypustili kančíky a akary k betám a tetrám... A obě byla přikrytá. A svítila. A byla veselá. Jenže jak se z nich odpařovala voda, tak jí občas nikdo nedolil, kytičky začaly nejdřív hnít a pak zasychat a rybičkám pomalu začínaly narůstat nožičky. Už to vypadala nadějně, že se rozběhnou po suchu - no a pak chcíply. A tak jsme po několika letech vzájemného trápení pochopili, že na akvaristiku nejsme. Ovšem pohled do akvária mne stále fascinuje. Že bych se podívala po sklepě, kdeže ta akvárka jsou?

Re: Už skoro chodily - a CHCÍPLY...:
Autor: Jiří Růžička Datum: 1.2.2006 23:08

Připomíná mě to smutný příběh o koni,kterého jeho pán odnaučoval jíst.Kůň pošel a jeho majitel si povzdychl:"No škoda,kdyby to vydrže ještě pár dní,už by to uměl".........Chuděry ryby!

Nebojte se bubáků...:
Autor: Jiří Růřička Datum: 1.2.2006 11:12

Díky za ten dotaz!I když,nezlobte se,byl bych nerad,kdyby si ho naši čtenáři vzali za vzor při rozhodovámí zada zřídit,či nezřídit akvárium.Děkuj za něj proto,že je v něm obsaženo to,co je běžné a snad nejvíce prezentované.Na obhajobu akvaristiky si můžeme připomenout roztrhané peřiny milovaným pejskem,či poškrábaný nábytek kočičkou,která je tak miloučká(vše jsem prožil)a tak dále.Jasně,u každé  lidské činnosti vymyslíme riziko a dokonce ho doložíme důkazy.Ale  je dobré o riziku vědět!Přesto si troufám tvrdit,že 90% všech těchto nemilých zkušeností je zaviněno neznalostí,zbrklostí,či pouze lajdačinou.Proč to tak dobře vím?No,žádný učený z nebe nespadl a já jsem si to prožil dokonce několikrát.(Tímto se omlouvám paní správcové v jednom žižkovském bytě,která co chvíli běhala do prvního patra,kde" ten Růžička pořád něco dělá s vodou".....)No žbluňklo to!Kdyby věděla,že nad její postelí je nádrž s 600l vody,asi by chudinka nespala.V budoucnu se budu zmiňovat ve svých článcích i o zoufalosti kamarádů akvaristů,kteří umísťovali nádrže v neuvěřitelných místech svých bytů.
Sledujte tedy  připravovaný seriál,ve kterém budu možná pečlivěji než je třeba,vysvětlovat jak to udělat,abychom se veškerým nepříjemnostem vyhnuli.Ńásleduje úvodní článek a hned po něm se vrhneme na akvária a techniku,která je pro takovou činnost nezbytná.

Re: Nebojte se bubáků...:
Autor: Kačer Datum: 1.2.2006 12:49

600 litrů! To musí být paráda! A co tam máte za rybičky? Máte taky mořské akvárium? To by mně totiž zajímalo, jestli je to obtížné si takové akvárko pořídit, resp. zbudovat. Četla jsem někde, že k takové nádrži musíte mít "stupňovité" nádržky, přes které filtrujete a dosolujete vodu. Zdá se mi to strašně komplikované, i když chápu, že pochopitelně nestačí do vody hodit pouze hrst soli :o))

Re: Re: Nebojte se bubáků...:
Autor: Jiří Růžička Datum: 1.2.2006 18:19

Tu "šestistovku"jsem dávno předal jinému chovateli,v současné době mám největší akvárium 800l a je zatím prázdné.Čeká na vzácné ryby,které přijdou v létě.Mimochodem,největší akvárium,které jsem lepil na objednávku bylo 2500 l.To byla nádhera!
Ten příběh o paní správcové je 30 let starý.

Re: Nebojte se bubáků...:
Autor: Hela S. Datum: 1.2.2006 13:51

Sem s těmi články! Už se těším! Budu pořizovat nové akvárium a rušit staré (ryby se budou stěhovat, ty rušit nebudu), tak ať se vyhnu i těm chybám, o kterých ještě nevím, že je dělám :-)))

Akvárium:
Autor: Beňa Datum: 1.2.2006 9:48

Ani mě prozatím neodradila katastrofa v podobě prasklého akvária, což se nám zadařilo už dvakrát! Pokaždé jsem pořídila zase nové, ale držím se pořád menšího - jen 50 l.

Re: Akvárium:
Autor: zana Datum: 1.2.2006 11:39

Páni, vidíte a já jsem si až doteď myslela, že se tohle nezadaří každému.  No, tak teď se třeba dozvíme, jak na to.

Měl jsem také akvárium:
Autor: Honza Urban Datum: 1.2.2006 9:06

V dětství. Ovšem jsem zdědil po dědovi nepěknou vlastnost, a to že rád čtu. Teď tohle pomalu dostávají mé děti. Já už knihy nekupuju, chodím do knihovny, ale mé děti do přeplněného bytu začínají opět knihy přinášet. Mám knihovnu nebo knihovničku v každé místnosti (i v kuchyni) takže kam bych měl akvárium dát?

Jediné, co mě u akvária děsí:
Autor: Hela S. Datum: 1.2.2006 8:16

je právě představa prasklého akvária vyteklého na podlahu. Vzhledem k tomu, že je korková, pochybuji, že by zvládla bez úhony 140 l vody. Ale stejně do toho půjdu a nové akvárium si zase koupím. Bude to vlastně "snížení rizika", neboť z 220 přejdu na 140 l. Třeba v případě havárie přežije aspoň knihovna po pratetě ;-)
Jinak povídání je napsané moc pěkně a souhlasím, že paví očka jsou jedny z nejvděčnějších ryb a akvárium s nimi je veselé :-)

Rpuť má pravdu, mně se rybičky moc líbí:
Autor: Vave Datum: 1.2.2006 8:13

a když někde narazím na akvárium, sedím u něj a zálibně civím, ale v životě mě nenapadlo si takovou živou televizi pořídit.
Já mám ráda zvířata chlupatá a suchá a pak mám ráda hrabat se v hlíně a starat se o kytičky a tak pro mě akvárko navždy (?) zůstane jen náhodným a příjemným potěšením.

Rybičky...:
Autor: Linda L. Datum: 1.2.2006 6:47

Dobrý den, já jsem si "systematickou péčí" o akvárium v dětství (nález uschlé rybičky na koberci, později shození plného akvária na zem) vypěstovala něco na způsob fóbie. V dospělosti jsem obdržela od svého přítele nové akvárium, které bylo sadisticky umístěno vedle mojí postele přímo k hlavě. Naštěstí jsem si po pár letech docela zvykla a už mě rozhodí máloco, maximálně tak vyskočený pancéřníček přilepený k parketám nebo žába nalezená pod počítačem (samozřejmě patřičně mumifikovaná)

Re: Rybičky...:
Autor: Jiří Růřička Datum: 1.2.2006 11:25

Ano,uschlé rybičky na koberci.....To je ale přirozené chování mnoha druhů ryb,že si sem,tam "poskočí",je jen naší chybou a opět neznalostí,že s tímto nepočítáme a akvárium řádně nepřikrejeme.Chce to jen malinko té důslednosti a  pečlivosti.Nijak tímto nesnižuji filatelistiku(můj děda byl dokonce velmi známý filatelista),ale když zapomenu založit známku,tak to udělám příště.Zapomenu-li přikrýt akvárko,nikdy tu rybičku zpět nevrátím .....

Re: Re: Rybičky...:
Autor: zana Datum: 1.2.2006 11:42

Tak to bych se docela zeptala - my jsme akvárko, resp. obě,  měli zakrytá, ale v akvaristice nám říkali, že úplně na 100 % plochy zakrytá být stejně nesmí - kvůli vzduchu. Je to pravda?

Re: Re: Re: Rybičky...:
Autor: Jiří Růžička Datum: 1.2.2006 12:14

Není!!!Nikdy totiž neutěsníte akvárko uplně vzduchotěsně.Mimochodem,dnes si můžete pořídit za velmi nízkou cenu,vzduchovací motorek,který vyřeší tento problém 100%. (Sledujte seriál)

Re: Re: Re: Re: Rybičky...:
Autor: zana Datum: 1.2.2006 15:13

vzduchování jsme měli. Vzduchovacím motorkem myslíte něco jiného, pokročilejšího? Jinak díky za komentáře.

Re: Re: Re: Re: Re: Rybičky...:
Autor: Jiří Růžička Datum: 1.2.2006 18:24

Vzduchování je proces,který je aktivován vzduchovacím motorkem.Správně-vzduchovací kompresorek,ale píšu motorek,protože je to jednodušší.Vzduchování je prostě zažitý název a kždý mu rozumí.

Re: Re: Re: Re: Rybičky...:
Autor: Marcela Datum: 1.2.2006 17:33

Zakomponujete do toho i to správné umístění vzduchovacího motorku?
Do konce života nezapomenu na to, jak vrnící motorek mírně oddribloval a spadl z dvaceti centimetrů na vrchní sklo akvária. Prorazil ho a sklo se rozpadlo. Osvětlení (žárovičkou) propadlo s motorkem a kusy skla do vody. Rybičky se nestačily divit, jak se jim změnilo prostředí.
Vzpomínám na to (je to skoro 20 let) ještě teď, vždy, když si zabodnu střípek skla do ruky při pravidelné roční velké údržbě. A stále jsem ještě nepřišla na to, jakto, že se nevyhodily pojistky.

Re: Re: Re: Re: Re: Rybičky...:
Autor: Jiří Růžička Datum: 1.2.2006 18:14

Dobrý dotaz,umístění vzduchovacího motorku je důležité,a bude určitě hned ve druhém pokračování seriálu.Mám tuto zkušenost také za sebou a světe div se pojistky vydržely.Pozor!Elektrolýza neni zrovna fyzikální proces,který by  akváriu svědčil........A ještě jeda věc.Zjistíte-li,že v akváziu je např.rozbité topítko,spadlá lampa,no prostě cokoliv,co do vody nepatří a je pod proudem.NESAHEJTE DO VODY!!!Nejprve odpojte veškeré přístroje od proudu!!!

Re: Re: Rybičky...:
Autor: Linda L. Datum: 1.2.2006 19:36

To první paví očko na koberci jsem našla ve svém požehnaném věku asi čtyř let... akvárium máme nyní samozřejmě přikryté, až na malilinkatou mezírku, kterou se nám krycím sklem pokrýt prostě nedaří... zajímavé že ty potvůrky tu mezeru najdou naprosto neomylně.  Určitě se musím vypravit do sklenářství a nechat to krycí sklo vyrobit lepší.

Myslím, že akvaristou člověk buď je nebo není,:
Autor: Rpuť Datum: 1.2.2006 6:20

tj., že s tou schopností rodí. Měnit vodu, písek, sázet kytičky, okysličovat.... a to vše s nadšením, si žádá specifický zájem, kdy rybičky jsou více než estetickým zážitkem.
Konec konců, člověk se musí rozhodnout. Etudy na téma "rybařící kočka" si radši odpustím  Škoda.

Re: Myslím, že akvaristou člověk buď je nebo není,:
Autor: Jiří Růřička Datum: 1.2.2006 11:27

Jasně,ale existuje miliony lidí,kteří mají doma květiny a nejsou zahradníky.......