19.9.2020 | Svátek má Zita


Diskuse k článku

ÚVAHA: Tři kultury

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Krátký 10.8.2020 11:24

Super a teď si jdu číst rozumy diskutujích - pro mě za 1** a ještě R^R^R^

J. Pankovic 10.8.2020 9:43

Strašně by mě zajímalo, kam zařadil autor moslimy. Mezi Africany?

A. Pakosta 10.8.2020 12:29

Ano, mám stejnou otázku. Autor se vůbec nezmínil o islámské "kultuře" - ta africká se k tomu nejvíc přibližuje, to je podle definic autora znát.

P. Hatina 10.8.2020 7:52

Zásadní omyl už je v termínu, "nepsaná pravidla". Nic takového samozřejmě na počátku 21.století neexistuje, všechna, , i ta společenská pravidla , jsou někde zapsána a lze si je dohledat a při kontaktu s jejich komunitou se jimi řídit. A rovněž, tedy i s tím rizikem, že při jejich místním nedodržování dojde k nějaké penalizaci.

V čem je rozdíl, je stupeň lpění na dodržování těch pravidel,. V tom se snaží být Západ liberální. Ta pravidla se mají dodržovat,ale jejich překročení, je (do jisté míry) , odpustitelné, tolerovatelně , a hlavně právně diskutovatelné - což jsou právě ty právnické spory.. Protože (a nemylme se) i na Západě lze , i neslušné chování udat a dotyčného nějak persekuovat . Jenže to prostě většina lidí nedělá..

Zatímco - extrémy jsou vždycky nebezpečné - jak ten východní, vedoucí až k fundamentalismu. Že l nemáme jen "hodné ale vznešené Japonce ale taky radikální až vražící muslimy. Stejně jako že v zemích třetího světa už se ani většinu svých zásad nedodržuje a propadá se do anarchie.

A. Pakosta 10.8.2020 13:02

Zásadní omyl je leda tak na vaší straně - a to ten, že pojem "nepsaná pravidla" naprosto neznamená, že by o nich nebylo nikde nic napsáno. Jsou to pouze pravidla, která nejsou kodifikována na úrovni zákonů či třeba etických kodexů. Jsou to prostě pravidla zdvořilosti či slušného chování, jejichž dodržování sice není zákonem vymahatelné, ale úspěch či neúspěch třeba obchodního jednání na nich může záviset zcela jednoznačně.

P. Hatina 10.8.2020 13:25

Já s tímto Vaším výkladem naprosto souhlasím. Jen jsem tedy upozornil, že i tato pravidla na Západě vymahatelná jsou. Samozřejmě že i při jejich porušení Vás někdo může udat a stát to bude vyšetřovat a trestat, minimálně jako přestupek.

Jenže, ona platí i ta druhá strana, že i při obchodních jednáních se i na Západě dodržují formálně místní zásady společenského jednání. Těžko říct proč si autor článku nebo té knihy domnívá že nikoliv. Žádným příkladem to nedokládá..

Ono totiž zase neplatí rovnítko místně etické= vždy poctivé a spravedlivé To že Vás asijský obchodník pohostí tou správnou kávou nebo tak, ještě neznamená že Vás při tom byznyse "s naprosto čistým svědomím" nesvlíkne donaha , když se necháte,,,

A. Pakosta 10.8.2020 13:36

Já celkem s Vaším názorem souhlasím také, až na to, že soudně trestat Vás na Západě opravdu mohou JEN za porušení konkrétního zákona, které Vám navíc musí soud prokázat. Dobře si v té souvislosti vybavuji dva výroky našich politiků:

- jeden z nich pravil " Zloděj u nás není ten, kdo něco ukradne, ale jen ten, kdo byl řádným soudem uznán vinným z krádeže"

-ten druhý pak: "No já vím, že jsem udělal sviňárnu, ale neporušil jsem žádný zákon!" ..a blaženě se přitom usmíval do kamer.

P. Hatina 10.8.2020 14:08

V tom je právě náš právní systém složitý. Jestli někdo spáchá trestný čin, tak je skutečně velice těžké mu to dokázat a odsoudit ho. To máte pravdu.

Ale udat Vás že se chováte neslušně, je poměrně snadné. To může být ochranka, strážník či policie na místě hned. Akorát že toto neřeší soudy, to právě řeší jako přestupky obce. Pár tisícovek pokuta a ostuda k tomu..

L. Písařík 10.8.2020 7:13

Jiná kultura, jiné mravy. Je obecně znám příběh Aliho, obchodníka s koberci, který ukláněje se uctivě před emírem, mimoděk vypustil prdy. Společesky znemožněn, odešel do Egypta a vrátil se po víc než deseti letech, ubytoval v hostinci a poptával se na to co se dělo a kdy. I bylo mu na dataci události odpovězeno, že se tak stalo dva roky poté co si Ali us.al před emírem, i zasmušil se, prodal veškerý majetek a více již se do Arabie nevrátil. Poučný příběh.

J. Kovaříček 10.8.2020 6:12

Článek vede k zamyšlení, žel vychází z příliš hrubého zobecňování. Do té euroatlantické kultury patří nejen svět římského práva, ale i Marx-leninského bezpráví. A to se uchytilo i ve velké oblasti asijské, tedy komunistická Čína. Neexistuje jednotná asijská kultura, velký je rozdíl třeba mezi islámskou ideologií a Buddhismem! O africké kultuře raději ani nemluvme.

Na rasových nepokojích v USA se podílejí lidé více barev pleti, tedy i bílí. Nejeví se mi, že by byli motivováni bezprostředně rasovými pohnutkami, spíše rasistickými náladami, jak jim je do hlav nalil neomarxismus, kterým obohatili USA a jiné země učenci z Frankfurtské školy.

Určovat kulturní hodnoty především ze zeměpisné lokace je zavádějící! Zkuste si porovnat kulturu Jižní Koree se Severní Koreou.

P. Pepax 10.8.2020 7:08

Souhlas.