28.6.2024 | Svátek má Lubomír


Diskuse k článku

USA: Bushovo dědictví

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foundryman 25.9.2008 13:38

Celá krize

vznikla úplně stejně jako krize v 30. letech - v důsledku úvěrové expanze, tím se vychýlila rovnováha mezi množstvím peněz na jedné straně a zboží a služeb na druhé straně. Výsledkem byl růst cen, zejména nemovitostí. To zase s sebou neslo investiční rozhodnutí, podmíněná uvedenými zkreslenými signály. Jenže každá expanze musí někdy a nějak skončit, což právě zažíváme. Možnosti řešení jsou v podstatě jen dvě - bez restrikce úvěrů a razantního omezení množství peněz v ekonomice (což byla cesta obnovení rovnováhy v 30. letech) dojde k inflaci a náklady budou zaplaceny znehodnocenými vklady. Bude to cesta delší, dražší, ovšem rozložená v čase.  V případě restrikce dojde k okamžitým krachům a obnovení rovnováhy skokem. V tomto případě náklady především ponesou chybně investující, což jsou ovšem i domácnosti, které si pořídily domek na nesmyslnou hypotéku za nesmyslnou cenu.

Každopádně vinu nenese trh, nýbrž státní politika levných úvěrů a především systém částečných rezerv a ničím nekryté měny, kdy banka má možnost úvěrovat až do výše několikanásobku vlastního kapitálu a depozit.

M. Zima 25.9.2008 13:20

Právě v tom bude asi ten problém.

Mariáš je co do rizik a možnosti výhry absolutně neamerická hra. Oni si spíš zapokrují.

tsstss 25.9.2008 12:59

Re: Pánové

:-) Když jsou tři, tak udělají nejlépe, když si zahrajou starej dobrej poctivej destníkovej mariáš. Tím nikomu neuškoděj.

Ben 25.9.2008 12:38

Re: Pánové

Co je to za příspěvek, Zima? Zase tu chybí kLaus!

Marat 25.9.2008 12:21

Nepochybují,že by Obama spackal všechno co spackat jde.

Tak o ti nynější ekonomickou krizí se zasloužili právě demokraté s Clintonem v čele.Právě za Clintona došlo k masivnímu stěhování továren,většiny průmyslu z USA.Dnes už v USA pomalu nenarazité na nic,co by neslo označení "Made in USA".Drtivá většina továren je zavřená.Lidé ztratili slušně placená zaměstnání a to způsobilo jejích nesolventnost.

Američané by měli vědět něco o slibech kandidátu a neměli by baštit každou předhozenou návnadu.Nepochybně i když vyhraje Obama,tak ty čtyři roky to USA vydrží a po těch čtyřech letech,se najde někdo lepší jak McCain.Ale bude mět co napravovat po Obamovi.

M. Zima 25.9.2008 11:33

Pánové

Poslední zprávy k Lidové republice WallStreet: Bush se sejde s McCainem a Obamou a budou řešit.

Steinbrueck: USA ztratily vedoucí roli jako finanční supermocnost.

certik 25.9.2008 11:20

Re: Re: Re: Re: Všimněme

Ano, presne ten Volkswagen myslim. Mimochodem zakon, podle ktereho ma Sasko rozhodujici vliv v rade Volkswagenu, se nijak nezmenil, i kdyz Porsche bude mit nebo snad uz ma vetsinu akcii.

Vase hodnoceni tureckeho hospodareni Boeingu v Aeru je zcela spravne, a zcela potvrzuje co rikam: stat muze (ale take nemusi) hospodarit lepe nez soukromnici. Nekdy proto, ze ti soukromnici maji jine zajmy nez dobre hospodareni, jindy proto, ze tou soukromou firmou hybe par lidi, kteri hledi jen na osobni propech a nikoliv na prospech firmy.

certik 25.9.2008 11:11

Re: Re: Re: Re: trosku hlubsi pohled

Existuje tzv. Enron loophole, coz jsou dve pismena toho zakona, ktere Gramm protlacil podle vseho na prani lobbistu Enronu, kterymi se to v jeho kancelari tenkrat jen hemzilo. Ty umoznily vykazovat imaginarni zisky. Ze se podarilo nektere zodpovedne lidi poslat do basy za poruseni jinych zakonnych ustanoveni, to je dilci uspech.

Deregulace zcela bezne predchazi velke ucetni podvody. A to proto, ze behem psani onech deregulacnich zakonu jsou pritomni zakonodarci jako Phil Gramm, kteri za pakatel do tech zakonu propasuji drobne formulace, ktere ty podvody budou castecne kryt, pripadne umozni zavadejici ucetnictvi aj. Je to pro vas velka novina?

Didi 25.9.2008 11:09

Re: Re: Re: Všimněme

Myslíte ten státní Volgswagen, který si vede tak skvěle, že ho nakonec koupila soukromá společnost Porsche ?

Co se týče Aera Vodochody: Je dosti problematické srovnávat Moskvou řízenou zbrojovku (v letech 1973 až 1991 šlo do Sovětského svazu 2081 kusů Albatrosů L-39 z celkem vyrobených 2892 kusů, předtím podobný poměr u Delfínů L-29), s leteckou továrnou, která se musí prosazovat sama ve světové konkurenci, navíc v době po skončení studené války a při celosvětovém útlumu nákupu vojeské techniky.

Co se účinkování Boeingu týče, jednalo se především o snahu zlepšit si pozici při vyjednávání o prodeji letounů F-16 českému letectvu. Zájmy Aera byly druhořadé.

tsstss 25.9.2008 11:03

Řízni ho, píchni ho, pusť mu krev, náš prápor nade trůny vlááááje

:-D Jachachachacha !!!!

Imperialisti naskákejte do moře ! Zalijeme vám chřtány mírovou ocelí !

To jsou ale konce. Ještě to chce nějakou americkou obdobu směrš a je to vyhraný. Ale, soudruzi, hlavně tu pětiletku, bez tý to nepůjde a nepůjde.  A pak NEP ! ;-D

Honza 25.9.2008 11:01

Problém je v tom,

že ekonomie je v zásadě pavěda. A jestliže začnou ekonomové na základě svých teorií zasahovat do eknomiky, vždycky je to jen na škodu a někdy to končí i pořádným průšvihem

pbla4024 25.9.2008 10:40

Re: Re: Re: trosku hlubsi pohled

A co má deregulace trhů s energií společného s účetními podvody? Vzhledem k tomu, že podstatná část vedení Enronu bručí, nebude výrok "zákon umožnil" patrně pravdivý.

certik 25.9.2008 10:36

Re: Re: Všimněme

Nesmysl, je zcela bezne, ze stat hospodari lepe nez soukromnici, porovnejte napriklad vysledky v zasade statniho koncernu Volkswagen s vysledky Fordu nebo GM v posledni dobe. V takovem Aeru Vodochody i komunisticky stat hospodaril lepe nez Boeing. V konkretnim pripade toho velkeho Paulsonova programu samozrejme nic neni jiste, protoze detaily jsou na nem to nejdulezitejsi a ty jeste nejsou hotove.

certik 25.9.2008 10:26

Re: Re: trosku hlubsi pohled

Panajana, Enron, ne Exxon. Podruhe to tam mam dobre, dekuji za opravu.

bukowsky 25.9.2008 10:05

McCain skončil u čeho začal

vina je někde mimo, za zločiny můžou policajti nikoliv zločinci.

jak by mohl zaujmout jiné stanovisko, když je spoluúčastníkem?

pbla4024 25.9.2008 9:57

Re: trosku hlubsi pohled

Exxon zkrachoval? Opravdu? Jste si jistý?

mt 25.9.2008 9:54

Re: Všimněme

O tom to právě je , špatný hospodář stát to neumí lépe , to je socialismus , zachraňuje situaci na úkor daňových poplatníků , řešení se obrátí nakonec proti všem.

certik 25.9.2008 9:37

trosku hlubsi pohled

...by odhalil, ze McCainovi pres ekonomiku radi Phil Gramm, nekdejsi senator a nyni lobbista. Grammovo zivotni skore: ceho se dotkne, to se zmeni na obrovskou hromadu dluhu. Jako priklad vezmu zakon o deregulaci trhu s energiemi, ktery umoznil Exxonu podvodne vykazovani zisku; pozdejsi bankrot Exxonu stal stamiliardy. Ciste shodou okolnosti stala v tu dobu v cele Enronu Grammova manzelka. Zakon o deregulaci financnich trhu take nese Grammovo jmeno. UBS zaplatila Gramma jako poradce a lobbistu, a uz se topi v dluzich.

Volte McCaina, dostanete Grammovu ekonomiku. A to nebudu mluvit o zivotnim skore Fioriny, dalsi McCainovy poradkyne pres ekonomicke problemy. Tyhle zbankrotovale existence by chtely do Bileho domu; nejlepsi cesta tam vede pres republikanske vymyte lebky.

vlasta 25.9.2008 9:04

Re: Re: Není to sice k věci: Ta fešná fotečka p. Autora s fajfkou v hubě.

Souhlas R^

JaS 25.9.2008 9:01

Re: Není to sice k věci: Ta fešná fotečka p. Autora s fajfkou v hubě.

To máte pravdu, ale ten článek je dobrý, to je hlavní.

tsstss 25.9.2008 8:31

Soudruzi, to chce především kvalitní a pevně ukotvený pětiletý plán.

:-D A ještě jednu věc to chce - pevnou a nerozbornou jednotu dělnictva, rolnictva a pracující inteligence !!! :-D

Tonevadí 25.9.2008 8:19

Není to sice k věci: Ta fešná fotečka p. Autora s fajfkou v hubě.

Teď když se všude brojí proti kouření, natož se tak zveřejňovat? 

Ale ono to jaksi přidá na inteligentnosti.  Mnoho spisovatelů zvučných jmen se v minulosti takto nechávalo zvěčňovat.

Standa 25.9.2008 7:14

Všimněme

si, jak mál se poučili moudří z krize 30. let. Znova se opakuje obvyklý cyklus. Jak je možné, že země, která dala světu tak významné ekonomy a vykládá jak to dělat v ekonomice, sama nezvládá dobře ekonomicky řídit vlastní zemi! Jak je možné, že vysokoškollsky vzdělaní lidé něco pododobného mohli dopustit? Je chyba v teorii? Je chyba ve vykladačích teorie? Je nutné přehodnotit teorie? Jak je možné, že tomu nedokázeli zabránit? Mají na to naši komentátoři "kvalitní" názor, když ho mají na všechno ostatní? Jak to, že špatný hospodář stát zachraňuje situaci před dobrými hospodáři mimo stát? Jak je možné, že špatný hospodář stát to umí lépe než vychvalovaní hospodáři soukromníci?