26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

UKRAJINA: Případ pro týmy psychiatrů

Jestli se někdo domnívá, že současné kyjevské bouře, demonstrace, kterým Ukrajinci říkají Michomajdan, přinesou něco pozitivního, nějakou změnu k lepšímu a něco, co Ukrajinu posune k demokracii a pomůže ukončit krvavou válku, velmi se mýlí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Sulc 27.10.2017 23:00

Re: Studia, nestudia,

S tou Anglii mate pravdu, bylo by to idealni. Jednou, pred 20 lety, jsem mluvil s nekym na Gun Show a chlap vedle zacal na mne perfektne cesky, poznal muj accent.Ptam se: vy jste z Prahy. Ale ne, ja jsem Srb, z Belehradu. A jak to, ze umote perfektne cesky? Studoval jsem v Praze 4 roky na Technice. Ale mluvil k nerozeznani . Pred valkou, jeden znamy ceky herec, Zvonimir Rogoz, Chorvat, se naucil perfektne cesky za dva roky. Po valce jej komunisti vyhnaly zpet do Zabrehu. Dozil se, tusim stovky a syna udelal kdyz mu bylo pres devadesat.

P. Portwyn 27.10.2017 10:24

Re: Studia, nestudia,

Já jsem se kdysi bavil s jedním kanadským biochemikem, který se podivoval, že nemluvím dobře anglicky (domluvím se, ale jak píšete Vy, v dospělosti je už trochu pozdě na výuku AJ, takže přízvuk hrozný). Že prý má v laboratoři mladého Rusa, který mluví líp. Nedokázal jsem mu vysvětlit, že v době, kdy se Rus učil anglicky, já se učil rusky...

Ano, je potřeba, aby se některý germánský jazyk učily děti co nejdříve. Podle mne řeč souvisí se způsobem myšlení, germáni řadí pojmy jiným způsobem. IMHO u anglických mluvících dodává keltský živel pružnost, invenci, humor, a germánský živel dává systém.

Ideální by z hlediska jazykové výuky bylo každé dítě v šesti letech poslat na rok dva do Británie, ale nejsem si jist, zda by to prošlo u rodičů :)

P. Portwyn 27.10.2017 10:13

Re: Studia, nestudia,

O té francouzské potřebě Němce ponížit psal i Churchill v 1. díle svých pamětí. Ano, hospodářská deprese katapultovala Hitlera k moci. Hyperinflací ožebračená střední třída jej volila ze zoufalství. Na druhou stranu Adolf padl na velmi úrodnou půdu :-)

Francouzi pak udělali druhou chybu, že se rozhodli, že když to teda s Němci v 1940 projeli, radši jim dají všechno dobrovolně a podřídí se jim. Ale to už je jiná věc...

Já nepopírám, že Němci umí dobře vyrábět auta apod. (taky vlastním volkswagen), že jsou lokálním hegemonem a že je užitečné němčinu umět. Ale co se týče volby cizí řeči, studenti se rozhodují podle pocitů, ne podle budoucího praktického využití.

P. Sulc 27.10.2017 2:07

Re: Studia, nestudia,

Ucitel Ma-Fy Tak to byste mel ze me radost, na to jsem mel talent, zato, bohuzel vubec zadny vytvarny a ani reci mi moc nesly, byt za skoro 50 let v Americe jsem tu i tamhle nejake to slovicko pochytil. A jak jinak, pres 30 let me tu zivila elektronika, hlavne okolo videa a audia, to bylo moje hobby uz od 10 let. Bohuzel, ted uz je to predmet dosti nepotrebny. U studiovych video zarizeni nehledate blbej integtovanej obvod za $ 1.20, ani jej vlastne nemuzete vyletovat jak je prtavej, to vyhodite celou desku za nekoli set dollaru ci i tisicu. Domaci TV ci DVD player v pripade poruchy proste vyhodite. Skoda, elektronika bylo fantasticke hobby.

P. Sulc 27.10.2017 1:56

Re: Studia, nestudia,

K tem dejinam: jiste, Hitler zacal WWII. Ale proc? Veskera snaha Francie na Versailleske konferenci byla pomoci reparaci Nemcko kompletne vyzrat, vydojit a take ponizit. Nikdo jiny, ani Anglie nebyla tak nenazrana. A to jeste Amerika tu Francii trochu brzdila. Po prvni valce byla ve Vymarske republice nezamestnanost, bida a udesna inflace. A to vse porodilo NSDAP. Nebyt francouzske nenazranosti, mozna by vse slo jinak. A po druhe valce uz spojenci byli pouceni, Francie , ktera nakonec prohrala, uz nemela rozhodujici slovo. A vyvoj Nemecka sel jinym smerem. Cele rozbite na cimpr campr a vysledek? Slovansti vitezove jej ne a ne dohonit. A ani to Rakousko ne.

P. Sulc 27.10.2017 1:41

Re: Studia, nestudia,

No, zvukove prijemna neni, ale alespon nechrci jako holandstina. A take ta podstatna jmena na cely radek. Ale videnska nemcina je znacne mekka, v praci se kluci divili, proc je cestina tak tvrda. Asi byl problem to R v osklivych slovech .Zaplat pambu za anglictinu. Jenze zase ten prizvuk v dospelosti nezvladnete, mozek je tak ve dvaceti uz dosti napevno zadratovanej.. Ale kde jsou ty doby, kdy se na gymnasiich ucilo latinsky, nemecky, francouzky. Potom dalsi rec sla uz pomerne snadno. S rustinou se dalsi reci uz tak dobre nezvladaly

P. Portwyn 26.10.2017 20:29

Re: Studia, nestudia,

No já Vám nevymlouvám, že němčina se v tomto geografickém prostoru hodí. Ostatně Němci vlastní půlku českých firem. Jen vysvětluju, že je neoblíbená nejen kvůli "vylhaným dějinám". Oni Němce moc nemusí třeba Dánové, Holanďané... Ta řeč prostě nezní příjemně a má špatnou image, děti si podle toho volí. Praktická stránka věci, použití v zaměstnání, to je pro ně v 15 letech příliš daleko.

Stále oblíbenější je v posledních letech španělština, kterou studenti pravděpodobně příliš nepoužijí.

Chápu, že s tím lékařem to byl příměr, ale jinak jsem učitel Ma-Fy :)

P. Sulc 26.10.2017 20:11

Re: Studia, nestudia,

Anglictina - nemcina. To je relativni, s anglictinou se jiste dobre domluvite i v Nemecku ci Rakousku. Ale ma to hacek: jestli jste lekar, a ja pamatuji, jak doktori vyhrozovali, ze odejdou do Nemecka, tak vam ta anglictina nebude moc platna. Jiste, v hospode ano, ale ne vsichni, hlavne ti starsi pacienti budou mluvit anglicky. A byrokraticke vypisovani ruznych papiru, a to je dnes asi vsude, bude zcela jiste v nemcine. A tak kde ti mladi budou jednou chtit vydelavat penize? V Australii, Americe, Kanade, ci spise byt blizko maminky, v Rakousku ci Nemecku? Kdyz jsem v 67-68 delal ve Vidni ve fabricer u elektrikaru, ze 7 lidi anglicky neumel ani jeden, ani ti mladsi ne. Ja ovsem take ne, k tomu jsem prisel az v NYC, ale po tricitce uz to tak nejde jako v 10 ci 15 letech.

P. Portwyn 26.10.2017 9:54

Re: Studia, nestudia,

Nemyslím si, že by na WW2 bylo něco vylhaného.

Jinak co se týká němčiny, na školách je méně oblíbená i proto, že angličtina má celosvětově lepší image. Viz např. https://www.youtube.com/watch?v=ydicaDIwnng

Člověk jazyk samozřejmě musí používat v praxi, škola na osvojení stačit nemůže. Někteří mladí poměrně živě komunikují v angličtině na sociálních sítích, podle mne se to bude postupně zlepšovat. Je ovšem pravda, že mám zkušenosti s těmi inteligentnějšími dětmi, asi tím jsem ovlivněný.

P. Sulc 26.10.2017 9:15

Re: Studia, nestudia,

U firmy v NYC se mnou delala asi 19 leta Finka, velice me prekvapilo, kdyz se po pul roce vracela domu, do Helsink. Pry byla v USA si jen pocvicit anglictinu. Mluvila , i s prizvukem, perfektne, jen jsem zavidel. Pochybuji, ze se mladi lide v CE dostanou na tuto uroven. Mozna jen sem tam nekdo.Asi to chce nejakou tradici, tou ovsem byla prakticka nemcina. Ta ovsem dnes nejde, ne ze by nebyla stale prakticka a potrebna, ale narod, vychovavany dosti vylhanymi dejinami k nelasce ku vsemu nemeckemu, by to ''neprekousl''.

P. Portwyn 26.10.2017 8:28

Re: zdravím Portwyne

Ne. Nechápete, ale to nevadí.

Mimochodem - vy ten Sputnik čtete?

Existuje to vůbec?

P. Portwyn 26.10.2017 8:27

Re: zdravím Portwyne

Mimochodem mezi údajnými "rusofily" tu není žádný na úrovni nicku "P. Mach 783".

P. Portwyn 26.10.2017 8:24

Re: zdravím Portwyne

Nojo, v tom je asi ten problém. Vy jako antirus vidíte jen "vaše" a pak rusofily (= amerikanofoby). Že na to někdo může koukat bez nenávisti Vás nenapadlo?

Že jsou amerikanofobové stejní jako rusofobové, samozřejmě nepopírám.

P. Portwyn 26.10.2017 8:22

Re: zdravím Portwyne

Nemyslím, že by srbská vláda byla lůzou.

Já byl až do odtržení Kosova velký stoupenec Chorvatů a spol. V roce 1995 bych měl o odtržení Krymu úplně jasno - zastával bych stejný postoj, jako vy. Nicméně Kosovo mne přimělo změnit názor.

P. Portwyn 26.10.2017 8:19

Re: Studia, nestudia,

Tak já nevím, zda je to tím. Píše se to :)

Na druhou stranu je fakt, že ti, kdo doma mluví germánskými jazyky, opravdu to mají s angličtinou lehčí.

Zajímaví jsou Finové. Angličtina je tam evidentně jako doma, to je vidět třeba na Kaurismäkiho filmech. Film je ve finštině, ale hrdina najednou řekne anglickou větu typu "see you later".

P. Sulc 26.10.2017 1:19

Re: Studia, nestudia,

Asi mate pravdu, alespon s velke casti. V Holandsku mi to timto kolega take vysvetlil. V 70 letech, pred kabelovou TV meli k disposici po dvou kanalech s Francie, Nemeckka a Anglie. A filmy nedabovali, jen mely titulky pro stare lidi. V CR se filmy temer vyhradne dabuji, sice velice kvalitne, ale je to pro kocku.

S. Kalužík 25.10.2017 22:17

Re: čemu se divíte, Portwyne

Ale natolik znám, že je vůl vím dlouho, proto jsem napsal takový vůůůůl :)

A. Trick 25.10.2017 21:49

Pane autore, díky

S neskrývaným potěšením čtu zlostné a nenávistné komentáře zdejších neobolševiků, kteří "vědí svoje" a žádná fakta jejich "víru uhlířskou" nemohou narušit.

M. Prokop 25.10.2017 21:37

Re: zdravím Portwyne

S Němci se mýlíte, to se povídalo o Chorvatsku, že ho odtrhli Němci. Tohle už bylo spíš v mezinárodní režii, se všemi jejími výhodami a hlavně nevýhodami.

Srbové začali dost neochotně spolupracovat až o hodně později a ve věci Kosova velmi neochotně.

Bohužel nemůžeme udělat dva kontrolní soubory a sledovat, který dopadne lépe.

Já vidím spíš naději v té "lůzovládě". Ta totiž bude mít o jeden problém méně, než by měla srbská lůzovláda.

M. Prokop 25.10.2017 21:33

Re: zdravím Portwyne

Oni ovšem ani rusofilové v tom nálepkování nezaostávají.

M. Prokop 25.10.2017 21:31

Re: čemu se divíte, Portwyne

Tak to Šejnu málo znáte.

P. Mach 25.10.2017 21:06

Re: zdravím Portwyne

... jinými slovy, kdo nepřežvykuje z prstu vycucané srágory ze sputniku je podle portwyna "rusofob". :-)

P. Mach 25.10.2017 21:03

... ale s odkazem jsi se nenemáhal.

:-)

P. Mach 25.10.2017 21:01

Re: no jistě

Žes vylízanče návrat podkarpatské rusi tak intenzivně nepožadoval po rusáckém poskoku janukovyčovi? Že se po druhé světové válce překreslovaly hranice v celé Evropě (převážně díky zrůdě stalinovi) a že jejich navrácení do původníh stavu by znamenalo totální rozvrácení Evropy ti evidentně nedochází.

P. Mach 25.10.2017 20:57

Helemese včera to ještě šlapalo chodník pro rusáckého pasáka

a dneska má dojem že rozumí genetickým modifikacím a světové ekonomice. Nejdřív mrázku si umyj držku a prdeI a následně se nauč počty a přírodopis pro první stupeň, jestli se budeš intenzivně 50 let snažit, tak se možná začneš na ekonomická témata a v oblasti GMO rozumně vyjadřovat.

P. Mach 25.10.2017 20:52

Helemese mrázek organizuje další průvod rusáckých šlapek.

Je ti samotnému smutno, při špulení řitě na puťku, šlápoto?

P. Mach 25.10.2017 20:48

Případ pro psychiatra je leda tak haas a

a místní puťkovy podržtašky, které haasovy zvratky žerou i s navijákem a ještě při tom řičí radostí. Válku v Gruzii rozpoutalo rusácko nikoli Saakašvili. I kdyby se sečetli všichni ukrajinští náckové a k tomu se přičetli náckové zbytku Evropy, tak jejich počet ani zdaleka nedosahuje počtů nácků rusáckých. Viz http://www.armadninoviny.cz/rusky-pravoslavny-extremismus-a-neonacismus.html. RUsáčtí náckové sedí v rusáckém parlamentu, ti ukrajiští nikoliv. Ukrajinskou ekonomikuk nejvíc zpludrovala rusácka loutka janukovyč. Tymošeknková se do vězení dostala jen a pouze jeho zásluhou. O nadvládě oligarchů se dá mluvit především v případě rusácka. NATO a EU straší leda tak v haasové vylízané palici. A tak dále a tak podobně.

F. Houžňák 25.10.2017 19:54

No, to si vyříkejte s Newyorskými Timesy,

domníváte se, že si to ty levičácké proukrajinské noviny vymyslely?

J. Mrázek 25.10.2017 19:48

Primitivboys v akci, jde vám to..

Jen by to chtělo ještě zapojit do Praguepride ...

J. Mrázek 25.10.2017 19:46

Pesimismus není na místě

Na Ukrajině bude líp, Monsanto tam má polovinu polností a GM budou mít žně, aniž by nějakým ziskem obtěžovali Ukrajinu. Je to podobné, jako dnešní TV CT1 - za ty roky jsme na členství v EU vydělali 600 miliard...že mezitím sedminásobek odtekl na dividendách, to není podstatné. Prostě zizk odsud, mizerné přebytky nejen potravin sem a živme dál ten milosrdný západní svět, co se o nás tak nezištně stará, hurá ...