8.5.2024 | Den vítězství


Diskuse k článku

SÝRIE: Západ je spoluviníkem

Se smutkem v srdci hledím symbolicky směrem k severní Sýrii a myslím na osud tamních Kurdů po svévolné Erdoganově agresi. Zase jeden národ, který byl Západem v kritické chvíli opuštěn.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 14.10.2019 18:52

Osmapadesátka je stále výtečná zbraň pěšáka. Ovšem jen s ní pěšák proti vševojskových jednotkám pravidelné armády nevystačí.

J. Ráž 14.10.2019 10:05

Kurdové, stejně jako před tím Vietnamci z jihu země poznali, že být nepřítelem USA není dobré, ale být na čas jejich přítelem, je smrtící. Stejně tak dopadnou Afgánci a Iráčané, kteří s Američany kolaborovali.

Pro nás by to mělo být varováním, že přátelství s Amíky musíme brát hodně rezervovaně a moc na ně nespoléhat.

M. Prokop 14.10.2019 10:52

Nejlepší je spoléhat na sebe, to ano. Pro jižní Vietnamce USA udělaly dost, dokud to šlo. Bez jejich pomoci by je severní komouši porazili mnohem dříve.

Problémy v Afghanistánu mají původ v Rusku, Irák byl problém sám o sobě.

Přátelství s USA fakt nemůže vyřešit vše. Je jen nejméně špatnou možností.

J. Ráž 14.10.2019 11:16

Každé rozhodnutí velmoci musí mít zcela jasný cíl. Cílem USA ve Vietnamu, bylo zastavit pronikání komunistů na jih. To se nepovedlo, ačkoliv to stálo tisíce životů Američanů, statisíce obětí Vietnamců a miliardy dolarů.

Cílem první invaze do Iraku bylo vytkačit Saddáma z Kuvajtu a když se to povedlo, věděl Bush sen. jako bývalý šéf CIA uvažující strategicky, že dál se tlačit do Iráku a odstranit Sddáma destabilizuje region a posílí Irán. Bush jun. potřeboval udělat silné gesto po útoku na "dvojčata" a udělal to tím nejhloupějším způsobem.

Ovládnout Afganistán se nikdy nikomu zvenčí nepovedlo a povést ani nemůže, což je ovšem mimo chápání v zásadě jednoduchého myšlení Američanů.

Všechna "jara", ať to arabské, nebo Ukrajinské, jen potvrzují, jak je americká zahraniční politika mimo realitu "neamerického světa"a před fatálními následky jejich politiky "slona v porcelánu" se musí zejména střední Evropa mít na pozoru.

F. Navrátil 14.10.2019 9:19

Snad už si Kurdové uvědomili svoji chybu, že se dali do spolku s USA a jeho spojenci v domnění, že si tak vydobudou samostatný stát. Po útoku Turecka a zbabělém přihlížení jednotek USA a Francie, rychle Kurdové navazují přetrhané kontakty se syrskou vládou, která by jim mohla zaručit určitou formu autonomie na svrchovaném syrském území. Izrael bohužel chybně podporoval povstání džihádistů s cílem oslabit nebo zničit syrský režim. Nyní má před sebou místo slabé Sýrie zájmy dvou islámských velmocí - Turecka a Iránu. Z tohoto pohledu pan Stejskal pláče hezky, ale na špatném hrobě.

M. Prokop 14.10.2019 9:30

Kurdové to mají špatné ze všech stran. I tu autonomii v rámci Asadstánu by si museli vybojovat.

F. Navrátil 14.10.2019 10:37

Kurdové by mohli mít stejné postavení jako v Iráku. Tím spíše, že jsou jako Asadova parta povětšinou aláwité.

M. Prokop 14.10.2019 10:54

I v Iráku si ho museli vybojovat, v době, kdy irácká vláda byla hodně slabá.

P. Zinga 14.10.2019 8:13

Ano, pane Stejskale, Západ je spoluviníkem, ale nikoli teprve dnes, nýbrž již od roku 2011!

Podpora "demokratických sil"(!!!!!) proti Asadovi nese vlastní, zkažené ovoce, jak kdosi napsal: zkažené ovoce arabského jara. Proléváte krokodýlí slzy, normálka.

F. De Winter 14.10.2019 9:00

R^

V. Církva 14.10.2019 9:04

Souhlas pane Zinga. Co vše Turci plánují nevím. Ale s tím přesunout migranty do území pod kontrolou by se jinak souhlasit dalo. Je ale pravděpodobné, že tím chtějí především "řešit" (fuj) kurdskou otázku. Jenže Kurdové prováděli útoky na Turky dávno a nezapomeňme, že PKK jsou levičáci. U těch nikdo neví. To pořád neznamená že by se jich svět neměl zastat, ale nejde to dělat jako v Kosovu, tedy záborem Turecka a Sýrie Západem.

Asad je standardní vládce v těch zemích, není horší než ostatní . Ale je "nejsekulárnější" silou toho konfliktu. A Západ se postavil proti němu. Tak vznikl ISIl i jiné islamistické skupiny.

I když ani Asada bych nemaloval růžově. Konflikt v Libanonu posobně jak ten Syrský živili zahraniční státy. Tehdy Sýrie byla jeden z největších a příčina poklesu moci křesťanů a útoků na Izrael. Přesto myslím že Asaad může být to lepší řešení Syrského konfliktu.

A není mně jasné jak jsou Turci "domluvení" s Rusy a Iránem. Tam by se spolupráce taky mohla shroutit.

Š. Hašek 14.10.2019 9:20

Souhlas.

M. Prokop 14.10.2019 9:32

I Asad je zkažené ovoce, což se domnívá dost značná část Syřanů.

J. Ráž 14.10.2019 10:11

To je značně relativní.

Podle mnoha občanů ČR je Babiš také zkažené ovoce a přesto vyhrává volební průzkumy, podle mnoha Američanů je i Trump zkaženým ovocem, ale vyhrál volby a je favoritem těch příštích, Hussein i Kadáfi,byli podle mnohých také zkaženým ovocem, ale zaručovali stabilitu v oblasti a bylo obrovskou chybou západu, že je nechal zavraždit.

M. Prokop 14.10.2019 10:57

Ano, je to velmi relativní.

A že někdo vyhraje volby, to nikterak neznamená, že není zkaženým ovocem. Může být, ale nemusí.

Západ udělal chybu, že Husseina i Kadáfího nenahradil trochu přijatelnějšími diktátory. Což ovšem udělat nemohl, protože by zbláznilo západní veřejné mínění, neuvědomující si, co je v oblasti Středního východu a Maghrebu možné a co ne.

J. Jurax 14.10.2019 18:43

Když ono to zvonkajšku vyzerá, že v těch končinách funguje líp diktatura než demokracie.

A vůbec nejhorší se zdá pokus o instalaci demokracie na bodácích invazní armády.

I. Štípek 14.10.2019 8:09

"America First", pane kazateli.

P. Krešňák 14.10.2019 8:07

Souhlasím s Vámi pane Stejskale a také se stydím. Zas uslyšíme jen prázdné žvanění. Premiér i ministr zahraničí jsou jen sra.ky. Krešňák

P. Zinga 14.10.2019 8:15

Pane Křešňáku, kde byl Váš stud při podpoře islamistických vrahů, Západem vydávaných za "demokratické síly"?

J. Fridrich 14.10.2019 7:04

Souhlas s autorem článku. První chyba Donalda Trumpa v jeho úřadu... Realita je ale ve světě taková, že když někde Američané pro dobrou věc zasáhnou - je to špatně. Když někde nezasáhnou a dokonce se stáhnou - tak je to také špatně.... Ano - Kurd ostrouhá, jak napsal jeden diskutér... Jenže Kurdů je cca 30 milionů a nyní účinně pomáhali porazit ten zrůdný a nelidský islámský stát - vlastně bandu středověkých hrdlořezů... Přece jen - ke spojencům je třeba se chovat jinak a Turecko už není náš reálný spojenec. Myslím, že by Kurdové měli v té oblasti dostat přiměřené území pro vznik jejich státu, podobně, jak to bylo umožněno po II. světové válce Izraeli....

P. Dvořák 14.10.2019 3:22

Není nad to mít spojence, na které se můžeme spolehnout.

J. Babička 14.10.2019 4:07

Třeba čechy

P. Dvořák 14.10.2019 11:06

Vy jste kdo? Maďar? Srb? Kurd?

P. Harabaska 14.10.2019 12:04

Tatarská babička.

B. Hamal 14.10.2019 0:40

Včera jsem tlumočil v lidovky.cz dva názory na toto téma ze dvou západních médií, Článek byl odstraněn, proto opakuji zde:

Američané stahují své zbývající jednotky ze severní Sýrie. Zatímco tento americký tah je darem vládě tureckého prezidenta Erdogana, je to považováno za těžkou zradu Kurdů, kteří roky bojovali po boku amerických sil, aby porazili ISIS. Kurdové, bývalí američtí činitelé a vyšší republikánští zákonodárci varovali, že americký přesun z této oblasti by mohl dát ISIS prostor k přestavbě a vyslat zprávu, že USA jsou ochotny opustit blízké spojence, když se změní politické větry. https://www.cbsnews.com/news/turkey-syria-mark-esper-secretary-of-defense-us-preparing-to-evacuate-all-troops-from-northern-syria-face-the-nation/

Erdogan a Trump jsou dva bezohlední, instinktivně autoritativní vůdci, kteří jsou vždy připraveni ohýbat pravdu. Nedá se jim ani důvěřovat. Mají něco společného. Nerozumí důsledkům svých jednání a ani jim to dostatečně nedochází. https://www.theguardian.com/commentisfree/2019/oct/13/observer-view-on-syria-new-horror-foretold-shames-us-all

J. Babička 14.10.2019 4:06

V Syrii je pouhých 1000 amerických vojáků a již léta se křičí, že jsou tam v rozporu s mezinárodním právem a že mají odejít. Navíc celou tu akci neschválil Kongress. Takže je nutno Trumpa chválit, že chce jednat podle zákonů.

Američtí voliči nemají radost, že musí platit nejaké zabřednutí do toho marastu, za které vždy USA zjíská jen nenávist.Většina ani nevé kdo ti kurdi sou. Takže je nesmysl je líčit že touží po nějakých vojenských dobrodružstvích, at to stojí co to stojí.

Kurdové by byli nuceni bojovat i kdyby tam američané nepřišli, za svůj národ, to že jim američané pomohli, je dobré, ale ke nesmysl tvrdit, že bojovali jenom jako žoldnéři pro USA.

Kdyby se jednalo fair, tak by každý musel říc, že je čas vystřídat američany vojsky Evropských států NATO.

Tech pár američanů co tam je, by chtěli kurdi použít jako lidské štíty, protože, kam je umístí, tam se turci neodváží bombardovat

J. Dvořák 14.10.2019 12:09

Neomarxisté (Demokraté) předstírají zájem o Kurdy, aby mohli napadat Trumpa. Jak nutkavé, jak omšelé.