8.6.2024 | Svátek má Medard


Diskuse k článku

SVĚT: Úvaha reakcionářova o přednostním právu většin

Jestlipak si ještě někdo vzpomene, co znamenala a výrazem čeho byla zkratka BRICS? Pakli ne, napomohu povadlé paměti: označovala soubor zemí, jimž bylo souzeno státi se velmocemi zítřka: Brazilie, Rusko, Indie, Čína, Jižní Afrika.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Urban 1.4.2018 21:08

První odstavec je čilé blábolení?

Mám tomu rozumět tak, že onen Jim O ́Neil v roce 2001 neprorokoval, že Egypt a Nigérie se stanou velmocemi budoucnosti? Já osobně to nemohu potvrdit ani vyvrátit, toho pána vůbec neznám. Ale, pokud si vzpomínám, na začátku století mnozí od BRICS skutečně očekávali víc, než že zůstane pořád stejně významným spolkem zemí.

V. Lunák 2.4.2018 0:04

Re: První odstavec je čilé blábolení?

Já také netuším, kdo je Jim Oneil. Pokud prorokoval, co píše autor, tak to byl/je prostě blbec. To ovšem neznamená, že je možné na základě jeho proroctví činit seriózní argumentaci či závěry. Z mého pohledu je spolek BRICS uskupením pěti rozvíjejících se ekonomik, které představují skoro čtvrtinu světového HDP, a tak malá či tak velká je jejich síla. To je vše.

J. Chaloupka 31.3.2018 11:50

A pokud budeme "pomáhat na místě" odkud k nám barevní

směřují, budeme považování za neokolonialisty.

P. Khail 31.3.2018 11:50

Autor píše

" žádné ale tak mizerně, jako kam to domydlila naprostá většina afrických zemí po svém osvobození". Je to trochu zevšeobecnění, kolonializmus nebyl všude stejný (stejně jako byl rozdílný socializmus v Jugoslávii a v KLDR), viz Belgické Kongo v letech 1885 až 1908, až 10 milionů mrtvých nelze pominout.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Svobodný_stát_Kongo

P. Han 31.3.2018 15:28

Re: Autor píše

Belgické Kongo se vymyká. To byl osobní majetek belgického krále a ten byl mírně řečeno idiot.

K. Janyška 31.3.2018 9:58

Zločinné většiny, složené dokonce ze zločinných menšin,

nesmějí vládnout světu a také mu mírově nikdy nevládnou a nevládli. Vždy jen silou. Vládne mu totiž ve skutečnosti jediné právo pravé, právo evoluční-soukromé, které tvoří podstatný obsah našich myslí.

To lidská hloupost může za to, že vyprodukovala demokracii, jako většinové rozhodování, které v posledku nevyhovuje téměř nikomu a systém soukromého práva narušuje až ničí. Proto mistr Hayek navrhuje demarchii, místo demokracie. Tam soukromé právo institucionálně opravdu vládne všemu, i věci věřejné...Dzp.

J. Schwarz 31.3.2018 8:28

Analogie s blázincem

nesedí v tom smyslu, že blázni nejsou v ústavu dobrovolně. Jsou tam právě proto, že mimo blázinec nejsou životaschopní. Bílí udělali v JAR chybu - když už se rozhodli s politikou apartheidu přestat, měli zemi rozdělit a vytvořit si vlastní samostatný stát s bělošskou bětšinou. Na zbytku ať si černí vládnou po svém. Mnohonárodnostní a mnohorasové celky jsou k ničemu.

P. Lenc 31.3.2018 9:55

Re: Analogie s blázincem

To by pane Schwarzi nešlo, ten pokus (Bůrský stát) utopili Angličané poněkud krvavě.Jinak článek jako vždy za jedna.

M. Drašner 31.3.2018 11:46

Re: Analogie s blázincem

Jenže před sto lety. Proč by nemělo fungovat vyčlenění části územi JAR teď (tedy v době zrušení apartheidu)? Bílá a menší JAR by se nebránila velmoci, ale bandám kmenových vůdců, kteří by se nejspíš rvali i mezi sebou.

D. Polanský 31.3.2018 8:16

V Africe je jeden zásadní problém,

u nás máme majetek jaksi rozložen i mezi běžné obyvatelstvo (viz statistické ročenk), lidé mají domy, byty, půdu, zahrady, cennosti, auta, kdežto v Africe běžné obyvatelstvo se podílí malým podílem na celkovém bohatství Afriky, jeho největší část drží v rukou různí diktátoři apod.

Uvádím to proto, že autor tento aspekt vypustil. Za doby Karla Marxe, kde i děti běžně pracovali na rozkvetu kapitalismu, proletariát měl také jediné "bohatství", a to děti. Rozdíl je v tom, že v té době nebylo kam odejít, aby se člověk dostal k lepšímu, dnes je kam: na Západ. Autor to ví dobře sám, také odešel za lepším.

J. Schwarz 31.3.2018 8:33

Re: V Africe je jeden zásadní problém,

V Africe sice diktátoři vládnou, ale co to má s majetkem? V Africe je pořád daleko menší hustota zalidnění než v Evropě a místní tak mají k dispozici daleko víc půdy a prostoru. Jenže neumějí hospodařit, respektive mezi nima panují kmenové poměry jako u nás někdy v roce 1000 před Kristem, což nemá s nějakými diktátory nic společného.

J. Chaloupka 31.3.2018 11:53

Ono totiž to "hospodaření" znamená tvrdou práci.

Ta není na africkém kontinentu tak populární. Ostatně za svůj "bohatý" život vděčíme generacím předků a jejich tvrdé práci, kteří postavili ty továrny, nemocnice, silnice, domy atd. atd., které my užíváme.

P. Lenc 31.3.2018 9:57

Re: V Africe je jeden zásadní problém,

A tím jste pane Polanský řekl co?

J. Fridrich 31.3.2018 6:42

Černoušci tam tu nejvyspělejší část Afriky pěkně

Černoušci tam tu nejvyspělejší část Afriky pěkně likvidují - a nutno přiznat, že úspěšně. Ta likvidace je důsledná, likvidují nejen tu zemi, ale i ty odporné koloniální bělochy co ji vybudovali - a to i fyzicky..

http://pravyprostor.cz/kronika-jizni-afriky-masakr-rodiny-potgieteru/

V. Lunák 2.4.2018 0:09

Re: Černoušci tam tu nejvyspělejší část Afriky pěkně

To jste, běloušku, zase jednou sdělil opravdu velké ... věc.

J. Kovaříček 31.3.2018 4:03

Inu, ten lidský svět

Demokracie není dobrá ani špatná. V tom nejlepším případě jsou to pouze férová pravidla. Kvalita výsledku závisí na kvalitě hráčů.

Kupříkladu voličská podpora Zemene a Babiše nesvědčí tolik o kvalitách těchto můžů, ale o kvalitách české občanské společnosti. Předpokladem blahodárné demokracie jest vysoká občanská kultura voličů, a tu v Africe těžko hledat. Není se tedy čemu divit.

J. Krásenský 31.3.2018 6:41

Re: Inu, ten lidský svět

Jo jo, "čtyři nohy dobré, dvě nohy špatné!" anebo už "dvě nohy lepší"?

J. Schwarz 31.3.2018 8:35

Re: Inu, ten lidský svět

V čem jsou ten Zeman s Babišem horší než všichni ti pánové před nimi? To před deseti lety tu byli vyspělejší voliči? Nebo by dle vás dostatečně vyspěli až kdyby zvolili za prezidenta Dienstbiera mladšího a za předsedu vlády Halíka?

J. Chaloupka 31.3.2018 11:56

Myslím, že by stačilo, kdyby Babiš prohlásil: nepodařilo se

mi sestavit vládu a proto odcházím do opozice. To by Zeman jmenoval třeba Fialu? Toho, co se celý život živí mluvením?

V. Církva 31.3.2018 17:02

Re: Inu, ten lidský svět

A tím černochem je ve Vaší pohádce Zeman nebo Babiš?

Jinak děkuji že tu na příkladu ukazujete svobodomilovnost a demokratičnost čekého člověka.

Nenechá se zblbnout pravdoláskaři a neomarxisty z EU, politicko korektní lží, a po letech špatné vlády kmotrů z ČSSD i ODS zkouší něco jiného. Jsem rád že nejsme tupé stádo které si volí jednu političku a jednoho "Hitlera" i kdyby jim dceru znásilňovali nebo jednoho šíleného Van Belena.

Takže ano, to je problém Afriky, do tohohle stavu oni ještě nedospěli. Není to jejich vina. V Evropě to znamenalo přežít tisíce zim, vládců, tyranů než jsme se posunuli dál. Afričané by to taky dokázali, jen není jisté jestli se toho lidstvo dožije. S dnešními marxisty a islamisty těžko.

M. Černý 31.3.2018 1:13

Díky, pane Frýborte

Mluvíte, respektive píšete mi z duše a nejsem sám, vím to.

M. Drašner 31.3.2018 8:23

Re: Díky, pane Frýborte

Obávám se, že se tentokrát můj oblíbený p. Frýbort mýlí: jakkoliv se Západ opravdu skoro jistě nevrátí, nohu ve dveřích už má Čína a ta se jen tak vyštípat nenechá. A JEJÍ přístup ke koloniím, jako je Tibet nebo Sin-tiang (kdysi připojený nečínskými a nyní rovněž již zpacifikovanými Mandžuy) je vcelku dobře znám.

P. Dvořák 31.3.2018 9:41

Re: Díky, pane Frýborte

Představuji si ekonomicky a politicky samostatný Tibet.

Středověkými kněžími (nebo co to tam mají) pod vedením dalajlámy uplatňované středověké právo se starověkými výrobními prostředky.

A u nás je hrdinně, výrazně a nepochybně i činně podporující Bursík s Kalouskem zabalení do zelené vlajky.

P. Moravčík 31.3.2018 10:17

Re: Díky, pane Frýborte

Možno sa budete diviť, ale Tibeťanom by to vo všeobecnosti vyhovovalo. Bol som tam, rozprával som sa s nimi a videl som oddanosť ich pôvodnej "stredovekej" kultúre. Počas čínskej agresia ľudia schovávali u seba posvätné predmety a knihy z kláštorov, strážili ich napriek drakonickým trestom pred okupačnou správou a potom, keď sa Čína trochu chytila za nos, ich vrátili do novovybudovaných kláštorov. Videl som davy Tibeťanov v chrámoch a kláštoroch a neboli tam ako turisti. Je to ich svet akokoľvek nad tým Európan krčí nos. Tibet je elegantný dôkaz toho ako nevhodne môže pôsobiť import postulátov inej, cudzej kultúry. Nakoniec, podívajte sa na výsledky dovozu demokracie na Stredný východ a do Afriky a je to jasné. Myslím, že nakoniec by ani Tibeťania neostali pri svojom kultúrnom a spoločenskom štýle (iba ak by sa dokonale izolovali od okolia) a došlo by k pokroku, ale v rámci nimi stanovených, postupne sa rozširujúcich limitov. Ani Bhútán tomu nakoniec neodolal. Či to bude k jeho prospechu, Boh súď. Ja by som Tibeťanom ich prístup k životu, ich kultúru a náboženstvo nezazlieval, sú to naozaj dobrí ľudia a je to ich život. Grázli medzi nimi sú prakticky bez výnimky Číňania. ktorí sa tam, žiaľ úspešne, snažia prečísliť domorodé obyvateľstvo a zmeniť demografickú štruktúru, asi tak ako si to predstavujú moslimáci v Európe. Ja Tibeťanom držím palce.

P. Dvořák 31.3.2018 10:44

Re: Díky, pane Frýborte

Z mojí poznámky vůbec nevyplývá, že bych si myslel cokoliv o tom, že by to Tibeťanům nevyhovovalo.

Naopak jsem přesvědčený o tom, že zavést tam principy života podle Bursíka nebo Kalouska by bylo zhoubnější, než současná čínská okupace.

P. Moravčík 31.3.2018 11:07

Re: Díky, pane Frýborte

Tak sa ospravedlňujem, pochopil som to asi nesprávne.