2.5.2024 | Svátek má Zikmund


Diskuse k článku

SVĚT: Snowden promluvil

Bývalý externista amerického Úřadu pro národní bezpečnost Edward Snowden, který dostal dočasný azyl v Rusku, minulý týden poskytl rozsáhlý rozhovor deníku New York Times. Z interview, jež mělo podobu výměny zašifrovaných elektronických vzkazů, se čtenáři dozvěděli, co vlastně "ponouklo" ambiciózního mladíka k tomu, aby podnikl svůj neobvyklý krok, a stal se tím pádem celoživotním štvancem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Vyhnalík 24.10.2013 15:14

Re: Nemáte pravdu.

To máte sice pravdu, ale zároveň jsou tajné služby povinné chránit bezpečnost své země a z jejich pohledu jsou neustále ve válce s potenciálním nepřítelem.

Politici hrají dvojí hru na jednu stranu bojují o popularitu a na druhou stranu nechtějí, aby došlo k teroristickému útoku, nebo k ohrožení bezpečnosti země a to ať už z vlastenectví, humanismu, nebo kvůli tomu, že něco takového by ohrozilo jejich znovuzvolení.

Dochází tak k odlišnému chování pro veřejnost a při skutečném rozhodování. Je to obrovský nešvar a stále se prohlubuje s tím, jak se politika stále víc a víc stává produktem prodávaným marketingovými kampaněmi. Politici tak místo toho, aby se pokoušeli identifikovat skutečné potřeby a problémy, soustředí se na to, co mohou dobře prodat ve volební kampani. Je pro ně bezpečnější spoléhat na opakování toho, co voliči chtějí slyšet, než se pokoušet lidem vysvětlovat složité problémy se kterými je třeba se vypořádat. Dochází tak k odsouvání řešení problémů a čeká se na až krizi, která lidi přesvědčí o nutnosti řešení. Místo toho, aby politici krizím předcházeli, jejich řešení odsouvají a tím je prohlubují.

V. Novák 24.10.2013 12:45

Samozřejmě žádné takové právo nemají.

V Rusku platí ruské zákony a nevšiml jsem si, že by v ruském právním řádu byl generální pardon pro vrahy kohokoli, koho kdosi kdesi ve světě označí za zrádce.

Takže pokud USA tu pitomost udělají - a FSB vykonavatele dopadne, dopadne on jako Mercator v Mexiku.

Co se Litviněnka týče, píšu vám to výše. Mosad to s poloniem umí a Berezovskému se mrtvý Litviněnko hodil víc než živý... Stejně mu to bylo plat prtný, povstání v Rusku nevyvolal, o prachy přišel a hodil si mašli.

V. Novák 24.10.2013 12:30

Inu, v (dnešních) USA Snowden nepochybně zrádce je. A proč to zajímá VÁS?

U nás rozhodně zrádcem není. ČR nezradil. Zrovna tak není zrádcem ve Francii, Německu a dalších pro USA "spojeneckých" zemích, kde NSA řádila jak Černá ruka a šmírovala kdekoho včetně nejvyšších představitelů.

A v Rusku, které není americkým spojencem? Defektoři se nevydávají. A chrání se. To je jedna ze zásad tajných služeb. Nevydávají USA, nevydává Británie, nevydával SSSR, nevydává Rusko... Jen Česko má dokonce státní ústav na to, aby práskal bývalé agenty - a proto taky práce českých rozvědek vypadá jak vypadá. Nijak.

Obamova administrativa udělala chybu, že to tak rozmázla. Rozumná vláda by sklopila uši, slušně se omluvila a hlavně zapomněla na nějakého Snowdena a jeho vydávání. Především proto, že Snowden není blb, aby se vypravil do nějaké země, kterou mohou USA dostat pod tlak, takže naděje na vydání byla a je nulová a taky proto, aby se na celou aféru co nejdřív zapomnělo. Na tohle se nezapomene.

Udělat ze Snowdena blázna není špatná metoda - ale přišla pozdě. Možná má zbytnělé svědomí - ale to pořád ještě na diagnózu není.

V. Novák 24.10.2013 12:17

Jak se, pro Gotta!, podařilo FDR utajit všechny ty konvoje přes Atlantik?

Vždyť vykládáte pitomosti. Neutralita USA byla formální a každý věděl, že podporují Británii tak, jak se jen do pojmu "neutralita" daří vecpat. Na tom žádné dokumenty nemohly nic změnit.

V. Novák 24.10.2013 12:12

Jo, Mosad to s poloniem umí...

...

V. Novák 24.10.2013 12:10

Nemáte pravdu.

Policie i kontrarozvědka, neb fungují uvnitř své mateřské země, musí dodržovat její zákony.

Rozvědka musí rovněž dodržovat zákony své mateřské země - ovšem obvykle kašle na zákony zemí, v nichž působí a informace sbírá.

Takže pokud NSA sledovala americké občany v rozporu s americkými zákony, je věcí amerických institucí, jak se k tomu postaví. A pokud šmírovala v zahraničí, je reakce na kontrarozvědkách zemí, proti jejichž občanům působila. A Snowden je možná zločinec v USA - ale žádnou jinou zemi to nemusí a nemělo by zajímat.

P. Vaňura 23.10.2013 20:21

Re: co Vám říká jméno Litviněnko???

http://cs.wikipedia.org/wiki/Alexandr_Litvin%C4%9Bnko

Litviněnko byl stejný případ jako Snowden s tím rozdílem, že Snowdenovi se nelíbilo, že někoho odposlouchávají, zatímco Litviněkovi vadilo, že má na rozkaz vraždit.

I. Fencl 23.10.2013 20:12

Re: z Literárek k tématu:

A to je i hlavní důvod, proč k tajným službám nebrat geniální lidi, ale prostě jen chytré. S génii typu Edwarda Snowdena vás totiž čekají problémy. Ne vždy se ale génius pozná. Oni vynaložili spoustu času a pozornosti, aby si toho chlapíka předem prověřili, a přesto... S každým dnem zjišťujeme, jak geniální Snowden byl.

Je.

Byl.

I. Fencl 23.10.2013 20:11

Re: z Literárek k tématu:

Ne: většina z nich to nechápe. Většina jich o tom vlastně nemá ani tušení. Ale tady mám dojem, že Snowden je jiný. Myslím, že si vše velmi dobře uvědomuje.

I. Fencl 23.10.2013 20:11

Re: z Literárek k tématu:

Maggie: Domníváte se, že většina těchto „informátorů“ vůbec chápe dlouhodobé důsledky svých činů? Myslíte si, že si Edward Snowden uvědomuje, co udělal?

I. Fencl 23.10.2013 20:10

Re: z Literárek k tématu:

U tzv. whistleblowerů přijde ono poznání jaksi opožděně. Původně jsou v jistém smyslu naivní, a jakmile si plně uvědomí, že lidé lžou, podvádějí nebo dokonce kradou, whistleblowery to šokuje a jsou škováni z té příčiny, že „se tu hraje hazard“, mohu-li parafrázovat film Casablanca.

I. Fencl 23.10.2013 20:10

Re: z Literárek k tématu:

Frederick Alford, prof. politické psychologie:Většina z nás si s věkem (i když každý jinak brzy) uvědomí, že to, co lidi okolo nás říkají a co dělají, jsou dvě zcela různé věci.

I následkem toho pak začneme přistupovat k životu s určitým cynismem. Například si zvykáme na to, že ne vše, co nám politici naslibují, splní.

I. Fencl 23.10.2013 20:09

z Literárek k tématu:

Pozn.: Whistblower = informátor, který je v právu ve smyslu rozhodčího odpískavšího aut

Maggie Severnsová (se ptá): Existují osobnostní rysy, díky nimž mají někteří lidé větší sklon stát se tzv. whistblowery?

J. Kanioková 23.10.2013 19:29

Ano..

S. Netzer 23.10.2013 16:35

Re: Snowden je vlastizrádce lhostejno je-li psychicky nemocný či ne.

Nemám Vám to za zlé.

E. Sevrát 23.10.2013 16:22

Re: co Vám říká jméno Litviněnko???

Pan Litviněnko měl jediný důvod a tím byly výrazně větší prachy,která mu nabídla GB,Pokud USA zavraždí pana Snowdena tak jenom dokáží, že tam již demokracie opravdu nefunguje.Nic není navěky, ani přátelství se SSSR či Tisíciletá říše.

J. Vyhnalík 23.10.2013 16:15

Re: Zákaldní otázka je ovšem jiná

V rámci zákona jedná policie. Tajná služba se stará o věci, na které policie v rámci zákonů nedosáhne.

P. Vaňura 23.10.2013 16:00

Snowden kontra Litviněnko

http://cs.wikipedia.org/wiki/Alexandr_Litvin%C4%9Bnko

P. Vaňura 23.10.2013 15:58

Re: co Vám říká jméno Litviněnko???

Pak nemá právo na život ani Snowden. A pokud ho Američané zavraždí, bude to v pořádku, dopadne jako Litviněnko.

On i ten Litviněnko měl dle svého názoru legitimní důvody, pro které zradil Rusko. Mezi jinými to bylo chování ruské tajné služby.

P. Vaňura 23.10.2013 15:54

Ale spousta Rusů lituje, že už

nejsou supervelmocí a neřídí svět...

P. Vaňura 23.10.2013 15:52

Když se ptali německých generálů, proč

sloužili Hitlerovi, odpověděli podobně "Režimy se mění, vlast zůstává."

E. Sevrát 23.10.2013 15:31

Re: E. Sevrát

Jak jsme říkali jako děti "nápodobně,ale ve větším".

J. Sinnreich 23.10.2013 15:29

Bojovnici za lepsi pristi

Zajimavy je pro porovnani osud jineho Americana, Lee Harvey Oswalda. Ten tez odesel do SSSR bojovat za pokrokove idealy. Skoncil jako soustruznik v tovarne, v beloruskem Minsku, ucil se rusky a ozenil se s Marinou Prusakovovou. KGB ho tak dobre zivila, ze se brzy vratil zpet do vlasti a dalsi historie je dostatecne znama.

E. Sevrát 23.10.2013 15:29

Re: co Vám říká jméno Litviněnko???

A vyzradit něco, co je v rozporu se zákony té dané země je trestným činem ? Pak opravdu nemusíme žádné zákony mít.Každá tajná služba a je jedno jestli v demokratickém či nedemokratickém režimu je stát ve státě.A vždy si chce uzurpovat větší podíl na moci ,než jí přináleží.Ale,právě v demokratických státech by měly fungovat mechanismy, které tomu zabrání.Pokud nefungují,tak nefunguje ani demokracie toho státu.

J. Boleslav 23.10.2013 15:22

Re: Snowden je vlastizrádce lhostejno je-li psychicky nemocný či ne.

Až ho soudruzi vytěží, tak ho velmi pravděpodobně zlikvidují sami.

E. Sevrát 23.10.2013 15:21

Re: co Vám říká jméno Litviněnko???

Litviněnko byl dvojitý agent,tedy opravdu ta nejhorší svoloč,která za peníze zradí kohokoliv bez jakýhkoliv skrupulí.Tedy jeho smrt byla zcela v pořádku,tito lidé nemají právo na život,je to zboží s krátkou dobou použitelnosti.

J. Boleslav 23.10.2013 15:20

Re: Snowden je vlastizrádce lhostejno je-li psychicky nemocný či ne.

Přiznám se, že nerozumím tomu, co mají morálka a právní principy společného se Snowdenovou zradou.

J. Boleslav 23.10.2013 15:17

Re: co Vám říká jméno Litviněnko???

Zrada víry v žádném normálním státě trestným činem není.

J. Boleslav 23.10.2013 15:12

Re: E. Sevrát

Vás urážet netřeba. Znemožňujete se svými nesmyslnými příspěvky sám.

J. Boleslav 23.10.2013 15:11

Re: Pan Snowden byl minulý týden

Víte, ono nestačí jen vyměnit znaménka a komanče za demokraty. Jedni z nich totiž lhali jako když Rudá kráva tiskla.