2.5.2024 | Svátek má Zikmund


Diskuse k článku

SVĚT: Slečna Greta napomáhá zchudnutí chudých

Jak se postupně uvolňují omezující opatření vyhlášená v souvislosti s koronavirovou pandemií, tak se také vracejí do středu zájmu témata, která byla touto zákeřnou mrškou na nějaký čas zastíněna. Říká se tomu návrat k „normálu“.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Novák 9.5.2020 11:30

Amen.

V. Kolman 9.5.2020 13:56

Již v roce 1946 se psalo v jednom vědecko-populárním časopise o globálním oteplování. Nic nového pod sluncem.

Budete-li mít pane Rado zájem, můžu sdělit název časopisu i stránku, kde ta informace je.

J. Oldfart 9.5.2020 18:10

nejde o oteplování, chladnější a teplejší období se střídají a střídat budou. Jde o příčinu změn teploty, prostě se vše bez dat svádí na CO2. O vlivu různých faktorů na klima se ví velmi málo. V případě vnějších změn je na místě se na ně adaptovat a nepokoušet se marně o jejich změnu. Poroučení větru, dešti nedopadlo. Tohle je stejné politické zadání.

V. Petr 9.5.2020 10:54

A kolik předpovědí IPCC se splnilo? A co říkáte na "diskriminaci na základě schopností???"

F. Navrátil 9.5.2020 8:56

Jak si greténi představují boj za záchranu planety, to vidíme na fotovoltaiských farmách. To se vezme nějaký ten hektar černozemi nebo se vyklučí stromy a keře, prostor se ohradí vysokým plotem a postaví se plochy fotovoltaických panelů. Aby je nepřerůstala tráva, použijí se účinné herbicidy. Důsledkem je úbytek zemědělské půdy, zamezení volného pohybu zvěře, zamoření půdy a raketové zvětšování konta majitele pseudoenergetického nesmyslu.

P. Rada 9.5.2020 9:14

Předně fotavoltaické farmy má dnes u nás ve správě dominantně ČEZ (nikoliv "greténi")- jeho skrytých akcionářů se zeptejje proč?!

Navíc jen evidovaná zemědělská půda která je ale suchá nevyprodukuje nic. Suchá je pro klimatickou změnu navozenou imisemi CO2 a ty zas dominantně produkuje fosilní průmysl přičemž elekřinu vyvážíme prakticky jako rozvojové země surovinu. Doma zůstává spad popílku, rtuti... a kyselých deštů které důsledky sucha na krajinu umocnují:

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/prehrady-nas-zachranuji-ale-orlik-uz-nikdo-nevybuduje-rika-odbornik-na-sucho-104156#seq_no=1&source=hp&dop_ab_variant=0&dop_req_id=PKYn0mC9J3B-202005090705&dop_source_zone_name=zpravy.sznhp.box&utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku&utm_campaign=

L. Novák 9.5.2020 11:27

Tak si vem kbelík, troubo, a utíkej k Dunaji pro vodu. :-P

J. Jurax 10.5.2020 11:05

"Předně fotavoltaické farmy má dnes u nás ve správě dominantně ČEZ (nikoliv "greténi")- jeho skrytých akcionářů se zeptejje proč?!"

No, až z čeho soudíte, že v ČEZ nejsou greténi, když provozují fotovoltaické farmy?

Ale spíš je to z druhé strany - managor, jenž by opominul možnost vydělat na tučných dotacích byť i nesmyslu a byť i magory iniciovaných a prosazených, by nebyl akcionáři oblíben. Peníze z dividend nesmrdí!

Ono obecně nejlíp a nejvíc se vydělává na lidské blbosti; ideálně pak ještě navíc legislativně podšprajcované. A s blbostí a úplatností zákonodárců je možno počítat jako s faktem.

P. Hatina 9.5.2020 8:51

V tom je právě ta absurdita, že globálně se uhlíková neutralita nikdy neprovede, protože několik velkých znečišťovatelů se k ní nepřipojí. Čína, Indie, USA (pokud budou u moci republikáni), a pár dalších.

Pokud se týká zemí třetího světa, tak je nutné si uvědomit, že už teď jsou beznadějně zadlužené, a živoří na podporách bohatého Západu. Takže, pokud by se i daly přemluvit na bezuhlíkaté technologie, musel by je jim tam ten Západ (rozuměno eko-státy) zafinancovat a postavit. Plus že případné úbytky místní produkce by jim musel ještě nahradit zvýšením své finanční podpory. A navíc s tím rizikem, že další statisíce místních emigrují do "bohaté Evropy", která by je musela pak už trvale živit. Suma sumárum, heslo "Zdroje jsou" by i pro ten bohatý Západ přestalo brzo platit..

P. Rada 9.5.2020 9:47

O jakém bohatém západu to sníte? Znal jste např v elektronice firmy IBM, HP... Víte co je s nimi dnes a kdo má ve světě nejrychlejší nárůst dluhovosti?

https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/dluhy-po-svete-rekordne-bobtnaji-40309940

M. Koutný 9.5.2020 10:38

Máte pravdu, že "západ" začíná díky svému příklonu k socialistickému blouznění chudnout (snad s výjimkou USA, i když Obama zaťal do americké ekonomiky pořádnou sekeru) a bohatnou země, které na naše tramtarára nápady kálí jak bobr na placatý šutr, především Čína. Výsledkem bude, že se do těchto zemí ještě výrazněji přesune těžiště světové ekonomiky a globální životní prostředí bude trpět mnohem víc, než kdyby byla výroba soustředěná v zemích s ROZUMNOU mírou proekologických opatření.

V. Petr 9.5.2020 11:25

Uvědomte si, že většinu emisí CO2 už dnes! produkuje "třetí svět." Podíl EU číní po Brexitu jen 8%!

J. Oldfart 10.5.2020 13:05

Je vůbec třeba nějaké uhlíkové neutrality? Velmi málo se ví o příčinách změn teploty a o příspěvku jednotlivých faktorů.

J. Oldfart 10.5.2020 13:09

Je vůbec třeba nějaké uhlíkové neutrality? Velmi málo se ví o příčinách změn teploty a o příspěvku jednotlivých faktorů, ovlivňujících klima. Sázka na CO2 je politická manipulace, zatím nepotvrzená a sloužící k tomu, aby mohla být zaváděna opatření, která by ve svobodné společnosti neměla šanci projít.

K. Nový 9.5.2020 8:22

Potřebujeme zákon FARA (takový jaký mají v USA), abychom zjistili, kteří lidé tu šíří propagandu placenou ze zahraničí.

https://en.wikipedia.org/wiki/Foreign_Agents_Registration_Act

J. Basler 9.5.2020 7:49

Vždycky, když někdo mluví o zelené energii, větrnících, solárech, oteplování a podobně, tak si vzpomenu, jak se vyrábí železo, ocel, cement, hliník... Kolik je na to třeba energie (viz. třeba kniha p. Smila - Jak se vyrábí dnešní svět) A kdo a kde to spotřebovává - teď se pochopitelně hraje i o to, kde se to bude vyrábět (v Evropě to asi nebude)? A je vymalováno... LEDky u mě doma jsou jiná věc. Zkuste si ale najít, jaký je energetický tok při plnění nádrže auta a co by znamenalo mít obdobu v elektřině.

Ale já věřím ve vědu, byť už před 50 lety se říkalo, že za 50 let bude řízená jaderná fůze a bude po problémech s energií. Mám dojem, že teď se to říká podobně... No jednoduché to není, ale ropa se začala využívat dříve než došlo všechno uhlí. Jaderné elektrárny taky ještě nějaké máme.

P. Rada 9.5.2020 9:42

Idea, že nové technologie obecně vykompenzují nedostatky života na fosilní dluh se skutečně letitá. Právě v energetice se ale ukazuje, že málokterá technologie dokáže kompenzovat všeobecný pokles efektivity těžby energií - natož aby dala šanci napravit pochybení. Problematika neudržitelnosti extenzivního typu života se opomíjením reality limitů rozvoje jen vyhrocuje.

V. Novák 9.5.2020 13:54

Před 50 lety se říkalo, že za 20 let. 20 let před tím se říkalo taky za 20 let.

Současný stav je na iter.org. Jsou dál, než bych čekal.

R. Vacek 9.5.2020 7:36

Západní Evropa trpí mesiášskám komplexem. Pokud si toto připustí, bude (snad) na začátku procesu vyléčení se z něj. Evropané si nezaslouží ochuzování kvůli mesiášství.

P. Rada 9.5.2020 6:53

Autorka se tak akorát otírá o Grétu ale v obecných ekonomických otázkách chudých vzhledem ke klimatu jasno zřemě nemá. Už dnes totiž např. u nás dramaticky chudnou všichni, kteří měli majetky v lesnictví a na řadě je pro narůstající sucho ohrožující zemědělce a tím potravinovou bezpečnost. V rámci republiky jsou to sice minoritní skupiny obyvatelstva ale na druhou stranu se zde demonstruje zádadní odklon od soběstačnosti a tedy odolnosti terá se při rozkolísání světového trhu může ukázat zásadní.

Podobně jsou na tom ale lidé jinde. Výsledkem může být masivní migrace dokonce miliard a to už je problémem dnes:

https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/zdenekn-zalud-proc-je-sucho-a-jak-se-mu-branit

http://www.vodarenstvi.cz/2018/10/01/geolog-a-klimatolog-vaclav-cilek-migrace-a-sucho-jsou-spojene-nadoby/

P. Lenc 9.5.2020 7:24

Někdo je chudý ekonomicky, Rada duchem.

R. Tichý 9.5.2020 7:36

Tak zrovna chudnuti lesniku je zarnou ukazkou, jake skody pusobi ekofasiste. Chteli se za kazdou cenu zbavit smrkovych monokultur a okamzite mit "puvodni pralesy" a tak se pripoutavali ke stromum. K tomu korupcni hysterie a tak se porazka a zpracovani kazdeho stromu resi dlouhotrvajici soutezi o nejlevnejsiho.

A stejni exoti se privazovali v Brdech proti radaru, aby se pak divili, ze se tu roztahuji Rusove!

Z. Lapil 9.5.2020 8:27

Přesně tak.

B. Lukáš 9.5.2020 8:40

U nás, v Beskydech a Jeseníkách se nikdo ke stromům nepřivazoval a kůrovec nereagoval -lesy sežírá dále a pořádně. Nehledejme vinu, kde není, pokud chceme, aby nám vůbec nějaké lesy zůstaly.

J. Lukavsky 9.5.2020 8:56

"okamzite mit "puvodni pralesy" no skoro okamžitě je možno obnovit původní složení lesa tím, že se smrky vytěží a vysází se směs buk, jedle, ..... ponechá se samozřejmě malé množství smrků... Na Šumavě už mohl být 20 let starý smíšený les. My jsme to ale moudře ponechali tajůplným přírodním silám a kůrovci-lékaři lesa. A máme uschlé smrkové souše a pod nimi mladou smrkovou monokulturu. Ekologie jako noha! A ty souše uvolňují rozkladem svého dřeva CO2 kdysi vázaný do celulózy. Mysleli jsme to dobře, dopadlo to jako vždy! Je to marný, je to marný... Probatum est. J.L. end

R. Tichý 9.5.2020 10:23

Ano, souhlasim.

P. Staronový 9.5.2020 9:16

Bohužel dost zapůsobil i (ne)způsob lesního hospodářství. Když strom napadený kůrovcem nechal hajný okamžitě pokácet a odvézt, nebyly kalamity. Když na to musí majitel nebo správce (Lesy ČR) vyhlásit výběrko, stačí se kůrovec rozšířit na celý les.

R. Polášek 9.5.2020 9:29

Přesně tak. Ptejme se, kdo před několika lety zbavil lesáky jejich dřevařských provozů a tím je nechal závislé pro veškeré kácení včetně kůrovcového na výběrové řízení.

Komu toto vyřazení ochrany našich lesů proti kůrovci prospělo?

R. Tichý 9.5.2020 10:24

Ano.

R. Polášek 9.5.2020 9:40

Po pravdě, podstatně víc k ničení našich smrkových monokultur přispělo to, že lesáci byli před několika lety zbavení přidružených dřevařských provozů, kůrovcová kácení tak museli vysoutěžit, což ochranu proti kůrovci totálně zparalyzovalo.

To, co vidíme nyní, je z velké části výsledek toho, že ta ochrana proti kůrovci je už několik let nefunkční a kůrovec se tak ve smrkových lesích těch několik posledních let šíří úplně bez omezení.

Být ta ochrana funkční, máme tady dnes zničených smrkových lesů sotva tak třetinu toho, co tady dnes je zničeno nebo ještě méně. Smrk by byl z podstatné části zničený pouze jen na parcelách skutečně nevhodných pro smrk, příliš suchých a teplých, jinde by bylo šíření kůrovce jednoznačně zastaveno včasným kácením a asanací napadených stromů.

Aktivisté přivazující se ke káceným smrkům měli na kůrovcovou kalamitu vliv pouze v jejím úplném počástku a začátku šíření toho kůrovce.