6.7.2024 | Den upálení mistra Jana Husa


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Alfons 12.9.2008 18:30

Autor dobře popsal

:-D

A. 11.9.2008 12:33

Drang nach osten

Robejšku, Robejšku. Navrhujete ukrást jiným zemím jejich nerostné bohatství? Tuhle 3,14ovinu už vypustila Madlenka Korbelová a ještě před ní nějaký Adolf Hitler. Pokládal jsem židy za chytřejší národ, který si v učebnicích dějepisu umí přečíst, jak podobné nápady končí.

A je to 11.9.2008 8:22

K článku

V tom případě ČR má velmi nestabilní prvek vlády- parlamentní demokracii.Takovéto vládnutí nepřináší státu vůbec nic,pouza vnitro a mezistranické potyčky.Státy např.s prezidentským systémem vlády mají pak větší akceschopnost a operační potenciál.Prezident vydá rozkaz-špatný nebo dobrý ale vydá. Ze země s parlamentní demokracií nevypadne ani názor na problém,natož jeho řešení.

VLK 10.9.2008 19:03

Termodynamika společnosti

Píšete, že hospodářský růst je pro demokratickou společnost nutný. Ale není tento hospodářský růst umožněn právě jen existencí něčeho vně této demokratické společnosti? Něčeho, odkud lze čerpat levné suroviny, kam lze vyvážet přebytečné vyrobené zboží a kde konec konců je možno i najít levnou pracovní sílu na výrobu toho, do čeho se našim zhýčkaným voličům již nechce? Nečerpáme sílu jen z této termodynamické nerovnováhy?

Pokud na tuto otázku odpovíme kladně, pak se stavíme před poměrně hrozivější problém. Neboť na rozdíl od předchozích velkých říší, které se chovaly stejně (Řím budiž jen jedním příkladem), my už nemáme kam rozšiřovat náš dosah, co zahrnout pod naši zájmovou sféru, neboť ta již obsáhla celou naši planetu. Nezbývá než vesmír... (A to budiž i možná odpověď pro diskutéry zabývající se o kus níže úpadkem víry a podílem tohoto úpadku na krizi demokracie - hledejte budoucí pokoru člověka ve vesmíru, ovšem, že ne tak jak sekta Vesmírných lidí)

S termodynamickým přístupem ale můžeme ztumit jisté obavy publikované v článku. Jednak jde o to, že autokratické režimy mají jen stejnou rezervu v termodynamické nerovnováze vývoje, jako my z demokratické společnosti. Obojí ve skutečnosti čerpáme ze stejné zásoby levných zdrojů. To, že oni si mohou pomoci a, řekněme neadiabatickými cestami, mohou obřas čerpat rychleji, znamená jen to, že svou zásobu rychleji vyčerpají. V jejich společnosti se vytvoří silný gradient potenciálu, který jednoduše jednoho dne projde zlomem a dojde k revoluci či podobné krizi.

Tomu se mohou bránit jen rozšiřováním křivky politické moci. Stále širší vrstva společnosti si ukrajuje stále větší podíl na politické moci, když už si získali moc hospodářskou. Dochází k tomu sice podstatně pozvolněji, než očekává zhýčkaný netrpělivý občan svobodné demokracie, v užší škále lidí, často s výkyvy a často pro nás paradoxními cestami (náboženský fundamentalismus je jen jednou z těch paradoxních cest), ale postupuje to. Neboť i to je projev termodynamiky.

J.G. Pašek 10.9.2008 20:48

Re: Termodynamika společnosti

Nechtl jsi napsat . . . dynamika společnosti

1. zákon termodynamiky = neexistuje perpetum mobile čili nic není za nic.

2. zákon temodynamiky  = přírozený pád událostí je každý systém prchá jak spašený kůň od lidstvem vytvořeném pořádku do rovnováhy nepořádku a ten pád se měří entropií a zabere to energii, udržovat pořádek jak v přírodě, tak splečnosti. . .  . barák a zahrada a ženská se musí stále udržovat v cajku a opravovat, aby nezchátraly  . . . . 

To jen tak hóóódně zjednodušeně . . . .

VLK 10.9.2008 23:48

Re: Re: Termodynamika společnosti

Chtěl jsem napsat termodynamika. Neboť přesně jak říkáš, civilizaci je nutno udržovat v cajku, aby nezchátrala, udržovat tu člověkem vynalezenou hierarchii, která nás dělí od entropického chaosu, a to stojí energii a tu je možno získat jen rozpínáním se do oblastí s nižší teplotou, tedy civilizační úrovní. A nikdy to nejde se stoprocentní účinností, takže je třeba přibírat další a další energii z vnějšku, rozšiřovat zájmový rádius naší civilizace, až obsáhne celou planetu a pak nás čekají jen dvě možnosti - pomalá smrt civilizace nebo expanze do vesmíru.

xxx Kubeš 10.9.2008 18:18

Dobré

a užitečné úvahy autora článku.

JK 10.9.2008 17:18

Jak bylo již

 mnohokrát řečeno, demokracie netkví v pojmenování, zákonech a společenských mechanismech, ale v kvalitě lidí. Původní demokraté, zodpovědní otcové rodin, hledící přes hlavy vnuků k věčnosti, kteří vybudovali demokracii na ideálech křesťanství, rytířství a šlechtictví a dokázali jimi nakazit celou společnost, byli nahrazováni lidmi stále nižšími. Těm dnešním už se cítí nadřazen i zločinný diktátor třetího řádu. Vzhledem k rozšíření volebního práva na všechny, nerovnosti lidí, principu většiny, toleranci ke zvrácenostem a podobně je to proces přirozený, vedoucí nezadržitelně k úpadku společnosti. Z jeho nynějšího stadia se lze dostat pravděpodobně už jen přes utrpení a zřejmě i tyranie by znamenala jen prodloužení agonie. Otázka zní, jak této příležitosti efektivně využít. Nově nastupující národy, přebírající technické know-how a méně či více skrytě se distancující od všeho, co dovedlo Evropany na pokraj zkázy, včetně té demokracie, si možná ve své aversi nepřipouštějí nebo nejsou schopny připustit, že pád světa bílého muže bude znamenat i pád jejich. Kdo viděl japonské nebo korejské inženýry při práci, ví, o čem je řeč. Co je pro Evropana hrou a zábavou, je pro ně vysilující a stresující povinnost. I kdyby na čas převládla jakási otrocko-mravenčí společnost, bílý muž by se pravděpodobně prosadil, tak jako se prosadil vždy a všude, dokud nebyl svázán nařízeními ideologů. Předpokladem k tomu je hlad, nedostatek a osobní nebezpečí. Nejdůležitějším předpokladem ale je zachování dostatečně velkých společenství, spojených vědomím sounáležitosti – zde je prostor pro vznik (staro)nových ideálů a šlechty. Uvnitř některých zemí můžeme už spatřit náznaky zrodu takových společenství. České země by snad, za cenu drastického přesměrování směru působení medií a obnovení hospodářské soběstačnosti v životně důležitých oborech, mohly stále ještě přechodnou dobu překlenout bez velkých otřesů jako celek.

Jura Jurax 10.9.2008 17:21

Re: Jak bylo již

Souhlas s výhradou ;-)

Karel 10.9.2008 17:34

Re: Jak bylo již

Tož tedy ale já jsem rád, že nežiji v dobách těch "původních demokratů", ale dneska, v době toho Vašeho "pokraje zkázy".:-/

Theros 10.9.2008 20:04

Re: Jak bylo již

demokracie vyrostla na ideálu křestanství ? Panebože

netahejte do toho víru, navíc úplně nesmyslnou víru

Jura Jurax 10.9.2008 17:06

No,

okecává se tu známý princip - demokracie je vždy váhavější a politicky méně výkonná než autokracie. Ta je omezena jen disponibilní silou, kterou v daném okamžiku má, kdežto demokracie je navíc zatížena veřejným míněním, často manipulovaným a zmanipulovaným až sebevražedně v její neprospěch, parlamentní žvanírnou volených zástupců, jimž o vlastní prospěch jde až v první řadě a v moderní době taky jistou civilizační zjemnělostí, produkující humanismus místy též až sebevražedný.

Ergo autokracie nezrušivší soukromé vlastnictví, jdoucí cestou kapitalismu a tudíž ekonomicky i technicky a technologicky silná je pro demokracie nebezpečným soupeřem. Netrpí totiž zbytečnými ohledy. Pokud to autokrati ovšem nepřeženou.

Příkladem budiž SSSR po německém vpádu. Pouze sovětská autokracie si mohla beztrestně dovolit takovou cynickou bezohlednost k vlastním lidem, takové vykořisťování vlastních lidí; ovšem díky tomu přežila.

Karel 10.9.2008 17:35

Re: No,

CCCP po německém vpádu přece nemělo soukromé vlastnictví a nešlo cestou kapitalismu?!? A USA s Anglií přežily taky, a na rozdíl od CCCP dodnes.

J.G. Pašek 10.9.2008 18:06

Re: No,

Nu, a jak tomu bylo v tom slavném Hitlerově Německu s tou demokracií, než začal pochodovat? 

Nic nového pod Sluncem . . . . v Římě = římské říši byla demokracie, ale v době nebezpečí napadení = války, senát dal demokracii dočasně do šuplíku a císařovi dali neomezenou moc diktátora . . . . a když nebezpečí pominulo, demokracie se vrátila a když císařovi ta moc diktátora zachutnala a zachtělo tak pokračovat dál, tak císaře odkrágovali . . . . to jen tak hóóódně krátce . . .

kocourkof 10.9.2008 16:58

Made in ....

Tak prostě nekupuj výrobky značky Made in "Zločinci". Trh je prý všemocný, tak ho využijme. Je to osobní rozhodnutí a jediného člověka, kterého k tomu opravdu donutíš, jsi TY!!

šakal 10.9.2008 15:34

Pro KAROTKU a SLAVOJE...

...Pánové, jelikož se mi moc líbí Váš pohled na věc, mám dojem, že byste mohli ledacos dobrého přidat k diskusi semhle:

http://www.sumavak.bloguje.cz/

Jsme tam taková celkem prima partička chlapů i ženských různého věku a "chlupu", kteří, když se zrovna nehádají o Paroubka s Topolánkem, tak žvaní o vaření, o autech, o dětech nebo o čemkoliv, co den přinese. Něco mi říká, že byste dobře zapadli. A kdyby si tam na vás někdo nedejpámbu otvíral hubu, tak já ho rafnu... ;-) 

Karotka 10.9.2008 16:15

Re: Pro KAROTKU a SLAVOJE...

Děkuju. Už půl hodiny se chystám vstát od počítače a jít na poštu, tak zítra, odkaz si uložím. :-)

Dobi 10.9.2008 14:28

Fukuyamova teorie

Cetl nekdo ve skutecnosti fukuyamovu knihu konec dejin a posledni clovek ???

Vzdyt on v ni nic o celosvetovem vitezstvi demokracie a trzniho hospodarstvi nepise, dokonce se v nekolika kapitolach zaobira vysvetlenim, proc se vsude nemuze demokracie na ukor autoritarskych rezimu prosadit.

Celkove se snad zmylil v jedinem a to v tom, ze predpokladal demokratizaci Ruska, ktera se posleze ukazala jako utopicka.

Hrad 10.9.2008 15:08

Re: Fukuyamova teorie

Čtěte raději Dänikena nebo Součka. Fukuyama je pro vás evidentně obtížná četba. Demokracie není stav, ale proces.  Co všechno byRusko muselo udělat, aby se společnost tak změnila , že by vás to přivedlo do vytržení. Jaké změny by jste třeba očekával u Tófů žijících v horské tajze v Sajanech?  

Dobi 10.9.2008 15:12

Re: Re: Fukuyamova teorie

Dekuju za prispevek k veci ;-D

jirka.s. 10.9.2008 16:41

Re: Re: Re: Fukuyamova teorie

Co byste chtěl od smradlavé zříceniny, v jehož "knihovničce" vedle sebe vesele vegetují Komunistický manifest, Mein Kampf, Sexual Behavior in the Human Male, Marxův Kapitál,Úvod do pozitivní filosofie Augusta Comta, Nietzche - Mimo dobro a zlo, S. Beavuorová – Druhé pohlaví, P. Ehrlich – Populační bomba, Limity růstu, Původ druhů, Lenin – Co dělat, M. Foucalt – Slova a věci !

Dovedete si představit, co za hrůzu musí způsobit v gangliu smradlavé zříceniny už jenom pokus přeslabikovat záložky těchto knížek? ;-(

Dobi 10.9.2008 18:46

Re: Re: Re: Re: Fukuyamova teorie

Tak hlavni je precist vic nez jen ty zalozky, nebo to dopadne stejne jako s autorem clanku, ke kteremu se vztahhuje tato diskuze.

Mne oobne nejvic irituje to, ze v soucasne dobe je moderni si precist nazev knihy (Konec dejin a posledni clovek) a na zaklade tohoto nazvu vybudovat tezi o tom jak se Fukuyama zmylil.

Po precteni jeho knihy je ale zcela zretelne ze autor nikdy netvrdil, ze demokraticka zrizeni porazi autoritarske rezimy. Ba co vic p.Fukuyama v mnoha ohledech priposti, ze na mnoha mistech nasi plany je demokracie ve spojeni s trznim hospodarstvim naprosto nepouzitelna (viz. kastovni spolecnosti).

.

Dobi 10.9.2008 18:46

Re: Re: Re: Re: Re: Fukuyamova teorie

Jako dulezite bych tez videl fakt, ze p.Fukuyama se zaobira otazkou smerovanosti dejin pripadne jejich cyklicnosti.

A tez by nemmelo zustat opomenute, ze na zaklade knihovnicky, kterou jste vyjmenoval, p.Fukuyama velice zdarile priblizil cestu nasi civilizace od Hegelova prvniho boje az po konecne vymani raba z panova vlivu a s tim nastoleni spravedlive demokraticke spolecnosti plne uznavajici prava kazdeho svrchovaneho jedince

Herakleitos 10.9.2008 20:09

Re: Re: Re: Re: Re: Fukuyamova teorie

Po vaší reakci na Jirku s. bych dal tisícovku, abych viděl jak reagoval. Na něho odborně nesmíte. To on nevtřebá. Určitě na to tupě zíral, jak pes Fík. Jak jse předpokládal - nereagoval.;-D;-D;-D

Honza42 10.9.2008 15:53

Re: Re: Fukuyamova teorie

Demokratizace v Rusku je asi tak stejně mohutný a rychlý proces jako tektonika zemských desek. ;-D Když chvíli počkáme...... 

VLK 10.9.2008 18:01

Re: Re: Re: Fukuyamova teorie

...tak se dočkáme toho, že se na okrajích současného Ruska začnou zvedat pohoří. Jako teď v Gruzii. Jasně.

Jinými slovy demokracie v Rusku se bude vždy plížit asi tak se stoletým odstupem za jejím vývojem v Evropě. Ano, současné Rusko je domokratičtější než CCCP i než Rusko carské. Je tak na úrovni Rakousko-Uherska.

Jan 10.9.2008 14:24

Video z Osetska

http://www.youtube.com/watch?v=ksZe-IFMc7c

Frantra Sedlák 10.9.2008 13:33

Zameťte si nejprve ten bordel na vlastním dvorku, obci, městě a v našem

Havlo-Klausostanu a potom můžete hodnotit a kritizovat ty ostatní.

Jura Jurax 10.9.2008 17:09

Re: Zameťte si nejprve ten bordel na vlastním dvorku, obci, městě a v našem

Jojo, Sedláku, a vlastní dvorek jste si již zametl?

antidemokrat 10.9.2008 12:48

Myšlenka DEMOKRACIE...

je obecně rozšířená. Většina režimů si činí nárok na titul "demokracie". Dokonce i diktátoři vědí, že nezbytnou složkou jejich legitimnosti jsou slova ze slovníku demokracie. Pojem, který znamená cokoliv, totiž neznamená nic. A tak pojem demokracie, který dnes již není pojmem s omezeným a specifickým významem, je spíš vágním schvalováním populární myšlenky. A tak, problém co je a co není demokracie, se řeší demokraticky - násilím.