9.5.2024 | Svátek má Ctibor


Diskuse k článku

SVĚT: Ohlédnutí za Jižní Afrikou

Někdy může být trpké dostat za pravdu. To bylo jásotu tehdy před čtyřiadvaceti lety, že ano, když po prvních všeobecných volbách převzala v Jižní Africe moc černá většina, to bylo řečí o nelidském, utlačovatelském apartheidu, jenž nyní slávabohu skončil a nastává čas svobody.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Brunner 12.5.2018 15:12

Re: LIDSKÝ SVĚT ŘÍDÍ NÁS, NE MY JEHO.

Dlouhé to je, ale v podstatě to takhle funguje.

K. Janyška 12.5.2018 19:32

Re: LIDSKÝ SVĚT ŘÍDÍ NÁS, NE MY JEHO.

Je to absolutně nesrozumitelné, bez základní předpřípravy. To uznávám.

Ale je to ochutnávka kompozitivní teorie, vždy nejvyššího vědění lidstva, a tak zjednudušená, že mi je mnohdy až hanba. Ale texty Haykovy, nositele nobelovky právě za tohle, jsou daleko složitější... Dzp.

D. Bystriansky 12.5.2018 21:59

Re: LIDSKÝ SVĚT ŘÍDÍ NÁS, NE MY JEHO.

"Souběžně s takovým vývojem se vyvíjela kulturní evolucí i lidská mysl a genetickou evolucí "přivyvíjel" i lidský mozek, který je, jak známo, jejím sídlem."

Myslím, že chápu a souhlasím. Ale: Součásti takového vývoje a vyvíjení kulturní evolucí/ byl jistě i transcendentní Bůh a jeho vliv na lidskou mysl a morálku? Bez toho mi to přijde neúplné.

R. Langer 13.5.2018 7:41

Re: LIDSKÝ SVĚT ŘÍDÍ NÁS, NE MY JEHO.

Mně ani ne. Bůh nebo jeho zástupce byl většinou ten, co velel, a jak si říkal na věci nic neměnilo. Nic "transcedentního" v tom nebylo, to se jenom tak nakukalo těm prosťáčkům, aby drželi hubu a krok, navíc se mohli pokládat za něco lepšího. Některým to vydrželo dodnes. :-P

K. Janyška 13.5.2018 9:02

Re: LIDSKÝ SVĚT ŘÍDÍ NÁS, NE MY JEHO.

Tak nějak to asi bude... Dzp.

D. Bystriansky 13.5.2018 12:23

Re: LIDSKÝ SVĚT ŘÍDÍ NÁS, NE MY JEHO.

"Tak nějak to asi bude..." To již žádný komentář nevyžaduje!:-)))

K. Janyška 13.5.2018 9:01

Re: LIDSKÝ SVĚT ŘÍDÍ NÁS, NE MY JEHO.

Pro vás ano, pro mne a pro vědu ne. Ta připopuští možnost, že spontánní řád v čase a v prostoru je Božím nástrojem v poměru 50 na 50...Dzp.

D. Bystriansky 13.5.2018 12:03

Re: LIDSKÝ SVĚT ŘÍDÍ NÁS, NE MY JEHO.

Pánové, v té době! a po další tisíce let transcedentní/imanentní Bůh/Bohové/ prostě byli principem skutečnosti a na kulturu a lidskou mysl působili. To vám říkám a za věřícího se nepokládám.

:"v poměru 50 na 50" - tudíž, věda i kostel vědí prd!

Jde jenom o to - jakým směrem působili.

K. Janyška 13.5.2018 12:28

Re: LIDSKÝ SVĚT ŘÍDÍ NÁS, NE MY JEHO.

Ano, máte pravdu. Pro přesvědčení lidi ano.

Ale ne pro řízení jejich životů. Ty vede odjakživa spontánní řád lidské interakce a jeho evolučně vyvinutá pravidla správného chování, která máme všichni odjakživa v myslích. Jsou z nich složené... Dzp.

V. Lunák 12.5.2018 9:13

Ale, ale

Přirovnání "starší bratr k mladšímu" nemá vyjadřovat opresi. To přirovnání používáte tedy špatně. Tvrzení, že by byly vraždy bělošských farmářů (zřejmě narážíte na to) tolerovány, či dokonce podporovány, je nesmysl. Tyto zločiny jsou vyšetřovány, souzeny a trestány. Mícháte dohromady Jižní Afriku s Afrikou, což je samo o sobě kuriózní, navíc tvrdíte nesmysl pro oba případy: poslední kolonista z Afriky neodtáhl před více než půl stoletím, a pokud jde o apartheid, o tom můžete maximálně říct, že před více než půl stoletím začal. Tvrzení, že by apartheid omezoval pouze politická práva, je nesmysl a stejně tak je nesmysl tvrdit, že představoval právní jistotu: míra oprese a opatření se v čase měnila. Označovat koloniální systémy jako demokratické, je nesmysl.

To, že jste rasista, je mi úplně jedno. Nicméně očekávám, že když někdo píše text, tak nelže, popř. není tak blbý, že by se vyjadřoval k něčemu, o čem nic neví. Sice bych aplikací vaší úvahy mohl tvrdit, že po přečtení několika vašich textů vím, kdo jste. Přiznávám se, že nevím, a proto mi nezbývá jiný závěr, než vás z půlky považovat za lháře a z půlky za blba.

PS: Proč jste to vlastně utíkal? Nechovali se tady náhodou pánové z USSR jako starší bratři k mladším??

J. Lepka 12.5.2018 9:59

Re: Ale, ale

" Nicméně očekávám, že když někdo píše text, tak nelže, popř. není tak blbý, že by se vyjadřoval k něčemu, o čem nic neví."

Takže nás jistě rád zahrnete důkazy, nejlépe osobní zkušeností, nejen z JAR, ale přinejmenším ještě aspoň deseti dalších zemí Afriky.

S. Netzer 12.5.2018 10:26

Re: Ale, ale

Pan Frýbort snad mimo tvrzení, že "procestoval Afriku napříč i napodél ještě za apartheidnických časů" a svých pocitů a dojmů své čtenáře nějakými důkazy zahrnul, milá lebko? Nebo pokládáte větu o svědectví nějakého člověka, že v Jižní Africe vládne nyní "rasismus nejhoršího stupně" za důkaz?

Dalo by se očekávat, že autor podpoří alespoň své tvrzení, že "dnes je mučení a vraždění bělochů přinejmenším tolerováno, ne-li podporováno samými politiky" nějakými důkazy, ale ani to ne. Rovněž velmi zábavná je poznámka o "právní jistotě" barevných v době apartheidu.

Článek je jen nezávazné plkání pro stejně naladěné dědky, a pokud vás zajímají nějaké skutečně seriózní údaje o Jižní Africe, tak není problém si je sám vyhledat.

J. Babička 12.5.2018 14:34

Re: Ale, ale

Takže jste něco jako Fučík, který v době teroru v SSSR ho vychvaloval jako ráj na zemi.

S. Netzer 12.5.2018 14:46

Re: Ale, ale

Nepovídejte!

To, že "vychvaluji" nynější JAR jako "ráj na zemi" jste vyčetl z čeho, smím-li se zeptat?

S. Moc 13.5.2018 1:51

Re: Ale, ale

Stačí si přečíst projev nového presidenta JA, kde jasně řekl, že bílým musí být farmy zkonfiskovány bez náhrady či kompenzace, aby si pan Frýbort mohl dovolit napsat, že to je politiky nejen tolerováno, ale vlastně i podporováno...

V. Lunák 14.5.2018 11:06

Re: Ale, ale

Frýbort píše o něčem jiném.

V. Lunák 14.5.2018 11:05

Re: Ale, ale

Pokud chcete poznat jak voní savana, tak vám nezbývá než cestovat a skutečně to tak i zjistíte. Cestování samo o sobě však nepřináší téměř žádné poznatky o historii země nebo fungování současného politického režimu. To zjistíte pouze studiem. V tomto konkrétním případě, mimo jiné, myslíte, že Frýbort vládne silou proměnit se alespoň na polovinu doby, po kterou tam cestoval, v černocha násilně přesunutého do rezervace, aby byl schopen danou situaci vyhodnotit z jeho pohledu?

J. Babička 12.5.2018 14:29

Re: Ale, ale

No úspěšný a známý český spisovatel, vyvolal závist u pana Lunáka který je proti němu nikdo. Měl by ste napsat vice uspěšných knih než pan Frýbort a pak bych vám uvěřil, že jste chytřejší, jak si to o sobě myslíte.

J. Kanioková 12.5.2018 21:58

Přesně !

V. Lunák 14.5.2018 11:40

Re: Přesně !

Pokud považujete skutečnost autorství několika knih jako oprávnění pro psaní textů plných chyb či lží, pak jste, soudě dle vašich komentářů, musela napsat již celou knihovnu.

V. Lunák 14.5.2018 11:07

Re: Ale, ale

Nepotřebuji, abyste mi cokoliv věřil. Frýbortovo blábolení je svým způsobem vtipné především proto, že je nepodstatný a objektivní chyby, kterých se dopouští, jsou zjevné.

J. Zima 12.5.2018 18:05

Re: Ale, ale

A co vývoj v posledních 30 letech v Zimbabwe (dříve Rhodesii) to vám jako důkaz nestačí?

V. Pavelka 12.5.2018 21:13

No

Podobně , dnešní humanitně sprašní a EU spravedliví ,naléhají na Izrael, aby se "sravedlivě"rozpustil v okolním Muslimském moři. A dostál tak tomu , co chtějí Postkomanči řídící Brusel.

V. Lunák 14.5.2018 11:17

Re: Ale, ale

Nic z toho, co se stalo v Zimbabwe, nesnižuje míru nepravd/lží, které ve svém textu Frýbort uvedl, což byla podstata mého komentáře. Problém Zimbabwe byla samozřejmě korupční vláda, vyhazování peněz v rámci zapojení se do některých válečných konfliktů a v neposlední řadě sankce některých západních zemí po roce 2000. Nevylučuji, že k tomu nemohl přispět i nižší výkon v zemědělství po vyhnání bílých farmářů, minimálně přechodně lze s tímto spíše počítat. Těžko se to však ověřuje v prostředí sankcí, kterým následně čelili.

Z. Rychlý 13.5.2018 9:29

Re: Ale, ale

Pane Lunáku, vysvětlete jak je možné, že se z "netolerovaných" vražd stala masová záležitost vedoucí k zabírání farem ? Nejspíš má pravdu pan Frýbort a vy si jen cintáte na bradu. Závěry pana Frýborta totiž odpovídají výsledkům. Rýsuje se zde další totálně rozvrácená africká země. Vaše zpochybňování bez protiteorie jsou jen hloupé plky.

Podle vás bude nejspíš (spekulace) za problémy SA stát kapitalismus.

V. Lunák 14.5.2018 11:10

Re: Ale, ale

Z netolerovaných vražd se žádná masová záležitost nestala. Vyvlastňování bílých farem začalo probíhat již brzo po pádu apartheidu. Považuji to za pochopitelné, čímž neříkám, že se mi to líbí.

J. Sinnreich 12.5.2018 8:59

Laureati

Za tento stav dostali Nobelovu cenu miru jeho tvurci- terorista Nelson Mandela a pacifista, chamberlainovec F. W.de Klerk. Spolu s Jasirem Arafatem a Barackem Husseinem Obamou skutecne reprezentativni parta.

K. Janyška 12.5.2018 8:51

Poslyšte, musíte ke kompozitivní teorii, autore. Tam je

vývoj lidského světa a principy, na kterých vyrostl a stojí, popsán nejlépe ze všech. Více lidstvo, než z ní, nikdy vědět nebude. Vždyť je to koridor vědeckých, a jen platných vědeckých, informací o lidském světě, navzájem provázaných a neodporujících si... Dzp.

J. Lepka 12.5.2018 10:00

Re: Poslyšte, musíte ke kompozitivní teorii, autore. Tam je

Tak mi konečně vyjasněte, Janyška, jak to lidstvo zvládlo ty stovky tisíc let před Hayekem ???

K. Janyška 12.5.2018 11:19

Re: Poslyšte, musíte ke kompozitivní teorii, autore. Tam je

Jéžišmarjá, on jen popisuje jak to lidstvo zvládlo, respektive, čím by lo a je utvářeno.

Vy jste to fakt ještě nepochopil ? Proboha, co to máte v hlavě ? Já vím, to co miliardy jiných, viďte ? Tedy nic...Dzp.