30.4.2024 | Svátek má Blahoslav


Diskuse k článku

SVĚT: O Tchaj-wanu, placení vysoké ceny a věcech souvisejících

Současná návštěva předsedy Senátu Vystrčila na Tchaj-wanu (nejde jenom o něj, delegace je početná) vzbudila očekávatelně podrážděnou reakci v kontinentální Číně. To by snad ani za komentář nestálo, to se, upřímně, dalo čekat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Válek 1.9.2020 9:07

Pan Kechlibar to jako vždy pěkně rozebral. Já bych tady měl ještě jeden pohled a to na ty co vlastně dělají naši zahraniční politiku a na ty co tam mají své (nebojím se napsat bezohledně sobecké) zájmy.Mám na mysli lidi z hradu (Mynář,Nejedlý),z ČSSD Tvrdík ,Hamáček a jim podobní a ještě další velkopodnikatele,které momentálně nedokáž

u vyjmenovat. Podle nich pak také referují media,nechávají se ovlivnit právě ti co mají zahraniční politiku v popisu práce ,

M. Valenta 1.9.2020 8:49

Celkově souhlas s článkem. Že jsou Číňané daleko a tudíž ne tak nebezpeční, s tím úplně nesouhlasím. Svojí doktrínou jedné Číny ( to samé může přece hlásat Taiwan) si ochočili téměř celý svět, Afrika je v podstatě jejich a jejich je např. i Pražský Hrad ( naštěstí ne Praha) a většinově i Strakovka.

Kdyby Vystrčilova cesta na Taiwan měla být začátkem konce v bezprecedentním a zbabělém nadbíhání Číně, bylo by Česko zase jednou v něčem užitečné, protože jestli se před Čínou ( a Ruskem a spol.) bude stále ustupovat, hrozí demokratickému světu v budoucnu čínské poměry.

V. Novák 1.9.2020 9:00

Taiwan to hlásá - ještě jste si nevšiml?

Neshodnou se v tom, kdo je rozvratnická/jsou rozvratnické provincie. A taky v tom, jestli do Číny patří i Vnější Mongolsko (Tedy Mongolský stát) a o rozhraničení a Amuru a Ussuri.

T. Hraj 1.9.2020 9:15

Kromě dost ohavného "dopisu čtyř" u nás nějaké veliké nadbíhání nebo podbízení se Číně nevidím. Strakovce je Čína dost ukradená (což je ale samozřejmě špatně) a Zemanovi se čínofilství často přisuzuje v neadekvátní míře. S Čínou se nepřátelil o nic víc než naši západní kamarádi (možná kromě jedné vojenské přehlídky, kde byl sám). O větě o tom, že se od Číny můžeme učit jak se organizuje stát (tj. asi to nejpročínštější, co řekl), sám později prohlásil, že byla nešťastná.

Vystrčilova cesta je gestem, ale bohužel pouze jeho a ne gestem ČR. Dostane-li ČR přes prsty a nezareaguje na to rázně (což je bohužel pravděpodobné), tak se overtonovo okno ohledně diplomatických cest na Taiwan posune o kousek směrem k tabu (tj. příští cesty budou obtížnější). Paradoxně tedy Čína dost možná zaznamená dílčí vítězství.

Š. Hašek 1.9.2020 9:33

Jediným výsledkem bude óóbrovská tiskovka, paní Vystrčilová bude hvězda mezi kamarádkami. Moravec se bude hádat s Witowskou, kdo tam bude skákat Vystrčilovi do proslovu.

Na všech počítačových svodkách firem v Číně se objeví "Czech s novým černým puntíkem", klik, klik. Oni nebudou zakazovat firmám haléřové položky do ČR, mnohé firmy stejně neví, kam skočit dřív ....... tak to sjednají (milionové položky) s Němcem, Rusem, Indem, Američanem, .......

Vystrčil vystrčil ČR. Ale kam?

D. Novák 1.9.2020 11:43

Vystrčil se vystrčil na "světla ramp", ovšem v jejich přítmí je k smíchu. Tuším, že se takovým říká "užiteční idioti":-/

M. Valenta 1.9.2020 10:19

Kdo nic nedělá nic nezkazí. Nevidět nadbíhání Číně si nedokážu vysvětlit. To že je Vystrčilova cesta i gestem je fakt. A to že ho v tom nechají ( kromě zabrblání na půl úst) je více než pravděpodobné a jsme zase o toho ostudného nadbíhání.

T. Hraj 1.9.2020 11:05

Ale ano, já vidím to množství článků a komentářů o nadbíhání, akorát úplně nevidím realitu, která by tomu odpovídala. O Trumpovi média také píší a hovoří otřesně a realita je velmi odlišná (uznávám, že mezi Trumpem a Zemanem je značný rozdíl).

Že kategorický postoj k Číně nemá většina našich západních spojenců je fakt. Že nás to nijak neomlouvá je ovšem taky fakt.

M. Valenta 1.9.2020 13:28

Přeceňujete média, to nadbíhání je skutečnost - počínaje dopisem čtyř, přes vítání čínského předraženého braku na letištích až po nespočet pokusů z nejvyšších míst zavřít čínským kritikům ústa. Hrad a jeho poskoci, to je kapitola sama pro sebe.

V. Novák 1.9.2020 10:41

"Dopis čtyř" obsahoval jen konstatování, že ČR se drží politiky jedné Číny, tedy politiky, které se drží naprostá většina světa včetně našeho Velkého Bratra za Velkou Louží.

A koneckonců se jí drží i Tchajwan...

T. Hraj 1.9.2020 10:58

I Tchaiwan? Jako že souhlasí, že patří ke kontinentální Číně?

V. Novák 1.9.2020 15:16

Ne. souhlasí, že kontinentální Čína patří k němu...

Neshodnou se v pár věcech - jako třeba kdo jsou rozkolnické provincie - ale na jedné Číně trvají ti i ti. Číně, ke které patří samozřejmě i Tibet a Ujgursko; Tchajwan ještě chce i Vnější Mongolsko.

S. Rádl 1.9.2020 11:34

S doktrínou jedné Číny přišel H. Kissinger poté, co přestaly USA podporovat Čínskou republiku jako zástupce celé Číny a nahradily ji Čínskou lidovou republikou. A jako náhradu uzavřeli s Taiwanem dohodu o vojenské spolupráci v případě ohrožení.

Čili princip jedné Číny je akceptován i na Taiwanu, jen si asi představují každý jinak dosažení cílového stavu. Mimochodem i na Taiwanu je poměrně velká část populace ke sbližování s kontinentální Čínou pozitivně naladěna. Oni totiž téměř polovinu exportu posílají do Číny a řada Taiwanských firem vyrábí své výrobky na kontinentu.

F. Kusák 1.9.2020 8:39

Pan Kechlibar přesně popsal postoj k ČLR a Tchaj-wanu. V tom se s ním ztotožňuji, už i proto, že k tomuto ostrůvku mám osobní vztah. K Číně na kontinentě je to složitější a samozřejmě, že čínská totalita je mně z duše protivná. Na vyhrožování jsem pak mimořádně alergický, neb jsem pamětník invaze vojsk v roce 1968. A přestože jsem kritikem našeho senátu, navenek je to demokratický a ústavní útvar, který nás ve světě zastupuje včetně jeho předsedy a útoky Číny jsou nepřijatelné a odporné. Četl jsem včera diskuze v německém tisku a překvapilo mě, jak velkou podporu mezi Němci má český postoj vůči Číně a jaké výhrady mají vůči EU a kancléřce, že se za nás nepostaví.

P. Milan 1.9.2020 9:48

Souhlas.

V. Církva 1.9.2020 8:21

Moc hezký článek. I s tou Spartou, že je to především o odhodlání. Přesně tak to je. Evropský appeassement je pověstný, a zbytek světa bere Evropany za snadnou kořist kterou je. Pro Čínany ekonomicky, pro Muslimy jako možnost přestěhování, dávek za nicnedělání a šíření jejich nesmyslného náboženství.

Stačí přitom sebrat odvahu, bouchnout do stolu, říct dost a vykopat je zpátky. To je třeba začít u neomarxistů. Jsou to na drogách živená nefachčenka, takže by stačilo jedno menší žduchnutí a sesypou se. Jsou samozřejmě podlí a zákeřní. Jenže nikdo se neodhodlal ani k tomu.

Co se týká Číny souhlasím z dlouhodobého hlediska tam stejně nebude nic, ani vývoz Škodovek, takže se nemusíme podbízet. Krátkodobě obchodu s Čínou můžou tyto aktivity ublížit, ty Škodovky se zatím chvíli budou dařit vyvážet.a bohužel čínské výrobky stejně dovážet budeme protože tam vyrábí celý Západ, výrobky jsou levné a Západ nemá hrdost aby to odmítnul.

Ale nakonec z dlouhodobého hlediska je roztržka s Čínou skvělá věc. Nebudou tu smět investovat a tak si nás nerozeberou. Takže podělanci se samozřejmě této Tajwanské akce bojí. Lidé kteří si váží sami sebe ne.

F. Kusák 1.9.2020 9:01

Roztržka, která vede k mezinárodnímu napětí, není skvělá věc, zejména pro státy jihovýchodní Asie. A vztahy ČLR a Tchaj-wanu (resp. Čínské republiky se sídlem na Tchaj-wanu) jsou složité a v řadě případů pro nás obtížně pochopitelné. Ale pokud Tchajwanci chtějí nezávislost, mají na ni nárok a v tom by náš postoj měl být jasný, protože takovému názoru rozumíme moc dobře. Také se domnívám, že z historického hlediska západ a hlavně Japonci nadělali mnoho zla v celém regionu, takže měli bychom mít pro některé postoje Číny více pochopení, ale agresivita a vulgarita ve vyjádření čínských pohlavárů je zavrženíhodná. A závěrem, Čína není náš spojenec, tím jsou zejména státy NATO a EU, a to i se všemi výhradami, tak jak to stojí v článku pana Kechlibara.

F. Navrátil 1.9.2020 8:16

Autor předpokládá lineární historický vývoj. Bohužel tomu tak není a budoucnost není lehce předvídatelná. Nikdo nemůže předvídat, zda třeba Čína nepřevezme japonský model několika stran se stejným volebním programem nebo v USA nepropukne vnitřní etnický a sociální konflikt. Čína buduje státní kapitalismus a západ státní socialismus. Západ má peníze, Čína má čas.

V. Církva 1.9.2020 8:24

Jasně, jenže pak by bylo vše jinak, jednali bychom s Čínou podobnější tomu Tajwanu. Pak by taky byla i šance na sjednocení oboustraně výhodné. Takže i tak by to byl nelineární vývoj.

Přesto si Čína bude bezpečnost svojí ekoomiky hlídat, nejsou tak blbí jako Západ, nechtějí být zranitelní.

Š. Hašek 1.9.2020 9:03

Velice trefná poznámka, pane Navrátile.

A Západ už nemá ani ty peníze, čas už vůbec ne.

J. Pokoutný 1.9.2020 7:26

Minimálně 50% doby, co funguje chanská civilizace, žádná jednotná "Čína" neexistovala. Koneckonců, za dnešní hranice vděčí Chanové Mongolům (dobyli jih) a Mandžuům (dobyli západ). Doteď se Sever s Jihem prakticky nedomluví. A původní tchajvanská populace nebyla čínská.

E. Chrapek 1.9.2020 7:19

A z mého pohledu je to jedna Čína, lidé se stejnou mentalitou, s jedněmi dějinami. Jen se to vyvrbilo tak, že zkouší oba modely fungování.

Jo a láká mě i pevninská Čína.

V. Církva 1.9.2020 8:26

Asi jste se dodatečně nenadýchal komunismu. Nemám nic proti Číně jako historické kultuře. Proti komunistické Číně bych toho trochu měl.

J. Urban 1.9.2020 6:52

Čína přitvrzuje. Po ekonomických ambicích evidentně přicházejí ty další, pro okolní svět mnohem méně příjemné a v důsledku nebezpečné. Situace připomíná "restart" Německa ve 30.letech, včetně vzrůstající potřeby surovin.

J. Urban 1.9.2020 6:53

Surovin, které nemají a budou si je muset někde obstarat.

L. Písařík 1.9.2020 6:59

Nevěřil bych, že tak velká země nemá suroviny, to že sama netěží, může být následkem postoje: 1. koupit suroviny je levnější než hledat, otvírat těžbu, budovat průmyslové objekty na úpravu a koncentraci komodit 2. skupovat a snažit se ovládnout produkci důležitých surovin lze pokládat za projev snahy strategicky ovládnou hospodářství světa.

V. Novák 1.9.2020 9:05

Ty suroviny, které má, těží. Třeba kovy vzácných zemin - Čína má pod palcem 70% světové výroby, USA jsou na ní závislé z 80%. A navíc jen těží rudu (v jednom dole) a tu vozí ke zpracování - kamže? - no do Číny!

Manažeři rozhodli, že přece nebudou platit americké mzdy americkým horníkům a hutníkům, že by tak nevydělali...

R. Gramblička 1.9.2020 7:10

velká část číny je dosud z geologického hlediska nedostatečně prozkoumána. Ložisek tam jistě najdou dost

V. Církva 1.9.2020 8:28

Jenže problém není v Číně, komunismus má své limity. Čínu odstartoval Západ, ten který rezignoval na svoji historii a kulturu a všm ustupuje. Číňané jen vyplňují prázdné či vyhnívající díry.

R. Lávička 1.9.2020 6:04

Čína se chová jako v dobách různých dinastii. Nekouká na jedno volební období dopředu ale na minimálně jednu generaci.dopredu. Ale to je nad chápání našich politiků. Jestli si z Vystrčilem vytřeli zádel my se můžeme po..... Ale Čína pluje dál.