26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

SVĚT: O Rusku bez emocí

Málokterý Čech je schopen uchovat si nadhled, když je řeč o Rusku. Názor většiny je formován rokem 1968 a vším, co následovalo: přes dvacet let života v ponížení, nesvobodě a postupném ekonomickém zaostávání.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 5.6.2021 14:35

Pakliže ano, pak musíte připustit, že se v tohle v tom Kuratoriu měli docela recht.

J. Jurax 5.6.2021 14:37

Pakliže ano, pak musíte připustit, že v tomhle v tom Kuratoriu měli docela recht.

J. Černý 5.6.2021 15:52

Nejvíce se rozpínají USA.

L. Novák 5.6.2021 18:59

Nejvíce se rozpínají komunisti. ;-)

Š. Hašek 5.6.2021 19:05

Emeričtí? Takové ty tlusté černošky???

J. Vlk 6.6.2021 8:59

Takhle to reálně nefunguje, "západ" potřebuje, aby ti co těží ropu, plyn, rudy, vyrábí kvalitní ocel pěstují obilí měli jen pár dolarů na den. Pokud by se měla v Rusku nastavit "Amerika" a lidem zvednout úroveň, budeme všichni mnohem více doplácet. Svět je tak nastaven.

V. Heidlerová 6.6.2021 9:21

Tomu vůbec nerozumím. Rusko je tak obtížně ovladatelný stát, sám má ambice ovládat, že - prominte - mně Váš argument připadá směšný. Na čem zbohatla Amerika? Právě na tom, co píšete, a hlavně na práci, osobní svobodě, dobré správě federace atd.atd. Proto je dobře, že jsme v EU a nemusíme na věčné časy doplácet na falešné bratrství s vykořisťovatelským Ruskem (SSSR). Rusko neuživí ani samo sebe, tak pošilhává, co by kde by .... ;-€

J. Vlk 6.6.2021 11:26

Amerika bohatla na inteligentních lidech, obrovských zdrojích a osobní svobodě, tak jak píšete. Proto např. také práce USA experta u nás činí cca 200 USD/hod. Ale platíme to sami, pokud je to nezbytné a často si říkám je li to nezbytné ? Podobné je to se surovinami, zbožím atd. Existuje-li levný zdroj surovin a pracovní síly (např. Ukrajina), je to výhodné. Jsou to složité otázky, ale je jisté, že spousta států se nemůže mít jako Amerika, surovinové zdroje a energie by nestačily. Věřte tomu, že mezi náklady na dělníka těžby plynu na Sibiři a v Texasu je rozdíl. Pokud to srovnáte, tak si za plyn značně připlatíte. (Souhlasím, že to je nespravedlivé, ale svět je tak nastaven)

F. Kusák 5.6.2021 12:43

Ono to platí jen z části a snaha řešit věci podle práva tam je. Jen proti tomu stojí klientelizmus a velká korupce. Jenže, kdyby Putin padl, tak by ta situace byla mnohem horší. A proč na to vlastně poukazujeme? Nic s tím stejně neuděláme, Rusko není náš vzor jako nebyl naším vzorem Sovětský svaz, i když se to tvrdilo, a problémů s justicí u nás máme nad hlavu.

Š. Hašek 5.6.2021 14:14

Mým vzorem není brusele.

To, že si Rusové nenechají kecat do života od "všelikých současných moderní světopodržtašek" - v tom jsou tedy pro mě vzorem!!! Mohou si to ovšem dovolit. Jedné podržtašce s knírem dali přes držku. A jednoho menšího Francouze rozplakali.

Zažil jsem rok 1968, můj otec zažil 1938 a 1945. Tedy mi nemusí Kolajové a Peksové nic vysvětlovat.

Zkráceno.

J. Jurax 6.6.2021 12:59

Ano.

Naproti tomu u nás nic takového není a ani být nemůže!

V. Němec 5.6.2021 12:25

Z dosavadní diskuze mi vyplývá, že pro některé čtenáře byla autorova střízlivá, rozumná analýza házení perel sviním.

Oni ty své nenávistné emoce vůči Rusům jako národu prostě nepřekonají.

Takoví by si zasloužili realizaci plánů Reinharda Heydricha, jak naložit s národem českým.

Ale to by zase už nemohli diskutovat v NP.

Š. Hašek 5.6.2021 14:16

Trefná poznámka.

J. Jurax 5.6.2021 15:11

Ano.

Totiž kdybychom brali mediální kecy o strašlivé ruské hrozbě a říši zla, jež se nás chystá opětovně pohltit, neměli bychom armádu s cca 20 000 vojáků včetně genštábu a nerušili bychom základní vojenskou službu.

A kdyby tomu sprostný lid opravdu věřil, pak náborová střediska AČR by byla v obležení mladíků dychtících bránit republiku a počet nadšenců v dobrovolných zálohách by se šplhal ke statisícům.

P. Milan 5.6.2021 15:19

Souhlas, až na to zrušení ZVS. Ta totiž stojí spoustu peněz, které pak chybí na účinnější řešení. Dnešní válčení už vyžaduje profesionalitu.

J. Jurax 5.6.2021 20:31

Inu, to vyžadovalo vždycky. Ale taky vyžadovalo dostatek nejen profesionálů, ale i vycvičených záloh.

My máme profesionálů tolik, na kolik hodláme dát peníze (tedy cca 20 000) a k 1.1.2020 jsme měli v aktivní záloze (AZ) 3242 aktivních záložníků.

Posledním vojákům, co prošli plnohodnotným výcvikem ZVS, táhne na padesát.

Ovšem můžeme se utěšovat, že v našem středoevropském regionu konflikt nehrozí a že bránit republiku nebude tudíž třeba.

Doufejme, že to vydrží.

P. Milan 6.6.2021 0:10

Co tím míníte, "plnohodnotným výcvikem"? Něco použitelného v dnešní době?

Ty vycvičené záložníky měl Karabach. Azerbájdžánci měli drony, mimo jiné ...

Víte, jaký byl výsledek, že?

J. Jurax 6.6.2021 1:22

Aha.

No, víte, Ázerbájdžánci měli nejen drony a tedy něco jako technologickou převahu. Ale to by bylo dlouhého povídání, snášení argumentů, hledání důkazů, odkazů a listování v knihách, protože zdaleka všechno mám v paměti. A stejně mám dojem, že bych Vás nepřesvědčil, a nakonec proč bych to taky dělal, že ...

Jenom jednu věc lehce pochopitelnou bych vyslovil - nebýt čtvrtstoleté přestávky, měli bychom vycvičené záložníky na úrovni takměř profesionálů v počtu převyšujícím aktivní armádu. Mají je ve Švýcarsku, mají je v Izraeli ... ba i my máme nepočetné aktivní zálohy. Pěchotu, dokonce i tankisty, ovšem v počtu menším než malém.

V. Navrátil 5.6.2021 19:32

Tvrdá ale potřebná reakce

F. Kusák 5.6.2021 12:15

Já to považuji, a to pana Kohouta velmi rád čtu, za mimořádně nepovedenou analýzu současného Ruska. Rusko má své zájmy, hlavně v přilehlých oblastech, kde se cítí ohroženo. Ruský kapitalizmus se vyvíjí, ne že ne, ale je silně ovlivňován státem. Jestli dobře, to je jiná věc, ale nedovedu si představit, že by to tak nebylo. Odpovídá to vyspělosti ekonomiky a geografické složitosti Ruska. To pan Kohout zřejmě vůbec nedomyslel. Také si asi nedovede vůbec představit schopnosti a odhodlání Rusů v případě vzniku horké války. Rusové jsou odhodlaní a krutí vojáci a výše HDP tady nehraje rozhodující roli. To snad pan Kohout ví. A zase, vojenskoprůmyslový komplex nefunguje zas až tak špatně, viděli jsme to několikrát v nedávné minulosti. Tak bych všem bohorovným a samozvaným expertům doporučil, aby nepodceňovali protivníka.

J. Jurax 5.6.2021 14:58

Nesouhlas. Po mém soudu jde o analýzu povedenou.

Ekonomickou sílu nahradí odhodlání soldátů jen na omezenou dobu. To není podceňování. A ano, zbraně jsou schopni vyvinout výtečné, ale nemají dost peněz na jejich masové zavedení. Holt ta ekonomika.

A stran zájmů - každá velmoc, ba i podvelmoc či nevelmoc je má a prosazuje je úměrně své síle, obratnosti, odvaze, potažmo drzosti, momentálním možnostem a tomu, co svět ještě zkousne. Žádná není Mirek Dušín.

P. Milan 5.6.2021 15:21

Ano. Konec konců, toho Hitlera by taky neporazili bez logistické pomoci, hlavně z USA.

Š. Hašek 5.6.2021 19:15

Ále porazili. Za delší čas. A bojoval by s Rusy společně i každý Čech. Němci by to nevydejchali, Rus ano. Rus vydrží desetkrát víc než Němec, pokud jde o jeho otčinu.

A to si pište, že by (z logické naštvanosti) udělali z Třetí Říše ještě něco pustějšího než je Sahara. A nikdo by ani nemukl!!! Amerika by něco šmudlala s Japoncema. A Stalin by obědval na Rujaně. V dače.

Asi by vyvěsili rudou vlajku i v Paříži. Nějací Rudoarmějci.

Nebyl jsem u komoušů, nevolím Babiše. Jenom mi není 23. A Pekarová je blbka.

J. Lukavsky 6.6.2021 11:35

"Ále porazili." Kdykoli, ale nechtěli bejt tak voškliví na bývalého spojence, socialistického bratra a přítele. Tak schválně ustupovali až k Moskvě aby se Áda mohl sám od sebe polepšit. No nepochybně ruský voják byl držák, otázkou ale je jak dlouho by dokázal bojovat bez bot, jídla a nábojů při -40 oC. Takže ta materiální pomoc z USA na začátku války byla možná rozhodující. Kupř. půl milionu aut, přes 2 000 letadel, 2 miliony párů obuvi, konzervy, tanky, obrněné transportéry... jinak skoro nic že? Kdyby SSSR chtěl tak by si to jistě hravě kdykoli dokázal vyrobit, ale asi zrovna nechtěl. Ta čísla o pomoci USA se dají nahledat na internetu. USA sami drželi válku s Japonskem, SSSR přistoupil až po Hirošimě, materiálně pomohli Anglii i SSSR a nakonec byli velmi důležití i při vylodění v Normandii. Američtí chlapci umírali pro Evropu v 1. i 2. sv. válce. Ale stará matička Evropa už je hodně senilní a hloupne.... J.L. end

J. Jurax 5.6.2021 20:36

Jo, spojenci dodali logistickou pomoc a oni krev. A společně vyhráli.

P. Hák 5.6.2021 10:21

Vcelku dobrá analýza, ale neúplná.

Autor není jediný, kdo nepodléhá dichotomii "Putin ďábel - Putin anděl". Jako příslušník mediálních elit se vidí jako výlučný myslitel, ale i tady na Psu se lidí s realističtějším pohledem najde dost. Pravda, i zastánci "teorie ďábla". Zastánci "teorie anděla" žádní, na to by se muselo na jiné weby.

Podstatně větší chyba úvah: po se týká zbraní, uvažovat, zda může Rusko někoho napadnout, je bezpředmětné. Od roku 1991 je Rusko v hluboké strategické defenzívě. To, že se občas osmělí k nějaké akci v nejbližším okolí, na tom nic nemění (za jedinou výjimku, Sýrii, bychom jim měli děkovat). Otázka není, zda má Rusko dost zbraní, aby napadlo Západ. Otázka je, zda má dost zbraní, aby Západ odstrašilo. Kohout je prostě na jedno oko slepý. Nebo není, ale musí předstírat, že je.

P. Milan 5.6.2021 10:30

Putin není ďábel, ale blíží se zaručeně víc ďáblovi, než andělovi.

Rusko nemá dost zbraní, aby napadlo Západ v otevřeném boji. Více či méně otevřeně (zelení mužici) napadá jen své okolí. Ale Západ podjebává kde se jen dá.

P. Hák 5.6.2021 10:36

Zatímco Západ by Rusko nikdy nepodjebával, je konstruktivní, objektivní...

Pane Prokope, já znám několik inteligentních lidí, kteří, jakmile se řekne Rusko, okamžitě přepnou do emocí. Myslím, že Kohoutův článek je psán právě o tomto přístupu.

J. Jurax 5.6.2021 15:00

Souhlas.

P. Milan 5.6.2021 15:22

Jistě. Někteří do kladných emocí, jiní do záporných. Proto si cením Kohoutova realistického přístupu.