18.5.2024 | Svátek má Nataša


Diskuse k článku

SVĚT: O co jde Putinovi na Ukrajině?

Uplynulý týden byl ve znamení napětí mezi Ruskem a Ukrajinou. Více než 100 tisíc ruských vojáků u ukrajinských hranic budí obavy. Putin si vynutil online summit s Joe Bidenem. Chystá ozbrojený útok? Nebo jen brnká všem na nervy? Nebo je to začátek hybridní operace v šedé zóně mezi?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Zadák 15.12.2021 8:11

Pane autore,

Oblíbenec Západu Saakašvili uspořádal trestnou výpravu proti Osetincům, kteří již měli Gruzie až po krk. Jenže ruská armáda Gruzíny zahnala zpět. Osetii rozdělil a jižní část přifařil Gruzii Lidový komisař pro národnostní otázky J.V. Stalin. Též ke Gruzii připojil Abchazii a Adžarii. Abchazie se od Gruzie separovala. V Adžarii je klid, protože obyvatelé jsou převážně Gruzíni. Bývalý oblíbenec Západu Saakašvili je ve vězení a čeká na soud. Další bývalý západní oblíbenec Hašim Thaci je souzen v Haagu, ale to už je jiná kapitola.

F. Navrátil 15.12.2021 8:01

Budapešťské memorandum z roku 1994, v němž se Ukrajina vzdala jaderných zbraní, jí garantovalo neporušitelnost hranic. Současně byl ruskojazyčnému Krymu s ruskou vojenskou základnou udělen zvláštní statut s právem na odtržení. Ukrajina tento statut postupně odstranila, a tím sama dohody porušila. Kdyby se po majdanu neutrhli ukrajinští nacionalisté z řetězu, pak by neexisoval ruský Krym a ani vzbouřené východní republiky.

V. Mokrý 15.12.2021 8:36

R^ !!

J. Pankovic 15.12.2021 7:58

...ach, ti Rusové !!

...Stalin, původně Džuchašvilli, Gruzínec,

Brežněv, Ukrajinec,

Trockij, původně Lev Bronštejn... ;-)

P. Diviš 15.12.2021 9:19

Brežněv nebyl Ukrajinec, ale Rus.

Dalo by se říci, že typický ... :-P

P. Diviš 15.12.2021 9:19

Brežněv nebyl Ukrajinec, ale Rus.

Dalo by se říci, že typický ... :-P

J. Pankovic 15.12.2021 9:50

...narodil se v obci Dniproderžinsk, což je na Ukrajině, typický Rus, že ?

V. Novák 15.12.2021 10:08

V jistém smyslu má Diviš pravdu - v době Brežněvova narození žádná Ukrajina neexistovala a ukrajinská národnost taky ne. Pokud si vzpomínám, mluvil jakousi směsí ruštiny s čímsi, což mohl být i suržyk, tedy ruštiny s maloruskými koncovkami a popolštěnou slovní zásobou. Takže ani typický Rus nebyl.

G. Onion 15.12.2021 10:23

Prostě kosmoplita;-D;-D

G. Onion 15.12.2021 10:25

...... kosmopolita....... sakra:-P

V. Církva 15.12.2021 7:21

Ne že by pan Vondra neměl vůbec pravdu. V politice je ale dobré poučit se z chyb a hledat úspěšné příklady. Tady byl úspěšný jen jeden.

Zimní válka = Finsko. Finové se museli sjednotit, odvážně a CHYTŘE (to Ukrajinci nedělají) bojovat ALE TAKY ROZUMNĚ DIPLOMATICKY JEDNAT. V nouzi brali pomoc od Německa, ale pak se proti nim postavili. S Německem to na rozdíl od Italů nebo Maďarů nikdy nemysleli vážně, jen hledali spojence (podobně jako Franco). Po válce mohl Stalin Finsko napadnout znovu, možná měl strach z dalšího fiaska, ale hlavně, Finové si vždy uvědomovali realitu. Přistoupili na určité podřízení, ale vládli si po svém, bez komunistů a obchodovali s Ruskem. Nebylo to ideální ale nejlepší možné řešení. Finsko v NATO dodnes není! Má snad někdo pocit, že je Rusové napadnou? Já ne. Přečtětě si o Zimní Válce. Velmi zajímavé. Ukazuje co jsou Rusové, především bolševici zač, i jak na ně.

Ukrajinci by si měli uvědomovat realitu, i když nejsou Finskem a mají mnohem větší ruskou a proruskou menšinu. Ale pragmaticky potřebují klid a postavit ekonomiku.

Ještě je tu zdánlivě druhý úspěšný příklad. Vyčerpání Ruska a osvícený vůdce. Gorbačov umožnil návrat střední Evropy kam patří. Protože Rusům nevěříme, vstoupili jsme do NATO. Jenže Rusko to dnes jako kompromis a rozumné řešení nebere. V Rusku následoval obrovský propad ekonomiky, chaos. Západ i my jim příliš dávali najevo jejich prohru a neschopnost. Přišli o vliv v územích kde jejich předci prolévali krev. Proto je tu dnes hysterická reakce s Ukrajinou. Pokud s Ruskem chce někdo jednat, měl by si představit sebe v jejich kůži. USA Kuba taky pěkně naštvala.

Další příklady už jsou jen Napoleon se statisíci mrtvých, Hitler s miliony mrtvých, baltské země - ty prostě Rusko shrábnulo. Západ je dnes morálně i vojensky slabý.

J. Herink 15.12.2021 8:04

Rozumně napsáno. na doplnění cituji dva německé novináře: "Ukrajina je největší evropský stát s nejkratší vlastní historií". Vlastně ji "stvořili" carové (XVIII. a IXX. století), Lenin, Stalin a Chruščov (Krym).

V. Novák 15.12.2021 9:30

Carové Ukrajinu nevytvořili, vytvořili na jejím současném území několik maloruských gubernií.

Historii Ukrajiny jako státu zahajují dva krátkodeché německé protektoráty založené na konci 1. světové války jako "republiky", které se velmi rychle změnily v hetmanáty (tedy diktatury) a sloužily hlavně jako zdroj potravin a surovin pro Německo. Bojoval tam každý s každým - rudí, bílí, zelení, černí, Poláci, Rusové, Němci, Malorusové, Skoropadskij, Machno, Petljura,... - a to až do založení Ukrajinské sovětské socialistické republiky. Té věnovali Lenin se Stalinem Novorossiji,

Stalin pak přidal Halič, Podkarpatskou Rus a Severní Bukovinu - no a Chruščov Krym.

Celý stalinský slepenec ve stalinských švech praská a velmi pravděpodobně se rozpadne. Chruščovův omyl už byl napraven.

V. Novák 15.12.2021 9:52

Finové drželi blokádu Leningradu a spojenectví s Německem jim musely v 44. roce "rozmluvit" dva sovětské fronty - leningradský a karelský. Teprve když si Finové ověřili, že jim německá pomoc bude na nic, odstoupil válečný prezident a rozumný Mannerheim dohodl s SSSR příměří a to, že Němce vyženou.

J. Elias 15.12.2021 6:51

Kolik je nás Slovanů?

300mil? Neměli bychom si konečně začít dělat doma sami pořádek? Být Slavic né slave !!!

V. Církva 15.12.2021 7:26

Jako jo, jenže tady se teď mlátí Ukrajinci s Rusy, předtím Chorvati se Srby a ti se slovanskými muslimy. Ne že by boje nevznikaly i tím, že do nich jiní vrtají, ale...

P. Hák 15.12.2021 6:48

Putin podle všeho především nechce, aby Ukrajina, už dávno "v oblasti vlivu" Západu, byla v NATO, a aby měl Abramsy a hypersonické střely 400 km od Moskvy. Ve "sféře ruského vlivu" Ukrajina zůstat nemůže, když tam není.

D. Polanský 15.12.2021 7:01

Jo, jo, na tohle autor jaksi úmyslně a schválně zapomněl. Již Otto von Bismarck věděl, že na Rusko se musí přes Ukrajinu! Prostě povídání pro naivky, nebo že by autor byl tak naivní?

P. Hák 15.12.2021 22:16

Já nevím. U Vondry si fakt myslím, že je to z přesvědčení, že je na jedno oko slepý.

Oni pořád bojují proti SSSR, zamrzli v čase.

Ostatně nejsou sami, když se u nás KSČM nedostala do parlamentu, někteří chlastali až do rána. Přitom ta strana už byla bez šťávy, bez vůle, vymírala sama od sebe. Ale oni pořád viděli ten Jakešův kolos...

V. Církva 15.12.2021 7:31

Tak jako považuji držení Golanských výšin Izraelem za nutné řešení, chápu že Rusové nemohou Ukrajinu pustit do NATO. Rusko nechce být vazalem EU (nakonec historicky byli zkupováni západním kapitálem a byli Západem proti nim provokováni Turci i Poláci), proto si hlídá svoji bezpečnost.

(Že Rusko nechápe že bude stejně skoupeno Čínou je už je jiná věc, ale to nechápe ani Řecko, Itálie a Západ vůbec)

J. Moravec 15.12.2021 7:56

Ty Golanské výšiny jsou excelentní příklad kde neplatí, že každé srovnání kulhá. Já prostě Putina res. Rusko musím chápat. USA také nechtěla na Kubě rakety tehdejšího SSSR. To je pochopitelné. K jejich stažení došlo výměnou za stažení raket z Turecka a to se u nás moc nepíše. Byla to rozumná dohoda posilující bezpečnost.

P. Hák 15.12.2021 21:48

No, Golany Izrael fakt Hizballáhu nechat nemůže. Se Syřany by ještě nějak vyšel.

Ano. Pokud se s Ruskem Západ spojí, nemá proti Číně šanci. Zatím to moc nevypadá.

J. Pilny 15.12.2021 6:23

Sašo, Sašo. Napětí vyvolává Ukrajina včetně všech USA poradců, co tam mají. Rusko pouze reaguje a je připravené. Máš v tom trochu chaos, pro pohůnky USA politiky tak typický.

D. Polanský 15.12.2021 7:01

Když to nese, proč ne!

P. Diviš 15.12.2021 9:21

Vám pohůnkům Ruska se to nelíbí, to je celkem logické.

M. Vojta 15.12.2021 15:48

Diviš z Vrbětic.

V. Církva 15.12.2021 6:06

Pan Vondra jako Chartista Rusy oprávněně nemá rád a nevěří jim. Jestli je jeho tvrdý přístup lepší než Astonův nevím. Já jsem spíš pro jednání a oboustrané ústupky, ale Putinovi se moc věřit nedá jak i tady ukazuje Vondra.

Co se týká plynu má Vondra jednoznačně pravdu. Mimo mnoha jiných CO2 chyb se EU uvrtala do ruské závislosti. Je jasné že CO2 je třeba radikálně snižovat, stejně jako, že EU v tom dělá všechno špatně.

P. Dvořák 15.12.2021 5:52

Ale Bidenův poradce Jake Sullivan řekl, že Biden Putinovi do očí sdělil, že chybu z roku 2014 nebude opakovat. Prý doslova řekl: „Pokud zaútočíte, uděláme to, co jsme tenkrát neudělali!“.

Zaútočí snad skupina Střed s pěší divizí SS „Das Reich“znovu na Moskvu?

V. Církva 15.12.2021 6:08

Ano udělá něco fakt hrozného. Bude dál blafovat a umlátí Rusy - řečima.

P. Dvořák 15.12.2021 6:27

Hned po probuzení ;-D