18.5.2024 | Svátek má Nataša


Diskuse k článku

SVĚT: Na okraj krize 1

Vážený čtenář bezpochyby uhodl, že jsem psal předchozí věty na adresu své staré vlasti a líbí se mu to nevelmi, nu, omlovám se. Já jen že jsem se před pár dny vrátil ze země otců svých s velkou kupou novin v ranci a dost jsem se nad nimi nazlobil.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Cervenka 12.1.2012 15:38

mily Ludku

jako vzdy pises sohromnym prehledem. Ale tvoje cestina je unavna, ty ironie, sarkasmy a vtipnosti si priste odpust --- a pis tak pekne janko pises sve knihy o svete, ktere obdivuju pro jejich pravdivost. Tak neblbni a pis normalne. Tebuch tvuj Jarda

L. Severa 12.1.2012 13:17

Ekonomie státu má jiná pravidla, která laik nepochopí.

Za komunistů jsem znal člověka, který se topil v dluzích, které narůstaly a hledal východisko v tom, že každý týden sázel ve Sportce v blahé naději, že  se dočká velké výhry. Státy mají asi také nějaké (dobře utajené) Sportky, protože jinak nelze chápat prof. Švejnara, který před  rokem uvedl, že dluh ČR lze ještě navýšit. Jako technik mám představu, že když si nějaký výrobce koupí zařízení, které mu zvýší zisk tak, že toto zařízení splatí do určité doby, potom  chápu, že si na tuto investici může vypůjčit. Abych pochopil vytváření státních dluhů  mi nebylo dopřáno.

R. Langer 12.1.2012 15:19

Re: Ekonomie státu má jiná pravidla, která laik nepochopí.

Vytváření a splácení státních dluhů již bylo jasně a srozumitelně vysvětleno. "Zdroje jsou" a "státní dluhy se neplatí". Tím je vše vyřízeno a podle toho se jedná.

J. Urban 12.1.2012 22:53

Re: Ekonomie státu má jiná pravidla, která laik nepochopí.

Jak to přesně ten jyrka s neplacením dluhů myslel, nevím. Možná byl (a je) tak tupý, že to myslel vážně (chcete-li: upřímně) a že tomu sám věřil (a dosud věří). Skutečnost je taková, že dluhy bude muset někdo zacvakat - je ale pravdou, že to nemusí být ten, kdo je nadělal. V Evropě je pár milionů lidiček, kterým když znehodnotíte úspory (stavební spoření, penzijní fondy, atd. atd.), tak si k něčemu pomůžete. Viz Německo 20. let. A může se začít nanovo.

M. Prokop 12.1.2012 21:23

Re: Ekonomie státu má jiná pravidla, která laik nepochopí.

Mají zdroje, dříve to byly rotačky, dnes už jen 1 a 0 v PC.

Dluhy rozměrů současných (nejen u nás) budou splaceny pouze inflací.

J. Kos 12.1.2012 13:15

Pane Frýbort,

přeji hodně zdraví v tomto roce a potom již  jenom děkuji a děkuji !!!! Třikrát ne, to bych byl jak s. Lenin !

J. Heincl 12.1.2012 12:36

Z článku jsem rozpačitý

Jak obvykle čtu páně Frýbortovy články rád a s chutí, tak dnes nevím, co chtěl autor čtenářům sdělit. Na jedné straně popsal výstižně neutěšený stav ekonomiky a morálky všech zemí EU bez rozdílu. Na druhou stranu odsoudil kritické články českých novinářů na adresu eura a EU. Já bych jednak novinářské články nepřeceňoval a jednak nevím, jaké jiné než pesimistické by se v této době měly psát. Jestli si pan Frýbort myslí, že v ČR vypukla masová radost z očekávaného krachu eura, tak se domnívám, že se mýlí. Skutečnost je totiž bohužel taková, že současné vedení EU si s katastrofálním zadlužením delší dobu neví rady a částečnému nebo úplnému rozpadu eurozóny zřejmě není schopno zabránit.

O. Mayer 12.1.2012 14:45

Re: Z článku jsem rozpačitý

buhužel mám stejný dojem jako p. Frýbort. Pokud si čtete jako já dosti pravidelně toto periodikum (vůbec nemluvě o komentářích), jinak než "masová radost z očekávaného krachu eura či EU" bych ten stav nenazval.  Je poněkud únavné neustále číst " už  jsem to už dávno říkal" event, "všechni jsme to  už dlouho (resp. od začátku) věděli" aniž by se kdokoliv pokusil odhadnout jak by měla vypadat jakákoliv alternativa, kromě "návratu ke kořenům" (což speciálně v našem případě není alespoň pro mně zrovna lákavá alternativa.)  

J. Heincl 12.1.2012 15:32

Re: Z článku jsem rozpačitý

Patřím k lidem, kteří pře několika lety na základě postupného vývoje EU dospěli k názoru, že euro je přinejmenším velice problematická záležitost. Zpočátku jsme byli považováni za slaboduché. Potom se ukázalo, že na našich názorech asi něco bude, načež jsme obviňováni, že máme radost z ekonomických problémů EU. Je to jako v té pohádce o císařových šatech. Dítě, které řeklo, že císař je nahý, to neřeklo kvůli své radosti. Řeklo jen to co vidělo, holou pravdu. Ten, kdo říká, že něco je špatně a nefunguje to, snad nemá povinnost navrhovat řešení. Jeho přínos je už v tom, že říká něco, co ostatní nevidí nebo nechtějí vidět. Nevím, co máte na mysli návratem ke kořenům. Docela by mě to zajímalo.

J. Heincl 12.1.2012 15:41

Re: Z článku jsem rozpačitý

Patřím k lidem, kteří pře několika lety na základě postupného vývoje EU dospěli k názoru, že euro je přinejmenším velice problematická záležitost. Zpočátku jsme byli považováni za slaboduché. Potom se ukázalo, že na našich názorech asi něco bude, načež jsme obviňováni, že máme radost z ekonomických problémů EU. Je to jako v té pohádce o císařových šatech. Dítě, které řeklo, že císař je nahý, to neřeklo kvůli své radosti. Řeklo jen to co vidělo, holou pravdu. Ten, kdo říká, že něco je špatně a nefunguje to, snad nemá povinnost navrhovat řešení. Jeho přínos je už v tom, že říká něco, co ostatní nevidí nebo nechtějí vidět. Nevím, co máte na mysli návratem ke kořenům. Docela by mě to zajímalo.

J. Němec 17.1.2012 1:09

Re: Z článku jsem rozpačitý

Člověk má z vyjádření mnoha českých novinářů, ekonomů a politiků dojem, že nic hnusnějšího než EU a euro v naší galaxii neexistuje. Nechápu pak, proč v té odporné EU žijí a neodstěhují se někam do Nigerie apod.

M. Urban 12.1.2012 11:56

Tak a dost!

Vážený pane Frýborte,

konečně jsem přemohl svou lenost ,zaregistroval se a mohu Vám také napsat.Jednak dodatečně přeji štastný Nový rok i nový rok 2012,hodně štěstía zdraví.A "druhak "bych Vám chtěl poděkovat za Vaše články,které jsou nejen pravdivé ,ale i psané tak hezkou češtinou,že Vám mohu jenom závidět a to tady bydlim.

A že vždycky jenom nechválite?Inu, nezlob se na zrcadlo ,když máš křivou hubu...Tak nám jako zrcadlo ještě dlouho vydržte.

S pozdravem M.Urban

A. Bocek 12.1.2012 11:22

Ze žádné peněženky ,

nelze vytáhnout více než se do ní dá ! Ať se jedná o peněženku osobní, rodinnou,obecní , krajskou , republikovou či evropskou. Chce to jen tuto staletími ovšřenou zásadu aplikovat v každodenním životě. A nebát se říci úředníkům (učitelům,policistům,lékařům ) - je vás moc , ekonomika tohoto státu tento počet neutáhne a proto bude váš počet nejnižší možný .

J. Kanioková 12.1.2012 21:20

Souhlas..

P. Lenc 12.1.2012 7:57

Krásné,pravdivé,

a není třeba cokoliv dodávat.

P. Hlosta 12.1.2012 7:19

Už jsme tu hospodářskou krizi měli

Nevím jak autor, ale já pamatuji hospodářský kolaps před víc jak dvaceti lety. Tehdy se ještě nesmělo psát a mluvit o hospodářském úpadku a naopak se muselo oslavovat vítězství lidu. Mnozí sice tvrdí opak, že bylo to základní dostatečně i bydlení levně, práce a sociální zajištění pro všechny. To jsou ti, kteří nijak neřešili tehdy lživost mocných a spokojeně užívali poklidu v duši při rozkrádání majetku v socialistickém vlastnictví, ani vlastní pohodlné zašívání v zaměstnání. Ne v práci, ale v zaměstnání!

Po rozejítí se s bývalým nenáviděným režimem lži jsme vkročili do společenství snahy o majetkové nabobtnání. Bobtnalo se vesele a to hlavně těm u zdrojů informací, s kontakty na důležité lidi, při jejich předešlém veselém rozkrádání společného majetku. V poklidu byli i ti ostatní, neboť se všeobecně mělo zato, že bohatství tak nějak samozřejmě nastává v případě osvobození se od režimů minulých. Každý, i ten nejspravedlivější, bral jakoukoliv populistickou podporu státu s vírou, že lze bez následků brát vše co se nabízí samo. Chytrolíni, co politiku ovládli svým populismem, rozhazovali plnými hrstmi a zavírali oči i před nejkřiklavější zlodějnou až miliardovou, tvrdíce, že nejprve musí vzniknout kapitálově silní a pak teprve přijít zákon na lumpa. Nebylo prý možno rozeznávat v kase peníze špinavé od čistých. Také vizionáři s Velkým Ekonomickým Třeskem se v politice uplatňovali a utopie šířili zdatně.

Zdaleka ještě není zle! Mnohý, který se topí ve svých dluzích stále ještě má na párek a pivo, nakupuje ve zbožím přeplněném obchodě a nejen základní životní potřeby. Nemá sice už ani střechu nad hlavou, prací náhodně sehnanou dluhy do smrti nezaplatí, leč vymoženost techniky, jako třeba mobil, či starou ojetou káru užívá. Jsou i tací, kteří mají i hlad. Ovšem za vyžebranou minci si koupí krabičák. To není stejná krize jak za lžirežimu. Je jiná. Bohatší!

J. Chládek 12.1.2012 6:56

Zeměžluč.

Jen poznámka k těm bankéřům. Při vší úctě jste si zřejmě nevšiml, že lidi mjsou naštvaní na bankéře nikoliv kvůli tomu, že půjčují peníze, ale naopak, že svými hrami s deriváty a já nevím jakými finančními nesmysly, vytvářejí virtuální peníze případně prodávají nevymahatelné pohledávky jako dobrý produkt atd. Celý ten viruální svět finančnictví vytváří peníze z ničeho, které se zpětně tlačí do ekonomiky a způsobují znehodnocování, měn a tlak na růst růstu(což samo o sobě v omezených možnostech naší  planety je nesmysl). Objem spekulativních prostředků vzniklých těmito obchody je, dle medií, třikrát vyšší než HDP světa, což je samo o sobě alarmující.

I. Schlägel 12.1.2012 8:04

Re: Zeměžluč.

Banky mají půjčovat peníze a inkasovat úrok a nést riziko za špatný odhad návratnosti projektu, na který půjčují. Toť vše. To, že banky vymýšlejí virtuální nesmysly, za to může regulátor, kterým je ve své podstatě anonymní stát s konkrétními politiky, kteří vesele pravidla vymýšlejí a k odpovědnosti se v případě průšvihu nehlásí, neboť nemusí. Politici jsou tam z Vaší a mé vúle projevené ve volbách. Bankéři jsou na konci potravního řetězce, Vy a já na jeho začátku. Bankéři za to věru nemohou. Dělají to, co jim umožňuje prostředí, ve kterém se hbitě pohybují. Alarmující je hlavně fakt, že to ovčany nezajímá, mají důležitější věci na práci.

R. Tesařík 12.1.2012 8:58

Re: Zeměžluč.

ano, je to tak.

J. Kanioková 12.1.2012 21:22

Přesně..

A. Bocek 12.1.2012 11:24

Re: Zeměžluč.

Banka k která na poplatcích vybírá více než je suma úroků za peníze do ní vložené nemá na trhu co pohledávat

E. Vašátko 12.1.2012 6:22

Samozřejmě, že máte pravdu. Ve všem.

To jenom tlustý Jyrka tvrdil, že se dluhy platit nemusí. Ale ze všeho nejvíc obdivuji Vaši košatou češtinu. Na to, že žijete už pár let v zahraničí je o to více s podivem. Dík.

M. Bezouška 12.1.2012 9:07

Re: Samozřejmě, že máte pravdu. Ve všem.

jo, kdyby to tvrdil jenom Jyrka, to by bylo na světě krásně! On je ovšem ten kvikot o "dluzích na věčné časy" je vyráběn nesčetným sborem dutých hlav a nese se celým světem. Jak to ostatně líčí autor tohoto moc pěkného článku. Má můj obdiv i za to, že píše česky (podtrženo, zvýrazněno), dokonce bez chyb! Něco takového se dnes vidí opravdu jen zřídka. 

L. Severa 12.1.2012 11:43

Re: Samozřejmě, že máte pravdu. Ve všem.

Vážený pane, pokud budete ještě tuto připomínku číst, tak vězte, že pan Frýbort je patrně neustále v tréningu, protože napsal a snad ještě píše(doufám) cestopisy(jen?), ve kterých je možné se  těch květnatých obratů a nádherné češtiny dočíst téměř na každé stránce.