4.5.2024 | Svátek má Květoslav


Diskuse k článku

SVĚT: Když racio stojí v koutě

Paralela mezi komunistickou a environmentalistickou ideologií je zřejmá spíše té starší, či dokonce ještě starší generaci.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Ráž 11.5.2019 11:29

Re: Nový environmentalismus?

Pane Rado, mít pesimistické chmury z oteplování planety není na místě. Mne naopak naplňuje optimismem varování amerických seismologů, že západ USA musí racionálně počítat v horizontu do 30 let s extrémně ničivým zemětřesením, neb napětí v tektonickém zlomu San Andreas se nebývalou rychlostí zvětšuje a dále i to, že italští vulkanologové začínají být nervózní ze změn v chování Vesuvu.

Lidé, zejména mladí v USA i Evropě pak přestanou mít fikci vlivu člověka na globální oteplování středobodem svého uvažování, či přestanou vymýšlet pro sebe nové pohlaví, neb budou mít jiné starosti. A tato představa mne naplňuje optimismem, že se svět vrátí k normálu.

P. Harabaska 11.5.2019 11:22

Re: ČR zůstává pevně ukotvená ve 20. století

Přesně tak. Ale vykládejte to lidem s poněkud nedostatečným nebo jiným směrem jdoucím vzděláním. Eklatantním příkladem ekologistické debility je Německo, kde provedli Energiewende, tj. vsadili na větrníky a e-panely, zavírají jaderné elektrárny. O tom mluví nahlas. Nemluví ale o tom, že zvyšují výkon uhelných elektráren, z nichž ten prokletý CO2 (a jiné sajrajty) proudí nejvíce, a krmí je nekvalitním hnědým uhlím např. ze saské Lužice, kde těžbu rozšiřují. O tom cudně mlčí. Mlčí také o tom, kolik proudu odebírají z ciziny (Česko, Francie) právě z těch odmítaných jaderných elektráren.

K. Zelený 11.5.2019 11:17

Souhlas s titulkem,

ovšem čí racio stojí v koutě je otázkou. Po mém soudu je srovnávání hnutí za ochranu životního prostředí (pro snadnější škatulkování ho autor zove environmentalismem) s fašismem, nacismem a komunismem neracionální, neb přehlíží řadu zásadních faktů, především však silovou podstatu nacismu a komunismu ve srovnání se spontánností „enviromentalismu“. Další povrchností je zmiňování současného zlepšování životního prostředí jako jakéhosi samovolného procesu, ačkoliv je způsobováno především „enviromentalistickým“ tlakem aktivních občanů na politiky, průmysl a zemědělství. Dalším faulem je ignorování vědeckých poznatků i poznatků uchopitelnými i smysly laika – teplotní rekordy, sucho, ubývání vody, kalamity postihující lesy, atd.

Ovšem zdaleka nejhorším faulem je otevírání kanálu pro hrubost, urážky, nadávky, nesnášenlivost a verbální násilí – viz jakákoliv diskuse pod podobnými články zde.

J. Chaloupka 11.5.2019 11:13

Ani Lenin nebyl nevzdělaný, chodil do knihovny a tak.

.

J. Lepka 11.5.2019 11:01

Re: Nové náboženství bude mít brzy jistě i své

Spíš myslím, že je musí cítit z mnohem větší dálky.

P. Harabaska 11.5.2019 11:01

Re: A už si našli nový způsob tlaku na veřejnost

Nech brouka žít!

P. Harabaska 11.5.2019 11:00

Re: A už si našli nový způsob tlaku na veřejnost

Když byl mladý, zaobíral se spíše deflorací. Ve stáří se upnul na defoliaci.

J. Lepka 11.5.2019 10:58

Re: Aralské

Naprosto souhlasím, stačí se pohlédnout po bližších zdrojích popisující středověké klimatické optimum a následnou malou dobou ledovou. Není potřeba velkou fantazii na to, že ve vnitrozemském klimatu měla hlubší a výraznější projevy než na známém Islandu.

Z. Lapil 11.5.2019 10:57

Re: Nové náboženství bude mít brzy jistě i své

Ta většina populace žijící níže než 25 metrů nad mořem mi přijde hodně nadsazená, ale budiž. Jenže to je budoucnost, migrace startuje už teď. Jen tak cvičně - nemohlo by to být náhodou tím, že zatímco v r. 1980 žilo v Africe nějakých 480 miliónů lidí, tak dnes jich tam žije 1200 miliónů? Neboli těch 100 miliónů v Africe přibyde během nějakých pěti šesti let.

Absolutně nezávisle na CO2, na hladině moří za sto let, na množství plastů v moři... Není TOHLE potenciální průšvih?

J. Lepka 11.5.2019 10:54

Re: ČR zůstává pevně ukotvená ve 20. století

Pane Machu, já mám elektrotechnické vzdělání a dost životních zkušeností na to, abych vám řekl, že to je fantasmagorie, z hlediska našich znalostí slepá ulička vývoje, prostě něco pro Járu Cimrmana. Elektrická rozvodná síť musí pracovat ve stavu rovnováhy, čili odběr se musí rovnat výrobě a zatím neumíme elektřinu skladovat tak účinně, aby bylo možné tu rovnováhu porušit. Ano, vím, že se na tom pracuje, pracuje se na tom již desítky let a pokroky jsou zatím více než skromné. A z té rovnice snadno vyplývá, že navýšením spotřeby, navíc nerovnoměrné, se musí o to víc posílit výroba a hlavně rozvod.

Dovedete si představit tu smršť výkopových a stavebních prací jen kvůli rychlodobíječkám? Já si navíc dokážu představit i ten další problém, nedostatečnou produkci, to pár elektráren pracujících s nestabilními OZE nezachrání. Navíc se ekologově rozhodli, že jádro je fuj, přitom je to jediný dostatečně stabilní zdroj schopný produkovat megawatty bez produkce CO2. Jak to tak vypadá, celá skvadra ekologických nadšenců sedla na lep ruským producentům zemního plynu a tiše toleruje rozvoj plynových elektráren se všemi negativními jevy, aniž by si dokázala uvědomit, že orientací na auta spalující CNG by dosáhla téhož, výrazně rychleji a hlavně levněji. Holt mladé nadšení, bez životních zkušeností.

P. Harabaska 11.5.2019 10:53

Re: Nový environmentalismus

Nikoli člověk, ale ovce a kozy, které tam člověk ve velkých počtech choval. Ty vytrhávají trávu i s kořínky. Pokračování tohoto způsobu hospodaření lze vidět ve všech arabských zemích. Někdy je to až komické. Několik let jsem bydlil v Káhiře, přesněji v Gíze, na ozeleněném náměstí poblíž Nilu. Ráno na trávník městský zahradník zasázel květiny, zalil je hadicí z hydrantu, odpoledne přihnala černě oděná divoženka několik koz, které zakrátko spásly květiny i zbylou trávu.

P. Rada 11.5.2019 10:53

Re: Nové náboženství bude mít brzy jistě i své ?

Mylně tvrdíte: ..."nikoho rozumného nepřesvědčíte" ...

Přesvědčení totiž naopak od rozumějších čerpám. Viz občasné odkazy. Člověk je však tvor dominantně emotivně založený. Lidi stupiditou se dominantně řídívcí a zejména ty více egoisticky laděné lze opravdu sotva jen rozumovými argumenty přesvědčit. Dětem byli proto už od mala vyprávěny pohádky o tom jak je moudré nesahat na poklady uložené pod zemí....

Fenomén destruktivní lidské stupidity která už v minulosti vedla k civilizačním zkázám původně rájského světa dokonce lépe popsali i jiní:

https://www.citarny.cz/index.php/knihy-lide/vzdelavani-a-souvislosti/glosa-svet-a-knihy/koukolik-stupidita-spolecnosti

J. Havelka 11.5.2019 10:52

Re: Zelení "vznikli" z nevzdělání.

Ty si taky tak vznik, Kadle...

Č. Berka 11.5.2019 10:50

Aralské

Vysychání Aralského jezera představuje pro mnohé typický příklad člověkem způsobené ekologické katastrofy. Bylo proto docela překvapivé, když nedávno obnažené břehy mizejícího jezera začaly vydávat svědectví o bývalém středověkém osídlení. Jak je možné, že byla hladina před několika staletími tak nízko jako dnes? Změny v Aralském jezeře za posledních 50 let jsou dobře prostudované a známé i široké veřejnosti (viz předchozí díly, Vesmír 90, 82, 2011/2 a 90, 148, 2011/3). Jak se ale měnila tvář Aralského jezera v průběhu posledních tisíciletí? Díky intenzivní vědecké práci už víme, že Aralské jezero v minulosti vysychalo dokonce opakovaně. Logicky se tak nabízí otázka, nakolik jsou změny v jezeře opravdu zaviněné člověkem. Klimatické a antropogenní vlivy se v tomto případě odlišují podobně nesnadno jako příčiny současného globálního oteplování.

https://vesmir.cz/cz/casopis/archiv-casopisu/2011/cislo-4/aralske-jezero.html

P. Harabaska 11.5.2019 10:47

Re: Nové náboženství bude mít brzy jistě i své

A teď si představte, že nedílnou součástí daily fare ration (denní dávky potravin, my jsme na vojně říkávali kádečko) u americké armády jsou fazole resp. boby v různé úpravě. Proto GIs nemohou leckde ve světě ani cítit.

P. Rada 11.5.2019 10:38

Re: Nový environmentalismus?

To, že zelení nenávidí lidi je teze především Vaše!

Podobně se ale pan včera za sebe vyjádřil (P. Zinga Datum: 10.5.2019 10:01

):

..."Jelikož já nehodlám slevit na své životní úrovni, je pro mě nezbytné, aby halda lidí přestala dýchat."...

Je tedy možné, že mnozí velmi dobře situovaní lidé konkurenčně nenívidí jiné lidi. Vás pak takové postoje inspirují při pomluvách typu, že většina lidí nezná kompozitní teorii.... a kolektivně svou nevraživost svalujete na jinak smýšlející.

J. Lepka 11.5.2019 10:37

Re: Zbývá ještě dodat

Je to ještě horší, pane Lenci, je to fanatický blb a ještě k tomu nedovzdělaný, proto si pomáhá berličkami citací různých pseudovědeckých článků a publikací, aniž je schopen si uvědomit, že mnozí autoři těch publikací jsou na tom stejně jako on, také vaří z vody.

J. Lepka 11.5.2019 10:30

Re: A už si našli nový způsob tlaku na veřejnost

Proboha už neblábolte. Nálet kobylek je z literatury známý jak egyptská pohroma takových 3,5 tisíce let. Jistě z geologického hlediska je to prd. Ovšem argumentovat planetární nestabilitou jen když se vám to hodí je také dobrý chucpe, protože, jak to tak vypadá, planetární nestabilita postihuje matičku Zemi po celou dobu její existence.

P. Rada 11.5.2019 10:28

Re: Nový environmentalismus?

Člověk v dobách předcivilizačních žil rozroušeně a kočovně mnohdy až na pokraji vyhynutí a v té době neměl za planetární klima ani na biosféru významný vliv. Sopečný výbuch Toby omezil svého času populační četnost druhu homo s.s. možná jen na tisíce jedinců a takto dodnes poznamenal genetickou homogenitu tohoto druhu. Zárovento ale tato homgenizace umožnila ukotvit rozvojově druh a jeho intencionalitu vyšších stupnů která dala základ i pozdějším projevům lidskosti.

Zmena vlivnosti druhu nastala až asi před 5tisíci lety kdy dříve roztroušení kočovní začali častěji přecházet na ukotvená osídlení až civilizace ustálený zpúsob života umožnující rozvoj specializací. Ten byl zprvu umožněn stabilitou přírodních podmínek a s ním narostlou produkcí biosféry ale začal už tehdy klima ovlivnovat. Produkce rýžovištního metanu a pálení lesů postačilo poté ke kompenzaci Milankovičovy precese. To navodilo dalších 5 tisíc let stabilního klimatu který byl předpokladem dalšíh civilizačního rozvoje avšak dominantně jen na bázi obnovitelného. Řadu živočišných druhů přesto s planety lovem odstranil.

Když ale člověk posléze ovládl a uvolnil naakumulovanou energii fosilů, začal svět proměnovat řádově razantněji. Nastalo století páry... To co se dnes už děje proto mnohdy nemá dokonce v celé geohistorii obdobu. Např aktivního dusíku obsahuje biosféra dvojnásobek, Uhlíku v atmosféře je o 40% více jak za poslední 3 miliony let a přibývá nejrazantněji za posledních 55milionů let o anomálních chemických sloučenínách jako jsou freony.... či dokonce radionuklidech které se na planetě nikdy vyskytnout ani nemohli nemluvě.

Je tedy spíše egoistickou zahleděností až stupiditou dotyčných, nechtít vidět a reflektovat jevy které jsou antropogenně navození zcela jednoznačně a život začínají zpětně ovlivnovat až ohrožovat.

J. Lepka 11.5.2019 10:26

Re: A už si našli nový způsob tlaku na veřejnost

Vaše překlepy, milý Rado, jen odrážejí stav vašeho ducha. Zkuste se jednak uklidnit a druhak si to po sobě aspoň jednou přečíst! Výrazně to prospěje srozumitelnosti a možná, snad, vás to přiměje zamyslet se nad mnohdy zjevnou nesmyslností svých komentářů.

J. Lepka 11.5.2019 10:22

Re: A už si našli nový způsob tlaku na veřejnost

Vysvětlení je přitom prosté, příslušní "odborníci" mají na mozku jiného brouka.

K. Janyška 11.5.2019 10:21

Re: Nový environmentalismus

A který to byl ? Já kdybych ho chytil, já bych mu dal.

Zelení nenávidí lidi, kde se to v nich vzalo ? Dzp.

J. Lepka 11.5.2019 10:19

Re: Prostě blázni se nechávají vodit bláznem.

Dobrý tip, děkuji. A pak že IT technologie zplošťují vyjadřovací schopnosti a slovní pestrost.

K. Janyška 11.5.2019 10:19

Zelení "vznikli" z nevzdělání.

Stejně jako jiní náboženští fanatici... Dzp.

P. Hlosta 11.5.2019 10:18

Re:

Já postaru. Má víra je křesťanská. Vůbec jste mně nepřesvědčil za celou dobu, kdy zde obhajujete svého koníčka. No, každý máme něco, co se dá kritizovat. Já byl celkem nedostatečně člen společnosti na ochranu přírody. Vlastně celé mládí. Sázení stromků byla ta sisyfovská práce u toho. Taky příspěvky tisícovka ročně byly pro mně drastické. Za tu éru mého mládí mi zbylo, že se chovám přijatelně šetrně k přírodě(ani brouka nezabiji), třeba že kosím méně než sousedi, třídím odpady pečlivě a kompostuji kompostovatelné, auto mám s nízkou spotřebou a moderních limitů z EU, Vytápím kondenzačním plynovým kotlem, zateplil jsem si dům, jak to šlo, bez dotací, nesomruji po státě prachy, naopak je ode mně dostává. Jak ty prachy stát použije neovlivním.

Popisování v různých časopisech jsou sice zajímavá, ale já dám spíše na odborníky, které znám. Energetická stopa za elektronikou neslábne, protože se stále rozšiřuje množství aritmetickou řadou. Navíc elektronika víc než jiné odrůdy technologií podstatně spotřebovává světové zdroje vzácných kovů i minerálů. Blíží se doba, kdy Afrika už nebude mít dost zemních zásob. Afričané jsou chudí a my sníme o udržitelnosti. Oni sní o blahobytu jaký máme my. Sní s tabletem v ruce a utíkají za všechny své prachy několika tisíc dolarů do Evropy. Netuší bloudové, že kdosi je bude chtít omezovat, protože planeta se dle takových musí zachránit před člověkem. Jestlipak se potom ti afričtí bloudové uskrovní a zateplí u nás nějaký ten dům? ;-)

J. Lepka 11.5.2019 10:17

Re: Nové náboženství bude mít brzy jistě i své

Hlavně žádné luštěniny!

J. Lepka 11.5.2019 10:15

Re: Nový environmentalismus

Na to nepotřebuju studii nějakého ministerstva, stačí se podívat na některý z mapových serverů na Aralské moře, to chuděra na pěstování bavlny dojelo.

P. Lenc 11.5.2019 10:13

Re:

Platí Rado to co jsem napsal výš.Vy jste opravdu blb.A opravdu nejsem placený provokatér, ale mám oproti vám mozek který myslí.

J. Lepka 11.5.2019 10:12

Re: Nový environmentalismus

Že by už tehdy prapředci znali komunismus? Ale vážně, jak a čím by tehdejší lidé, tuplem při jejich hustotě osídlení dokázali posunout pásmo pasátů?

J. Lepka 11.5.2019 10:09

Dobrý článek.

Ještě jsem diskuzi nečel, ale už teď mohu směle očekávat smršť zoufaleckých výjevů. Nuže : hrst léků proti hypertenzi a do toho!